Overig / Algemeen / Het grote bier-topic
zoeken in:
0
Sir Spamalot (crew)
geplaatst: 16 februari 2011, 20:11 uur
Vanavond oude liefde tegengekomen:
[img][/img]
[img][/img]
0
Yann Samsa
geplaatst: 16 februari 2011, 22:15 uur

Even mijn update:
1. Duvel
2. Helleketelbier
3. Vedett
4. Orval
5. Affligem Tripel
0
geplaatst: 16 februari 2011, 22:22 uur
De laatste tijd zijn de volgende bij mij thuis favoriet:
1. St. Bernardus Abt 12
2. Tripel Karmeliet
3. Brugse Zot
4. Rochefort 8
5. Guillotine
1. St. Bernardus Abt 12
2. Tripel Karmeliet
3. Brugse Zot
4. Rochefort 8
5. Guillotine
0
geplaatst: 17 februari 2011, 00:02 uur
Dit weekend, ongepland, field research gedaan bij Brouwerij De Molen in Bodegraven. Helaas met verplichtingen nog 's avonds en een auto die thuis gebracht moest worden. Het bleef dus bij een soort vooronderzoek. Hemel en aarde, een stout gebrouwd met mout van Bruichladdich, gerookt boven turf (peat) en dus met het accent van een Islay single malt, 9,5% - uiterst complex en heel mooi.
Besloten dat we daar eens meer research gaan doen; station is ca 1 km afstand en dan hoef je ook niet een Bob te benoemen (en da's geen leuke klus met zoveel voortreffelijke bieren).
Deze Hemel en aarde, een lekkerdere stout kan ik me niet voorstellen.
Besloten dat we daar eens meer research gaan doen; station is ca 1 km afstand en dan hoef je ook niet een Bob te benoemen (en da's geen leuke klus met zoveel voortreffelijke bieren).
Deze Hemel en aarde, een lekkerdere stout kan ik me niet voorstellen.
0
geplaatst: 17 februari 2011, 01:16 uur
Dat kan zeker wel:
deze bijvoorbeeld van de Schelde Brouwerij:

maar deze is net zo goed:

zo niet beter.
deze bijvoorbeeld van de Schelde Brouwerij:

maar deze is net zo goed:

zo niet beter.
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 17 februari 2011, 11:21 uur
Hm, best moeilijk nog. In de herst zou er vast een bokbiertje instaan, in de zomer kies ik weer voor Paulaner of Hoegaarden.
De laatste drie maanden drink ik vooral Duvel en Leffe Blond als ik één keer per week een luxe biertje wil. Dat ga ik niet in het weekend drinken en aan iedereen uitdelen, dan komt het 'zuipbier' tevoorschijn.
Hemel en aarde heb ik overigens ook eens gedronken, die gore troep is echt niet weg te krijgen. Ik had iets vergelijkbaar ook eens met Aged Pale. Het leek wel alsof er wijn doorheen zat (was geloof ik sherry). Elke slok was een pure walging.
Niet dat er iets mis is met wijn, maar graag niet in m'n bier.
De laatste drie maanden drink ik vooral Duvel en Leffe Blond als ik één keer per week een luxe biertje wil. Dat ga ik niet in het weekend drinken en aan iedereen uitdelen, dan komt het 'zuipbier' tevoorschijn.

Hemel en aarde heb ik overigens ook eens gedronken, die gore troep is echt niet weg te krijgen. Ik had iets vergelijkbaar ook eens met Aged Pale. Het leek wel alsof er wijn doorheen zat (was geloof ik sherry). Elke slok was een pure walging.
Niet dat er iets mis is met wijn, maar graag niet in m'n bier.

