menu

Mijn Updates +
Muziek / MusicMeter Live! / Pinkpop

zoeken in:
Ik snap dat mensen daar nog steeds zo verbaasd over zijn. Het concept van Pinkpop is toch al jaren hetzelfde: populaire top 40-acts en belegen rockbands. Het is een beetje de My Little Pony onder de festivals.

avatar van starbright boy
Iets gechargeerd, maar het klopt wel inderdaad. In 1996 (toen was ik er ook!) was Pinkpop echt in hele andere fase.

Pinkpop was midden jaren '80 ook behoorlijk mainstream. Ze programmeerden dingen als Nena, Fine Young Cannibals, Wang Chung en Cock Robin. En als het dan iets alternatiever was, was het bijna altijd omdat er top 40-hits waren gescoord (The Cure, The Cult) .Tot ze ergens in de tweede helft van de jaren '80 een rampeditie hadden waardoor ze bijna failliet waren. Even later kwam Nirvana op en nog iets later Lowlands. Pinkpop werd meerdaags en ging mede daardoor een stuk avontuurlijker programmeren. Totdat ze niet altijd meer uitverkochten en daar nog eens de rampzalige editie waarvoor ze niks fatsoenlijks meer konden boeken omdat ze per se op Pinksteren wilden blijven bijkwam (2005 was dat volgens mij).

Sindsdien is het concept van Pinkpop 3 stadionacts als hoofdacts en verder vooral voor het hele gezin programmeren en vooral niet te extreem of afwijkend. En met altijd een aantal acts die hun hoogtepunt al een flinke tijd eerder hadden. En een flinke hoeveelheid van die ongevaarlijke, vaak Nederlandse 3FM favorieten. En sindsdien zijn ze elk jaar of bijna of helemaal uitverkocht. Bovendien zijn daar nog een hele zwik aan middelgrote festivals bijgekomen die in een meer avontuurlijke vijver vissen. Daardoor is Pinkpop nog duidelijker in de conservatieve hoek gaan zitten. Guus Meeuwis hadden ze een paar jaar terug ook nog niet gedurfd, maar dat kan nu eigenlijk prima. En iets als Arcade Fire past eigenlijk gewoon niet meer bij Pinkpop. Die staan dus ook ergens anders nu.

avatar van Gretz
Iemand enig idee waarom er zo belachelijk veel tickets voor de zaterdag te koop staan nu? Ik dacht dat juist de populairste dag was.

avatar van bikkel2
Gretz schreef:
Iemand enig idee waarom er zo belachelijk veel tickets voor de zaterdag te koop staan nu? Ik dacht dat juist de populairste dag was.


Misschien te populair. Onderscheiden doet Pinkpop zich al jaren niet meer.

avatar van Gretz
Sinds jaren heeft Pinkpop weer echt moeite om uit te verkopen. Vorige week waren er van de 130.000 beschikbare kaarten slechts 86.000 verkocht lees ik.

- 31.000 combi's
- 30.000 zaterdag
- 12.000 zondag
- 13.000 maandag

Dus dan worden er veel zaterdagtickets te koop aangeboden omdat er daar ook veel meer van verkocht zijn.

avatar van gigage
Nou ja "slechts", ik vind het nogal wat dat Green day nog steeds zo'n 40.000 bezoekers trekt. op zondag.

Volgens mij geen mumers naar PP dit jaar.

Heb nu 2 uurtjes zitten te kijken, maar het is allemaal nog erger dan ik vooraf dacht.

