Overig / Algemeen / Algemeen Sporttopic (geen voetbal) #3
zoeken in:
2
geplaatst: 10 februari 2018, 19:53 uur
Frenz schreef:
Ik ga niet flauw doen door amerikaanse journalisten aan te halen dat het kijken naar de 10 km net zo spannend is als het kijken naar het groeien van gras, maar als je het nationale sentiment weghaalt hebben ze wel een punt.
Benieuwd of ze dat in '80 ook gezegd zouden hebben. Ik ga niet flauw doen door amerikaanse journalisten aan te halen dat het kijken naar de 10 km net zo spannend is als het kijken naar het groeien van gras, maar als je het nationale sentiment weghaalt hebben ze wel een punt.
Dat de top in andere disciplines sterker is daar is geen speld tussen te krijgen maar dat kun je de schaats(t)ers moeilijk verwijten. Voor mij heeft de ene medaille dus niet meer waarde dan de andere. Al die skiërs, snowboarders, kunstschaatsers en rodelaars hadden er op jonge leeftijd ook voor kunnen kiezen om te gaan schaatsen.
We zijn er in Nederland goed in prestaties te bagatelliseren en weg te zetten als niet zo bijzonder. Dat vind ik weleens jammer. Ere wie ere toekomt, ik zou geen olympische medailles bij elkaar kunnen schaatsen.
0
geplaatst: 10 februari 2018, 21:48 uur
Mijn reactie was ook primair gedreven doordat er 15 berichten stonden over het dames langebaan schaatsen en niets over short track en da's niet bagatelliseren maar verzwijgen en dat wou ik ff rechtzetten.
En ook ik maak geen kans op olympisch eremetaal, tenminste, niet zolang ze super pim pam pet nog steeds niet op het programma zetten.
En ook ik maak geen kans op olympisch eremetaal, tenminste, niet zolang ze super pim pam pet nog steeds niet op het programma zetten.
0
geplaatst: 11 februari 2018, 08:59 uur
Iemand had Bob de Vries moeten zeggen dat vierkante schaatsen niet de beste keus is voor een olympische race.
0
geplaatst: 11 februari 2018, 10:40 uur
Bergsma zal zich wel hebben zitten opvreten tijdens de rit van De Vries. Een olympisch ticket door het putje. Dan was het bij Blokhuizen nog gegokt en verloren.
Gelukkig is daar Sven nog, daar kun je altijd op bouwen. Ted Jan Bloemen had een grote mond na zijn wereldrecord, maar vandaag werden de medailles verdeeld en niet een paar maanden terug in Salt Lake. Dat hij er maar erg blij mee is; dat record wordt toch wel uit de boeken gereden, die gouden medaille onthoudt iedereen.
Op naar de 10! En de andere afstanden
Gelukkig is daar Sven nog, daar kun je altijd op bouwen. Ted Jan Bloemen had een grote mond na zijn wereldrecord, maar vandaag werden de medailles verdeeld en niet een paar maanden terug in Salt Lake. Dat hij er maar erg blij mee is; dat record wordt toch wel uit de boeken gereden, die gouden medaille onthoudt iedereen.
Op naar de 10! En de andere afstanden

