MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Algemeen / Algemeen Sporttopic (geen voetbal) #3

zoeken in:
Mjuman schreef:
In je eentje tempo houden is veel lastiger dan in een groep

Ik zit ook wel eens op een racefiets, 2 a 3 x per week in het seizoen. Meestal alleen, maar als ik op een drukke zondagmorgen kans zie om aan te klampen bij zo'n groepje amateurs (niet negatief bedoeld, ze fietsen harder dan ik), allemaal gehuld in hetzelfde shirt, reclame makend voor de lokale aannemer, makelaar, installatiebedrijf, dan hoef ik nauwelijks meer te trappen en ga ik zomaar 10 km/uur harder.

Het verschil is enorm, zeker met tegenwind, zoals Kruijswijk gisteren op het vlakke stuk had. Gewoon pech had ie. Desalniettemin... Driewerf chapeau voor de poging, daarvoor kom ik graag van mijn ligbedje om naar die andere pit te kijken. Niet om kuifje de hele dag naar zijn computertje te zien staren of hij in het wiel van een meesterknechtje zijn wattjes wel zorgvuldig bij elkaar trapt, dat is zo f#$^#^%&&* boring! Saaiste en meest emotieloze wielrenner ever.

Mjuman schreef:
Zonder toelichting leek het erop alsof Ducrot ie er een slag naar sloeg; 4 was te weinig zei ie, en 5 zou kunnen volstaan.

een piekvermogen van zeg 484 watt kan Dumoulin leveren gedurende een proloog en vervolgens gaat het erom hoe snel het geleverde vermogen terugloopt

Big data vs. het oog van de kenner, het zal nog wel even een strijd blijven. Zie je ook in het voetbal, waar met name de oude garde voetbalanalisten de bij elkaar geanalyseerde voetbalteams (FC Midtjylland) lacherig weghonen. Ducrot vind ik dan nog redelijk bij de tijd, is geen fossiel van het oude wielrennen, praat in ieder geval veel over het nieuwe wielrennen. Erg veel...

Pff, Ducrot kraamt ook een hoop onzin uit dagelijks, maar hij heeft idd wel een unieke stijl. Dat valt nog wel te prijzen.
Dijkstra is een dagelijkse - en al jarenlange - bron van ergernis. Wat een sufheid.

Vandaag lijkt me een uitgelezen kans voor vluchters.

Ik kijk vaak op de Belg, van harte aan te bevelen als een paar uur Dijkstra/Ducrot teveel van het goede is.

Hopelijk gaat er vandaag een mooie vluchtgroep vandoor. En zo niet dan moet Sagan het maar doen. Nu de echte sprinters (op één na) allemaal naar huis zijn krijgen mindere goden als Demare en Kristoff opeens kansen. Zou toch wel jammer zijn als zo'n B-artiest met de zege aan de haal gaat.

Doodzonde van Groenewegen (Groenewold, zegt mijn schoonvader dan, ik laat de correctie maar achterwege, het zit nou eenmaal in zijn hoofd zo...), die had in zijn vorm met 2 vingers in de neus nog wel 1, 2, 3 overwinningen kunnen pakken. Een juichende Demare of Kristoff aan de meet is dan extra sneu, dan inderdaad liever Sagan, of eindelijk weer eens een geslaagde ontsnapping. Hoe lang geleden is dat, in een op voorhand 100% sprintetappe?

[quote]Tony schreef:
Doodzonde van Groenewegen (Groenewold, zegt mijn schoonvader dan, ik laat de correctie maar achterwege, het zit nou eenmaal in zijn hoofd zo...)[quote]

Ha, herkenbaar dit. Mijn vader maakt er dan weer (Christijn) Groeneveld of (Marijke) Groenewoud van.

Edgar18 schreef:
Ik kijk vaak op de Belg, van harte aan te bevelen als een paar uur Dijkstra/Ducrot teveel van het goede is.

Hopelijk gaat er vandaag een mooie vluchtgroep vandoor. En zo niet dan moet Sagan het maar doen. Nu de echte sprinters (op één na) allemaal naar huis zijn krijgen mindere goden als Demare en Kristoff opeens kansen. Zou toch wel jammer zijn als zo'n B-artiest met de zege aan de haal gaat.

