Muziek / MusicMeter Live! / Pinkpop
zoeken in:
0
geplaatst: 10 maart 2005, 00:56 uur
Daar zullen ze wel van geleerd hebben, ook al is de line-up dit jaar erg mager.
0
geplaatst: 1 mei 2005, 16:17 uur
Ik las op Hittekst dat er nog maar 10.000 kaarten zijn verkocht. Ik kan dit bijna niet geloven, eigenlijk. En ik vind het ook wel sneu voor ons aller Jan Smeets. Het zal wel een rustige bedoening worden over twee weken...
0
moviefreak#1
geplaatst: 1 mei 2005, 17:32 uur
Het viel mij ook al op dat ik dit jaar vrij veel reclame zag voor Pinkpop en vooral dat er nog kaarten te koop waren. Ze hebben schijnbaar zelfs nadat ze de kaarten al bijna 20% goedkoper hadden gemaakt nog steeds slechts een kleine 10.000 kaarten verkocht.
Is dit het einde van Pinkpop ?
0
geplaatst: 1 mei 2005, 17:33 uur
....Zanger van Thirteen senses zei tijdens london calling " We will be back at the pinkpop festival" ....een inmens fluitconcert viel hem ten deel.... ik zag hem beteutert kijken, en denken wat heb ik verkeerd gezegd. Maar het zegt iets over de aftakeling van Pinkpop.....jammer, maar voor mij heel zeker waar.
0
geplaatst: 1 mei 2005, 18:00 uur
moviefreak#1 schreef:
Het viel mij ook al op dat ik dit jaar vrij veel reclame zag voor Pinkpop en vooral dat er nog kaarten te koop waren. Ze hebben schijnbaar zelfs nadat ze de kaarten al bijna 20% goedkoper hadden gemaakt nog steeds slechts een kleine 10.000 kaarten verkocht.
4 mogelijkheden denk ik:
1) Pinkpop bestaat over een paar jaar niet meer
2) Pinkpop gaat terug naar een eendagsfestival op maandag
3) Pinkpop gaat bewust kleinschaliger verder en mikt op 20.000 mensen met een programma met voornamlijk Nederlandse bands.
4) Een combinatie van 2 en 3
De grote wederopstanding van Pinkpop zie ik niet 1, 2, 3 gebeuren.
0
geplaatst: 1 mei 2005, 19:08 uur
Ik vraag me af waarom een festival als Rock In Park wel zulke enorme namen weet aan te trekken en Pinkpop niet? Blijkbaar heeft er iemand heel veel geld in Nijmegen...
0
geplaatst: 10 mei 2005, 13:22 uur
9-05-2005
Historisch dieptepunt voor Pinkpop
Door Stefan Raatgever
Organisator Jan Smeets weigert het aantal tegenvallend te noemen, maar met 15.000 verkochte kaarten beleeft popfestival Pinkpop dit jaar een historisch dieptepunt.
Slechts twee keer eerder trok het oudste popfestival van Nederland zo weinig (of minder) bezoekers: in het geboortejaar 1970 en in 1985.
Het driedaagse festival, dat zaterdag begint, kan ruim 60.000 mensen herbergen. In 2002 waren die er na jaren van succes nog. Daarna nam de belangstelling van het publiek snel af. Vorig jaar kwamen er 36.000 mensen naar Pinkpop. Dat aantal zadelde de organisatie al op met een flink verlies.
Hoe dramatisch de effecten zijn van dit aantal, dat deze week waarschijnlijk wel nog licht stijgt, kan Jan Smeets niet schatten, maar hij zinspeelt voor het eerst op een mogelijk einde van Pinkpop. ,,Ik draai er niet om heen: we kunnen niet blijven doorgaan met verlies lijden. Maar een voorspelling in tijd geven, kan ik niet.
,,Natuurlijk kijk je als commerciële instelling altijd of de mensen nog interesse hebben. Als is vastgesteld dat die belangstelling er niet meer is, moet je de bakens verzetten. Met Pinkpop gaat het altijd met pieken en dalen. Halverwege de jaren 80 leden we onder de opkomst van de stadionconcerten, maar die klap kwamen we te boven.''
De oorzaken van het wegblijven van het publiek zijn bekend: topbands vragen steeds meer geld en dat kan Pinkpop niet betalen. Het gezamenlijk inkopen met het grote rockfestival Rock am Ring in Duitsland lukt door de vroege Pinksteren dit jaar niet. Jan Smeets wil Pinkpop per se in het pinksterweekeinde houden en zich niet aan Rock am Ring, op 3, 4 en 5 juni, aanpassen.
