MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / MusicMeter Live! / Lowlands

zoeken in:
Gister nog 10.000 kaarten, kom ik vandaag uit school: uitverkocht . Nu maar mn 5jarig jubileum volgend jaar vieren of hopen op een wonder.

Jammer wou wel weer gaan, meestal komen er nog wel kaarten vrij na een poosje ofzo. Wou toch nog even wachten op de line-up Blink 182 leek nergens naar.

SillyWilly
Boordappel is het levende bewijs dat je ook een dag voor Lowlands nog via de officiële kanalen een kaartje kunt bemachtigen...

Wow, wat een onzin zeg. Waarom koopt iedereen nu al zijn kaartjes? Voor mij is het nog hoogst onzeker of ik wel of niet in Nederland ben rond deze tijd maar, als ik er ben, had ik graag een paar dagen festival gedaan. Misschien dan toch maar eens naar Pukkelpop. Ik vond hun line-up vorig jaar toch stukken beter.

Toch wel vies dat iets spannends als het aftellen naar een festival op deze manier verprutst wordt. Vroeger was het gewoon aankijken, lekker zeiken over de goede en slechte namen en dan ergens in mei je kaartje kopen. Zo hoort het ook te zijn. Lowlands is echt een hype geworden. Jammer hoor. Want hoe je het ook wil zien, men zal toch de programmering aanpassen aan het publiek. Er zullen steeds meer hippe acts verschijnen op dit toneel. Jammer, jammer.

Misschien een taak voor de organisatie om er een mooi aantal volslagen onbekende bandjes en artiesten neer te planten, de goorste catering-tentjes een plek te geven op het terrein, de voorzieningen in de vorm van douches en toiletten nog meer in te perken en het bier flink aanlengen met water.
In combinatie met drie dagen lang stortbuien en harde wind is de hype dan hopelijk volgend jaar om deze tijd overgewaaid, en kan er weer op de ouderwetse manier toegeleefd worden naar dit festival, om vervolgens een paar weken voor aanvang gewoon nog een kaartje te bemachtigen.

Zure reacties hoor. In al die keren dat ik naar Lowlands ben geweest (inmiddels zo'n 8x) ben ik nog nooit teleurgesteld in de line-up of het festival in zijn geheel. Op basis daarvan durf ik best mijn kaarten nu al aan te schaffen en dat heeft helemaal niets met een hype te maken, maar met de sterke reputatie van dit festival. Kennelijk vinden meer mensen dat en ja, dan kan het hard gaan. Waarom een uitverkocht festival zijn progammering zou moeten aanpassen aan het publiek is mij even onduidelijk.

Wat een geklaag van mensen nu Lowlands uitverkocht is zeg!!!!
Elk weldenkend mens had toch kunnen verwachten dat Lowlands snel uitverkocht zal raken gezien de voorgaande jaren. Zelf vorig jaar ook mijn kaartje pas eind april (net op tijd) gekocht maar nu geen risico genomen en direct maar bij begin van de voorverkoop een kaartje gekocht (waarschijnlijk hebben meer mensen zo gedacht).
Daarnaast dat gelul dat je de line-up niet kent!! Is Lowlands nu juist niet het festival waar je juist de onbekende bandjes leert kennen (laatste jaren wat minder maar ja)? En van de 160 acts die er staan zullen er echt wel een paar tussen staan die mij bevallen...

En trouwens Richie Hawtin present Plastikman

Het gaat er om dat dit vrij plotseling (zeg maar in de laatste drie jaar) is ontstaan, die run op de kaartjes. Het is paniek veroorzaakt door de voorgaande edities, niet zozeer dat men nou echt tevreden is over de line up. Bovendien zie je dat een festival als Pukkelpop niet met dergelijke dingen te maken heeft. Die zijn nog niet uitverkocht. Het is absoluut heel erg hip geworden om naar Lowlands te gaan. En dat Lowlands zich aanpast aan de mensen die er komen lijkt me toch ook wel duidelijk. Er komt gewoon steeds meer Pinkpop-materiaal op Lowlands te staan.