Mindere goden, B-artiesten...
Ze hebben beiden een groter palmares dan Groenewegen, beiden Milaan-San Remo gewonnen naast tal van andere grote zeges, ook Touretappes.
Demare had de pech dat hij ten val kwam in de eerste week, maar in potentie hoort hij zeker bij de beste vijf sprinters die er in de Tour aan de start stonden. Ik zou hem dan ook nog wel een ritzege gunnen.
Gesprint wordt er in elk geval vandaag.

Kristoff was inderdaad twee jaren wereldtop, maar die jaren liggen wel (ver) achter hem. Demare heb ik nooit bijzonder gevonden. Één touretappe is verdraaide weinig als je al vijf grote ronden hebt gereden. Dat doet Groenewegen een stuk beter met drie uit drie.

Hoe dan ook, ik vind het in dit veld mindere goden. Zouden Gaviria en Groenewegen er nog zijn dan waren ze kansloos vandaag. Nu zal het van Sagan afhangen, normaal gesproken is die het sterkst.

Edit (16:50): ik hoor net op de Belg dat Demare eigenlijk niet meer mee had mogen doen. Gisteren is tijdens de koers de tijdslimiet met twee procent opgerekt en raad eens wie er door deze wijziging precies op tijd binnenkwam....

Kans op flinke buien bij de finish, dat zou het wel spectaculair maken. Ik lees net dat er op 1 km van de aankomst nog een stevig klimmetje ligt, dat lijkt me gunstig voor machtssprinters als Colbrelli en natuurlijk Sagan.

Mb.
Sagan op de afspraak vandaag. Voor de ploegondersteuning die ze hem bieden vond ik Demarè wederom tegenvallen. Misschien kwam hij ietsjes te vroeg, maar dan nog.

Overigens raad ik ook aan om naar de Belg te kijken. Alleen al om het feit dat zij veel rapper zijn in het identificeren van renners in cruciale fases.

Mb. schreef:
Voor de ploegondersteuning die ze hem bieden vond ik Demarè wederom tegenvallen.
Precies daarom vind ik hem niet bij de topsprinters horen. Als je als enige zo'n trein voor je neus hebt en je wordt er dan gewoon uitgesprint door Sagan en Kristoff dan gaat er iets niet helemaal goed. Het korte interview met Ramon Sinkeldam sprak wat dat betreft boekdelen.

Prima overwinning van tsaar Peter .

Onweerwolf
Mjuman schreef:
(quote)

Nee, alleen sleg spellen - maar dat is niet 't punt. Zonder toelichting leek het erop alsof Ducrot ie er een slag naar sloeg; 4 was te weinig zei ie, en 5 zou kunnen volstaan.

Maar zelfs dat is nog de vraag, omdat iets uit de lengte (duur) of breedte (inspanning) komt; ik denk dat Kruiswijk te veel van zijn vermogen op het vlakke stuk heeft verbruikt - een piekvermogen van zeg 484 watt kan Dumoulin leveren gedurende een proloog en vervolgens gaat het erom hoe snel het geleverde vermogen terugloopt; bij Kruiswijk was dat dus zichtbaar snel.

Volstrekte quatsch.

Je kunt vinden van Ducrot wat je van hem wil vinden maar inzicht heeft hij wel. Die 5 minuten die gaf als grens waren exact correct. Valt helemaal niets op af te dingen.

En het is niet bepaald de eerste keer dat Ducrot exact correct voorspeld of een vlucht gaat slagen of niet.

Tony schreef:
Het verschil is enorm, zeker met tegenwind, zoals Kruijswijk gisteren op het vlakke stuk had. Gewoon pech had ie.
Hoezo is dat pech? Ze kennen het parcours door en door, dus weten dat hij nog een heel stuk vlak parcours gaat krijgen.