,,We hebben daarom niet de rockgroepen kunnen boeken die we wilden. We zeiden tevoren al dat we dit jaar niet zouden uitverkopen, maar hadden wel gehoopt de 30.000 bezoekers te halen.'' Smeets koos voor Hollands glorie met Golden Earring, Kane en Di-rect, nieuw talent als Bloc Party en de Kaiser Chiefs en enkele grote namen: The Prodigy en Faithless. Het programma overtuigde het publiek niet zodanig dat het massaal een kaartje ging kopen.
Als tweede reden noemt Smeets de drukke festivalkalender, die met Fields of Rock en Rockin' Park dit jaar twee extra evenementen kent. Hiervan worden ook andere festivals de dupe. Het heavy metal-festijn Dynamo Open Air trok afgelopen weekend slechts 4000 bezoekers.
Geen van de andere grote popfestivals is op dit moment al uitverkocht. ,,Overdaad schaadt'', aldus Jan Smeets. ,,Vroeger waren wij als eenoog koning in festivalland. Die tijd is helaas voorbij.''
Donderdag in Uit!: Welke zomerfestivals je niet mag missen.
Bron: Ad.nl
Historisch dieptepunt voor Pinkpop
Door Stefan Raatgever
Organisator Jan Smeets weigert het aantal tegenvallend te noemen, maar met 15.000 verkochte kaarten beleeft popfestival Pinkpop dit jaar een historisch dieptepunt.
Slechts twee keer eerder trok het oudste popfestival van Nederland zo weinig (of minder) bezoekers: in het geboortejaar 1970 en in 1985.
Het driedaagse festival, dat zaterdag begint, kan ruim 60.000 mensen herbergen. In 2002 waren die er na jaren van succes nog. Daarna nam de belangstelling van het publiek snel af. Vorig jaar kwamen er 36.000 mensen naar Pinkpop. Dat aantal zadelde de organisatie al op met een flink verlies.
Hoe dramatisch de effecten zijn van dit aantal, dat deze week waarschijnlijk wel nog licht stijgt, kan Jan Smeets niet schatten, maar hij zinspeelt voor het eerst op een mogelijk einde van Pinkpop. ,,Ik draai er niet om heen: we kunnen niet blijven doorgaan met verlies lijden. Maar een voorspelling in tijd geven, kan ik niet.
,,Natuurlijk kijk je als commerciële instelling altijd of de mensen nog interesse hebben. Als is vastgesteld dat die belangstelling er niet meer is, moet je de bakens verzetten. Met Pinkpop gaat het altijd met pieken en dalen. Halverwege de jaren 80 leden we onder de opkomst van de stadionconcerten, maar die klap kwamen we te boven.''
De oorzaken van het wegblijven van het publiek zijn bekend: topbands vragen steeds meer geld en dat kan Pinkpop niet betalen. Het gezamenlijk inkopen met het grote rockfestival Rock am Ring in Duitsland lukt door de vroege Pinksteren dit jaar niet. Jan Smeets wil Pinkpop per se in het pinksterweekeinde houden en zich niet aan Rock am Ring, op 3, 4 en 5 juni, aanpassen.
,,We hebben daarom niet de rockgroepen kunnen boeken die we wilden. We zeiden tevoren al dat we dit jaar niet zouden uitverkopen, maar hadden wel gehoopt de 30.000 bezoekers te halen.'' Smeets koos voor Hollands glorie met Golden Earring, Kane en Di-rect, nieuw talent als Bloc Party en de Kaiser Chiefs en enkele grote namen: The Prodigy en Faithless. Het programma overtuigde het publiek niet zodanig dat het massaal een kaartje ging kopen.
Als tweede reden noemt Smeets de drukke festivalkalender, die met Fields of Rock en Rockin' Park dit jaar twee extra evenementen kent. Hiervan worden ook andere festivals de dupe. Het heavy metal-festijn Dynamo Open Air trok afgelopen weekend slechts 4000 bezoekers.
Geen van de andere grote popfestivals is op dit moment al uitverkocht. ,,Overdaad schaadt'', aldus Jan Smeets. ,,Vroeger waren wij als eenoog koning in festivalland. Die tijd is helaas voorbij.''
Donderdag in Uit!: Welke zomerfestivals je niet mag missen.
Bron: Ad.nl
0
geplaatst: 10 mei 2005, 16:28 uur
Van mij mag Pinkpop 50% van de acts dumpen en er drie acts neer zetten die er momenteel wel toe doen.
Als hij denkt dat dat Faithless, The Prodigy en Golden Earring zijn is hij minstens vijf jaar geleden ingeslapen.