0
geplaatst: 11 februari 2018, 11:07 uur
Edgar18 schreef:
Dat de top in andere disciplines sterker is daar is geen speld tussen te krijgen maar dat kun je de schaats(t)ers moeilijk verwijten. Voor mij heeft de ene medaille dus niet meer waarde dan de andere. Al die skiërs, snowboarders, kunstschaatsers en rodelaars hadden er op jonge leeftijd ook voor kunnen kiezen om te gaan schaatsen.
We zijn er in Nederland goed in prestaties te bagatelliseren en weg te zetten als niet zo bijzonder. Dat vind ik weleens jammer. Ere wie ere toekomt, ik zou geen olympische medailles bij elkaar kunnen schaatsen.
(quote)
Benieuwd of ze dat in '80 ook gezegd zouden hebben. Dat de top in andere disciplines sterker is daar is geen speld tussen te krijgen maar dat kun je de schaats(t)ers moeilijk verwijten. Voor mij heeft de ene medaille dus niet meer waarde dan de andere. Al die skiërs, snowboarders, kunstschaatsers en rodelaars hadden er op jonge leeftijd ook voor kunnen kiezen om te gaan schaatsen.
Nou ja, bij de meeste wintersporten is de top vrij dun. Bij biathlon en rodelen zie je ook al 20 jaar dezelfde namen terugkomen. En we moeten niet of al die freestyle skiën en snowboard-onderdelen die er de afgelopen spelen bij gekomen zijn zo breed bezet zijn (al zijn ze soms wel spectaculair om te zien). Dat Nederland zo domineert bij het schaatsen is ook pas iets van de afgelopen paar Olympische Spelen en is ook gewoon kwestie van een professionele aanpak. Zoals je terecht zegt zouden ze dat in de VS, Duitsland, Noorwegen etc. ook gewoon kunnen doen, maar kennelijk is niet het talent en/of de middelen voor.
0
geplaatst: 11 februari 2018, 12:07 uur
Als ze in Noorwegen de medailles aan elkaar rijgen dan wordt het vanzelf populair. Zag je ook met Ivan Skobrev die na successen op de OS, EK en WK ineens een ster in eigen land werd.
Schaatsen is nog altijd breder dan pak em beet korfbal.
Schaatsen is nog altijd breder dan pak em beet korfbal.
0
geplaatst: 11 februari 2018, 12:23 uur
0
Mb.
geplaatst: 11 februari 2018, 16:40 uur
Ik vind het voor het aanzien van het langebaanschaatsen wel pijnlijk om te zien dat die tribunes vaak niet vol zitten (zo ook weer te zien bij de dames 3000km). En dat terwijl je als je naar de NOS kijkt haast niet door hebt dat er nog meer sporten worden beoefend op de olympische spelen met alle integrale herhalingen en analyses rondom het langebaanschaatsen. 

0
geplaatst: 11 februari 2018, 17:04 uur
Eurosport doet het vaak prima, met goed terzake commentaar (bij het langlaufen in elk geval), niet storend veel reclame en vooral veel live-sport. En anders heb je de ARD/ZDF ook nog. Alleen het live-schaatsen zie ik bij de NOS.
1
Hendrik68
geplaatst: 11 februari 2018, 19:52 uur
Mb. schreef:
Ik vind het voor het aanzien van het langebaanschaatsen wel pijnlijk om te zien dat die tribunes vaak niet vol zitten (zo ook weer te zien bij de dames 3000km)
Viel nog wel mee toch? Ik weet niet of je het biathlonnen hebt gezien en het langlaufen gisteren, maar ook daar lege plekken te over. Om van het schansspringen maar te zwijgen. Daar stond maar een plukje mensen, terwijl dat doorgaans erg goed bezocht wordt. Bij rodelen en bobsleeën staat ook altijd alleen maar familie en een coach. Alleen bij shorttrack zat het vol en alleen maar omdat het gastland daar goed in is. De meeste wintersporten zijn gewoon klein en beperken zich qua aandacht tot maar een paar landen.Ik vind het voor het aanzien van het langebaanschaatsen wel pijnlijk om te zien dat die tribunes vaak niet vol zitten (zo ook weer te zien bij de dames 3000km)
0
geplaatst: 11 februari 2018, 23:52 uur
Schansspringen was om half 12 's avonds nog bezig, bij een temperatuur van - 20.
0
geplaatst: 12 februari 2018, 18:32 uur
Frenz schreef:
Mijn reactie was ook primair gedreven doordat er 15 berichten stonden over het dames langebaan schaatsen en niets over short track en da's niet bagatelliseren maar verzwijgen en dat wou ik ff rechtzetten.
Alleen goud telt

Bovendien is het kul dat shorttrack internationaal zoveel meer voorstelt dan schaatsen.
0
geplaatst: 12 februari 2018, 18:38 uur
Hendrik68 schreef:
(quote)
Viel nog wel mee toch? Ik weet niet of je het biathlonnen hebt gezien en het langlaufen gisteren, maar ook daar lege plekken te over. Om van het schansspringen maar te zwijgen. Daar stond maar een plukje mensen, terwijl dat doorgaans erg goed bezocht wordt. Bij rodelen en bobsleeën staat ook altijd alleen maar familie en een coach. Alleen bij shorttrack zat het vol en alleen maar omdat het gastland daar goed in is. De meeste wintersporten zijn gewoon klein en beperken zich qua aandacht tot maar een paar landen. Ik las ergens dat een ticket (voor één afstand) doodleuk 200+ euro kost. Dat verklaart wel de lege tribunes...
0
geplaatst: 12 februari 2018, 19:58 uur
Teunnis schreef:
Alleen goud telt
Bovendien is het kul dat shorttrack internationaal zoveel meer voorstelt dan schaatsen.
(quote)
Alleen goud telt

