menu

Muziek / MusicMeter Live! / Pinkpop

zoeken in:
avatar van Gretz
steven schreef:

Er zijn genoeg sterke pop/rock bands die populair zijn voor een festival als Pinkpop. Beyoncé , LAdy Gaga , Kanye etc etc , ga zo maar door, die heb ik allemaal een stuk hoger zitten .

Op elke festival line-up kun je kritiek hebben wanneer je redeneert vanuit je persoonlijke smaak. Er zal immers nagenoeg geen enkel festival zijn dat alleen maar toffe acts boekt.

Ik vind dat Pinkpop met haar headliners nu betere keuzes maakt dan de afgelopen 2 jaar. Paul McCartney en Bruce Springsteen zijn leuk voor de mensen die hen nog 1 keer willen zien optreden, maar daar kun je niet jaren op vooruit bouwen. Een mainstream festival kan zich het beste focussen op het boeken van wereldsterren in genres die nu het populairst zijn. Pop, dance (EDM) en hiphop doen het goed in de hitlijsten, rock heel wat minder dan vroeger.

Dus een begrijpelijke weg die ze zijn ingeslagen. Ik vind het zelf alleen nog steeds jammer dat de line-up van de meeste festivals zo gedomineerd wordt door mannelijke artiesten. Bij de headliners is het helemaal erg. Artiesten als Taylor Swift, Beyoncé, Lady Gaga, Adele, Katy Perry, Sia, Rihanna, Janelle Monae, Lorde staan vrijwel nooit bovenaan het affiche, terwijl ze dat makkelijk zouden aankunnen.

avatar van Gretz
Onweerwolf schreef:
Schrijft die Bieber-sjap eigenlijk z'n eigen songs?

Op zijn minst co-writer van alle songs van het laatste album.

avatar van Edgar18
lennon schreef:
Geniale nummers als baby baby baby? Geen idee.....
Hee, hier spreekt een echte liefhebber. Persoonlijk kan ik zijn recente werk wel hebben maar Baby is me echt veel te veel kinderachtige tienerpop. Maar, wel leuk dat jij al fan bent vanaf Baby!

avatar van lennon
Edgar18 schreef:
(quote)
Hee, hier spreekt een echte liefhebber. Persoonlijk kan ik zijn recente werk wel hebben maar Baby is me echt veel te veel kinderachtige tienerpop. Maar, wel leuk dat jij al fan bent vanaf Baby!


Got me. Enorme belieber hierzo.

Valt me wel op dat jij blijkbaar weet dat de titel Baby is...en niet 3 keer zoals ik het schreef. Ontdek ik hier nog een stiekeme fan?

avatar van dix
dix
Gretz schreef:
Bij de headliners is het helemaal erg. Artiesten als Taylor Swift, Beyoncé, Lady Gaga, Adele, Katy Perry, Sia, Rihanna, Janelle Monae, Lorde staan vrijwel nooit bovenaan het affiche, terwijl ze dat makkelijk zouden aankunnen.

Dit jaar is de headliner in ieder geval verwijfd

avatar van Onweerwolf
Gretz schreef:
(quote)

Op zijn minst co-writer van alle songs van het laatste album.


Op z'n max bedoel je?

De vraag of hij talent heeft is nog niet beantwoord. Onder geen enkele van de nummers op zijn 4 albums staat hij als enige songwriter en blijkbaar doet hij ook playbacken.

Ik weet niet of dit wel zo'n goede keus was voor Pinkpop om eerlijk te zijn.

Maar goed, ik ga toch al 21 jaar niet meer naar Pinkpop.

avatar van Arrie
Ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe muzikaal Bieber echt is, en ik denk dat niemand op dit forum dat met zekerheid kan zeggen. Want hoeveel zeggen die writing credits? Hoeft niet zoveel te betekenen. Verder kan ie aardig zingen (ik vind zijn stemgeluid heerlijk, maar dat is persoonlijk), en een beetje gitaarspelen (stelt volgens mij niet heel veel voor). Maar inderdaad: ál zijn nummers zijn met co-writers en co-producers.