Opvallend genoeg rept de Volkskrant van een historische openingsdag/avond.

http://www.volkskrant.nl/muziek/spannend-en-soms-uitmuntend-bieber-en-garrix-maken-er-een-historisch-pinkpopfeest-van~a4498989/

avatar van crosskip
Haha, als je dat naast de recensie van 3voor12 over Bieber zet; dag en nacht.

avatar van Gretz
Ja, bizar dat de VK als enig medium zwaar positief is over Justin Bieber. Zulke verschillen in recensies zie je die vaak.

avatar van jordidj1
Green Day en dat 11-jarige jongetje vond ik wel iets hebben, als ik eerlijk ben.

avatar van Marco dB
jordidj1 schreef:
Green Day en dat 11-jarige jongetje vond ik wel iets hebben, als ik eerlijk ben.

Leuk ja. Maar dat doen ze bij elk optreden.

avatar van Slowgaze
Hahahaha, mensen die op facebook klagen over Bruno Mars als headliner en tegelijkertijd hopen dat The Killers komen.

avatar van starbright boy
Vraag me af of Bruno Mars echt een goede keus is voor Pinkpop. De man heeft heel wat hits, maar is het ook iemand waarvoor publiek naar Limburg afreist? Minder dan een Bieber denk ik. Maar misschien zit ik er wel helemaal naast. Ik denk dat zijn fanbase niet zo fanatiek is, dat Bruno Mars meer iemand is die heel veel mensen "ook leuk" vinden.

avatar van hoi123
Snow Patrol, The Offspring en The Kooks op Pinkpop 2018 | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

Ik denk dat ik niet vaak zo graag niet naar een festival heb willen gaan.

avatar van DjFrankie
Ronnie Flex, lil kleine,Bløf is veel veel erger.
100 euro voor een dagkaart. Nee dank je wel.

avatar van joko150
Wederom weer een matige line up, iets beter dan vorig jaar maar kom op man, Jan Smeets zegt minder dance en hiphop en pinkpop gaat terug naar de basis wat een gelul zeg.

Er zijn nauwelijks Alternatieve en rock acts dit jaar.

avatar van RadioMad
Ik ben er nog steeds een beetje stil van.

Krijgt Pinkpop het dan écht niet meer voor elkaar om meer dan 3 leuke namen per dag te programmeren?
Als ik de totale line-up van 51 namen bekijk, kan ik er niet veel meer dan 7 of 8 acts uithalen die ik de moeite vind. Voor een festival van dit kaliber (en prijs) is dat écht zwaar ondermaats.

Acts als Lorde, London Grammar, HAIM, Pale Waves, Stereophonics, Ben Howard, Alice In Chains, Nine Inch Nails stonden aanvankelijk allemaal in het geruchtenlijstje en 'hadden' de line-up aantrekkelijker kunnen maken, maar het mocht helaas niet zo zijn.

avatar van mkrake
Wou graag de vrijdag meepakken voor Pear Jam. Nu de rest van de dag gezien en de prijs van EUR 110 toch sterk aan het twijfelen. GVD Pearl Jam waarbij Bløf en Lilkleine in het voorprogramma staan..

avatar van SBube
Ach, ik ga toch weer, vind het zelfs beter dan vorig jaar, toen ik vanwege de Bieber toch een dag niet gegaan ben!

Spoorboekje:
Vrijdag:
The Last Internationale, The Academic, Snow Patrol, The Offspring & Pearl Jam
Zaterdag:
Marmozets, Nothing But Thieves, A Perfect Circle & Foo Fighters
Zondag:
Sigrid, Jessie J, Greta van Fleet, The Kooks, Brian Fallon, Editors & Bruno Mars

avatar van SBube
Pinkpop 2018

Dag 1, vrijdag 15 juni:
Het begon allemaal met de, ondertussen, traditionele Pré-Pinkpop BBQ bij de familie Koll-Abrahamsson, wij arriveerden daar omstreeks 13 uur en de inwendige mens werd goed verwend met frikandelletjes, hamburgers, kippebouten, worstjes, chicken wings en menig Alfa-biertje, gezelligheid alom. Vlak na 16 uur vertrokken we richting festivalweide, waarbij we onderweg nog Roeland Kruchten en familie tegenkwamen. Na onze armbandjes opgepikt te hebben op camping A (en tevens daar al munten te hebben ingeslagen) gingen we binnen. Terwijl mijn reisgezellen de hoofdwei opzochten voor Blof, bleef ik bij Stage 4 voor The Academic. Daar trof ik Ruud Creugers en zijn eega en die vertelde me, dat ik al een hoogtepunt gemist had in Slydigs, jammer dan.