0
Stijn_Slayer
geplaatst: 17 februari 2011, 11:36 uur
Ik denk 't niet. Er schiet me eigenlijk geen soort te binnen die ik lekker vond.
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 17 februari 2011, 12:15 uur
Ik ben stout kenner nee, gelukkig niet, bah...
0
geplaatst: 17 februari 2011, 13:08 uur
Hemel en aarde is niet zomaar een stout:
a. het is 9,5%
b. de smaak is uiterst complex; je moet het bijna drinken zoals je wijn drinkt - ze kunt meerdere smaken achter elkaar gewaar worden; met name die ondertoon van die op toon gerookte mout doet aan een single Islay denken.
Dit vergelijken met een Jopenbier - hoe goed bedoeld ook - of dit bocht noemen, zouik zeggen staat bijna gelijk aan een Chateau Migraine (of een Pis du chat, of een de la Pompe) gelijkstellen aan een top-Barolo of Amarone.
Desalniettemin ga ik zeker daar nog eens briefproefsessie doen; Leyenaars die niet te ver van Bodegraven wonen (of anderen met de wens daartoe) zouden daaraan mee kunnen doen en om dan gezamelijk de proef op de som nemen.
Ook voor Stijn is er nog wel wat bier-research te doen - de bierwereld houdt gelukkig niet op bij Duvel of Leffe. En 'stout' qua vrouw vindt Stijn dat misschien wel leuk?
a. het is 9,5%
b. de smaak is uiterst complex; je moet het bijna drinken zoals je wijn drinkt - ze kunt meerdere smaken achter elkaar gewaar worden; met name die ondertoon van die op toon gerookte mout doet aan een single Islay denken.
Dit vergelijken met een Jopenbier - hoe goed bedoeld ook - of dit bocht noemen, zouik zeggen staat bijna gelijk aan een Chateau Migraine (of een Pis du chat, of een de la Pompe) gelijkstellen aan een top-Barolo of Amarone.
Desalniettemin ga ik zeker daar nog eens briefproefsessie doen; Leyenaars die niet te ver van Bodegraven wonen (of anderen met de wens daartoe) zouden daaraan mee kunnen doen en om dan gezamelijk de proef op de som nemen.
Ook voor Stijn is er nog wel wat bier-research te doen - de bierwereld houdt gelukkig niet op bij Duvel of Leffe. En 'stout' qua vrouw vindt Stijn dat misschien wel leuk?
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 17 februari 2011, 18:10 uur
Haha, ik wist dat 'ie ging komen. Als ik daar antwoord op geef raken we denk ik off-topic. 
Een eenvoudige student komt nu eenmaal niet gauw in de slijterij om daar de meest exclusieve biertjes te proberen. Ik moet het vooral hebben van wat de supermarkt biedt, en met wat een tante meeneemt op een bijzondere aangelegenheid.

Een eenvoudige student komt nu eenmaal niet gauw in de slijterij om daar de meest exclusieve biertjes te proberen. Ik moet het vooral hebben van wat de supermarkt biedt, en met wat een tante meeneemt op een bijzondere aangelegenheid.
0
geplaatst: 17 februari 2011, 18:27 uur
Ik woon op 1,5 km van Bert's Bierwinkel (die ligt ongeveer halverwege mijn huis en Tivoli), maar Brouwerij De Molen stond al langer op mijn bezoeklijstje en dit was een voorzichtige eerste verkenning.
Overigens is het beduidend goedkoper om dat soort bieren in de bierwinkel te kopen en thuis te drinken dan in de kroeg (factor 2 - 2,5) - tenzij de kroeg het op vat heeft. Café België aan de Oude Gracht heeft ca 15 bieren op vat en voor een bedrag van - ik meen - 6 euro krijg je daar 4 proefglazen (van 10 cl) met uiteenlopende bieren - aanrader.
Overigens is het beduidend goedkoper om dat soort bieren in de bierwinkel te kopen en thuis te drinken dan in de kroeg (factor 2 - 2,5) - tenzij de kroeg het op vat heeft. Café België aan de Oude Gracht heeft ca 15 bieren op vat en voor een bedrag van - ik meen - 6 euro krijg je daar 4 proefglazen (van 10 cl) met uiteenlopende bieren - aanrader.
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 17 februari 2011, 18:40 uur
Volgens mij ben ik onlangs langs dat café gekomen toen ik bij Tivoli was, alleen moest ik toen de trein halen. Ik zal het onthouden voor als ik de volgende keer in Utrecht ben. 