Vaakst gebruikte argument is dat de yanks het zo mooi vinden omdat er strijd is. Alsof dat de enige bevolkingsgroep is voor wie de spelen leuk moeten zijn. Laat ze maar lekker naar hun ijshockey kijken dan kijk ik wel schaatsen. Een beetje alle sporten aanpassen omdat het anders te saai is voor een stel mensen aan de andere kant van de oceaan met ADD, tssk.
Mart Smeets zei ook iets treffends bij DWDD, dat wij schaatsen zo mooi in beeld brengen en dat dat ook één van de redenen is dat het populair is, omdat wij het verhaal eromheen zo goed vastleggen. Niet voor niks hebben wij vijf extra camera's bij op de spelen, voor additionele sfeerbeelden.
Trouwens, kenden jullie het verhaal van Dan Jansen al?
0
geplaatst: 12 februari 2018, 20:51 uur
harm1985 schreef:
Trouwens, kenden jullie het verhaal van Dan Jansen al?
Dat was bepaald geen gelukkig huwelijk met de spelen. Al was die duizend meter in Lillehammer natuurlijk wel iconisch. Trouwens, kenden jullie het verhaal van Dan Jansen al?
Ik heb weer genoten vandaag. Vier spelen achter elkaar Olympisch goud dat is bizar knap. Op het moment supreme zo'n race rijden, respect.
0
geplaatst: 12 februari 2018, 21:54 uur
Blijft leuk idd, zo’n open NK.
Morgen Kjeld vs Koen, ben benieuwd.
Morgen Kjeld vs Koen, ben benieuwd.
1
Hendrik68
geplaatst: 13 februari 2018, 13:43 uur
Goud voor Emmen!!!
En we zijn het beste wintersportland van allemaal. Maar meestal komt er tegen middernacht nog wel een Duitser met goud.
Trouwens johan de witt. Ook het langlaufen is een open NK
Met skiën ook al een halve gouden plak, het kan niet op.
Edit: En inderdaad: op het open Duitse kampioenschap sleetje rijden wint Duitsland weer een gouden plak, waardoor we weer 2e zijn.
En we zijn het beste wintersportland van allemaal. Maar meestal komt er tegen middernacht nog wel een Duitser met goud.
Trouwens johan de witt. Ook het langlaufen is een open NK

Met skiën ook al een halve gouden plak, het kan niet op.
Edit: En inderdaad: op het open Duitse kampioenschap sleetje rijden wint Duitsland weer een gouden plak, waardoor we weer 2e zijn.
0
geplaatst: 13 februari 2018, 14:25 uur
Zelfs het koningsnummer is allang niet meer spannend 
Wat een sof.
Gelukkig dat de 500 als enige afstand nog wat spanning heeft
Dat shorttrack overvleugelt het langebaanschaatsen inmiddels wel ruimschoots, zeg!
Heerlijke dag weer!

Wat een sof.
Gelukkig dat de 500 als enige afstand nog wat spanning heeft

Dat shorttrack overvleugelt het langebaanschaatsen inmiddels wel ruimschoots, zeg!
Heerlijke dag weer!
0
Mb.
geplaatst: 13 februari 2018, 14:44 uur
Het shorttrack is ook wel een hele mooie sport om te kijken. Zit enorm veel directe spanning in - al is het alleen al vanwege de onvoorspelbaarheid.
Ik heb me vanochtend nog even gewaagd aan een samenvatting van curling, maar dat nooit meer.
Ik heb me vanochtend nog even gewaagd aan een samenvatting van curling, maar dat nooit meer.

0
geplaatst: 13 februari 2018, 16:54 uur
Mb. schreef:
Het shorttrack is ook wel een hele mooie sport om te kijken. Zit enorm veel directe spanning in - al is het alleen al vanwege de onvoorspelbaarheid.
Curling moet je ook niet in samenvatting kijken. Tot nu toe best genoten van curling, al was de finale geen moment spannend.
0
geplaatst: 13 februari 2018, 17:28 uur
Edgar18 schreef:
Wat een onzin allemaal. Geen idee waarom het een hoger aangeslagen zou moeten worden dan het ander. Volgens mij is iedere medaille hetzelfde waard. .
Wat een onzin allemaal. Geen idee waarom het een hoger aangeslagen zou moeten worden dan het ander. Volgens mij is iedere medaille hetzelfde waard. .
Een wereldwijde sport waar je in excelleert (Schippers, Inge de Bruijn) is toch wel even wat anders dan een schaatsen waarin alleen NL meedoet en wat schaatsers uit landen waar je pas afstandsschaatser wordt als je niet goed genoeg kunt ijshockeyen..
Of gaan we winst WK korfbal ook net zo vieren als WK voetbal?
0
geplaatst: 13 februari 2018, 17:49 uur
Kos schreef:
Hoho - gezien de trend naar gender-neutraal, is dit een sport die je eigenlijk moet promoten: wij Nederlanders zijn er qua genderneutraal iig goed bij: zowel onze ballen als onze eieren leggen we in hetzelfde mandje

