menu

Mijn Updates +
Overig / Algemeen / Algemeen Sporttopic (geen voetbal) #3

zoeken in:
Keizerin Sáblíková

Teunnis schreef:
Morgen heel benieuwd naar de duels Sablikova vs. Visser en het rechtstreekse duel Nuis vs. Kulizhnikov.

Het eerste duel was prachtig! Nu op naar die tweede!

Kai Verbij Geniaal.

Roest rijdt wel echt hele aparte 10 km's. Nu compleet instorten en dan finishen met een 29'er om uiteindelijk vier tienden te kort te komen

Volgens mij heeft hij vooral mentaal nog grote stappen te zetten.

EDIT: Rintje leest mijn berichten blijkbaar.

hij leek het erger te vinden derde te worden dan niet eerste

En Beckert had hier dus gewoon wereldkampioen kunnen worden als hij met meer lef had gereden Goeie karma dan wel, dat ie met twee duizendsten het podium mist.

Zo dat doet die "ouwe" Ireen toch maar weer mooi!

Voor Paulien.
Geniaal, gewoon hier zo'n beetje de beste race van je leven rijden

Petje af voor Wust en Krol!

En die massastart blijft een clownesk onderdeel.

Pedersen, Krol, Sablikova en Herzog de grote helden van dit WK. Daarnaast indrukwekkende uitschieters van Bowe, Wust, Murashov en Verbij. Wat dat betreft zit het goed met de internationalisering. Zeker als je dan ook nog mee moet nemen dat Japan de laatste tijd minstens zo hard heerst als Nederland (maar dit WK was het allemaal net niet). Al met al een van de mooiste WK's. Alleen de 10 km viel uit de toon. De kermisonderdelen tel ik dan even niet mee.

Teunnis schreef:
En Beckert had hier dus gewoon wereldkampioen kunnen worden als hij met meer lef had gereden Goeie karma dan wel, dat ie met twee duizendsten het podium mist.

Beckert kan gewoon niet beter. Die rijdt dit soort schema's al tien jaar lang op de 5000/10000m. Ergens in de race recupereren en dan afbouwen. Om die 5 seconden te winnen had hij nog drie 29-ers nodig gehad of een stuk of 6 lage 30-ers. Dat lukt maar weinig schaatsers. Een metronoom als Bloemen kan die lage 30-ers wel volhouden en een Bergsma in vorm kan mooi afbouwen naar de 29-ers (zie zijn races in Sotchi, Gangneung, z'n BR in Heerenveen), maar voor de klasse daarachter is dat zeer moeilijk.

Roest is gewoon nog geen ervaren 10km-rijder. Desondanks denk ik echt wel dat hij alles in zijn race heeft gegeven. Hij rijdt het hele seizoen al vergelijkbare tijden. Zijn Thialf tijden van 12.47 (oktober) en 12.50 (december) zijn (na corrigeren mbt luchtdruk) vergelijkbaar met die 12.53. Ook hij kan nog niet beter, maar heeft zijn leeftijd mee. Die twee slotrondjes waren rap, maar dat was juist nog mogelijk omdat hij zijn rondetijden flink liet oplopen zodat de druk een paar ronden van zijn benen ging. Mentaal niet sterk wellicht, maar ik had nog maar moeten zien of hij anders wel had kunnen winnen.

Daartegenover staat een hele solide 10km van Bergsma. Die man is net op dit toernooi niet fit, maar wint wel gewoon door een perfecte constante rit neer te zetten. Daar blijkt de ervaring de doorslag te geven. Zet je het af tegen de 5km tijden, dan rijdt eigenlijk iedereen gewoon de 10km die er maximaal in hem zit (de beste 10km rijders rijden vaak de 5km tijd x 2 + 20/25/30 sec). Dat geeft: Roest (net als het hele seizoen) 5km tijd x 2 + (+/-) 30 sec; Beckert 5km tijd x 2 + (+/-) 25 sec; Semerikov 5km tijd x 2 + 25 etc. Bergsma rijdt echter gewoon 12.52. Dat is zijn 5km tijd (6.20) x 2 + 12 sec!. Ongekend schema. Wellicht weer een beetje opgeknapt na de 5000m, maar dat maakt een dergelijke rit nog geen gegeven. Echt respect hoe hij zijn rug heeft weten te rechten.

10km wellicht qua tijden een beetje teleurstellend (na het baanrecord van Bergsma bij het NK had ik stiekem gehoopt op een aanval op het WR), maar qua spanning toch wel erg boeiend.

Ataloona schreef:
(quote)

Beckert kan gewoon niet beter. Die rijdt dit soort schema's al tien jaar lang op de 5000/10000m. Ergens in de race recupereren en dan afbouwen. Om die 5 seconden te winnen had hij nog drie 29-ers nodig gehad of een stuk of 6 lage 30-ers.