[Edit: vooruit, hij speelt ook nog drums en piano.]

Maar los daarvan vind ik het helemaal geen vreemde keuze voor Pinkpop. Kan aan mij liggen, maar het is toch ook een enorm mainstream festival? De gemiddelde MuMe-bezoeker heeft er toch niet veel te zoeken en gaat naar Lowlands, BKS, etc.? Ik heb in ieder geval nog nooit een interessante Pinkpop-lineup gezien, naar mijn idee past Bieber er prima. En dan is hij headliner ja, want of hij nou talent heeft of niet: hij is de grootste popster van de laatste jaren. Vijf nummer 1-hits in een jaar tijd!

avatar van Onweerwolf
Ik heb zelf Pinkpop nooit echt als een mainstream festival gezien. Het jaar dat ik er was (1996) stonden bijvoorbeeld Rage Against The Machine, The Prodigy, Radiohead en Sepultura er als grote namen. Natuurlijk hebben die ook hits maar dat vind ik toch wel wat anders dan Justin Bieber of Lionel Richie. Bij een Springsteen of een Stones kan ik me wel wat voorstellen maar dat vind ik toch echt wat anders.

Niet dat het me verder iets uitmaakt maar ik signaleer wel een soort van shift.

avatar van johan de witt
Een shift is het zeker, maar persoonlijk vind ik RATM of Prodigy net zo vreselijk als Pieper

avatar van Arrie
Oké, dat zou kunnen. De jaren '90 heb ik niet bewust meegemaakt. Ik heb het vooral over de laatste tien jaar, zeg maar.

avatar van VladTheImpaler
Ik had altijd het gevoel dat Pinkpop de laatste jaren vooral bands en artiesten boekten die erg populair zijn op 3FM. Dus in de catogrie Bastille, Imagine Dragons etc. Vaak zat er dan ook nog een dagje bij met wat bands van het zwaardere gitaarwerk die vaak aansloten bij de headliner van die dag (Metallica bijv).

avatar van deric raven
Misschien verrast hij wel iedereen; Robbie Williams stond ook ooit op Pinkpop, en dat was gewoon een goed optreden.

avatar van ArthurDZ
Verwarrende discussie weggehaald. Aangezien een van de participanten het midden in de discussie opeens nodig vond om al zijn berichten te verwijderen, kan de rest ook wel weg. Deze manier van omgaan met de site en mede-users is echter absoluut niet de bedoeling.

avatar van lennon
zo, mooie lijst zo met Guusje erbij.. Pinkpop wordt weer een feest..

Oh wacht, Kensington ook nog! Het kan niet op!

Sean Paul.. wauw!!!!!

avatar van itchy
Kensington is een typische Pinkpop-act. Daar gaat het publiek zich geen buil aan vallen.

Guus Meeuwis, de liedjesopzegger en pratend hoofd van TV, slikken die gekke roze hoedjes ook nog wel denk ik.

avatar van Edgar18
Ik zou hier nu heel negatief uit de doeken kunnen gaan doen wat ik allemaal niet goed vind aan de Pinkpop line-up maar laat ik het nou eens omdraaien. Hieronder een lijstje met alle acts die ik wel heel tof vind en die ik best graag op een festival waar ik zelf naartoe ga had willen zien:



.

avatar van Gloeilamp
Heel zuur dat Rancid hier staat, ook al was het te verwachten na de bekendmaking van Green Day. Zou die band graag nog eens zien, maar het is me die €100,- ook niet waard.

avatar van trebremmit
Ik heb Rancid in 1996 nog gezien op Pinkpop, toffe band maar wist niet dat ze nog bestonden.

avatar van Gretz
Gloeilamp schreef:
Heel zuur dat Rancid hier staat, ook al was het te verwachten na de bekendmaking van Green Day. Zou die band graag nog eens zien, maar het is me die €100,- ook niet waard.