Omdat ik nog wat tijd over had, ging ik nog even naar de Brightlands Stage, waar ik nog 3 liedjes van The Last Internationale kon meepikken, hun bekendste nummer “Wanted man” en een cover van Sam Cooke’s “A change is gonna come” o.a., best aardig, Rage Against The Machine-drummer Brad Wilk is overigens niet meer van de partij blijkbaar.

Terug naar Stage 4 voor The Academic, een stelletje begin twintigers uit Ierland, die leuke pop-rock maken en zo kun je hun optreden ook typeren, leuk en aardig, een fijne opener, maar ze zijn nog jong en moeten nog veel leren, maar hun album ‘Tales from the backseat’ is zeker de moeite waard.

Na afloop heb ik nog het laatste nummer van Blof meegekregen (‘Later als ik groot ben’) en liep ik per abuis naar Noord, ik dacht dat daar Blaudzun stond, maar die stond in de tent en zo werd ik ook nog aan enkele liedjes van Oh Wonder blootgesteld. Dan maar terug naar ons verzamelpunt, achter het gehandicaptenpodium bij de main stage. Daar meteen ook de grootste ergernis van deze dag ontdekt, de mega lange wachtrijen voor de bierstands, ätzend!

Vandaar zag en hoorde ik ook Snow Patrol en ik moet bekennen dat hun optreden geen ‘lasting impression’ bij mij heeft achtergelaten. Heel veel herkenbaarheid en de nieuwe nummers van hun laatste, en fijne, album “Wildness” passen goed bij hun oudere werk. Bij het laatste nummer trokken we richting de IBA Parkstad Stage voor The Offspring. Tja, hier is helemaal niets vernieuwends aan, maar het was wel gewoon heel fijne ‘kickende aowe leem’, gewoon een uurtje uit je dak gaan uit sentiment en knallen.

Dan het langverwachte Pearl Jam, ik ben even gaan zitten recht tegenover het hoofdpodium, dus van heel verre heb ik het begin ondergaan, zelfs nog even een Brand Blond genuttigd in de Bijzondere Bieren Bar, van daarboven was het nog goed te volgen. Later liep ik dan terug naar onze verzamelplek. Bij vlagen vond ik Pearl Jam erg goed, de fase met “Daughter”, “Once”, “Nothingman” en “Betterman” kon mij, met name, erg bekoren! PJ is zo’n band, waarbij als je megafan bent, ieder optreden een unieke ervaring is. Ik vind Pearl Jam fijn en ik heb zelfs (bijna) alle CD’s in mijn kast staan, maar ik zit dan toch te wachten op de bekendere nummer (en vooral die van “Ten”, hun onovertroffen meesterwerk) en dus al die minder bekende nummers, maakt zo’n set dan weer minder spannend. Al zie ik terugkijkend naar de hele setlist, dat ze best veel van mijn favorieten gespeeld hebben, waarschijnlijk was ik ook door alcoholgebruik niet meer zo oplettend. Het einde kwam trouwens ook vrij plotseling in mijn besef, natuurlijk is ‘Rockin’ in the free world’ een traditionele en fijne afsluiter, maar ik dacht dat er nog tijd voor meer was (en normaliter spelen ze ook 3 a 4 nummers meer). Resumee imho, bij vlagen goed, misschien zelfs geweldig, maar het kon mij ook niet altijd boeien.