Als hij denkt dat dat Faithless, The Prodigy en Golden Earring zijn is hij minstens vijf jaar geleden ingeslapen.
0
geplaatst: 10 mei 2005, 16:31 uur
Een andere trend is volgens hem dat jongeren wellicht geen zin meer hebben in een campingfestival. "Toen wij laatst op de radio gratis kaarten weggaven reageerden de prijswinnaars in eerste instantie enthousiast, maar later gaven ze aan dat ze eigenlijk weinig zin hadden om in de modder te gaan liggen. Misschien dat een deel van de huidige jeugd op die manier denkt."
Bron: Planet News
Bron: Planet News
0
geplaatst: 10 mei 2005, 18:02 uur
Ja, daar kan ik me wel iets bij voorstellen. Vorig jaar kon ik gratis naar de maandag en zo belanden we in de bus bij meer dagjesmensen en een aantal (duurbekleed en duidelijk NERDfans) spraken nogal laatdunkend over de campinggangers.
Zelf vind ik het wel leuk, in een tentje slapen.
Zelf vind ik het wel leuk, in een tentje slapen.
0
geplaatst: 10 mei 2005, 18:05 uur
...slapen? Hoe doe je dat op een festivalterrein....vind het trouwens zelf ook erg leuk! Maar goed de gemiddelde golden earring fan zie ik nog niet 3 dagen in een tentje liggen.
0
geplaatst: 10 mei 2005, 18:47 uur
Het leukste festival is gewoon één dag lang, heeft altijd interessante bands, trekt veel bezoekers maar niet té veel, is hartstikke gratis en heet Metropolis. Dat is wat er aan Pinkpop nog wel het meeste ontbreekt: lef. En daardoor dus constant angstvallig proberen bands te vinden die een 'algemene' massa aanspreken, plus, want we zijn zo ontzettend vernieuwend, één of twee echt relevante bands (Kaiser Chiefs, Bloc Party).
0
geplaatst: 10 mei 2005, 18:50 uur
Ohja, op Metropolis zijn Stars, Rilo Kiley en The Secret Machines bevestigd, lees ik op Stopthenoise. Om mijn punt nog maar even kracht bij te zetten. 

0
geplaatst: 10 mei 2005, 19:09 uur
En Death From Above 1979 komt! Ik ben erbij!
Overigens is Dour ook erg de moeite waard: ontzettend veel leuke namen, 4 dagen, 67 euro.
Overigens is Dour ook erg de moeite waard: ontzettend veel leuke namen, 4 dagen, 67 euro.
0
moviefreak#1
geplaatst: 10 mei 2005, 20:12 uur
Hoe wil Smeets nou 30.000 mensen trekken met bands als Di-Rect, Kane en Golden Earring. Die gasten staan allemaal voor aanzienlijk minder geld op andere podia.
0
geplaatst: 10 mei 2005, 20:17 uur
Volgens geruchten ook op Metropolis: Sons & Daughters. Pinkpop, Pinkpop, who the fuck is Pinkpop?
0
geplaatst: 10 mei 2005, 21:51 uur
Sons & Daughters! Dat zou echt superleuk zijn! Nu ook nog Art Brut en dan zou ik helemaal uit mijn dak gaan. 

0
geplaatst: 11 mei 2005, 17:30 uur
De media hebben de afgelopen tijd negatief bericht over Pinkpop, iets wat Smeets stoort. "Het Algemeen Dagblad spreekt van een historisch dieptepunt. Maar dat is niet zo. Pinkpop kende halverwege jaren tachtig ook een dip. Waarom schrijven ze dat nou? Wat heeft het voor zin? In Nederland zijn we erg goed in het elkaar de grond in boren.
Bron: 3voor12.nl
Bron: 3voor12.nl
0
moviefreak#1
geplaatst: 11 mei 2005, 17:39 uur
Nee inderdaad, de kranten moeten vooral schrijven dat Pinkpop dit jaar fenomenaal goed zal worden bezocht en dat er naast de 60.000 beschikbare kaarten nog zeker 2.000.000 mensen er graag hadden willen bij zijn met al de goddelijke bands die ze hebben staan dit jaar !
0
geplaatst: 11 mei 2005, 17:56 uur
Hoe matig ook ik het programma dit jaar vind (al komt dat volgens mij meer door steeds meer groeien van andere festivals, oh wat was het vroeger toch eenvoudiger om mensen gelukkig te maken: 10 bands op 1 podium, klaar) en hoe zeer ik ook totaal geen neiging heb om te gaan, begint het Jan Smeets bashen wel genante vormen aan te nemen hoor. Ik hou nog steeds van die kerel.
