MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / MusicMeter Live! / Lowlands

zoeken in:
Ploppesteksel schreef:
(quote)

Dat klopt niet. De VPRO knipte gewoon na elke 4 lines al naar het daaropvolgende refrein. De verses kwamen wel degelijk allemaal uit Yonkers. Misschien om niet al te veel kijkers te verliezen. Het klonk live inderdaad wel erg slecht. Volgens mij moeten ze het gewoon met een liveband proberen te brengen (zoals bij Jimmy Fallon of MellowHype vs Bass Drum of Death) en niet met 4 tegelijkertijd door de micro brullen; iets gecontroleerder zou beter zijn.

Een liveband zou zeker geen verkeerde keuze zijn, maar volgens mij is het grootste probleem dat ze niet geschikt zijn voor festivals. Ik heb tot nu toe bijna alleen maar goede verhalen gehoord over concerten in kleine zalen,

Ik krijg het optreden van The Roots via de 3 voor 12-site maar niet gestreamd, dat ding laadt al anderhalf uur en nog kan ik niets zien. Weet iemand anders hoe ik toch de live-set van The Roots kan zien/horen? En dan bedoel ik natuurlijk via legale wegen, want anders moet dit berichtje weg. Maar mocht iemand een ondeugende oplossing hebben, dan kan dat via de bekende procedure.

Afgelopen weekend onverwacht 2 dagen op Lowlands geweest. Laatste x was 5 jaar geleden, het festival is weinig veranderd, op een verdubbeling van het aantal hipperds na. Desondanks was zeer geslaagd, door een hoop goede optredens en gezellige mensen met wie ik was...

Korte samenvatting:

Zaterdag

Flogging Molly - Vind ik muzikaal niet zo interessant, maar ze weten er wel een feestje van te maken. Goede inkomer, lekker op los gesprongen.

Timber Timbre - Via de zanger op de gastenlijst gekomen, dus moest ik natuurlijk wel ff langs Komt toch beter over een donker zaaltje dan in de zon in de Lima, desondanks gewoon een fijn optreden.

Amon Tobin - In 1 woord: geniaal! Vette bassen, fijne breaks, gigantische rijk klankenpalet en natuurlijk die visuals, WTF! Beste optreden LL'11 en sowieso voor mij uit heel '11.

Gary Beck - Had het nadeel dat ie direct na Amon Tobin kwam. Desondanks gewoon prima techno.

Tensnake - Heerlijk funkende nu disco en me kapot gelachen om alle spacende mensen om me heen. Right place, right time, right music.

Collabs - Op een tijdstip dat de muziek er niet helemaal meer toe doet, maar goed. Nog ff lekker gebeukt voor het slapengaan.

Zondag

Ghostpoet - Erg fijne warming up voor de rest van de dag.

Trentemoller - Voor het eerst sinds ruim 4 jaar fanboi-schap was het eindelijk zo ver: ik mocht Trentemoller live aanschouwen. Begin was nogal tegenvallend: te veel Into the Great Wide Yonder en te weinig The Last Resort, bovendien niet zo gelaagd als hij kan klinken. Vanaf de stampende beats van Vamp werd het beter, met als hoogtepunt een prachtig mooi uitgevoerd tweeluik Miss You/Take Me Into Your Skin.

Odd Future - Wat een zooitje ongeregeld. Lekkere beats wel, maar jammer van de 7 idioten die alleen maar door elkaar heen aant schreeuwen waren. Tyler was drukker bezig met het maken van een foto van een vent met een gebroken neus op de eerste rij en rondjes fietsen dan rappen...

Interpol - Strak, maar enigszins steriel. Mede door de toeslaande vermoeidheid en het gebrek aan persoonlijk favorieten op de setlist, kwam het niet echt op mij over...

Aphex Twin - Helaas maar de helft van kunnen zien (zie hieronder), waarbij ik dus het vetste gedeelte heb moeten missen, helaas...

