MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Algemeen / Algemeen Sporttopic (geen voetbal) #3

zoeken in:
Mjuman schreef:
...In het oude Griekenland waren geen kroegen .......

Maar wel ijs? Weer wat geleerd

Frenz schreef:
(quote)

Maar wel ijs? Weer wat geleerd

Soldaat waren ze zelf van nature, maar hoe denk je dat ze die ouzo koud maakten?

Geen fysieke sport maar dat darten is nog niet zo gemakkelijk als het er uit ziet, daar gaat veel training in zitten, uren maken, en ze zijn als bond aangesloten bij de NOC*NCF dus het lijkt me gewoon een sport.

Ik dacht er zelf eerst ook wel wat anders over, maar ben de laatste tijd wel wat van mening veranderd.

Anders lees de column van Thijs Zonneveld uit 2014 eens.

https://www.ad.nl/sport/maakt-het-uit-of-darts-een-sport-of-een-spelletje-is~ac47b339/

Ik bestrijd ook niet dat het een sport is, maar de analogie met Federer/Nadal ging me net iets te ver.

Als twee randdebielen elkaar via twitter de huid volschelden, ga ik ook geen vergelijking maken met de briefwisseling tussen W.F. Hermans en Gerard Reve

Frenz schreef:

Als twee randdebielen elkaar via twitter de huid volschelden, ga ik ook geen vergelijking maken met de briefwisseling tussen W.F. Hermans en Gerard Reve

Jij vraagt er gewoon om he

Ben geen fan van Thijs, maar snap wel dat er aanleg, skills en mental composure voor die 'sport' nodig is. Ik heb alleen niets met die sport; moest het regelmatig doen als 'side effect' van bijv teamsport (voetbal) in het buitenland - na het voetballen drinken in de stamkroeg van de gastheren (en daar hing altijd een dartbord), maar dat was nimmer een succes (ik zorgde altijd voor "collateral damage": veel weggeefrondjes voor mijn team), net zoals de kneuzen die bij schoolvoetbal 't laatst (nog net geen doelpaal of 'nuclear waste') in het team werden gekozen. Van alle miksporten kan ik alleen redelijk schieten - vaak knuffels geschoten op de kermis. Ook biljarten is niet voor me weggelegd; sterker nog: als ik in een biljartcafé een queue ter hand neem, wordt prompt het ingeboren instinct van de barkeeper wakker: "gij moar nie" - in Utrechts biljartcafé Kok werd ik buschauffeur genoemd

Frenz schreef:
Ik bestrijd ook niet dat het een sport is, maar de analogie met Federer/Nadal ging me net iets te ver.

Als het een sport is dan is een WK met de beste darters topsport lijkt mij. Vergelijken met Federer en Nadal vind ik ook een beetje overdreven, zo'n grote sport is darts nou ook weer niet.

Dat het een sport is zeg ik ook niet, maar het is wel entertainment! Daarvoor is een flinke dosis training, concentratie en talent voor nodig. In dat opzicht kan het zeker een sport genoemd worden, want op amateuristisch niveau kan een ieder ver komen (ik kan het weten) maar wanneer het professioneel wordt, kom je er niet met "af en toe oefenen".

Hendrik68
Blijft een discussie waar je toch nooit uitkomt met zijn allen. Van mij hoeft darts echt niet olympisch te worden, maar kijk eens naar het arsenaal aan sporten dat er ooit is verzonnen om het programma van de komende Winterspelen wat voller te maken. Rodelen = met je kont op een slee zo hard mogelijk naar beneden gaan d.m.v. een zo hoog mogelijk lichaamsgewicht met een pak zo glad als een paling. Een beetje opgepimpt sleetje rijden. Gaat nog, maar ooit zag ik iemand sleeën en ik dacht even dat ik scheel keek, of dat een voorliggende rodelaar geschept was. Maar nee, het was 1 dikzak met een andere er bovenop! 2 mansrodelen. Ik verzin het niet hé. Maar dat was nog niet genoeg, want toen verzonnen ze het sleetje rijden op de buik met de waffel voorwaarts. Ze gaven het de naam skeleton. Dat wordt zo weinig gedaan in de wereld dat we misschien zelfs een Nederlander aan de start zien straks. Dus naast het bobsleeën in 2 varianten hebben ze er even 3 soorten sleeën bijgedaan. Op de Olympische Spelen in Valkenburg in 2030 komen staand en zijwaarts sleeën voor het eerst op het programma.