Dag 2, zaterdag 16 juni:
Lichamelijk had ik een zware nacht gehad, en toen we rond 13 uur in de auto stapten, was ik dus ook niet echt fris. Gelukkig krijg je dan een portie Marmozets voor je kiezen bij de Brightlands Stage. Deze extreem energieke nieuwkomers (alhoewel 2 LPS en 3 EPS) zorgden er snel voor dat ik meteen wakker was, een frontvrouw waar je U tegen zegt, niet in het kader weekendhapjes (het uiterlijk was oké), maar zo iemand die de band op sleeptouw neemt en over het podium kronkelt, als ze zoiets in bed doet, kan je het als man niet bijhouden! De gehele band had ook zichtbaar plezier en genoot van een goed gevulde tent, de emotie in de stem was te horen bij de bedankjes aan het publiek. En het publieke genoot zichtbaar van deze ruwe punkachtige rock, Paramore on steroids, hoogtepuntje. Overigens voor dit optreden nog een fix aantal minuten van Walking On Cars meegekregen op de trap, dan kon niet boeien, sterker nog, Alex vond ze behoorlijk irritant.

Na Marmozets weer naar onze verzamelplek, waar ik kon genieten van de ‘kingerkroam’ van Miss Montreal, die ik in den beginne een belovend artiestje vond met leuke nummers als ‘Just a flirt’, maar van daaruit is het alleen maar bergafwaarts gegaan, met dit optreden op Pinkpop misschien als dieptepunt, laat haar asjeblieft op kermisfestivals als ParkCity Live en Pop on Top blijven.

Na een uurtje pauze (lichamelijk is 3 dagen festival best zwaar voor mij tegenwoordig, gewicht en leeftijd beginnen parten te spelen, dat vele staan lukt niet meer altijd, ibuprofen moet dan soms helpen) traden daarna Nothing But Thieves op at main stage. Fijne band, goede zanger, ik ben niet naar voren geweest, zag ze al eerder in intieme setting, maar ze maakten een goede degelijke indruk.

Terug naar Noord, de IBA Parkstad Stage, waar A Perfect Circle zijn opwachting maakte en als Maynard James Keenan (niet James Maynard zoals Eric Corton op tv steeds zei) gaat zingen op Pinkpop moet ik daarbij zijn. Twee jaar geleden was zijn Puscifer al een hoogtepunt en het werk van zijn andere bands begint ook steeds meer op muziek van Tool te lijken, nu die band al 12 jaar in de ijskast staat. Het laatste album van A Perfect Circle vind ik dan ook geweldig, het eerste album was ook aardig, maar die daarna konden mij minder boeien. Het nieuwe werk was voor mij dan ook de climax in dit optreden: “Disillusioned”, “So long, and thanks for all the fish”, “TalkTalk” en “The Doomed”, met name, heeeerlik. Het blijft ook een plezier om naar de beste stem in modern rock te luisteren, fijn bandje ook.

Daarna ben ik weer gaan zitten tegenover het hoofdpodium en heb ik ook samen met Alex nog een blondje in de bbb gedronken, maar in tegenstelling tot een dag eerder met Pearl Jam, was The Script daar echt niet (goed) te horen, daar kan ik dus ook geen oordeel over vellen.

Foo Fighters hebben wij dan weer van onze verzamelplek gezien en gehoord, ik hou van hun muziek en van de humor van Dave Grohl en consorten, heb er gewoon meer mee, als met Pearl Jam (of Nirvana), dus ik heb 2 ½ uur genoten, waarbij het oude werk toch mijn voorkeur geniet, al vind ik ‘The sky is a neighborhood’ ook een lekker nummer. Ook is een FF-concert altijd een kwestie van lekker meebrullen. Tevens ben ik tijdens hun concert blijkbaar uit de kast gekomen …