Ik overdreef lichtelijk. Maar normaal moet je Beckert op een seconde of 10 zetten om kans te maken op winst. EDIT: weer kon ik het niet laten licht te overdrijven...

Zijn Thialf tijden van 12.47 (oktober) en 12.50 (december) zijn (na corrigeren mbt luchtdruk) vergelijkbaar met die 12.53.

Die correctie slaat natuurlijk nergens op, want je vergeet dat Inzell op hoogte ligt. Iedereen reed minstens een SB, behalve Bergsma en Roest (en de twee Japanners op de laatste plekken). EDIT: Op alle afstanden waren ze sneller dan of bijna zo snel als WR laagland, uitgezonderd de 10km. Bergsma en Roest reden echt beduidend zwakker dan hun beste races dit seizoen en verder was er geen concurrentie. Dus viel die afstand wmb tegen, zeker als je het afzet tegen het speltakel op de andere afstanden (toptijden + (meestal) veel concurrentie).

Benieuwd hoeveel WR’s er aan gaan de komende weken. Jammer dat niet iedereen er bij is in Salt Lake City. Verbij zat op de 1.000 meter al heel dichtbij het oudste mannenrecord (Davis).

Nee, dat Inzell op hoogte ligt was ik niet vergeten. Punt is dat de banen op de ranglijst zeer vlak op elkaar liggen. Zeker naarmate de afstand langer wordt wordt het verschil kleiner. Er zit nauwelijks verschil tussen de Thialf en Inzell tijden op de 3.000/5000m dames en 5000/10000m heren. A. de Jong, Achtereekte, Wüst, Visser, Kramer, Roest, Rumyantsev, Beckert, Bloemen (terwijl Bloemen nu veel sterker is dan in November), Trofimov, Belchos etc. Allen zijn ze nauwelijks sneller dan in Heerenveen dit seizoen. Echt marginale verschillen. Alleen op de korte afstanden worden de verschillen groter.

Ten tweede is het geen wonder dat de buitenlanders nu een sb rijden op de 10000m. Benodigde piekvorm daargelaten. Ze rijden gewoon minder vaak een 10km dan de Nederlanders (buiten dat de 10km sowieso al weinig wordt gereden) en doen dat vervolgens alleen in eigen land. De Nederlanders rijden het hele seizoen bijzonder rappe tijden in een Heerenveen waar het ijs geweldig is en waar toevallig ook de luchtdruk vaak zeer voordelig was (met als uiterste het NK Allround). De buitenlanders rijden vaak alleen een 10km aan het begin van het seizoen en in een nationaal allround weekend. Dan gaan de tijden minder indrukwekkend zijn. De Russen rijden bijvoorbeeld in Kolomna rond. Redelijk snelle baan, maar lang geen Thialf.

Ook vertekenend is dat de enige World Cup 10km race in het tergend langzame Tomaszow werd gereden. Ghiotto en Michael kunnen nog zo slecht rijden in Inzell, een sb rijden ze zo evengoed wel.

Kijk, dat Bergsma niet fit was dat was afgelopen donderdag al duidelijk. Maar dat neemt niet weg dat zijn rit gewoon zeer sterk was. Zet dat af tegen zijn 5km; spectaculair. Ook Roest was niet in piekvorm, maar verkeerde nog altijd in de vorm waarin hij al het hele seizoen verkeerd. Daarom wordt hij ook hier 2x 2e met respectabele tijden. Deze tijd kun je prima afzetten tegen zijn 12.50 in Heerenveen (heerlijke omstandigheden). Ik heb daarnaast ook geen wereldtijden nodig om een vermakelijke strijd te zien. Dit soort kleine verschillen tussen de nummers 1 en 2 en 3 en 4 op de langste afstand is fijn voor de spanning.

Er zullen in SLC vast wat WR's aangaan, maar dat boeit me alleen wat als er een mooie onderlinge strijd is. Anders is het ook maar een tijd die over een jaar (WK is dan in SLC) gewoon weer verbroken worden.

Volgens mij zijn we het over de feiten wel redelijk eens (logisch ook), maar interpreteren we het net anders.

Overigens gaat het me niet per se om de tijden, maar wel om de manier waarop (snelheid, techniek, uithoudingsvermogen). Wat dat betreft was Bergsma's rit niet extreem goed. Startte voorzichtig, kon niet echt versnellen en werd op het einde slordig. Zoals je zelf zei, een Bergsma in vorm kan mooi afbouwen. Dit was niet mooi afbouwen, maar - bij gebrek aan topvorm - er het beste uit halen. De ritten erna werd het qua strijd om medailles nog wel spannend - al heb je dat natuurlijk bijna altijd wel.