Bardt1980 schreef:
Aphex heeft zowat zijn hele oeuvre de revue laten passeren. Hij begon redelijk rustig met wat Techno -achtige dingetjes en hier en daar wat Acid. Daarna was het de beurt aan de breakbeat/breakcore om vervolgens te eindigen in een complete chaos van hardcore/tekno.
Ik vond het in ieder geval een van m'n hoogtepunten Vooral het videomapping gedeelte op de grote schermen was een leuke toevoeging. Zie filmpje voor een compilatie van de set:

(embed)

Gmrbl... Moest halverwege om de laatste pendelbus te halen. Tot dan toe viel het erg tegen, erg laf voor zijn doen, zelfs housey. Ging weg tijdens Vordhosbn, wrs net de ommekeer. Heb dus alle vette shit gemist...

BoordAppel schreef:
Waar is de Hema?

Haha te mooi!

Teunnis schreef:
(quote)

Een liveband zou zeker geen verkeerde keuze zijn, maar volgens mij is het grootste probleem dat ze niet geschikt zijn voor festivals. Ik heb tot nu toe bijna alleen maar goede verhalen gehoord over concerten in kleine zalen,

Ja, maar die zijn ook chaotisch hoor. Grote verschillen zijn het geluid (beter in kleine zalen) en Tyler, the Creator zelf die er dan veel meer zin in lijkt te hebben. Ook Hodgy Beats komt een stuk beter voor de dag als hij slechts voor fans/liefhebbers staat te spelen.

Arrie schreef:
(quote)

Jawel, ze is al langs gekomen in de MuMe top 2000.

Zelfs met een 9 beoordeeld. Naam blijkbaar niet onthouden. Dat ga ik nu wel doen. Haar optreden moet echt magisch zijn geweest.

odi
Mijn Top 5 van Lowlands:

1. Karnivool 5*
2. Other Lives 4,5*
3. Lamb 4,25*
4. Naked & Famous 4*
5. Amon Tobin 4*

Karnivool kreeg op de 3Voor12 website een 4.

Dat is toch een ijzersterke liveband, wat een stelletje zeikers zeg.

Op dat soort recensies moet je niet letten, dat is de mening van één persoon. Zo kreeg Elbow slechts een 7, hetzelfde cijfer als Tyler en De Jeugd.

De Gelderlander is overigens tamelijk negatief over deze editie en andere kranten ook, heb ik begrepen.

Daarom zeg ik toch ook: Wat een stelletje zeikers! Die zegt ook dit over Elbow:

...en dan ben je die man zat. Hij zegt nu al voor de zesde keer hoe mooi, heerlijk, fijn, geweldig, ongelofelijk prachtig we zijn.

Zuurpruim. Je zag gewoon dat Guy Garvey er van genoot. Mooi toch?

Nou, ik zou daar op een gegeven moment ook wel jeuk van krijgen. Maar ik ben dan ook een zuurpruim

itchy is geen zuurpruim. Maar die recensies zijn echt slecht en ik neem ze dan ook niet serieus.

Smaken verschillen. Ik moet eens dat Sebadoh gaan beluisteren.

niels94 schreef:
Op dat soort recensies moet je niet letten, dat is de mening van één persoon. Zo kreeg Elbow slechts een 7, hetzelfde cijfer als Tyler en De Jeugd.

De Gelderlander is overigens tamelijk negatief over deze editie en andere kranten ook, heb ik begrepen.

Was ook een karige editie (helemaal als je in een jaar veel meer doet dan alleen Lowlands, ik heb vorige week bewust namen geskipt om voor Lowlands ook nog wat over te houden), had ook geen enkele moeite met het niet hebben van een kaartje, maar als Mojo vraagt of je a.u.b. toch wil komen, omdat er nog wat muziekliefhebbers nodig zijn op het festival ben ik ook de lulligste niet.