Dat hele hipheidverhaal klopt natuurlijk wel. Lowlands is zo populair geworden sinds Giel Beelen/3FM er actief mee aan de slag gingen. Zij zorgen nu ook voor uitgebreide(re) uitzendingen op TV, waar je vroeger blij mocht zijn als er een half uurtje in een heel weekend werd uitgezonden.

Lowlands is nu wat Pinkpop in de jaren '90 was.

En inderdaad, Richie Hawtin presents Plastikman

Ben het wel eens dat er steeds meer Pinkpop materiaal op Lowlands komt. Weg met die zooi. Hopelijk dit jaar geen grote namen op Lowlands, kunnen we volgend jaar weer wat langer wachten om een kaartje te kopen. En de mensen die alleen maar hopen op de bekende namen hebben het festival volgens mij niet helemaal begrepen, alleen jammer dat Lowlands er de laatste jaren zelf een beetje aan meehelpt.

Er komt gewoon steeds meer Pinkpop-materiaal op Lowlands te staan.

zoals?

Altijd gezeur dat er geen grote namen komen en dan lees je ineens zo'n opmerking.

Vorig jaar o.a. een Kaiser Chiefs, Arctic Monkeys, The Prodigy, Maximo Park, Moke..
Bij the Prodigy trouwens goed vermaakt!

NB: Even de laatste jaren bekeken en het valt wel mee..

BoordAppel schreef:
(quote)

zoals?

Altijd gezeur dat er geen grote namen komen en dan lees je ineens zo'n opmerking.

Even naar vorig jaar kijkend: Fall Out Boy, Anouk, Kaiser Chiefs, White Lies, Razorlight,

Op zich zijn dit maar vijf namen natuurlijk, maar ze horen wel bij de grotere namen die werden binnengehaald voor dat jaar.

Het is toch altijd al zo geweest dat er op Lowlands namen komen die ook op Pinkpop komen, dat is toch niet ineens meer geworden? 80% van het programma zal je in ieder geval nooit op Pinkpop vinden.

Dat is zeker waar.

Ik heb wel het gevoel dat zowel Lowlands als Pinkpop wat toegankelijker is gaan programmeren. 10 jaar geleden werd Anouk nog bekogeld met eieren op Pinkpop, omdat ze te commercieel was. Dat zie ik nu echt niet meer gebeuren... Ik zie Pinkpop ook geen artiesten als 16 Horsepower, Tindersticks, Dave Clark en Hedningarna programmeren, wat ze in de jaren '90 nog wel deden.

En als ik dan de programma van Lowlands van 1995 naast die van 2009 leg (via wikipedia) dan lijkt Lowlands me in '95 toch ook heel wat alternatiever. Eigenlijk zou er gewoon weer een nieuw festival moeten komen dat de rol van Lowlands van toen overneemt, maar eigenlijk is dat er al (Dour, denk ik).

Er zijn daar meer grote (en ook grotere) namen te vinden dan in 2009. Zo te zien is de programmering ook veel en veel minder gevarieerd. Qua alternativiteit is er volgens mij helemaal niets veranderd.

Overigens zie ik nu dat Dan Le Sac vs Scroobius Pip blijkbaar ook komen . Wel een erg commerciële naam, maar toch .

Welke grotere namen dan? Misschien The Prodigy, maar bv. The Chemical Brothers en dEUS waren toen echt niet zo groot als nu.

Dat het nu gevarieerder is, komt doordat de muziek an sich veel gevarieerder is geworden volgens mij. Een van de weeldes van deze tijd.

Dan le Sac is wel cool ja.

Maar Pinkpop programmeert dit jaar wel Yeasayer.

Damn was Kyuss in 95 op lowlands, toch jammer dat ik een jaar te laat was.

Als ik dit zie, vind ik het toch wel jammer dat ik niet eerder ben geboren . Pavement op Lowlands in '94. Heerlijke clip.

herman schreef:
Welke grotere namen dan? Misschien The Prodigy, maar bv. The Chemical Brothers en dEUS waren toen echt niet zo groot als nu.

Beetje lastig in de tijd kijken zeker aangezien ik die muzikaal gezien niet zo beleefd heb. Ik dacht dat The Chemical Brothers al erg groot waren maar ik zie nu dat alleen Exit Planet Dust toen uit was. Foo Fighters, Radiohead, Green Day, Heather Nova en Underworld waren toen volgens mij geen kleine namen.

