MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Algemeen / Het grote bier-topic

zoeken in:
1. veltins
2. brand
3. warsteiner
4. hertog jan
5. grolsch

Yann Samsa
1. Duvel
2. Helleketelbier
3. Vedett
4. Affligem Tripel
5. Zatte Bie

Sgt. Revolver schreef:
Update:

1. Guinness
2. Duvel
3. Grimbergen Dubbel
4. Hopus
5. Orval

Update:

1. Guinness
2. Duvel
3. Kasteelbier Bruin
4. Grimbergen Dubbel
5. Hopus

Joy4ever schreef:
1. Jupiler
2. Nastro Azzurro
3. Löwenbrau
4. De Koninck
5. Tsingtao
Die nrs 2 en 5

Update:

1. Jever
2. Jupiler
3. De Koninck
4. Bitburger
5. Warsteiner

Skinny Fists
Op het moment dat je die top 5 invoerde had je zeker te veel bier op?

Haha, Tsjintao bier is alleen te zuipen als je veel ander bier op hebt... Goede keuze om die uit je top 5 te halen.

Sgt. Revolver schreef:
(quote)

Update:

1. Guinness
2. Duvel
3. Kasteelbier Bruin
4. Grimbergen Dubbel
5. Hopus
goede zaak om Kasteelbier bruin erin te brengen, blijf dat zelf een erg lekkere vinden in ieder geval.

Had laatst een iets duurdere bier gehad genaamd Pannepøt (reserva 2007), was erg goed, maar niet beter dan Rocheford 10 naar mijn mening. En ik geloof wel dat er nog veel beteren zijn, maar ik zou die alleen proberen als ik heel rijk ben.

Grid Gorilla
1. Kasteelbier bruin
2. Maredsous triple
3. Duvel
4. Babbelaar
5. Grimbergen bruin

aslan (crew)
de laatste weken worden de volgende vijf het vlotst naar binnen gegoten:

1 La Gauloise Brune (8,1%Vol) (Brasserie du Bocq, Purnode, B)
2 Omer (8%Vol) (Brouwerij Bockor, Bellegem, B)
3 Tongerlo Prior (9%Vol) (Brouwerij Haacht, B)
4 Hopus (8,3%Vol) (Brasserie Lefebvre, Quenast, B)
5 Grimbergen Tripel (9%Vol) (Brouwerij Alken-Maes, B)

Sir Spamalot (crew)
Update, oude gloriën en nieuwe sterren:
1. Duvel
2. Keyte
3. Boerke
4. Westmalle Tripel
5. Affligem Tripel

Burp!

Veel tripelèrs hierboven, dat kan mij niet zo bekoren; ben zelf meer van de dubbele (dan heb je nog wat om te ruilen ) - maar zal dit zien als een aansporing om weer wat 'field work' te gaan doen; moet mogelijk zijn m.b.v. 'boodschappenlijstjes' hierboven - u hoort van mij.

@Mju: ken je de Rochefort 10? Smaak van een dubbele met een ruim driedubbel alcoholpercentage Prachtig bier! Als je nog eens een mooie tripel wil proeven die weer net anders is dan de meeste trappisten- en kloostertripels, is Dulle Teve een aanrader.

Kom, dit biedt inspiratie voor een nieuw toplijstje. Is morgen vast weer anders, maar nu zeg ik:

1. Rochefort 10 (trappist, Belgie)
2. Jopen Koyt (kruidenbier, Nederland)
3. Black Sheep (ale, Engeland)
4. Girardin (oude geuze, Belgie)
5. Hommelbier (hoge gisting, Belgie)

aslan (crew)
leuk, die oude geuze in je lijst Bertus!!! Girardin is een sublieme ouwe!! hun lambic wordt door andere geuzestekers zoals de geniale Hanssens (proef die Hanssens!!!) gebruikt...
en ken je de Marriage Parfait van Boon? (een oude geuze van 8%Vol...!!!): goddelijk drankje!
en dan heb je nog een 'Tuverbol'... een biertje ontstaan uit een experiment met geuze van 3 Fonteinen en een blonde Loterbol (uit Diest, B), resultaat: een stevige amber van 11%Vol... ontdek en geniet!!!

Girardin staat mij bij als bier waar je hele smoel krom van trok - zo zuur. Dat perfecte huwelijk spreekt mij wel aan (als mens 'levend in zonde') en zo'n Toverbal lijkt me wel een fijn einde voor de avond.

Waar ik bij Rochefort geschuffeld van wordt is dat die 8 en zo (mijn fave Rochefort) niet op het alcoholpercentage slaat, net zo min als die 10. Westvleteren is ook een fijne (abt of prior even type kwijt), Hommel is idd wel prettig; maar vind bijv. die lichte Koningshoeven (refterbier?) ook wel prettig. Dat zwarte schaap roept dan bij mij weer associaties op van plattelandskroegen in Ierland (Q: "mate, what do you call a sheep tied to a lamp post?" A: "a leisure centre".)