Die 7 van Elbow was terecht, bij lange na niet zo goed als de laatste keer dat ik ze zag op Roskilde'09 (toen beste optreden van het jaar), te veel gepaai van het publiek, irritant armengezwaai, geen enkel kippevelmoment. Goede band, goed optreden, maar meer dan een 7 absoluut niet waard.

3voor12 is altijd vermakelijk, maar je moet ook altijd even kijken wie wat heeft geschreven. Ach dat Karnivool een 4 scoort, terwijl iedereen die er bij was zag hoe strak, helder en goed deze band was en toch meer op Oceansize dan op Tool lijkt, is bs, maar ook wel weer grappig.

Suuns en Cloud control maakte het meer dan waar en bij Arctic monkeys is dat allang geen vraag meer (al zie ik ze graag nog eens een vol optreden het uitzondelijke niveau van hun eerste half uur op Lola2009 halen), Elbow en Le Butcherette de grootste tegenvallers, omdat Elbow zo veel beter kan en Le Butcherette op een paar aardige nummers na toch vooral gestoord was. Happy camper is een prachtproject en verder eervolle vermeldingen voor Other lives (die dezelfde sfeer van het album prima over wisten te brengen), uiteraard Agnes Obel en White denim die net als Tame impala vorig jaar je psychadelisch omver blies. En ik heb een zwak voor Noah, daar word ik vaak genoeg om uitgelachen, maar die mensen hebben ze niet verlegen en naar de grond starend (toen ook nog met Laura Marling) schattige folkpopliedjes horen spelen, sindsdien kon de band bij mij niet zo veel fout doen, tot die kutsingle natuurlijk, maar ja daar komt echt geen enkele band mee weg.

Stijn_Slayer schreef:
Het Lindsey Buckingham syndroom? Of is het minder ernstig?

Buckingham is gewoon een talentloze lul die door Peter Green ter plekke omgelegd had moeten worden.

Kunnen we van Alex Turner toch niet zeggen.

Don Cappuccino schreef:
Daarom zeg ik toch ook: Wat een stelletje zeikers! Die zegt ook dit over Elbow:

...en dan ben je die man zat. Hij zegt nu al voor de zesde keer hoe mooi, heerlijk, fijn, geweldig, ongelofelijk prachtig we zijn.

Zuurpruim. Je zag gewoon dat Guy Garvey er van genoot. Mooi toch?

Uhu, maar omdat hij er van genoot hoeft het nog niet goed te zijn, een band speelt toch ook voor zijn publiek, dan moet je dit soort tenenkrommende Chris Martin trucs niet uit de kast halen, heeft hij ook absoluut niet nodig.

Wel dikke pluspunten voor het aanhalen van de Pukkelpop slachtoffers. Dat was oprecht.

Teunnis schreef:
OFWGKTA zag er echt dramatisch uit op TV

Toevallig op Primavera bij terecht gekomen, slechtste act die ik ooit heb gezien en daarbij ook nog het podium gemold waardoor de act die het wel verdiende om daar te spelen hun set moesten inkorten.

Er waren veel minder bands die ik per se wilde zien deze editie maar alles wat ik gezien heb was wel goed. Veel mensen zijn blijkbaar te veel gericht op bekende namen en laten zich maar moeilijk verrassen. De Spotify playlist was een goede methode om je enthousiast te maken voor het meer dan prima programma.

niels94 schreef:

De Volkskrant is positief maar vindt dat er te weinig 'magische' momenten zijn (Weather to Fly van Elbow zou zo'n magisch moment zijn). Misschien hebben ze de prachtige visuals van Amon Tobin, de energie van The Gaslamp Killer of de losgaande tent bij Skrillex gemist.

Maar goed, wie denkt dat een geslaagde editie van Lowlands alleen uit de bandjes moet komen heeft het niet helemaal begrepen geloof ik.

(willie) schreef:
(quote)

Toevallig op Primavera bij terecht gekomen, slechtste act die ik ooit heb gezien en daarbij ook nog het podium gemold waardoor de act die het wel verdiende om daar te spelen hun set moesten inkorten.

