MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Algemeen / Algemeen Sporttopic (geen voetbal) #3

zoeken in:
Lijkt me geen onterechte vergelijking, qua capaciteiten, rijstijl en het feit dat Indurain ook pas op relatief late leeftijd echt doorbrak als ronderenner, en toen vrij snel begon met winnen. Maar laten we niet gelijk te hard van stapel lopen, als Dumoulin maar een fractie van van de erelijst van Indurain bijeenfietst heeft ie een mooie carrière in het vooruitzicht...

Ik zie hem voorlopig eerst nog als een Wiggins of Evans. Maar wie weet kan hij ooit in de buurt komen van een Armstrong of Indurain. Feit is wel dat al die namen hun basis voor hun Tourzege legden in de tijdrit. Wat dat betreft is Tom inderdaad te laat geboren want nu zijn er een stuk minder tijdritten dan vroeger. Neemt niet weg dat ook nu tijdritten nog van essentieel belang zijn voor winst in de Tour, zoals Froome ook al jaren laat zien.

Er komt heel wat epo voorbij op dit wielerforum. Die vergelijkingen met vroeger gaan nergens heen. Welke dokter had meer invloed dan het aantal individuele kilometers.
Afijn, we koesteten het moment. Woensdag staat maastricht vol "kenners" en buitenlui.

Nu op Roland Garros: Kiki vs. CiCi

Bertens speelt overigens als een natte krant, maar dit terzijde

Gister zijn de profielen van de etappes van de Tour bekend gemaakt. Het zier er best netjes uit en aardig in balans. Verder ook geen idioot zware bergetappes maar zag wel dat er een paar erg steile beklimmingen tussen zitten.

Wat een onthutsend lamlendige pot tennis van Bertens. Is d'r hamster overleden of zo? Lange tijd niet zulk dramatisch slecht tennis gezien, pijn aan de ogen

Ik zat toevallig het einde van de tweede set te kijken maar inderdaad erg slecht tennis. Van beide kanten overigens, die andere kon net zo goed haar 1e service overslaan en maar gelijk haar 2e doen.

VladTheImpaler schreef:
Gister zijn de profielen van de etappes van de Tour bekend gemaakt. Het zier er best netjes uit en aardig in balans. Verder ook geen idioot zware bergetappes maar zag wel dat er een paar erg steile beklimmingen tussen zitten.

Vind het niet zo'n denderend parcours eerlijk gezegd. Het minste sinds 2012. Vind het leuk dat alle 5 de Franse gebergten worden aangedaan, dat doen ze bijna nooit. En La Planche des Belles Filles zo vroeg kan ook leuk zijn (ook minder, als Froome daar al een gat slaat). Maar buiten die is er maar éé aankomst bergop (en een op een korte klim van 2,5 km) en eindigen te veel bergritten met een stuk vlak (zoals die rit met Mont du Chat). Renners maken de koers, maar ik ben er bepaald niet wild van. In het slechtste geval staat Froome na Dusseldorf en Belle Filles al een minuut of twee voor op de andere klassementsrenners en wordt de rest heel gecontroleerd gereden. Er zijn nogal wat etappes die er erg controleerbaar uitzien (met een sterke ploeg).

Ben erg benieuwd naar Dauphiné. En dan vooral ook naar Richie Porte. Als die eens een ronde zou kunnen rijden zonder traditionele slechte dag (en deze relatief wat minder zware tour zou dat misschien kunnen zijn) zou dat weleens dè tegenstander van Froome kunnen worden.

En ook interessant is hoe Sam Oomen zich staande gaat houden tussen al die grote namen, het lijkt echt een supertalent. Hij rijdt Dauphiné en later Vuelta als groterondedebuut. Ook het andere jonge Nederlandse klimtalent Antwan Tolhoek rijt de Dauphiné.

GrafGantz schreef:
Wat een onthutsend lamlendige pot tennis van Bertens. Is d'r hamster overleden of zo?

Zou best weleens kunnen, dat mens is altijd onderweg wie kijkt er naar dat beestje om

Maar weer eens een berichtje uit de klimwereld, die gisteren met stomheid geslagen was door een van de grootste prestaties uit het rotsklimmen ooit. Lastig om dit ergens mee te vergelijken qua impact zodat niet-klimmers begrijpen hoe groot dit is, maar zie het maar als de eerste marathonloper onder de 2 uur (al is dat nog niet gebeurd), maar dan gevaarlijker. Of iets van die strekking (of zoals NatGeo het in het artikel noemt: "The moon landing of free-soloing").