0
Hendrik68
geplaatst: 13 februari 2018, 18:46 uur
Venceremos schreef:
Schansspringen was om half 12 's avonds nog bezig, bij een temperatuur van - 20.
Ik las ergens dat een ticket (voor één afstand) doodleuk 200+ euro kost. Dat verklaart wel de lege tribunes...
Ik hoorde vanmorgen op de radio een Nederlander die daar woont dat het grote probleem gewoon is dat de Koreanen niet zo heel erg in wintersport geïnteresseerd zijn. Het skiën staat bijvoorbeeld nog in de kinderschoenen. Alleen voor shorttrack loopt de Koreaan echt warm. Logisch, want daar zijn ze goed in en schaatsen is toch echt een goede 2e daar. Ook logisch, want ook daar zijn ze af en toe goed in. Sven Kramer is onder vele Koreanen een bekende sportman. Dus ook daarom komt er niet veel volk op schansspringen af. En ook het alpine skiën met Marcel Hirscher, dat ik net voorbij zag komen, trekt gewoon nauwelijks publiek. Normaal gesproken toch wintersport nummer 1. Marcel Hirscher is toch een van beste skiers van de laatste 10 jaar, ja als daar al niemand op af komt. Ik hoorde overigens ook dat de meester Koreanen in de buurt van Seoul schijnen te wonen en eenvoudigweg geen zin hebben om daar een paar 100 km verderop een paar uur in de vrieskou te gaan staan om te kijken naar iets waar ze toch geen kans op succes hebben. Je kunt je dus afvragen of de Spelen wel in het juiste land plaatsvinden.
2
geplaatst: 14 februari 2018, 08:32 uur
Kos schreef:
Een wereldwijde sport waar je in excelleert (Schippers, Inge de Bruijn) is toch wel even wat anders dan een schaatsen waarin alleen NL meedoet en wat schaatsers uit landen waar je pas afstandsschaatser wordt als je niet goed genoeg kunt ijshockeyen..
(quote)
Wat een geleuter weer, altijd dat prestaties bagatelliseren. Aan de 1500m gisteren deden gewoon atleten uit 15 landen mee, waarvan zo'n land of 8 met een medaillekandidaat. In ieder geval niet vergelijkbaar met korfbal, waar alleen België verder nog enigszins meetelt.
Tuurlijk zijn de omstandigheden voor langebaanschaatsers in Nederland het beste, maar dan nog zijn de huidige resultaten uitzonderlijk. Het is nu eenmaal zo dat er maar in een handvol landen serieus aan wintersport gedaan wordt, en die moeten zich dan ook nog verdelen over een aantal disciplines, dus de top is nergens breed...
1
geplaatst: 14 februari 2018, 09:31 uur
In die andere landen is het gewoon een volstrekt marginale sport.
Je kunt het onmogelijk vergelijken met een Atletiek of Zwem prestatie.
Je kunt het onmogelijk vergelijken met een Atletiek of Zwem prestatie.
1
geplaatst: 14 februari 2018, 12:17 uur
Ter Mors 
‘Het is duidelijk dat johan de witt een uitstekende prestatie heeft geleverd. Twee medailles voor Japan.’

‘Het is duidelijk dat johan de witt een uitstekende prestatie heeft geleverd. Twee medailles voor Japan.’
1
geplaatst: 14 februari 2018, 12:40 uur
Hendrik68 schreef:
Je kunt je dus afvragen of de Spelen wel in het juiste land plaatsvinden.
Hadden we eindelijk een groot sportevenement waarbij er geen enkele kritiek was op de locatie (i.t.t. Qatar, Rusland, Brazilië, Peking etc.) en dan zeg jij nu dit... Je kunt je dus afvragen of de Spelen wel in het juiste land plaatsvinden.

0
geplaatst: 14 februari 2018, 12:49 uur
Gretz schreef:
Had minimaal 1 keer goud moeten zijn though.
Nou ja, gelukkig komt dat nog wel

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.