Dan vergelijken ze de 10km schaatsen in andere landen graag met kijken naar groeiend gras. Nou wat is langlaufen dan? 5 km langlaufen noemen ze sprint! Daar val je al bij in slaap, maar dan heb je ook nog de 10km en ook nog de 50 km klassieke stijl en nog een rits landenwedstrijden, om zo nog meer medailles te kunnen winnen dan met zwemmen. Je wordt moeier van het kijken dan de langlaufers van het langlaufen en elke langlaufer probeert zo origineel mogelijk de finishlijn onder te kotsen. Maar of het nog niet erg genoeg is heb je ook nog de Noordse Combinatie, dat is een combinatie van schansspringen en ...... langlaufen. En ook daarbij uiteraard de landenwedstrijd. Die variant heb je ook bij biatlon: schieten en nog maar weer eens een keer langlaufen, je wordt er echt doodziek van. Al moet ik bekennen dat biatlon de enige variant is die ik eens in de 4 jaar 1 keer kan uit kijken. Dan nog al die rare circusacts bij het freestyle skiën.

Dan zeg ik: doe mij dan maar een potje darts.

Hendrik68 schreef:
Blijft een discussie waar je toch nooit uitkomt met zijn allen. Van mij hoeft darts echt niet olympisch te worden, ...(mucho blabla) ... je wordt er echt doodziek van. Al moet ik bekennen dat biatlon de enige variant is die ik eens in de 4 jaar 1 keer kan uit kijken. Dan nog al die rare circusacts bij het freestyle skiën.

Dan zeg ik: doe mij dan maar een potje darts.

Helder betoog
En ik maar zoeken naar de link tussen darts en American Football .... misschien MOR/AOR/SOR

Hendrik68
Zal ik je even helpen? Je moet het niet in darts zoeken, ze noemen American Football ook wel "robotschaak". Denksport dus en daarom niet olympisch.

Hendrik68 schreef:
Zal ik je even helpen? Je moet het niet in darts zoeken, ze noemen American Football ook wel "robotschaak". Denksport dus en daarom niet olympisch.

Ik vreesde al zoiets - ben ooit in da 90s door een US-collega meegenomen naar een game van de 49'ers en hij bleef me tijdens de wedstrijd maar bijpraten over "tactics" en "game plan" - totally wasted on me. Al vond ik de hele entourage wel indrukwekkend. Toen hij hier was heb ik 'em op mijn beurt meegenomen naar FC Utrecht - Ajax - bleef ie maar vragen stellen over ... juist ja, continue bij dode spelmomenten. Op een gegeven moment draait een marktkoopman op de rij voor ons (Marathontribune) zich om en zegt: "wil je dat nooit meer doen die ouwehoer meenemen - met de wedstrijd hier krijgt ie toch geen klanten".

Mb.
Ik heb genoten van de dartsfinale iig. Het was geen spannende strijd, maar ik heb desalniettemin genoten van het niveau en de coolness van Rob Cross die de meervoudig wereldkampioen gemakkelijk opzij zetten. Taylor verdient alle krediet, maar gisteravond zagen we toch wel iemand die te lang is doorgegaan.

Nou, te lang?
Hij heeft toch de finale gehaald. En het waren toch niet allemaal minkukels die hij moest bestrijden? De andere kant van het bracket was op het eind natuurlijk sterker bezet. Maar de finale halen, staat toch ook zeker prima op zijn palmares. Ik ben absoluut geen liefhebber van de persoon Phil Taylor, maar respect moet je toch wel voor de speler Taylor hebben. Wat hij allemaal (mede) op touw heeft gezet, daar plukken de huidige darters wel de vruchten van.

Off-topic berichten verwijderd.

Mb.
Poeha schreef:
Nou, te lang?
Hij heeft toch de finale gehaald. En het waren toch niet allemaal minkukels die hij moest bestrijden? De andere kant van het bracket was op het eind natuurlijk sterker bezet. Maar de finale halen, staat toch ook zeker prima op zijn palmares. Ik ben absoluut geen liefhebber van de persoon Phil Taylor, maar respect moet je toch wel voor de speler Taylor hebben. Wat hij allemaal (mede) op touw heeft gezet, daar plukken de huidige darters wel de vruchten van.