0
geplaatst: 22 februari 2011, 01:56 uur
Mjuman schreef:
Ik woon op 1,5 km van Bert's Bierwinkel (die ligt ongeveer halverwege mijn huis en Tivoli),
...dat zou dus ook in Wittevrouwen kunnen zijn, dat huis van jou...maar noem je Jopen Stout nu een soort Chateau Migraine?
0
geplaatst: 22 februari 2011, 08:50 uur
Oldfart schreef:
Mjuman schreef:
Dan klopt die 1,5 km niet en bovendien zou Bert's Bierhuis dan niet halverwege zijn Mjuman schreef:
(quote)
...dat zou dus ook in Wittevrouwen kunnen zijn, dat huis van jou...
Ik gok op de Rivierenwijk of Tolsteeg - of zou Mju stiekem een Sterrenwijker zijn? 
0
geplaatst: 22 februari 2011, 09:33 uur
Zou die dan vroeger in het buurthuis Sterrenzicht als bezoeker geweest zijn dan?
Misschien heb ik' em er als "ouwere jeug" werker er dan wel eens uitgeknikkerd....maar die kans acht ik nader bezien wel klein, een erudiete Sterrenwijker is toch een soort contradictio in terminis.
Is dat geen 1,5 km? Is een lange straat hoor die Biltstraat....
Misschien heb ik' em er als "ouwere jeug" werker er dan wel eens uitgeknikkerd....maar die kans acht ik nader bezien wel klein, een erudiete Sterrenwijker is toch een soort contradictio in terminis.
Dan klopt die 1,5 km niet en bovendien zou Bert's Bierhuis dan niet halverwege zijn
ik vond het anders altijd flink slepen met die kratten van Berts Bierhuis tot aan de Bekkerstraat.Is dat geen 1,5 km? Is een lange straat hoor die Biltstraat....
0
geplaatst: 22 februari 2011, 10:53 uur
Bertus zit meer in de buurt; het is in feite Hoograven. En van Bert's Bierhuis naar de Bekkerstraat lijkt me eerder 1,5 mijl dan 1,5 kilometer - en waarschijnlijk is het nog meer. Kwam die krat wel vol over dan?
Sterrenwijk: bijzondere wijk, zeker met EK en WK voetbal. Daar woonden wel wat jongens die ik kende van de FC U en (punk/wave)concerten in NV-huis (Tivoli).
Jopenbier - nee prima bier, die stout ook. Ging om de verhouding: Jopenbier Stout is zeg maar een makkelijk consumptiebier, Hemel en aarde is een degustatiebier (om rustig van te genieten), drink je daar 4 - 5 van, vlot achtereen, kunnen ze je in een doos doen en er postzegels op plakken (af te leveren bij je thuisadres). Zag op de site van Jopenbier dat ze een kerk helemaal verbouwd hebben tot brouwerij en café-restaurant. Da's een mooi doel voor een volgende 'proefrit'.
Sterrenwijk: bijzondere wijk, zeker met EK en WK voetbal. Daar woonden wel wat jongens die ik kende van de FC U en (punk/wave)concerten in NV-huis (Tivoli).
Jopenbier - nee prima bier, die stout ook. Ging om de verhouding: Jopenbier Stout is zeg maar een makkelijk consumptiebier, Hemel en aarde is een degustatiebier (om rustig van te genieten), drink je daar 4 - 5 van, vlot achtereen, kunnen ze je in een doos doen en er postzegels op plakken (af te leveren bij je thuisadres). Zag op de site van Jopenbier dat ze een kerk helemaal verbouwd hebben tot brouwerij en café-restaurant. Da's een mooi doel voor een volgende 'proefrit'.
0
geplaatst: 22 februari 2011, 11:10 uur
ik houd gewoon van nederlandse of duitse pils. meestal proef ik het verschil nauwelijks, nouja heineken is een beetje slapjes. top vijf maken heeft echter weinig zin bij mij denk ik.
ik heb bijna nooit een lekker belgisch biertje(wat hier nogal gewaardeerd blijkt te zijn) kunnen betrappen. zelfs niet jupiler.
ik heb bijna nooit een lekker belgisch biertje(wat hier nogal gewaardeerd blijkt te zijn) kunnen betrappen. zelfs niet jupiler.
0
geplaatst: 22 februari 2011, 16:55 uur
Jasper toch, gewoon je smaakpapillen meer trainen, dan krijg je vanzelf smaak.
0
geplaatst: 22 februari 2011, 17:04 uur
jasper1991 schreef:
ik houd gewoon van nederlandse of duitse pils. meestal proef ik het verschil nauwelijks, nouja heineken is een beetje slapjes. top vijf maken heeft echter weinig zin bij mij denk ik.
Nou scheer je al meteen wat pilzen over één kam:
de meeste Duitse (Jever, Bitburg om er een paar te noemen) zijn iig iets bitterder de meeste NL, hebben iets van een 'bite'.
Jupiler sluit daar wel bij aan - Heineken en Amstel hebben dat in het geheel niet. Vraag daarom ook niet aan een Limburgese brandweerman wat ie drinkt als er geen brand is.
(Brand is tegenwoordig van Heineken)
Hoe kun je een Amerikaans pissig/boos krijgen? Door hem in 't Engels te vragen:
Q: What is the similarity between US beer and making love in a canoe?
A: it's both fucking close to water!