Voor de helft van de prijs (is meestal wel mogelijk op ticketswap) zou ik Green Day, Sum 41 en Rancid nog wel eens live willen zien. En nog een handvol namen die voor mij ook de moeite zijn (Mø, Oh Wonder, System of a Down).

avatar van Rvdz
Door Biffy, System of a Down, Liam Gallagher en Prophets of Rage zou ik de maandag nog wel overwegen, mochten er goedkope ticketswap-tickets voorbij komen. De rest van de line-up is vrij treurig inderdaad.

avatar van Gloeilamp
Gretz schreef:
(quote)

Voor de helft van de prijs (is meestal wel mogelijk op ticketswap) zou ik Green Day, Sum 41 en Rancid nog wel eens live willen zien. En nog een handvol namen die voor mij ook de moeite zijn (Mø, Oh Wonder, System of a Down).


Klopt, vorig jaar last-minute drie dagen naar Pinkpop geweest voor €105,-, dus het is zeker de moeite waard om dat in de gaten te houden. Mocht TicketSwap goed te doen zijn ben ik er die zondag ook wel bij. Green Day, Sum 41, The Charm The Fury zijn ook niet onaardig die dag. En Sjanne Paul hé!

avatar van Gretz
Gloeilamp schreef:
(quote)


Klopt, vorig jaar last-minute drie dagen naar Pinkpop geweest voor €105,-, dus het is zeker de moeite waard om dat in de gaten te houden. Mocht TicketSwap goed te doen zijn ben ik er die zondag ook wel bij. Green Day, Sum 41, The Charm The Fury zijn ook niet onaardig die dag. En Sjanne Paul hé!

Mooie nostalgiedag wel, even terug naar 2004-2005.

Ik vind het wel frappant dat Pinkpop wederom met extreem weinig vrouwelijke acts komt aanzetten.

avatar van deric raven
Wie had je dan graag gezien?

avatar van Gretz
deric raven schreef:
Wie had je dan graag gezien?

Ze zullen niet allemaal haalbaar zijn geweest, maar een aantal van deze artiesten hadden er prima bij gekund om de balans iets minder scheef te maken:

Alessia Cara
Amy Macdonald
Angus and Julia Stone
Beyoncé
BROODS
Carly Rae Jepsen
Charli XCX
Christine and the Queens
CHVRCHES
Daughter
Dua Lipa
Ellie Goulding
First Aid Kit
Florence + the Machine
Haim
Katy Perry
Lady Gaga
Låpsley
Lights
Lorde
Lykke LI
Lucy Rose
Madonna
Marina and the Diamonds
Miley Cyrus
Mister and Mississippi
Nelly Furtado
Phantogram
Rihanna
Robyn
Rondé
Selah Sue
Selena Gomez
Sia
Shura
Taylor Swift
Tove Lo
Wolf Alice

avatar van Gretz
In slechts 16% van de bands (8/49) zit tenminste 1 vrouw, bijzonder weinig. Pinkpop zou zich moeten schamen dat ze deze line-up uitgerekend op Internationale Vrouwendag bekend maken.

https://pbs.twimg.com/media/C6aKx3vXQAAPWmz.jpg:large

https://pbs.twimg.com/media/C6aEGYdXMAAd_y5.jpg

avatar van Arrie
Sinds wanneer is Declan McKenna een vrouw?

avatar van Gretz
Arrie schreef:
Sinds wanneer is Declan McKenna een vrouw?

In zijn (tour)band zit wel een vrouwelijke gitarist.


avatar van VladTheImpaler
En nog steeds geen Foo Fighters die hun afgezegde show komen goedmaken, terwijl ze wel op Werchter staan dit jaar.

avatar van Teunnis
Justin Bieber is (samen met MØ) voor mij de leukste artiest in de line-up. Pinkpop heeft me nooit wat geleken, maar dit jaar staat het wel heel extreem ver van mijn smaak.

Gast
geplaatst: vandaag om 14:21 uur

geplaatst: vandaag om 14:21 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.