Taylor verdient alle krediet en dat hij weer een finale op zijn palmares kan bijschrijven is knap, maar de wil en toewijding om eenieder die voor hem stond met nog geen gewonnen leg naar huis te willen sturen heb ik dit wereldkampioenschap niet gezien. In tegenstelling, ik zag een man die weet dat hij het niet meer kan opbrengen maar tegelijkertijd het niet kan verdragen dat hij niet meer de onbetwiste nummer één is.

Vervolgens de nieuwe generatie van alles verwijten, maar zelf niet meer weten hoe zich te gedragen op het podium. Van het uit gekkigheid als fotograaf fungeren tot het het middelvingertje in de finale. En zo wordt een groot kampioen opeens een stukje minder groot.

Misschien was het beter als hij gestopt was na de World Matchplay. Maar goed, als als.

Hendrik68
Vanvond beginnen de play offs in de NFL alweer. We beginnen met de wild card games. De 4 beste teams hebben de eerste week vrij. In de AFC zijn dit de Pittsburgh Steelers en de onvermijdelijke New England Patriots, die na een zwak begin toch probleemloos doorstootten naar de nummer 1 positie in de AFC. Kleine kanttekening is daarbij wel dat de AFC dit jaar aanmerkelijk zwakker is dan de NFC. Dat is direct zichtbaar in de widcard games waarin in de AFC zowel de Buffalo als Tennessee met 9 overwinningen aan mogen treden. In de NFC zijn de Falcons met liefst 10 overwinningen als 3e in hun eigen divisie geëindigd en daarmee de"slechtste" vertegenwoordiger van de NFC. Elk team in de NFC dat uitkomt in de playoffs kan de Superbowl winnen. Uiteraard zijn de Vikings de topfavoriet nadat de Eagles quarterback Wentz verloren, maar in feite maken ze elkaar heel weinig. Daarom gaat qua niveau de aandacht ook uit naar de 2 wildcard games in de NFC.

Vanavond ontvangen de LA Rams de Atlanta Falcons. De Falcons kwamen van ver en nog altijd hebben ze nog nergens het niveau van vorig jaar gehaald (dat niveau was ook wel heel erg hoog), maar ze blijven een gevaarlijke klant. Beide teams maken elkaar waarschijnlijk erg weinig. Als de Falcons running back Todd Gurley weten af te stoppen komen ze een heel eind. Andersom geldt dit voor Julio Jones, die geen enkele ruimte mag kijgen. De andere ontmoeting morgen is die tussen de Saints en de Panthers. Ook een heel spannende pot. New Orleans wist de loodzware slotfase met glans te doorstaan en hebben zowel aanvallend (Alvin Kamara) als verdedigend (Marshawn Lattimore) 2 top rookies in huis die het elke tegenstander lastig maken. De Saints hadden een zeer constant seizoen, de Panthers kwamen wat later op gang en hadden door blessures van vooral tight end Greg Olsen wat mindere wedstrijden. Op volle sterkte zijn ze voor iedereen lastig te bestrijden. Leuke bijkomstigheid is dat de Panthers in Christian Maccafrey eveneens een geweldig rookie running back hebben.

In de AFC ligt het niveau iets lager dit jaar. De Kansas City Chiefs waren vooraf topfavoriet nummer 1 voor de Super Bowl en met een overwinning op de Patriots in de eerste wedstrijd leek niets een glansrijk seizoen in de weg te staan. Het team zakte echter ver weg, verloor zelfs van de Jets (!) en hadden alle mazzel dat 2 andere teams uit hun divisie het nog beroerder deden, want ook de Raiders en de Broncos werden als outsider voor de Superbowl gezien. De Chiefs lijken echter net op tijd wakker en mogen in principe niet verliezen van de Titans. De andere wedstrijd gaat tussen de Jacksonville Jaguars en de Buffalo Bills. De Bills kwamen door een mirakel in de play offs terecht. Zelf moesten ze de laatste wedstrijd winnen en 2 tegenstanders moesten allebei verliezen en dat gebeurde ook nog. Maar de Jaguars die als enig van de wild card ploegen een uitstekend seizoen draait mogen geen problemen hebben met de Bills. De Jauguars hebben in Blake Bortles een quarterback die nooit op veel waardering kon rekenen, net als het hele team eigenlijk. Altijd een beetje het lelijke eendje. Maar dit jaar is alles anders en bij winst mogen ze tegen de Steelers of de Patriots en geen van beide teams is bij voorbaat gerust op een goede uitslag tegen de Jaguars.