Dat het nu gevarieerder is, komt doordat de muziek an sich veel gevarieerder is geworden volgens mij. Een van de weeldes van deze tijd.

Dat sowieso en er staan nu natuurlijk ook veel meer bands op Lowlands. Toch lijkt Lowlands '95 me meer een alternatieve Pinkpop dan het gevarieerde festival dat het nu is.

Al klopt die wikipagina misschien niet helemaal. Die van 2009 is alles behalve compleet en vooral de onbekendste namen ontbreken daar.

Ik zat er toen net goed in (1995 was de eerste Lowlands-editie die ik via de radio volgde). Underworld was toen nog vrij onbekend (eigenlijk pas via Born Slippy wat bekender geworden), Radiohead speelde nog in zalen als Paradiso. Over de andere heb je wel gelijk.

Wel slordig dat die Wiki-pagina niet compleet is (zeker nu alle informatie zo makkelijk voorradig is), daar ging ik wel een beetje vanuit.

Ik heb het programmaboekje van vorig jaar nog, dus ik kon het gemakkelijk nakijken . Er stonden bij de 2009 editie ongeveer net zoveel namen als bij die van '95, dat leek me niet helemaal te kloppen bij een festival dat flink groter is geworden.

Boris1 schreef:
Zure reacties hoor. In al die keren dat ik naar Lowlands ben geweest (inmiddels zo'n 8x) ben ik nog nooit teleurgesteld in de line-up of het festival in zijn geheel.

Vorig jaar niet teleurgesteld? Vorig jaar was het ook mijn 8e keer, maar vorig jaar de organisatie tamelijk vervloekt omdat ze het voor elkaar kregen om zo'n matig programma neer te zetten; je laat een concurrerend festival toch niet weglopen met MBV, Jesus lizard en Kraftwerk?

Dit jaar kaartje onder voorbehoud gekocht, dat is namelijk wel een voordeel als het snel is uitverkocht; als de organisatie weer gaat lopen kutten ben ik in ieder geval snel mijn kaartje kwijt.

(willie) schreef:

Vorig jaar niet teleurgesteld? Vorig jaar was het ook mijn 8e keer, maar vorig jaar de organisatie tamelijk vervloekt omdat ze het voor elkaar kregen om zo'n matig programma neer te zetten; je laat een concurrerend festival toch niet weglopen met MBV, Jesus lizard en Kraftwerk?

Vorig jaar? Geweldige line-up, klasse.
Verwacht er dit jaar zeker net zoveel van.

Ik heb toch ook vorig jaar prima bands gezien:
Ghinzu, Fever ray, Maccabees, Wilco, De Staat, Arctic Monkeys, Alberta Cross zijn de eerste namen die mij zo te binnen schieten. Vantevoren had ik er niet al te hoge verwachtingen van maar heb me ook in 2009 weer prima vermaakt.

Mede gezien de (te verwachten) albumreleases van dit jaar hoop ik op onder meer: Interpol, Foals, Radiohead, The National, LCD soundsystem, Massive Attack, The Drums, Spoon.

Als dat komt, is het bij voorbaat al een zeer geslaagde lowlands. we zullen zien.

Gallow
waarom zou lowlands moeilijk doen om grote namen binnen te slepen, als het met 3 kleine namen al helemaal uitverkocht raakt.

Gallow schreef:
waarom zou lowlands moeilijk doen om grote namen binnen te slepen, als het met 3 kleine namen al helemaal uitverkocht raakt.

Omdat ze dan het jaar erop weer nat gaan.

In 2002 was het zwaar uitverkocht met een slecht programma. Het jaar erop waren er een kwart minder bezoekers. Daardoor moest in 2004 zelfs een podium geschrapt worden. In 2006 raakte het toen pas weer uitverkocht.

In 2002: 2 Many DJ's, Aesop Rock, Antipop Consortium, DJ Shadow, Opgezwolle, The Notwist, Mr. Lif, Flip Kowlier, Jaga Jazzist, Incubus, RJD2, Speedy J, Timo Maas, Underworld.

Wat een kutline up inderdaad...

Gast
geplaatst: vandaag om 20:04 uur

geplaatst: vandaag om 20:04 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.