Dag 3, zondag 17 juni:
Dit keer thuis vertrokken om 14 uur, toen we binnenkwamen bleek het erg druk te zijn bij Tom Walker op Stage 4, waar één vreselijk irritant radiohitje al niet goed voor kan zijn. Wij togen rechtstreeks door naar de tent, Brightlands Stage, voor Maan. Maan? Ja, het oog wil ook wat, bovendien vond ik enkele van haar popnummers wel okee en hoopte ik stiekem op haar uitvoering van ‘Nessun Dorma’, maar die kwam er niet. Het bleek achteraf vooral een visueel hoogtepunt, om het eufemistisch te stellen, het is gewoon een bijzonder aangename dame om naar te kijken en daar is ze zich ook wel bewust van, ze gebruikt haar godgegeven lichaam ook wel, wulpse bewegingen, een knoopje op zijn tijd los maken om haar lingerie bovensetje te laten zien, op zijn tijd de schouder ontbloten! Niet, dat ik protesteer, maar daarnaast heeft ze ook gewoon een goede stem, dat bleek vooral bij “Jij bent de liefde” en ook “Unwritten”, ja, de covers waren de ‘hoogtepunten’. Dieptepunten waren er ook, de samenwerkingen met de rappers Jonna Fraser en Ronnie Flex, daar gaan bij mij de haren op mijn rug van rechtop staan.

Tot zover Maan, maar weet je wat het erge was, daarna Jessie J gehoord en gezien op het hoofdpodium en Years & Years op Noord en dat vond ik eigenlijk nog erger dan Maan muzikaal.

Wij zijn toen nog een uurtje op de tribune blijven zitten op Noord, terwijl Di-rect inviel voor The Kooks op het hoofdpodium, die had ik 2 weken geleden al gezien bij Pop on Top en ze zijn er door de jaren heen ook niet beter op geworden, al was het begin met die nieuwe zanger destijds nog best aardig.

Het werd tijd voor een beetje rock, en dat kregen we dan met Triggerfinger, tegenwoordig rechttoe-rechtaan en het verrast niet meer, maar is degelijk, de drumsolo misschien iets te lang uitgesponnen, en daar was dan toch een verrassing. Ze hadden good old Raymond van het Groenewoud meegenomen om een knetterende versie van “Je veux l’amour’ ten gehore te brengen, fijn!

Daarna trokken we snel richting hoofdpodium voor Editors en van onze verzamelplek klonk dat voor de eerste drie-kwart gewoon weer heel erg goed, daarna even een dipje met o.a. No Harm, wat ik gewoon geen fijn nummer vind. Tijdens het optreden kreeg ik de eerste vragen van dur Klinge en Meester Pé over hoe ik het niveau van Pinkpop 2018 in zijn geheel vond. Mijn antwoord was goed, zonder extreme hoogtepunten, wist ik veel wat me nog te wachten stond. Tijdens Papillon liepen we over het veld richting tent en ook slotnummer, het fijne ‘Magazine’ kreeg ik nog even mee.

Maar de tent van de Brightlands Stage stond al op knappen, de veelbelovende nieuwkomers Greta van Fleet trokken veel volk, ik kwam nog net binnen. Gelukkig maar, want wat zich in het komende uur voltrok, had ik niet willen missen, the future of rock’n’roll voltrok zich voor onze ogen en oren. Een zanger, die klonk als een krijsende rockmachine en dat zonder zichtbare moeite, een retestrakke band met snerpende gitaren, die zo uit de jaren ’70 waren overgebeamt, niet meer sinds dat ik de eerste keer The Black Crowes op Bospop zag, ontdekte ik zo’n live geöliede rockfabriek. De tent stond dan ook terecht op zijn kop en eiste na afloop bijna een toegift, die kwam er niet, waarschijnlijk om zowel programmatische redenen als ook het feit, dat ze gewoon nog niet veel muziek hebben (uitgebracht). In het najaar komen ze weer naar Nederland, gaat dat zien! Hier was dan ook het absolute hoogtepunt van Pinkpop 2018!