Hendrik68

Hendrik68
Ben je er klaar voor bennerd? Helaas is het de late wedstrijd, maar ik moet de wedstrijd tussen de Vikings en de Saints op zeker zien. Het gaat een ontzettend spannende wedstrijd worden met hoogst waarschijnlijk geen hoge score. Beide teams beschikken over een van de beste defenses in de league. Het verschil gaat hem in de details zitten. De Saints hebben de meest gevarieerde aanval, maar de Vikings hebben een net iets betere defense plus het thuisvoordeel en dat is in een overdekt stadion in het American Football een reuzevoordeel. Ik hoop op een overwinning voor de Saints in ieder geval. Vorige week maakten ze tegen de Panthers in ieder geval een ijzersterke indruk.

We krijgen hoe dan ook een andere Superbowl dan vorig jaar. De New England Patriots maken nog wel kans en zijn ook favoriet nummer 1 om zich volgende week te plaatsen. De tegenstander in de AFC Championship game zal komen uit de wedstrijd tussen de Pittsburh Steelers en de Jacksonville Jaguars. De Steelers zijn favoriet, maar de Jaguars wonnen eerder dit jaar wel in een onderling duel. Toen speelde Ben Roethlisberger dan ook zijn slechtste partij uit zijn carriere en dat zal vanavond niet nog eens gebeuren. Algemeen wordt verwacht dat de Steelers zich zonder al te veel problemen zullen plaatsen voor de AFC finale volgende week.

De verliezende Superbowl finalist de Atlanta Falcons delfde gisteren in een krankzinnige slotfase met 15-10 het onderspit tegen de Philadelphia Eagles. De Falcons scoorden een touchdown en een fieldgoal, beide veroorzaakt door een domme fumble aan Eagles kant. Op eigen kracht werd helemaal niets geforceerd. Niet dat de aanval van de Falcons slecht was, maar de defense van de Eagles was van een griezelig hoog niveau. Vooraf was bekend dat ze goed waren en ook dat zij het verschil moesten maken. Nummer 1 quarterback Carson Wentz scheurde zijn kniebanden een paar wedstrijden voor het einde van het seizoen en Nick Foles is zijn vervanger en die kan er niet zo heel veel van en dat is zwaar naar boven afgerond. De running game wist dankzij de uitblinkende Jay Ajayi net het verschil te maken. Kicker Jake Elliot deed de rest. Wie de tegenstander in de finale van het NFC Chamionship ook wordt het zal defensief spektakel worden. Ik heb van 19.00 tot 2 uur vannacht weer wat te doen. Dat ik morgenvroeg om 6 uur op mijn werk moet zijn, daar denken we maar even niet aan.

Hendrik68 schreef:
Ben je er klaar voor bennerd?

Neen.

Daar was ik echt niet klaar voor. Wel een fantastische match, blij dat Williams nog alle support krijgt, maar bizar lastig om zo te verliezen.

Hendrik68
Ik viel al om 23.00 in slaap, net toen de Vikings de 1e TD hadden gescoord. Moet de hoogtepunten nog terugzien. Jammer voor de Saints. 24 punten scoren tegen zo'n ploeg is best knap. 29 tegen krijgen is voor een sterke defense als de Saints een beetje te veel. Maar goed ik moet nog zien hoe het gebeurd is.

De andere wedstrijd heb ik wel gezien. Zeer verrassende uitslag, maar het was niet echt hoogstaand, anders krijg je ook niet zo'n score. De TD passes van Big Ben waren fenomenaal, maar de defense had een snipperdag en dat kun je je zelfs bij Blake Bortles niet veroorloven.

Edit: net even de highlights bekeken, dat is wel heel lullig verliezen ja na zo'n come back.

Hendrik68
We kunnen nu al zeggen dat de Tour van volgend jaar niet direct aan alle kanten een Franse aangelegenheid wordt. Denk niet dat Bardet staat te juichen bij de Muur en een ploegentijdrit. Daarmee heeft hij de Tour al binnen een paar dagen verloren. Niks mis mee. Eindelijk wat meer variatie, althans, zo lijkt het.