Goed toch .

SBTRKT, ouch (heb er zelfs een stuk Trentmoller voor moeten laten schieten) .

BoordAppel schreef:
de losgaande tent bij Skrillex gemist.
Hmm, ik stond bijna vooraan, maar ik vond er niet zo heel veel aan.. Dubstep is duidelijk niet mijn ding en ik ergerde me ook wel aan het mannetje op het podium die de hele tijd met z'n haar bezig was. Dan vond ik Chase & Status toch beter voor het gevoel, alhoewel de muziek daar nog minder was.

BoordAppel schreef:
Maar goed, wie denkt dat een geslaagde editie van Lowlands alleen uit de bandjes moet komen heeft het niet helemaal begrepen geloof ik.

Hoeveel, dansvoorstellingen, theatervoorstellingen, films of lezingen heeft u dan gezien? Dat is namelijk waar Lowlands voor staat; meerdere cultuurvormen die bij elkaar komen, waarbij muziek simpelweg de belangrijkste is (in tegenstelling tot Oerol bijvoorbeeld). Het was een aardige Lowlandseditie, maar bungelt ergens onderaan in het lijstje van de beste. Dat hele "het gaat om de sfeer" blijft voor mij de reinste onzin (de sfeer wordt ook steeds minder omdat mensen minder met elkaar praten, maar vooral dingen naar elkaar roepen, al waren de mensen dit jaar best lief voor elkaar), een bbq in de tuin met radio bemba sound system in je cd speler is ook gezellig, daar ga je ook geen 165 euro voor neerleggen, voor dat zelfde bedrag krijg je in Barcelona ook veel sfeer (die dan niet bestaat uit het dom meehossen, maar echte interesse voor veel bands op elk tijdstip van de dag die vaak ook met flink gejuich ontvangen worden en waar niet zelden vele mensen de muziek woord voor woord kennen, is wel wat anders dan het door mijzelf gehoorde "ja, ik wil naar Fleet foxes, want dat heb ik geloof ik op Pinkpop gezien en dat vond ik niet zo leuk").

Het festivalterrein is mooi (elk jaar wandel ik er toch met veel verwondering overheen) het kleibeeld en het hele Zorklands gedoe was grappig, nog even fijn kunnen babbelen met de mannen van Goslink, op het Llowlab liepen ook mensen met kennis rond (wel fijn een gesprek te kunnen houden over je eigen vakgebied), gisteravond zelfs nog omgepraat om toch maar even een kauwgombel te blazen in slowmotion en na 3 dagen had ik eindelijk door dat het bij de Greenpeacetent om een pipeline achtig spelletje ging.

Dat maakt Lowlands een uniek en briljant festival, laten we dat a.u.b. niet inruilen voor het enorme platte "waar is het feestje" en het slopen van planten om ook maar een tak te kunnen dragen. Het Kees van Hondtconcept is daardoor ook volledig om zeep geholpen, in de Limatent was het geniaal, in de India vooral "kijk ons eens gek doen"

Hoeveel, dansvoorstellingen, theatervoorstellingen, films of lezingen heeft u dan gezien

Ik ben naar één lezing geweest, die van Rens Waters. Dat is ook meer dan genoeg want veel langer wil je niet in een dichte tent bivakkeren met het aldaar aanwezige weer. Op een festival ga ik liever dansen of naar bandjes kijken in plaats van in de rij te gaan staan wachten voor t'een of t'ander.

Dat hele "het gaat om de sfeer" blijft voor mij de reinste onzin (de sfeer wordt ook steeds minder omdat mensen minder met elkaar praten, maar vooral dingen naar elkaar roepen, al waren de mensen dit jaar best lief voor elkaar)

Het draait allemaal om sfeer. Ik snap overigens niet waar je vandaan haalt dat mensen minder met elkaar praten. Ik heb op geen Lowlandseditie zoveel aanspraak gehad en gemaakt. Misschien liep je er met een lang gezicht rond omdat je je blijkbaar ergerde aan mensen die naar bandjes gingen kijken die ze eigenlijk niet kenden en hadden anderen daarom geen zin om je aan te spreken?