Alex Honnold Climbs Yosemite's El Capitan Without a Rope - nationalgeographic.com

Don't try this at home kids...

starbright boy schreef:

En ook interessant is hoe Sam Oomen zich staande gaat houden tussen al die grote namen, het lijkt echt een supertalent. Hij rijdt Dauphiné en later Vuelta als groterondedebuut. Ook het andere jonge Nederlandse klimtalent Antwan Tolhoek rijt de Dauphiné.

Vergeet ook Sunweb's Lennard Hofstede niet, heeft een prima Tour de Yorkshire gereden, en is er ook eentje die zich nog behoorlijk kan doorontwikkelen wat het klimmen betreft. Lijkt een behoorlijk grote motor/inhoud te hebben.

GrafGantz, ik ben toch wel benieuwd of er binnen de klimwereld alleen maar met bewondering naar zo'n prestatie gekeken wordt, of dat er ook veel kritiek op is. De prestatie, die alleen maar bereikt kan worden en is bereikt door heel veel training, staat buiten kijf kan ik me voorstellen. Maar het is natuurlijk ook gewoon ontzettend de grenzen opzoeken qua veiligheid en gevaar. Je brengt bewust je eigen leven in gevaar. Buitenstaanders (zoals ik, al heeft klimmen in een ver verleden wel mijn interesse gehad) zullen vooral hoofdschuddend kennis hiervan nemen, maar zijn die geluiden er in de 'innerlijke circle' ook, of is daar alleen grote adoratie?

Goede vraag. Binnen de klimmerswereld is het wel bekend dat Honnold een geval apart is, een force of nature, freak of nature etc. en is er eigenlijk alleen maar bewondering (al trekt ook de meest gelouterde klimmer wit weg bij alleen de gedachte om dit te evenaren). Iedereen wist eigenlijk ook wel dat dit bovenaan z'n lijstje stond en dat alles wat hij de laatste paar jaar gedaan heeft in het teken stond van deze klim. Het was dus eigenlijk alleen wachten op wanneer.

Buiten de klimwereld is er best wel kritiek te horen, al is dat dan weer vaak op verkeerde grondslagen. Dan lees je dat zulke types een doodswens hebben en dat het adrenalinejunkies zijn, terwijl - zeker in het geval van Honnold - juist het tegenovergestelde geldt.

Mijn persoonlijke mening: iets als dit is niet alleen compleet geschift maar ook compleet onhaalbaar voor iedereen in de wereld, minus 1 persoon

En voor de liefhebbers het eerste interview na de klim:

First Interview With Alex Honnold, Climber Who Scaled El Capitan Without a Rope - nationalgeographic.com

Does your mom know you free soloed El Cap?

I haven’t talked to her yet. I don’t even think she knows what this whole project is about, you know? I feel weird about it. I’ll call her in a bit. Though I don’t even know what to tell her. ‘Hey, by the way…’ She might think I’d already done it. She’s really bad at differentiating between free climbing and free soloing.

En nog een allerlaatste link, speciaal voor Bonk. Artikel van vriend en klimpartner (en betere klimmer) Tommy Caldwell:

Why Alex Honnold’s Free Solo of El Cap Scared Me | Outside Online - outsideonline.com

It’s all too easy for headlines about climbing to lean on clichés about the climbers themselves—that these people are daredevils, thrill seekers, adrenaline junkies. But to most climbers, nothing is quicker to trigger the gag reflex. Climbing is an intimate relationship with our world’s most dramatic landscapes, not a self-boasting fight against them. I don’t claim to understand the inner workings of Alex’s mind, but I know one thing for certain: Alex climbs to live, not to cheat death.

Thanks GrafGantz! Fascinerend leesvoer. Echt intrigerend vind ik het, merk ik. Op sportief vlak, gezien de grootte van de presentatie. Maar ook vanuit gedragswetenschappelijk vlak (ook wel enige beroepsmatige interesse ), als je leest hoe gericht en hij bewust er mee bezig geweest is. Daar ging ik ook al niet vanuit, maar van thrillseeking lijkt inderdaad op geen manier sprake. Wel van een heel duidelijke gerichtheid op iets willen presteren zonder dat je daarbij laat leiden door en eigenlijk ook niet bezig zijn, lijkt het met (gevoelens van) risico en gevaar.
Door ook wat gerichter te kijken wat hij nu precies gedaan heeft ook nog meer onder de indruk geraakt van de sportieve en fysieke prestatie.