'Muur van Geraardsbergen en lange ploegentijdrit in Tour 2019' | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

Hendrik68
Zo nog een uurtje en dan mogen Jacksonville Jaguars als kanonnenvoer dienen voor de New England Patriots. Maar waren ze dat ook niet voor de Pittsburgh Steelers vorige week? Algemeen wordt verwacht dat de Patriots zich niet de kaas van het brood zullen laten eten. Belangrijk is om running back Leonard Fournette in toom te houden. De verdediging tegen de run is niet de sterkste kant van de Patriots, maar zelfs als Fournette een paar keer doorkomt zal de enorm gevarieerde aanval van de Patriots waarschijnlijk alsnog de doorslag geven. Brady was nog even twijfelachtig, want zere duim, maar hij start gewoon.

De finale in de NFC gaat tussen de Minnesota Vikings en de Phialdelphia Eagles. Beide ploegen wonnen nog nooit de Superbowl en aangezien deze wordt gespeeld in het gloednieuwe stadion van de Vikings zijn zij extra gemotiveerd. Het wordt een defensieve slijtageslag, waarbij de Eagles het zonder ster quarterback Carson Wentz moeten doen. Dat is een enorm verlies en zijn vervanger Foles kan er echt geen barst van. Gelukkig kan Foles de bal kwijt aan Ajayi de geweldige running back die halverwege het seizoen van de Dolphins overkwam en de geblesseerde Darren Sproles moest en deed vergeten. Maar het zal vooral de defense zijn die het verschil moet maken. Vorige week tegen de Saints lukte dat. Of het vannacht weer lukt, we gaan het meemaken. De Vikings spelen een soortgelijk spelletje. Case Keenum is ook al niet de eerste keus qb, maar speelt al wel bijna het hele seizoen en is aardig gegroeid. Maar ook de Vikings moeten het voornamelijk van de defense hebben. Normaal gesproken wordt deze wedstrijd een stuk spannender dan de AFC finale, maar zeker is niks dit seizoen.

Hendrik68
Nou spannender gaat de NFC finale niet worden. Man wat waren de Jags er dicht bij. Een arbitrale dwaling was nodig om de Patriots naar de finale van de Superbowl te leiden. De Jaguars forceerden een fumble, wilden terreinwinst boeken, maar de arbitrage floot af. Daar zal nog lang over gesproken worden aan de andere kant van de plas. De NFC finale gaat me niet meer lukken helaas. Ben zeer benieuwd.

Edit: 38-7 voor de Eagles met 3 touchdown passes van Foles! Ik heb niks gezien maar moet dit nog even rustig bekijken. De Minnesota Vikings in eigen huis vernederd. En de Superbowl is over 2 weken dus in....Minnesota. Dit had hun jaar moeten worden. Waarschijnlijk aan de hoge verwachtingen ten onder gegaan. En Foles die nog nooit zo'n wedstrijd gespeeld moet hebben.

Hendrik68
O, net de wedstrijd teruggezien en ik zat er even helemaal naast. De Eagles speelden in eigen huis. Desondanks waren de Vikins licht favoriet, maar de zo geroemde defense had een complete off-day en de nog meer geroemde defense van de Eagles maakte nauwelijks fouten. Zo was onverwacht de AFC finale stukken spannender.

Over 2 weken de Superbowl: New England Patriots - Philiadelphia Eagles. De Eagles wonnen nog nooit. Zij hadden tot aan de blessure van Wentz verreweg het beste team in de NFL. Als Nick Foles hetzelfde niveau haalt als gisteravond dan gaan de Eagles winnen en wellicht een einde maken aan het Brady tijdperk.

De BeNe league nadert de ontknoping. (TT 860) Wie komen er in de play-offs? Er strijden nog 6 teams voor de bovenste vier plekken. Den Haag steekt er wel bovenuit en gaat vanavond op bezoek in het Triavium bij de nummer twee Nijmegen Devils. # koukleumenbijhetijshockey
Helaas kan ik zelf niet

Meestal zijn damesfinales saai en voorspelbaar, maar ditmaal zeker niet. Prachtige titanenstrijd tussen Halep en Wozniacki waarin ik mijn verwachte winnaar wel tien keer veranderd heb.

Ruim zeven jaar geleden, in 2010, was ze als 20-jarige de nummer 1 van de wereld, maar een Grand Slam pakte ze nog nooit. Tot vandaag. En als kroon neemt ze andermaal de hoogste stek over.

Halep wint er nog wel eentje (en vast nog meer), daar ben ik van overtuigd.

Kom op, Roger!

Vond de vrouwenfinale eigenlijk nog leuker gisteren, al bood Cilic veel sterker weerwerk dan ik had verwacht.

#20!

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 22:56 uur

geplaatst: vandaag om 22:56 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.