@Oldfart - Twijnstraat is iid slechts ca 1,5 km van de Bekkerstraat - gedacht dat het meer was, maar Utr is vrij smal.
0
geplaatst: 22 februari 2011, 17:50 uur
ik vind het allemaal maar kleine verschillen. er is ook bij zo'n programma(dacht keuringsdienst van waarde) gebleken dat tussen de gerenommeerde nederlandse biertjes een zogenoemde bierkenner geen onderscheid kon maken. ikzelf vind heineken iets slapper dan de meesten maar eigenlijk ook nog goed te doen.
in duitsland springt veltins er misschien een beetje bovenuit en voor de rest vind ik het redelijk gelijk van wat ik ken, bitburger vind ik eigenlijk niet heel veel anders om als voorbeeld daaraan terug te refereren.
maar ondanks dus die eventuele verschillen zijn de meeste pilzen me even lief. op stella en jupiler na dan. trappisten of donker bier is echt niets voor mij.
in duitsland springt veltins er misschien een beetje bovenuit en voor de rest vind ik het redelijk gelijk van wat ik ken, bitburger vind ik eigenlijk niet heel veel anders om als voorbeeld daaraan terug te refereren.
maar ondanks dus die eventuele verschillen zijn de meeste pilzen me even lief. op stella en jupiler na dan. trappisten of donker bier is echt niets voor mij.
0
geplaatst: 22 februari 2011, 23:01 uur
Mjuman schreef:

0
geplaatst: 22 februari 2011, 23:52 uur
@Bertus: die kende ik niet.
Hij was overigens afkomstig van een landgenoot die in Silicon Valley werkte en me ook meenam naar Gordon Biersch in Palo Alto om dat meteen dan weer te nuanceren (prima ale en witbier).
Hij was overigens afkomstig van een landgenoot die in Silicon Valley werkte en me ook meenam naar Gordon Biersch in Palo Alto om dat meteen dan weer te nuanceren (prima ale en witbier).
0
geplaatst: 25 februari 2011, 21:43 uur
Moet dit per se alleen over bier gaan? Dit mag ik zoal graag drinken:
1. Eristoff
2. Jupiler
3. Hertog Jan
4. Drie Sterren Jenever
5. Esbjaerg/Warsteiner
1. Eristoff
2. Jupiler
3. Hertog Jan
4. Drie Sterren Jenever