Nou jongens. Het zal toch niet zo zijn dat de grootste NBA-finale tussen de sterkste twee teams uit de NBA gaat eindigen in een eenvoudige sweep door GSW? Ze zijn al in grootse vorm gaan verkeren gedurende dit post-season met goed samenspel en individuen die constant opstaan (denk aan Green en Durant die bij vlagen groots spelen), maar dit? Damn. Had meer van Lebron en de zijnen verwacht, al is de laatste thuisgame van de Cavs wel wat beter verlopen dan die rampzalige eerste twee games in Oakland. Gaan de Cavs nog de tweede thuisgame pakken om het - op papier - spannend te maken, of gaat GSW ze gewoon sweepen komende vrijdag. We gaan het meemaken.

Komende vrijdag zit ik in ieder geval paraat om te zien of GSW geschiedenis gaat schrijven. Ik heb niets met sterrenteams, maar eigenlijk wel met KD. Dat ie maar snel een ring mag pakken, en dan weer lekker ophoepelt naar een klein team om daar grootse dingen te gaan doen.

Ik gun het KD ook wel. Gaat zo net een niveautje hoger in de playoffs, dit keer. Volgend jaar dan terug naar OKC of naar Washington, dan kan het weer spannend worden.

Isle of Man, gekkenwerk. Het aantal doden staat daar al op 254 sinds 1907.
Racen op stratencircuits komt nog maar weinig voor, niet apart want het is niet echt verstandig om met 200km per uur langs bomen en muurtjes te racen.

Ier Bonner (33) derde coureur die overlijdt na crash bij Isle of Man TT | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

Zie ook deze docu daarover. Road (2014) - MovieMeter.nl

Ongelooflijk hoe Cleveland dit heeft weggegeven. Een geweldige wedstrijd als een stel junioren afsluiten. Bij een 2-1 stand was alles nog mogelijk geweest maar nu vrees ik een simpele 4-0 of 4-1. De Cavs zijn geknakt en bovendien is Golden State te goed om er drie op rij te verliezen.

Doodzonde. En een saai einde aan saai play-offs.

En daar gaat een mooie halve finale op RG als een nachtkaars uit.

Na de wedstrijd van afgelopen nacht is het nog veel zuurder dat de Cavs de vorige zo lullig verloren. Wel een heerlijke wedstrijd om naar te kijken, de tweede op rij. Als de Cavs met deze intensiteit blijven spelen dan is er nog een kansje in Oakland maar het is wel een heel klein kansje. Belangrijk is om heel fel en heel fysiek te spelen. Probeer die gekke Green of Pachulia uit hun tent te lokken. Als één van beide het hoofd verliest maakt dat de Warriors toch onzeker. De komende wedstrijd wordt in alle opzichten cruciaal. Pakken de Warriors een volgende thuisoverwinning dan is het direct klaar maar als de Cavs kunnen stunten dan schuift het momentum opeens wel heel erg hun kant op.

Let's Go Cavs, laat iets zien dat nog nooit vertoond is! Trap die vervelende Warriors nog drie keer de grond in en bezorg ze een finals trauma waar ze nog heel wat jaartjes mee rond blijven lopen .

James wilt gewoon dat de Warriors een 3-0-voorsprong uit handen geven. Beter dan vorig jaar.

Wawrinka wordt, zoals eigenlijk wel verwacht, helemaal weggeslagen door Nadal. Hij kan er gewoon niet doorheen slaan.

Nadal is dit jaar duidelijk aan z'n tweede jeugd bezig. Man man man..

Alleen een flinke inzinking van Nadal kan Stan de Man nog redden, maar dat zie ik niet gebeuren.

Prachtige overwinning van Fuglsang in de DL. Die Astana-boys gaan wel een factor zijn in de Tour.
En Porte voorlopig nog altijd sterker dan Froome, die echt nog wel wat werk te doen heeft de komende drie weken.

Voor BMC is het te hopen dat hun ploeg sterker is dan in de Dauphine, anders had Porte hier wel gewonnen want hij is duidelijk de beste op het moment. Verder wel een knappe overwinning van Fuglsang ja. Froome en Contador zien er beide bergop nog niet heel goed uit. Aru, Bardet en Martin hebben ook goede dingen laten zien.

Mooie F1 race in Canada, like allways. Lekker die lange rechte stukken. Magnussen vond ik wel wat risicovol blocken maar er was in ieder geval veel actie op de baan en ook goed in beeld gebracht. Jammer dat Alonso uiteindelijk toch geen punten scoorde en lijkt al persoonlijk afscheid te nemen van het publiek. Voor dit soort F1 auto configuraties verlang je ook weer terug naar Hockenheim, eigenlijk.

Erg jammer dat Verstappen zijn lampen aan had laten staan.

Porte is boos op Froome en wil vast wraak nemen in de tour...

Boze Porte: "Sommigen zagen me liever verliezen" - sporza.be

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 04:30 uur

geplaatst: vandaag om 04:30 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.