Desalniettemin... Driewerf chapeau voor de poging, daarvoor kom ik graag van mijn ligbedje om naar die andere pit te kijken. Niet om kuifje de hele dag naar zijn computertje te zien staren of hij in het wiel van een meesterknechtje zijn wattjes wel zorgvuldig bij elkaar trapt, dat is zo f#$^#^%&&* boring! Saaiste en meest emotieloze wielrenner ever.
Leuk en aardig, maar gisteren werd maar eens duidelijk waarom lange solo's veelal zinloos zijn. Dat hij zo lang vooraan rijdt, is uiteindelijk alleen maar omdat de rest het toelaat.

chevy93 schreef:
Hoezo is dat pech?

Tegenwind heeft niks met parcourskennis te maken, dat is pech.

chevy93 schreef:
Ze kennen het parcours door en door, dus weten dat hij nog een heel stuk vlak parcours gaat krijgen.

Je overschat denk ik een beetje hoeveel tijd er in de voorbereiding wordt gestoken, zo door en door kennen ze het parcours volgens mij niet. De aanloop naar l'Alpe d'Huez mag echter wel bekend verondersteld worden.

chevy93 schreef:
Leuk en aardig, maar gisteren werd maar eens duidelijk waarom lange solo's veelal zinloos zijn. Dat hij zo lang vooraan rijdt, is uiteindelijk alleen maar omdat de rest het toelaat.

Jij ziet liever zo'n kuifje naar zijn watt metertje turen? Ik geef altijd de voorkeur aan ogenschijnlijk zinloze aanvalsacties, beter mooi verliezen, dan lelijk winnen. Geldt voor alle sport waarbij ik redelijk neutraal ben.

Pak nog effe wat zonnestralen vandaag chevy, je lijkt het nodig te hebben...

Froome heeft nota bene zelf aangetoond dat lange solo's wel degelijk zin hebben. Ook die 4:22 bij de voet ws genoeg geweest als hij in een 'normaal' tempo naar boven gereden was. De combi sneller de Croix de Fer op en het vlakke stuk was gewoon net ff teveel van het goede.
En dan nog, zijn tijdverlies ging op zich de eerste 5,6 km nog goed, maar toen Bernal er een snok (eens Mjuman, ik erger me mateloos aan dat snokken en poefen) aan gaf, ging het te hard.

Desalniettemin dik vet respect voor Kruijswijk, ik vond 'm altijd wat kleurloos en met deze vlucht kom je in toch een beetje in de analen van de Hollandse Berg.......of net niet

Tony schreef:
Tegenwind heeft niks met parcourskennis te maken, dat is pech.
Op de dag zelf en gedurende de race kun je prima kijken waar de wind vandaan komt. Helemaal als je van plan bent voor de ritwinst te gaan met een uitzonderlijke solo-race.

Jij ziet liever zo'n kuifje naar zijn watt metertje turen? Ik geef altijd de voorkeur aan ogenschijnlijk zinloze aanvalsacties, beter mooi verliezen, dan lelijk winnen. Geldt voor alle sport waarbij ik redelijk neutraal ben.
Waar lees jij wat ik zelf vind? Dat doet er helemaal niet toe. Uiteindelijk telt in de sport maar één ding en dat is winnen. Er zijn maar weinig renners die het vermaken van supporters boven een overwinning stellen, en de topwielrenners al helemaal niet.

Nieve, dát was een anticlimax, 200 meter voor de finish ingerekend worden. Kruiswijk was leuk zolang het duurde, maar achteraf bezien was het eigenlijk al vanaf het begin een vrij kansloze exercitie. Begrijp me niet verkeerd, ik vond het ook een mooie etappe en heb gehoopt op Kruiswijk, maar volgens mij hebben we in Nederland ons laten leiden door een gezonde portie chauvinisme.

Frenz schreef:
En dan nog, zijn tijdverlies ging op zich de eerste 5,6 km nog goed, maar toen Bernal er een snok (eens Mjuman, ik erger me mateloos aan dat snokken en poefen) aan gaf, ging het te hard.
Oftewel, toen de eerste topfavoriet daadwerkelijk tempo ging maken, werd hij in 3 kilometer ingerekend.

Bernal reken ik nu nog zeker niet tot de topfavorieten ?

psies, hij was een wagonnetje in de trein, maar wel een veel rappere dan die daarvoor

Onweerwolf schreef:
(quote)

Volstrekte quatsch.