Al snap ik de irritatie daar dan weer totaal niet van. Het ontdekken van nieuwe bands is altijd een pre, toch? Bovendien ging eigenlijk elke artiest die ik heb gezien uit zijn plaat, net als het publiek (met The Gaslamp Killer aan kop).

Dat maakt Lowlands een uniek en briljant festival, laten we dat a.u.b. niet inruilen voor het enorme platte "waar is het feestje" en het slopen van planten om ook maar een tak te kunnen dragen.

Maar dit is ook Lowlands. Je zei het zelf al: "meerdere cultuurvormen die bij elkaar komen". Dat je daarvan sommige niet leuk vind, so be it. Last heb je er niet van dat mensen met een tak hossen of spontaan lol gaan maken. Al ben ik het met je eens dat dat takkengedoe zijn beste tijd wel heeft gehad. Het spontane waar is de Hema feestje was echter vrij geniaal.

Joren999 schreef:
Hmm, ik stond bijna vooraan, maar ik vond er niet zo heel veel aan.. Dubstep is duidelijk niet mijn ding en ik ergerde me ook wel aan het mannetje op het podium die de hele tijd met z'n haar bezig was. Dan vond ik Chase & Status toch beter voor het gevoel, alhoewel de muziek daar nog minder was.

Je moet ook niet naar de DJ kijken, je moet dansen!

Amon Tobin wordt idd schromelijk over het hoofd gezien [rockism alert]

(willie) schreef:
(quote)

...

Volgens mij bedoelt BoordAppel dat mensen vergeten dat er meer is dan bandjes (oftewel rock). Acts als Amon Tobin, The Gaslamp Killer en Aphex Twin passen heel erg in het plaatje van Lowlands, terwijl het geen rock is. De recensenten kunnen wel gaan klagen dat de line-up zwak was en dat er een hoop tegenviel. Maar de line-up was juist ontzettend tof. Het ontbrak wel aan grote namen, maar dat is voor LL niet erg. En voor zover ik heb gehoord (ik was er zelf niet bij) was het juist een geslaagde editie, maar moest je wel eerst verder kijken dan je neus lang is.

BoordAppel schreef:
(quote)

Je moet ook niet naar de DJ kijken, je moet dansen!

Niet dat dat gemakkelijk is bij Skrillex.

BoordAppel schreef:
Het hoogtepunt vond ik The Gaslamp Killer die een idioot onsamenhangende show ervan maakte. The Beatles na Jay-Z en dan wat Aaliyah en nog wat dubstep gewopwopwop. En hij ging maar door. Helaas moest hij toch echt stoppen van de Lowlandsmensen, helaas net toen hij Come to Daddy van Aphex Twin inzette. Het is ook al een hele attractie om die kerel te zien draaien. Alsof er een compleet krankzinnige dirigent bezig was.

Paar jaar terug op Motel Mozaique gezien

Teunnis schreef:
(quote)

Volgens mij bedoelt BoordAppel dat mensen vergeten dat er meer is dan bandjes (oftewel rock). Acts als Amon Tobin, The Gaslamp Killer en Aphex Twin passen heel erg in het plaatje van Lowlands, terwijl het geen rock is. De recensenten kunnen wel gaan klagen dat de line-up zwak was en dat er een hoop tegenviel. Maar de line-up was juist ontzettend tof. Het ontbrak wel aan grote namen, maar dat is voor LL niet erg. En voor zover ik heb gehoord (ik was er zelf niet bij) was het juist een geslaagde editie, maar moest je wel eerst verder kijken dan je neus lang is.