Ik was daarna in zo’n gehypte toestand, dat ik eigenlijk nog niet te veel aandacht kon besteden aan de overigens prima show van Bruno Mars, met veel vuurwerk gelardeerd, maar hij heeft ook gewoon een flink aantal funky goede popnummers en all over the place waren met name de dames het dansbeen het swingen. Ik bedoel, ik ben meer van de rock, maar als er dan toch een pop-afsluiter moet staan, is Bruno een prima keuze, al ben ik blij toen ik naar huis mocht, al lag dat meer aan de pijn aan mijn voeten. Overigens bedankt aan alle vrienden, die deze Pinkpop weer een fijne gezamenlijke belevenis maakten. See you at Pinkpop 50! Tot slot:

De punten van de jury:

Dag 1, vrijdag 15 juni:
The Last Internationale 6,5
The Academic 7,0
Snow Patrol 7,0
The Offspring 8,0
Pearl Jam 8,0

Dag 2, zaterdag 16 juni:
Walking on Cars 4,5
Marmozets 9,1
Miss Montreal 1,0
Nothing But Thieves 7,0
A Perfect Circle 8,8
Foo Fighters 8,5

Dag 3 , zondag 17 juni:
Maan 6,0
Jessie J 2,5
Years & Years 4,0
Triggerfinger 6,5
Editors 8,3
Greta van Fleet 9,5
Bruno Mars 8,3

avatar van Gretz
SBube schreef:
Pinkpop 2018
- familie Koll-Abrahamsson
- Roeland Kruchten en familie
- Ruud Creugers en zijn eega

Wie?

Tof onderhoudend verslag verder

avatar van Glen Hansard
De eerste headliner is bekend voor Pinkpop 2019.
Fleetwood Mac komt naar Landgraaf. Verrassende en leuke eerste naam eigenlijk.

avatar van Onweerwolf
Ja, dan begint het na 23 jaar toch weer eens te kriebelen.

avatar van jordidj1
Pinkpop 2019 krijgt "nog grotere act" erbij op Fleetwood Mac-dag | Festileaks.com

The Cure erbij? Dan kan het zomaar dat ik naar Pinkpop ga volgend jaar.

avatar van Don Cappuccino
Frans Bauer!

avatar van Gretz
jordidj1 schreef:
Pinkpop 2019 krijgt "nog grotere act" erbij op Fleetwood Mac-dag | Festileaks.com

The Cure erbij? Dan kan het zomaar dat ik naar Pinkpop ga volgend jaar.

The Cure past daar helemaal niet. Ik acht de kans groot dat BKS ze al binnen heeft, maar dat ze nog even wachten met de bekendmaking

avatar van Arrie
The Cure lijkt mij niet groter dan Fleetwood Mac tbh. Ben wel benieuwd wie ze gestrikt hebben.

avatar van crosskip
Gretz schreef:
(quote)

The Cure past daar helemaal niet. Ik acht de kans groot dat BKS ze al binnen heeft, maar dat ze nog even wachten met de bekendmaking

Nou dat toch wel mee? In 2012 stonden ze er nog.

Zie ze dan inderdaad eerder niet als een veel grotere naam dan Fleetwood Mac.

avatar van deric raven
jordidj1 schreef:
Pinkpop 2019 krijgt "nog grotere act" erbij op Fleetwood Mac-dag | Festileaks.com

The Cure erbij? Dan kan het zomaar dat ik naar Pinkpop ga volgend jaar.


Mick Fleetwood is 1,95 meter, dus ik ben benieuwd wie nog groter is.

avatar van trebremmit
crosskip schreef:
(quote)

Nou dat toch wel mee? In 2012 stonden ze er nog.

Zie ze dan inderdaad eerder niet als een veel grotere naam dan Fleetwood Mac.


En in 1986 ook al.

Gast
geplaatst: vandaag om 07:41 uur

geplaatst: vandaag om 07:41 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.