Je kunt vinden van Ducrot wat je van hem wil vinden maar inzicht heeft hij wel. Die 5 minuten die gaf als grens waren exact correct. Valt helemaal niets op af te dingen.

En het is niet bepaald de eerste keer dat Ducrot exact correct voorspelt of een vlucht gaat slagen of niet.

Nee vrind - koersinzicht ok, maar het hoe/wat en waarom is wat Jan Publiek, o.w. ikzelve interessant vind. En zonder toelichting valt zoiets net zo goed onder de noemer "toeval" ofwel "guestimate". Anders dan bij generatiegenoten Jan Raas en Gerrie Knetemann, echte 'koerslezers', stond Ducrot ("Kwantumkwal" zei de Kneet) voornamelijk bekend als tempobeul. Hij omgeeft zich gaarne met 'kennis' van de mystiek van het vak. Eerlijk gezegd denk ik dat Lubberding meer inzicht/kennis heeft maar als boerke het verbale vermogen mist. En dat is wel een beetje typerend voor NOS/Studio Sport: presentatie en commentaar overlaten aan subtoppers/matige performers.

Onweerwolf
Toeval.

Hij heeft 4 min onderaan de berg en op de top komt er één tekort. Klopt precies.

Bij de volgende vluchtpoging zie ik van te voren graag jouw voorspelling hier zwart op wit tegemoet.

Onweerwolf schreef:
Toeval.

Hij heeft 4 min onderaan de berg en op de top komt er één tekort. Klopt precies.

Bij de volgende vluchtpoging zie ik van te voren graag jouw voorspelling hier zwart op wit tegemoet.

Waarom? Zie ook mijn eerdere posts (m.n over solo rijden vs een groep); ik heb tot op de laatste meters gehoopt dat ie 't zou redden, omdat ik het een hele onverwachte, gedurfde move vond. Overigens denk ik dat ie ook met 5 - 6 minuten niet zou hebben gered, fysiologisch gezien niet. Dat bleek gaandeweg uit het snelheidsverschil en - naar ik vermoed - ook uit de vergaande verzuring. Het is nog knap dat ie zich heeft hervonden en het verschil heeft weten te beperken.

Onweerwolf

Zodat we jouw expertise naast die van Ducrot kunnen leggen natuurlijk.

Mjuman schreef:
Overigens denk ik dat ie ook met 5 - 6 minuten niet zou hebben gered, fysiologisch gezien niet.

Denk het ook niet. Een voorsprong die steeds sneller terugloopt en het psychologische aspect van het achtervolgende peloton drukken bovendien ook best zwaar op een renner lijkt me. Ik weet niet hoor, ik ben maar een toeschouwer en heb er verder ook niet veel verstand van, behalve zo'n 25 jaar of zo kijkervaring

Benieuwd naar komende dagen. Ik hoop dat Tom dit niveau kan vasthouden.

Mb. schreef:

Overigens raad ik ook aan om naar de Belg te kijken. Alleen al om het feit dat zij veel rapper zijn in het identificeren van renners in cruciale fases.

De identificatie van renners is al lang en breed gedaan op diverse live blogs en tickers (oa NOS.nl) als de heren nog naar het kleur helmpje en de punt knieen zitten te turen. Ze zouden het gewoon ook op kunnen lezen.
Ik schakel vaak tussen José Been/Karsten Kroon (eurosport) en bij reclames naar D&D (ned 1) . De poëtische zinsnedes van de Vlamingen zijn niet aan mij besteed.
Zo zie je Flecha nog even de Alpe d huez oprijden (Als infotainment) met 25 het uur voorbij de amateurs alsof ze stil staan. geweldig!

Bill Evans schreef:
(quote)

Denk het ook niet. Een voorsprong die steeds sneller terugloopt en het psychologische aspect van het achtervolgende peloton drukt best zwaar op een renner lijkt me. Ik weet niet hoor, ik ben maar een toeschouwer en heb er verder ook niet veel verstand van, behalve zo'n 25 jaar of zo kijkervaring

Benieuwd naar komende dagen. Ik hoop dat Tom dit niveau kan houden.