Een fijne reactie daarop is dan weer: Q: "what's the definition of an Irishman?" A: "a simple, mechanical machine turning Guinness into piss".

aslan (crew)
Rochefort 6, 8, 10 komt van een oud in onbruik geraakt gradensysteem... volgens broeder Antoine erg handig vermits de bieren klaar zijn voor consumptie na respectievelijk 6, 8 en 10 weken... Rochefort 6 is 6% alcohol in gewicht, 7,5%Vol / Rochefort 8 is 7,3% alcohol in gewicht, 9,2%Vol / Rochefort 10 is 9% in gewicht, 11,3%Vol

de Rochefort 8 is constant aanwezig ten huize aslan

aslan schreef:
leuk, die oude geuze in je lijst Bertus!!! Girardin is een sublieme ouwe!! hun lambic wordt door andere geuzestekers zoals de geniale Hanssens (proef die Hanssens!!!) gebruikt...
en ken je de Marriage Parfait van Boon? (een oude geuze van 8%Vol...!!!): goddelijk drankje!
en dan heb je nog een 'Tuverbol'... een biertje ontstaan uit een experiment met geuze van 3 Fonteinen en een blonde Loterbol (uit Diest, B), resultaat: een stevige amber van 11%Vol... ontdek en geniet!!!

Klinkt geweldig allemaal, maar zie er maar eens aan te komen in Nederland Ik ga morgen met een lijstje langs Bert's Bierhuis! Goed om nog eens een liefhebber van geuze te mogen ontmoeten, meestal krijg ik reacties als die van Mju als ik vertel dat ik graag geuze (en dan niet met suiker...) drink.

@Mju: beschouw het niet als bier, beschouw het als champagne

Bertus schreef:
Klinkt geweldig allemaal, maar zie er maar eens aan te komen in Nederland Ik ga morgen met een lijstje langs Bert's Bierhuis! Goed om nog eens een liefhebber van geuze te mogen ontmoeten, meestal krijg ik reacties als die van Mju als ik vertel dat ik graag geuze (en dan niet met suiker...) drink.

@Mju: beschouw het niet als bier, beschouw het als champagne

En gek genoeg vind ik dat nou weer over-rated; een Prosecco (nee niet in de vorm van "doe main mar een Preausekkeautjuh") of een Cava heb ik liever. En qua bier gaat er toch niets boven versch uit den tap - vanwege het ultieme frisgevoel; da's met dubbele helaas lang niet altijd haalbaar.

Maar er zijn ook Duitse witbieren waarvan je bek gewoon knap kan samentrekken (Berliner weizen) - en 's zomers kan ik zo'n Girardin wel hachelen hoor - ooit eens gehad in een groene fles zonder eitkel, met een witte streep alleen erop (verkocht als "boerengeuze") - amai, die was straf. Maar nu is't tiet voor een mooi bier met op het etiket een dikbuikige sympathieke (brouwer)pater.

aslan schreef:
Rochefort 6, 8, 10 komt van een oud in onbruik geraakt gradensysteem... volgens broeder Antoine erg handig vermits de bieren klaar zijn voor consumptie na respectievelijk 6, 8 en 10 weken... Rochefort 6 is 6% alcohol in gewicht, 7,5%Vol / Rochefort 8 is 7,3% alcohol in gewicht, 9,2%Vol / Rochefort 10 is 9% in gewicht, 11,3%Vol

de Rochefort 8 is constant aanwezig ten huize aslan

Ik dacht dat het dichtheidsgraden waren eigenlijk.. maar verrukkelijk bier! Zeker nu de vorst weer neerstrijkt op de daken

1. Heiniken (Blijft het beste bier)
2. Hertog Jan
3. Grolsch
4. Amstel
5. Smirnoff Ice

Altijd interessant die ervaren kenners die hier hun mening verkondigen....
Neem nu Heiniken....ken het niet, moet ik toch eens proberen.........zal wel moeilijk te vinden zijn.

Oldfart schreef:
Altijd interessant die ervaren kenners die hier hun mening verkondigen....
Neem nu Heiniken....ken het niet, moet ik toch eens proberen.........zal wel moeilijk te vinden zijn.

Moet voor een paardenman als jij toch niet moeilijk zijn: meng Heineken met paardwater en presto!

Overigens vind ik ook dat al die pilzeniers eerst moeten leren lezen "Bier top5" staat er.

Eenzelfde soort mening had ik bij het begin van dit topic ook al Mjuman, maar toen werd ik nog geconfronteerd met deze briljante zinsnede:

Paalhaas schreef:
(quote)

Pils is gewoon een biersoort, hoor. 'Pilsener bier' staat er ook altijd op de flesjes.

...want het staat op de flesjes

Is Pilsener bier niet gewoon bier uit het Tsjechische Pilsen?

En mensen die Heineken op 1 zetten... Het "Justin Bie(be)r" onder de bieren.

jellecomicgek72 schreef:
2. Hertog Jan
3. Grolsch
4. Amstel
5. Smirnoff Ice

herman schreef:
Is Pilsener bier niet gewoon bier uit het Tsjechische Pilsen?

Pils is inderdaad bier van lage gisting genoemd naar Plzen in Tsjechië. Daar komt Urquell vandaan en die brouwer claimt het 'originele' pils te maken.

jellecomicgek72 schreef:

Moet voor een paardenman als jij toch niet moeilijk zijn: meng Heineken met paardwater en presto!
....Heineken ken ik, hoeft ook niet eens met paardenpis gemengd te worden om tot het zelfde eindresultaat te komen, Heiniken daarentegen is mij onbekend.

Ook mooi is dat Heineken zelf (die Amstel hebben gekocht) Amstel zien als het 'goedkope alternatief met een mindere standaard dan Heineken'.

Voor zover je van lekker kan spreken in dit verband, vind ik Amstel lekkerder dan Heineken. Smaakt meer naar water

dat Heineken zelf (die Amstel hebben gekocht)
....werkelijk?

Gast
geplaatst: vandaag om 20:44 uur

geplaatst: vandaag om 20:44 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.