MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Algemeen / Algemeen Sporttopic (geen voetbal) #3

zoeken in:
Maar het belangrijkste sportevenement van het weekend komt nog: straks gaan Giri en Carlsen snelschaken om de toernooioverwinning van Tata Steel! Hup Anish!

(Helaas is hij erg de underdog)

Edit: Helaas, na de eerste partij met verloren te hebben tegen de beste schaker aller tijden, wist onze landgenoot in de tweede partij met een gezonde pion voor te komen. Even een hapering en plots had zwart een sterke aanval. 1.5-0.5 voor Carlsen uiteindelijk. Maar erg goed toernooi voor Giri die nu weer in de top 10 van de wereld komt!

Wat een comeback van MVG

Sir Spamalot (crew)
Een dagje te laat ben ik er mee maar de Six Nations Rugby is weer begonnen: https://www.sixnationsrugby.com/en/matchcentre/index.php. Dit jaar tip ik op Ierland maar hoop ik op Wales, mijn favoriete ploeg. Vele wedstrijden zijn te volgen op de niet-betaalzenders BBC en FR2.

De superbowl vannacht is alleen via Fox sports te zien, niet?

Zo eerste medaille s zijn binnen!

1 goud, 2 zilver en 1 brons na 2 schaatswedstrijden

Nederlands podium, haha, machtig. Zijn we toch nog ergens goed in.

Dat schaatsen mag wel eens van het olympisch programma

Geniet jij wel eens van sport Johan, Je bent altijd zo zuur hier

Prachtsport. Moge er nog vele sweeps volgen (zal wel niet, maar toch).

vigil schreef:
Geniet jij wel eens van sport Johan, Je bent altijd zo zuur hier

Vind je
Jawel, heb een mooie shorttrackfinale gezien, en kijk ook wel uit naar het skiën.
Maar zo’n 3 km is van een erg laag niveau, en bovendien uiterst voorspelbaar - net als de lange afstanden bij de mannen.
Een clean sweep is leuk, maar ook dodelijk voor de sport.
Enige concurrentie maakt de sport voor mij leuker dan zoveel mogelijk goedkope medailles harken.

Op zich heb je wel ergens gelijk, maar deze winnares had toch echt niemand verwacht en dat maakt t toch ook leuk. Bovendien was Sablikova normaliter wel op t podium gekomen

johan de witt schreef:
(quote)

Vind je
Jawel, heb een mooie shorttrackfinale gezien, en kijk ook wel uit naar het skiën.
Maar zo’n 3 km is van een erg laag niveau, en bovendien uiterst voorspelbaar - net als de lange afstanden bij de mannen.
Een clean sweep is leuk, maar ook dodelijk voor de sport.
Enige concurrentie maakt de sport voor mij leuker dan zoveel mogelijk goedkope medailles harken.

Nu zeg je maar wat om je punt te maken. 1) de 3 km dames is dit jaar van een zeer hoog niveau. Sterker nog: A. de Jong was de enige Nederlandse dit seizoen die een wereldbeker won. Dat deed ze ook maar 1 keer. Dat betekent dat NL er maar 1 won van de vier Wereldbeker wedstrijden. 2) in die vier wereldbekers 4 verschillende winnaars: De Jong, Blondin, Takagi en Voronina. Daarbij was het podium ook niet altijd consistent met de andere uitslagen. De dames doen weinig voor elkaar onder. 3) Achtereekte is pas de derde vrouw ooit onder de vier minuten op laagland. Ze zit slechts een paar tienden boven het Olympisch record dat Pechtstein op hoogland reed in 2002.

Conclusie: deze uitslag was ontzettend onvoorspelbaar en zowel alle drie de dames op het podium zetten veruit hun beste laaglandtijd van het seizoen neer. Dat doen Sablikova en Takagi ook. Die laatste zelfs een dik laagland PR. Die haalt er meer tijd vanaf dan Achtereekte. Die reed onder Anema in Thialf al eens naar 4.00.

Mooie race waarbij de Nederlanders obv het seizoensverloop dik boven zichzelf uitstijgen. Over die sweeps had die Jillert nog wel eens een goede boodschap: 'moeten die buitenlanders maar harder schaatsen.'

vigil schreef:
Op zich heb je wel ergens gelijk, maar deze winnares had toch echt niemand verwacht en dat maakt t toch ook leuk. Bovendien was Sablikova normaliter wel op t podium gekomen

Dat vind ik ook, gelukkig geen Wüst, of Sablikova inderdaad, die beiden een matig seizoen draaien. Of Pechstein op het podium
Maar de winnaars voor het meerendeel van de schaatswedstrijden zijn makkelijk te voorspellen, en zijn bijna allemaal Nederlanders, dus dan is het moeilijk nog enig enthousiasme op te brengen.

johan de witt schreef:
(quote)

Dat vind ik ook, gelukkig geen Wüst, of Sablikova inderdaad, die beiden een matig seizoen draaien. Of Pechstein op het podium

Dat kan ik wel met je eens zijn. Nieuwe garde met Achtereekte (hoewel, ook al 28) en De Jong goddank, al vrees ik oma Pechtstein straks bij de TP en de 5km nog op het podium te zien. Het is nu ook geen automatisme meer dat Wüst in de belangrijkste wedstrijden wel weer 'eventjes' wint. Wordt nog een spannende 1500m voor dr. Al zie ik daar liever anderen winnen dan Wüst.

