Overig / Algemeen / Algemeen Sporttopic (geen voetbal) #3
zoeken in:
0
geplaatst: 8 augustus 2017, 12:00 uur
Tuurlijk is het wel afzeiken Frenz. Sporters presteren soms boven verwachting, soms volgens verwachting soms onder verwachting. Dat heeft niets met nationaliteit te maken, maar als het Nederlanders zijn die onder verwachting presteren dan is het opeens omdat Nederlanders niet kunnen presteren onder druk? Ooit van selectieve waarneming gehoord?
0
geplaatst: 8 augustus 2017, 12:09 uur
Ieder sportevenement zie je wel sporters van wie veel verwacht wordt minder presteren.
In Nederland heeft nu eenmaal de pers wat meer aandacht voor nationale sporters, zoals dat in het buitenland ook voor hun sporters geldt.
Er werd onlangs ook meer van Bolt verwacht, net zoals er in Duitsland meer van hun damesvoetbalteam werd verwacht etc.
Mooi is het ook altijd om te horen voorafgaand aan schaatswedstrijden welke deelnemers er niet allemaal een gevaar voor de Nederlanders zijn, dat komt dan zelden of nooit in de uitslag terug
In Nederland heeft nu eenmaal de pers wat meer aandacht voor nationale sporters, zoals dat in het buitenland ook voor hun sporters geldt.
Er werd onlangs ook meer van Bolt verwacht, net zoals er in Duitsland meer van hun damesvoetbalteam werd verwacht etc.
Mooi is het ook altijd om te horen voorafgaand aan schaatswedstrijden welke deelnemers er niet allemaal een gevaar voor de Nederlanders zijn, dat komt dan zelden of nooit in de uitslag terug
0
geplaatst: 8 augustus 2017, 12:13 uur
Frenz hoe ben jij eigenlijk tot die vreemde conclusie gekomen 

0
geplaatst: 8 augustus 2017, 12:41 uur
Ben uiteraard druk aan het goegelen om jullie allemaal met feiten om de oren te meppen, maar het valt niet zo mee, wielrennen is ook wel een aardige sport in mijn faveure (Zoetemelk/Boogerd). Mocht het selectieve perceptie zijn Poek, dan zal ik de eerste zijn om dat toe te geven.
Dit vond ik iig, niet erg actueel, maar wel ter zake, uit Nederland, wereldkampioen ‘net niet’ - 1 Minute Manager - 1minutemanager.nl :
Dit vond ik iig, niet erg actueel, maar wel ter zake, uit Nederland, wereldkampioen ‘net niet’ - 1 Minute Manager - 1minutemanager.nl :
0
geplaatst: 8 augustus 2017, 12:52 uur
Ik denk dat als je een willekeurig land neemt, je vergelijkbare voorbeelden kan vinden voor de stelling 'sporters uit dit land zijn net niet'. Overigens: Nederlandse hockeyploeg (mannen) - Wikipedia - nl.wikipedia.org
0
geplaatst: 8 augustus 2017, 12:53 uur
De vraag is, of Nederland in algemene zin ondermaats presteert of op beslissende momenten faalt op sportgebied (alle takken). Zolang dat niet helder is heeft zo'n discussie geen zin. Volgens mij is dat namelijk niet zo. Dat voorbeeld van Boogerd slaat trouwens wat dat betreft nergens op - op een peloton van 100+ renners niet elk jaar een klassieker winnen, tsk, tsk.
Die Dafne Schippers trekt je kop van je romp bij verlies, dunkt me...
Die Dafne Schippers trekt je kop van je romp bij verlies, dunkt me...
0
geplaatst: 8 augustus 2017, 13:07 uur
Tja als je nu nog moet gaan zoeken.
Dat artikel uit 2006 is hoop ik toch niet jouw anker in deze