Dat laatste hoop ik ook. In een van mijn eerdere reacties plaatste ik ook een link waaruit je kunt lezen dat - uitgaand van het vermogen dat Dumoulin kan trappen Froome in de toekomst het meeste van hem te vrezen zal hebben.

Dat fysiologische aspect vind ik wel boeiend - je vind dat terug bij meerdere duursporten: bij langeafstandsschaatsen zie je dat bij winnende races er een zeer gering verval is in rondetijden; dat betekent dat de schaatser in kwestie in staat is om langere tijd een constant hoog vermogen te leveren (= vlak schema rijden). Tov Kruiswijk heeft Dumoulin het voordeel (van de tijdrijder) lang "vlak te kunnen rijden" (een constant hoog tempo te handhaven).

Mjuman schreef:
Dat fysiologische aspect vind ik wel boeiend - je vind dat terug bij meerdere duursporten: bij langeafstandsschaatsen zie je dat bij winnende races er een zeer gering verval is in rondetijden; dat betekent dat de schaatser in kwestie in staat is om langere tijd een constant hoog vermogen te leveren (= vlak schema rijden). Tov Kruiswijk heeft Dumoulin het voordeel (van de tijdrijder) lang "vlak te kunnen rijden" (een constant hoog tempo te handhaven).

Met als 'enige' verschil dat een schaatsbaan geen hoogteverschillen kent

Het valt me op dat je de plank een paar keer misslaat. Even wat rectificatie .

chevy93 schreef:
Helemaal als je van plan bent voor de ritwinst te gaan met een uitzonderlijke solo-race.
De monsterontsnapping was niet gepland, hij kwam bij toeval in de vlucht van de dag terecht en voelde zich toen zo sterk dat hij is doorgereden.
chevy93 schreef:
Hoezo is dat pech? Ze kennen het parcours door en door, dus weten dat hij nog een heel stuk vlak parcours gaat krijgen.
Maar ze weten niet (lang) van tevoren hoe de wind op dat vlakke deel staat. Toen hij aan zijn poging begon konden ze nog niet inschatten of de wind in het dal zo'n twee uur later mee of tegen zou zijn.
chevy93 schreef:
Dat hij zo lang vooraan rijdt, is uiteindelijk alleen maar omdat de rest het toelaat.
Hier bagatelliseer je de prestatie wel heel erg . Op de één na laatste berg reden de knechten van Movistar en AG2R vol achter hem aan. Vier á vijf frisse knechten tegen één vluchter die al een poos voorop reed. Ze kwamen geen seconde dichterbij. De rest liet het dus niet toe, ze waren (toen) niet bij machte iets aan zijn vlucht te doen.
chevy93 schreef:
Nieve, dát was een anticlimax, 200 meter voor de finish ingerekend worden. Kruiswijk was leuk zolang het duurde, maar achteraf bezien was het eigenlijk al vanaf het begin een vrij kansloze exercitie.
Dat ben ik niet met je eens. Helaas gebeurt het - door de metertjes - veel minder dan vroeger maar lange solo's zijn nog vaak genoeg succesvol. Zeker in de wat kleinere (en minder belangrijke) wedstrijden rijdt een renner regelmatig de halve dag alleen om vervolgens ook te winnen. Zeggen dat het vanaf het begin kansloos was is onjuist en (wederom) bagatelliseren van de prestatie. Kruijswijk bleek op de laatste berg niet de vermogen te kunnen trappen die nodig waren. Hij had ingeschat dit wel te kunnen maar fysiek zat het er even niet in. Zoiets kun je niet inschatten of incalculeren, het gebeurt tijdens de wedstrijd. Had hij zijn vorm van de Croix de Fer nog iets langer door kunnen trekken op de Alp dan had hij hem gewonnen. Dat Bardet in de groep achter hem ten aanval trok was ook erg ongunstig, hierdoor moest Sky wel hard(er) op kop gaan rijden. Was dit niet gebeurt dan denk ik dat Kruijswijk gewonnen had. Kruijswijks prestatie is ook in niets te vergelijken met Nieve. Een enorme solo versus het langste stand houden van een omvangrijke kopgroep. De anticlimax bij Kruijswijk was w.m.b. vele malen groter. Dit bleek ook wel aan alle reacties uit het peloton. Commentaren van o.a. Thomas en Landa over de bijzondere prestatie van Kruijswijk.