Als de uitslagen in Doha een beetje gunstig verlopen en Kiki nog 2-3 rondes verder komt kan ze zomaar eens richting Top 5 gaan. En dan is de nummer 2 (Kvitova) ook goed in het vizier. Zou ongekend zijn als ze nog verder kan stijgen.

Partij tegen Giorgi leek meer op een achtbaan, maar ze wint hem uiteindelijk wel.

Gretz schreef:
Als de uitslagen in Doha een beetje gunstig verlopen en Kiki nog 2-3 rondes verder komt kan ze zomaar eens richting Top 5 gaan. En dan is de nummer 2 (Kvitova) ook goed in het vizier. Zou ongekend zijn als ze nog verder kan stijgen.

Voer de druk nou niet zo op Geert, je weet dat ze daar niet altijd even goed mee kan omgaan

Hoogste positie ooit voor een Nederlandse tennister is nog altijd Betty Stöve met een 5e plek op de ranglijst. Zou leuk zijn als ze dat ten minste kan evenaren

Over 20 jaar kijken we met z'n allen op Lowlands naar Kiki Serveert!

vigil schreef:

Dan moet ze wel nog een tennislesboekje uitbrengen met die titel . (Wij hadden vroeger in de jaren 70 een tennislesboek in huis met de titel 'Betty serveert'.)

vigil schreef:

Om iets meer in de stijl te blijven: Bertens Serveert?

Mooi stuk over Rossi, die vandaag veertig jaar is geworden.

Rossi at 40: so many memories | Motor Sport Magazine - motorsportmagazine.com

Het is koers!

Overigens, gisteravond een schitterende puntenkoers op de baan gezien met een fenomenale Van Schip

Ja, top!

Dat Emiratenrondje bevalt me ook al prima trouwens

Misschien kunnen ze een keer een inzamelingsactie houden voor sporters met astma, is echt een enorm probleem als ik dat allemaal zo lees.

Tsja, dat van het astma is al eeuwen bekend en ook wel gewoon te verklaren: topsport is totaal niet gezond, zeker niet op hoogte en al helemaal niet in een ijshal.

Ik waardeer het speurwerk van De Volkskrant, maar het is (niet voor de eerste keer) spijkers op laag water zoeken. Overigens krijg ik wel de indruk dat de schaatswereld langzaamaan nerveus wordt en het zal vast niet meer lang duren voordat die doofpot eens open gaat.

Overigens ben ik het wel helemaal eens met Anema, die voorstelde om gewoon alle medicaties af te schaffen. Heb je astma? Jammer dan. Dan ben je net als vele andere Nederlanders niet gemaakt om op het allerhoogste niveau duursport te bedrijven. Last van inspanningsastma? Dan kun je misschien niet altijd even diep gaan. Dat zijn de tekortkomingen van je fysiek, waar je mee te dealen hebt als sporter. Ben je ziek en heb je antibiotica nodig? Prima, maar dan ga je pas weer meedoen als je beter bent en geen antibiotica meer nodig hebt. Dan zijn we ook van dit gehannes af.

Dat terzijde: Sablikova

Teunnis schreef:
Ik waardeer het speurwerk van De Volkskrant, maar het is (niet voor de eerste keer) spijkers op laag water zoeken.

Publiceren over een omertacultuur waarin schaatsers aangemoedigd worden doping te gebruiken (b.v. cortisonen gebruiken puur als prestatiebevorderend middel) is spijkers zoeken op laag water? Leg uit.

Of heb je het artikel niet gelezen?

Poek schreef:
(quote)

Publiceren over een omertacultuur waarin schaatsers aangemoedigd worden doping te gebruiken (b.v. cortisonen gebruiken puur als prestatiebevorderend middel) is spijkers zoeken op laag water? Leg uit.

Of heb je het artikel niet gelezen?

Niet heel grondig. Zal hem zo wel even helemaal lezen. Dat van die artsen is natuurlijk wel ernstig, had ik wat meer moeten benadrukken. Maar dat meer dan de helft van de schaatsers astma heeft, is niet echt nieuwswaardig.

Teunnis schreef:
Niet heel grondig. Zal hem zo wel even helemaal lezen. Dat van die artsen is natuurlijk wel ernstig, had ik misschien wat meer moeten benadrukken. Maar dat meer dan de helft van de schaatsers astma heeft, is niet echt nieuwswaardig.

Daar gaat het artikel ook niet over. Het gaat over het gebruiken van medicijnen voor (eventuele) prestatiebevordering in plaats van voor medische doeleinden. Diverse schaatsers uiten (anoniem en niet-anoniem) hun zorgen daarover.

Met of zonder cortisonen, Aspinall wint het UK Open! Goed spelertje man

Gast
geplaatst: vandaag om 20:00 uur

geplaatst: vandaag om 20:00 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.