Hier kun je tientallen artikkelen tegenover zetten hoe goed het topsportklimaat wel niet is in Nl.
Die no.2 zijn er ook niet bijster veel in jouw lijstje en natuurlijk levert een wedstrijd naast een een winnaar ook verliezers op, ik zal jouw maar niet vermoeien met al die buitenlanders die weleens of vaker 2e zijn geworden, pak enkel de schaatswedstrijden er maar eens bij.
Maar goed, nogmaals hoe kom jij er bij?
0
geplaatst: 8 augustus 2017, 13:07 uur
Ben sowieso de eerste om blijmoedig toe te geven dat er legio uitzonderingen zijn: Dafne idd, de eerder genoemde Pieter vd H en zijn nu ietwat gepimpte vrouwelijke equivalent, Epke, toch ook onze Lord of the Rings ook, maar Judoka Huizinga bijvoorbeeld ook.
Wat breder dan, heeft de Nederlandse nivelleringsmentaliteit (poldermodel, kop boven het maaiveld) wel of geen impact op de sport?
(moet ook nog wat aan werk doen, Rudi)
Wat breder dan, heeft de Nederlandse nivelleringsmentaliteit (poldermodel, kop boven het maaiveld) wel of geen impact op de sport?
(moet ook nog wat aan werk doen, Rudi)
0
geplaatst: 8 augustus 2017, 13:08 uur
Je moet het ook altijd in verhouding zien: wij zijn maar met 16 miljoen mensen en moeten het vrijwel altijd opnemen tegen landen met (veel) meer inwoners.
Engeland, Frankrijk, Duitsland. Ze hebben op voorhand altijd al zo 3 of 4 x meer talenten want 3 of 4 x meer inwoners.
Nog gezwegen over Rusland, de VS of China.
Of je zult maar in India wonen en nooit wat winnen (1,2 miljard inwoners).
Dan vallen de Nederlandse prestaties allemaal nog erg mee.
Engeland, Frankrijk, Duitsland. Ze hebben op voorhand altijd al zo 3 of 4 x meer talenten want 3 of 4 x meer inwoners.
Nog gezwegen over Rusland, de VS of China.
Of je zult maar in India wonen en nooit wat winnen (1,2 miljard inwoners).
Dan vallen de Nederlandse prestaties allemaal nog erg mee.
0
geplaatst: 8 augustus 2017, 13:15 uur
Ach India zou al heel wat roepie over hebben voor een 2e plaats.
Ik denk dat zij weleens prijzen in het Hockey pakken en misschien Cricet

Goed dat is dan ook weer een erg arm land en ik denk dat de meeste ouders hun kinderen eerder voeden dan op sport doen.
1
geplaatst: 8 augustus 2017, 13:17 uur
Oh, ik heb nu juist vakantie, maar kun jij niet als een " echte Nederlander het werk op een 2e plaats zetten"

0
geplaatst: 8 augustus 2017, 13:17 uur
@ de moderators: kan dit topic terug met voetbal ook als onderwerp.
Nee, dat gaat niet gebeuren. Boekmeter is voorlopig inderdaad een alternatief.
Berichten die louter over voetbal verwijderd (en ook een stuk onder copyright verwijderd, de link alleen volstaat). Nu graag weer verder gaan met de titel van dit topic in gedachten

2
geplaatst: 8 augustus 2017, 13:48 uur
Ik vind als Belg niet dat Nederlanders slecht onder druk presteren. Jullie zijn sowieso een land dat in verhouding tot de rest van de wereld het bij een veelheid aan sporten véél beter doet dan gemiddeld.
Nederlanders staan in België wel bekend als opscheppers: voor een evenement met nét iets te veel zelfvertrouwen roepen dat die of die Nederlander het wel zal halen. Als dat dan niet gebeurd ligt dat misschien niet aan het 'falen onder druk' maar eerder aan 'te hoge verwachtingen'.
Nederlanders staan in België wel bekend als opscheppers: voor een evenement met nét iets te veel zelfvertrouwen roepen dat die of die Nederlander het wel zal halen. Als dat dan niet gebeurd ligt dat misschien niet aan het 'falen onder druk' maar eerder aan 'te hoge verwachtingen'.
2
geplaatst: 8 augustus 2017, 13:53 uur
hoe komen jullie daar nu weer bij, wij zijn gewoon extreem goed in werkelijk alles 
0
geplaatst: 8 augustus 2017, 18:06 uur
corn1holio1 schreef:
..... Als dat dan niet gebeurd ligt dat misschien niet aan het 'falen onder druk' maar eerder aan 'te hoge verwachtingen'.
..... Als dat dan niet gebeurd ligt dat misschien niet aan het 'falen onder druk' maar eerder aan 'te hoge verwachtingen'.
Oh, is dat het