Ik ben dolblij dat er nog renners zijn die dit soort aanvallen durven te ondernemen. Honderd keer beter dan braaf achter Sky aantrappen en daarmee vijfde of zesde worden.

Edgar18 schreef:
De monsterontsnapping was niet gepland, hij kwam bij toeval in de vlucht van de dag terecht en voelde zich toen zo sterk dat hij is doorgereden.
"bij toeval in de vlucht"? Het overkwam hem, juist... Toen hij zich "zo sterk voelde" is hij dus weggereden met het plan (lees: gepland) om het solo af te maken.

Toen hij aan zijn poging begon konden ze nog niet inschatten of de wind in het dal zo'n twee uur later mee of tegen zou zijn.
Hij had er ook voor kunnen kiezen om niet het snot voor de ogen te fietsen, rustiger aan te doen, zodat hij bij de favorieten mogelijk weer had kunnen aanhaken en er niet gelijk doorheen zou zakken. Of 50 kilometer later kunnen gaan.

Dat hij zo lang vooraan rijdt, is uiteindelijk alleen maar omdat de rest het toelaat.
Hier bagatelliseer je de prestatie wel heel erg . Op de één na laatste berg reden de knechten van Movistar en AG2R vol achter hem aan. Vier á vijf frisse knechten tegen één vluchter die al een poos voorop reed. Ze kwamen geen seconde dichterbij. De rest liet het dus niet toe, ze waren (toen) niet bij machte iets aan zijn vlucht te doen. [/quote]Leuk, op de eennalaatste berg. Verder is Kruiswijk ook gewoon een hele goede klimmer, hij staat niet voor niets zo goed in het klassement, dus dat hij (met nog 50 kilometer te gaan) wat tweede garde voor kan blijven, vind ik niet verrassend.

Zeker in de wat kleinere (en minder belangrijke) wedstrijden rijdt een renner regelmatig de halve dag alleen om vervolgens ook te winnen.
Omdat het peloton dat toelaat. Dan staan de vluchters zo ver achter dat geen enkele klassementsrenner daar zijn mannen voor gaat opofferen. Kruiswijk hadden ze nooit laten gaan.

Kruijswijk bleek op de laatste berg niet de vermogen te kunnen trappen die nodig waren. Hij had ingeschat dit wel te kunnen maar fysiek zat het er even niet in. Zoiets kun je niet inschatten of incalculeren, het gebeurt tijdens de wedstrijd. Had hij zijn vorm van de Croix de Fer nog iets langer door kunnen trekken op de Alp dan had hij hem gewonnen.
Dat is wel heel makkelijk gezegd. Bovendien zat hij tot aan de Croix de Fer 'gewoon' in de kopgroep. Vervolgens verspilt hij (te) veel energie op die berg en moet daarna nog een heel stuk solo rijden. Het is dan ook niet realistisch om te verwachten dat hij een jagend peloton voor kan blijven op de Alpe d'Huez.

Dat Bardet in de groep achter hem ten aanval trok was ook erg ongunstig, hierdoor moest Sky wel hard(er) op kop gaan rijden. Was dit niet gebeurt dan denk ik dat Kruijswijk gewonnen had.
Ja, en als Froome over Dumoulin heen was gevallen, had hij ook meer kans gehad. Je hebt het over de Alpe d'Huez, natuurlijk gaan ze elkaar aanvallen. Bovendien geef je hier wederom aan dat, als hij gewonnen had, dat bij de gratie van Sky geweest was.

Ik ben dolblij dat er nog renners zijn die dit soort aanvallen durven te ondernemen. Honderd keer beter dan braaf achter Sky aantrappen en daarmee vijfde of zesde worden.
Eens, maar het blijkt wederom niet de winnende tactiek.

Tony schreef:
Pak nog effe wat zonnestralen vandaag chevy, je lijkt het nodig te hebben...
Daar sluit ik me bij aan .

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 00:05 uur

geplaatst: vandaag om 00:05 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.