Haar grootste kans op indidueel goud was vandaag. De 1500 zie ik haar ook niet winnen. Maar de loting bepaalt ook veel.

Wel een moeilijk te voorspellen afstand. Twee Amerikanen die ooit eens de dienst uitmaakten spelen dit seizoen verstoppertje, Takagi is dominant, Leenstra is goed (maar zal wel weer vierde worden), Van Beek op tijd fit en Wüst lijkt op tijd fit. Als ze tegen iemand moet rijden die ietsje harder dan zijzelf kan openen, dan maakt ze een goede kans. Inderdaad, de loting kan veel goeds brengen.

Ik hoop dat Leenstra eens een keer goed loot en boven zichzelf uitstijgt, die gun ik het wel. Anders Takagi inderdaad.
Wüst en Van Beek om het brons.
Veel andere contenders zie ik niet.
Dus een clean sweep zit er ook daar goed in.

Mja, Heather Bergsma was vorig jaar ook niet zo dominant als in de seizoenen rond de vorige Spelen, maar piekte wel sterk op het WK Afstanden vorig jaar. Pakte de dubbel op de 1.000m + 1.500m. Ik neig ook de namen te noemen die jij noemt als topfavorieten, maar je zult net zien dat ze hier weer goed is. De NOS weet er dan toch wel van te maken dat het een 'import Fries' is die wint. Anderzijds snoept Takagi 3 seconden van haar laagland PR af op de 3.000m, dus mijn inziens is dat wel echt de te kloppen vrouw. Een clean sweep zie ik niet snel gebeuren. Na vandaag sluit ik echter helemaal niets meer uit

Ataloona schreef:
oma Pechtstein

Best nog een lekker ding, maar dat hangt natuurlijk allemaal samen met het perspectief (= je eigen leeftijd) waarmee je dat soort dingen beoordeelt.

...en je referentiekader

johan de witt schreef:
Dat schaatsen mag wel eens van het olympisch programma

Geen échte Nederlander zeker?

Ataloona schreef:
Wordt nog een spannende 1500m voor dr. Al zie ik daar liever anderen winnen dan Wüst.

Leenstra http://i.fokzine.net/s/static.gif
Of anders Takagi

johan de witt schreef:
Dus een clean sweep zit er ook daar goed in.

Nee. Daar zou een wonder voor nodig moeten zijn, want Takagi wint dit nog op één schaats.

Hoop ik ook, maar als ze in de laatste rit zit, zie ik dat nog wel misgaan.
Als dat ten faveure van Marrit is, zij het haar vergeven

Apart dat Johan de Wit(t) niet wil dat Takagi wint (zie Japanse link )

We kunnen het wel hebben over de old scool 3 km dames, maar de 1500m met Sjenkie was echt honderd keer spannender, van de eerste kwalificatie, via de souvereine halve, met als bonus een tweede nederlander in de finale en eindigend met een zilveren medaille die veel hoger aangeslagen mag worden dan de hele clean sweep bij elkaar

Wat een onzin allemaal. Geen idee waarom het een hoger aangeslagen zou moeten worden dan het ander. Volgens mij is iedere medaille hetzelfde waard. Iedereen heeft toegang tot het langebaanschaatsen dus ik zie het probleem niet.

Overigens won Nederland voor '98 amper olympische medailles met het schaatsen dus het is nou ook niet zo dat we al honderd jaar de sport domineren.

Edgar18 schreef:
......Volgens mij is iedere medaille hetzelfde waard....

kijk, dat is nou onzin, de waarde van een medaille wordt bepaald door de breedte van de top, als vergelijk, de prestaties van bij voorbeeld Churandy Martina zijn meer waard dan alle collectieve schaatsmedailles bij elkaar.

Ik ga niet flauw doen door amerikaanse journalisten aan te halen dat het kijken naar de 10 km net zo spannend is als het kijken naar het groeien van gras, maar als je het nationale sentiment weghaalt hebben ze wel een punt.

En sowieso zijn er teveel schaatsmedailles.

Voorspelling voor morgen dan maar:
1. Sven
2. Michael
3. TJ

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 16:52 uur

geplaatst: vandaag om 16:52 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.