Ach, jullie hebben altijd veldrijden nog (als er idd 1 land is met een underdog mentaliteit is).
1
geplaatst: 8 augustus 2017, 21:41 uur
Dafne doet een Boltje in de series van de 200. Halverwege al zo'n comfortabele voorsprong dat ze tijd genoeg heeft om eens rustig om haar heen te kijken. Bowie is geblesseerd afgehaakt, lijkt me in deze vorm een zekere gouden plak voor Dafne. Iemand die toevallig uit het hoofd weet wanneer de rest van deze afstand afgewerkt gaat worden?
/edit: zelf al gevonden: halve finale donderdag 22:05 uur, finale vrijdag 22:50 uur.
/edit: zelf al gevonden: halve finale donderdag 22:05 uur, finale vrijdag 22:50 uur.
0
geplaatst: 10 augustus 2017, 14:05 uur
En een tegenvallende v. Niekerk
Vind het overigens een best boeiend WK Atletiek, zeker ook door onze hordenvriend Sedoc. Diens kostje is wel gekocht in TV land, ik zie de nieuwe Umberto Tan al wel opstaan
Vind het overigens een best boeiend WK Atletiek, zeker ook door onze hordenvriend Sedoc. Diens kostje is wel gekocht in TV land, ik zie de nieuwe Umberto Tan al wel opstaan
0
geplaatst: 10 augustus 2017, 22:09 uur
GrafGantz schreef:
halve finale donderdag 22:05 uur, finale vrijdag 22:50 uur.
Ha, twee vingers in de neus. Misschien wel 3. Gaat wat worden morgen!
0
geplaatst: 10 augustus 2017, 22:26 uur
GrafGantz schreef:
Vandaag 22.50, morgen 22.05

0
geplaatst: 10 augustus 2017, 22:27 uur
Vergeten jullie Robin Haase niet jongens? Is goed op weg om een historische kwartfinaleplaats te bereiken op de Masters in Móntreal.
0
geplaatst: 10 augustus 2017, 22:36 uur
Had je deze column gelezen Frenz?
https://www.volkskrant.nl/televisie/gregory-sedoc-is-een-voorbeeldanalist-met-een-stem-dictie-en-glimlach~a4510280/
https://www.volkskrant.nl/televisie/gregory-sedoc-is-een-voorbeeldanalist-met-een-stem-dictie-en-glimlach~a4510280/
0
geplaatst: 10 augustus 2017, 23:15 uur
Yup, en vandaag overtrof hij zichzelf weer, door Churandy zijn podium te gunnen en aan te vullen ipv haantjesgedrag.
Nee, ik hoor 'm graag
Nee, ik hoor 'm graag
0
geplaatst: 10 augustus 2017, 23:25 uur
Haase mept Dimitrov even van de baan daar in Canada, toch geen misselijke jongen. Nette overwinning. Nu in de kwartfinale met kans op meer. Lichtpuntje in het Nederlandse mannentennis
0
geplaatst: 10 augustus 2017, 23:45 uur
Mooie overwinning inderdaad, het zou toch fijn zijn als Robin eens richting Top 30 gaat ipv te blijven hangen zo rond de 50ste en 60ste plek (wat natuurlijk ook al heel goed is)
0
geplaatst: 11 augustus 2017, 02:16 uur
vigil schreef:
Mooie overwinning inderdaad, het zou toch fijn zijn als Robin eens richting Top 30 gaat ipv te blijven hangen zo rond de 50ste en 60ste plek (wat natuurlijk ook al heel goed is)
Dat is nu weer mogelijk. Als hij de halve finale haalt in Montreal stijgt ie terug naar de 34e plek, dan komt die top 30 dicht in de buurt. 5 jaar geleden stond hij op plaats 33. Als ie in Cincinnati en New York deze vorm een beetje vast kan houden zou het moeten lukken om eindelijk in de Top 30 te komen. Hij hoeft op de komende toernooien ook geen punten te verdedigen van vorig jaar, dus het kan alleen maar meevallen met de ranking deze maand.
0
geplaatst: 11 augustus 2017, 21:17 uur
Gretz schreef:
Dat is nu weer mogelijk. Als hij de halve finale haalt in Montreal stijgt ie terug naar de 34e plek
(quote)
Dat is nu weer mogelijk. Als hij de halve finale haalt in Montreal stijgt ie terug naar de 34e plek
?
1
geplaatst: 11 augustus 2017, 21:28 uur
De eerste Nederlander sinds Richard Krajicek in 1999 die weer eens de halve finale van een Masters bereikt. Echt knap. Nu mogelijk tegen Federer. Nadal ligt er aan de andere kant al uit, dus eigenlijk is de halve finale al een soort van finale.
Met de 34e plaats is Haase nu bovendien voor 99% zeker geplaatst op de US Open.
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.