0
geplaatst: 11 mei 2005, 18:19 uur
Menni schreef:
Hoe matig ook ik het programma dit jaar vind (al komt dat volgens mij meer door steeds meer groeien van andere festivals, oh wat was het vroeger toch eenvoudiger om mensen gelukkig te maken: 10 bands op 1 podium, klaar)
Hoe matig ook ik het programma dit jaar vind (al komt dat volgens mij meer door steeds meer groeien van andere festivals, oh wat was het vroeger toch eenvoudiger om mensen gelukkig te maken: 10 bands op 1 podium, klaar)
Die stelling klopt niet......loop de programma's nog maar eens na. Twee jaar geleden stond zaterdagmiddag bijvoorbeeld placebo nog om een uur of vijf...en daarna nog de deftones...en daarna Moby...... Het programma is echt een stuk matiger. Maar als je gewoon de referenties van "glorie"jaren weghaald...dat in het programma nog best redelijke dingen zitten.......
0
geplaatst: 11 mei 2005, 18:42 uur
Ik heb het dan ook vooral over nog vroegerder vroeger: tot begin jaren negentig (tjongejonge, wat extreem vroeger
) was er gewoon één podium met 10 of nog minder bands achter elkaar (en dat gold voor vrijwel alle festivals). Geen heen en weer geloop en 100% minder geklaag over het programma. Vergelijken van festivals en lineups mag best, maar het gezanik is over het algemeen buiten alle proporties.
) was er gewoon één podium met 10 of nog minder bands achter elkaar (en dat gold voor vrijwel alle festivals). Geen heen en weer geloop en 100% minder geklaag over het programma. Vergelijken van festivals en lineups mag best, maar het gezanik is over het algemeen buiten alle proporties.
0
geplaatst: 11 mei 2005, 20:37 uur
Maar pinkpop is wel een festival geweest met drie dagen uitstekend vermaak....en dat is niet meer zo. Dus vergelijken met voor de jaren 90 is misschien ook niet helemaal relevant. Aan de ene kant hoop ik dat het pinkpop terrein nog vol loopt, aan de andere kant moet het meneer Smeets duidelijk worden dat het zo niet meer kan. Ten minste ik kom niet meer langs, met een dergelijke programmering!
0
geplaatst: 11 mei 2005, 20:57 uur
Sja, ik ga het programma dit jaar ook niet hard verdedigen. Mijn voornaamste mededeling was enkel dat nog altijd even sympathieke Jan Smeets idioot hard wordt aangevallen.
0
geplaatst: 11 mei 2005, 22:17 uur
bij De Site > Algemeen > TV tip:
Jan Smeets zometeen bij Nova over de donkere wolken boven pinkpop!
Jan Smeets zometeen bij Nova over de donkere wolken boven pinkpop!
0
geplaatst: 11 mei 2005, 23:02 uur
0
geplaatst: 11 mei 2005, 23:09 uur
Ja dat idee had ik ook.... maar de vraagstelling was ook wel negatief. En om nu aan Gordon zijn mening te vragen...... En ze hadden Paul Witteman ingefluisterd dat vooral de Gorillaz zouden moeten worden geprogrameerd. Maar moraal van het verhaal......pinksteren valt te vroeg!
0
Sietse
geplaatst: 12 mei 2005, 01:09 uur
hmm, heb het niet gezien, maar ik word toch ook wel een beetje moe van die man.
Heel pinkflop kan wat mij betreft gestolen worden...ben er 3 keer geweest, geen spijt van maar de jaren daarna is het hard achteruit gegaan...altijd dezelfde bands of iets wat er heel erg veel op lijkt.
Staat dit jaar Faithless er niet weer? Of hebben ze Muse weer uit de kast getrokken...
blergh
Heel pinkflop kan wat mij betreft gestolen worden...ben er 3 keer geweest, geen spijt van maar de jaren daarna is het hard achteruit gegaan...altijd dezelfde bands of iets wat er heel erg veel op lijkt.
Staat dit jaar Faithless er niet weer? Of hebben ze Muse weer uit de kast getrokken...
blergh
0
geplaatst: 12 mei 2005, 02:16 uur
Fucking Gordon noemt negers een muziekstroming, hoorde ik dat nou goed?
En Witteman met zijn Gorillaz tot twee keer toe, mijn hemel, wat een flutjournalistiek.
En Witteman met zijn Gorillaz tot twee keer toe, mijn hemel, wat een flutjournalistiek.* denotes required fields.