Juist, eens! Persoonlijke top 5:
1. Suuns
2. Wild Beasts
3. Warpaint
4. Junip
5. The Horrors

Teunnis schreef:
(quote)

Gaslamp killer en Amon tobin staan toch in de line-up, dan neem ik die toch gewoon mee in de beoordeling van het programma. Amon tobin had ik willen zien (vanwege de show, ISAM zelf is geen doorkomen aan), had ik ook beter kunnen doen, want Elbow was niet in vorm. Gaslamp killer vind ik geen zak aan. Electronische muziek is inderdaad niet helemaal mijn ding, bij Fever ray zie je aan alles dat het heel goed is,maar raakt me niet, net zoals ik vorig jaar Dorian concept te veel gepriegel vond, maar Palmbomen dit jaar, Fuck buttons & Holy fuck op eerdere edities en veel eerder Audiobullys en LCD soundsystem (dus niet de laatste keren dat ze op Lowlands waren, want dat was veel minder) waren weer stuk voor stuk goede optredens, net zoals vorige week Hauschka geniaal was, ik denk niet in genres, enkel in goed en niet goed, dus het kan er nooit aan liggen dat ik niet verder kijk dan mijn neus, het is eerder een verwijt dat te maken is naar de "waar is het feestje" roepers, die het bij een Godspeed you! Black emperor, Explosions in the sky, Einsturzenden neubauten nog geen 30 seconden zullen uithouden van ellende en een William Fitzsimmons of een Antony Hegarty oersaai en stom zullen vinden.

Verder is het vaak ook hersenloos gebeuk dat de klok slaat, Chase & status, Trentmoller mogen echt thuisblijven en waar ik 2 jaar geleden nog dacht een ontdekking te gaan doen bleek Crystal fighters toen al een tergend slechte act, evenals dat andere kristalletje al lang en breed is afgekeurd. Waar was de acid dit jaar, waarom is de techno helemaal achterin het programma gestopt, waarom staan er zo veel van die dubstep achtige beukacts?

Kende niet alles in het nachtprogramma en op electrogebied dus ik heb vast ergens een topact gemist, maar als het Lowlandsprogramma het daar van moet hebben is er echt iets heel goed mis gegaan.

Het was een aardig leuke editie met een te mager programma, waar de neuk was Pulp bijvoorbeeld, oke niet zo populair in Nederland, maar het is na My bloody valentine en Pavement verdomme het derde jaar op rij dat Lowlands de reunie van het jaar laat lopen.

Teunnis schreef:
Volgens mij bedoelt BoordAppel dat mensen vergeten dat er meer is dan bandjes (oftewel rock). Acts als Amon Tobin, The Gaslamp Killer en Aphex Twin passen heel erg in het plaatje van Lowlands, terwijl het geen rock is. De recensenten kunnen wel gaan klagen dat de line-up zwak was en dat er een hoop tegenviel. Maar de line-up was juist ontzettend tof.

Dat ook inderdaad. De kritiek dat er te weinig grote namen zijn kan ook alleen maar van het gitaarbandjespubliek komen. Groter dan Aphex Twin krijg je ze volgens mij niet in het electronische genre en ook Amon Tobin is geen kleine jongen.

(willie) schreef:
Kende niet alles in het nachtprogramma en op electrogebied dus ik heb vast ergens een topact gemist, maar als het Lowlandsprogramma het daar van moet hebben is er echt iets heel goed mis gegaan.

En ik vind het juist de juiste koers opgaan. In de middag de gitaarbandjes en 's avonds beuken, al dan niet hersenloos. Het festival gaat sinds ik ernaar toe ga (4 jaar geleden) die kant op, de hegemonie van de gitaarbandjes is gelukkig ten einde.

De enige kritiek die ik op het programma heb is dat hiphop wel een erg ondergeschoven kindje is. Zegt Q-Tip af en dan halen ze LAMB, tsja. Waarom winkelen ze niet bij de bekendere undergroundnamen? Atmosphere, Sage Francis, Aesop Rock of Cunninlynguists zouden goed in het plaatje passen.

Gast
geplaatst: vandaag om 15:13 uur

geplaatst: vandaag om 15:13 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.