MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / MusicMeter Live! / Lowlands

zoeken in:
Als die gitaarbandjes (wat onbedoeld wel erg denigrerend klinkt) nu overvol zaten van de kwaliteit had u een punt, maar juist daar laat Lowlands veel steken vallen door te veel 1 hit 3fm bandjes te plaatsen in plaats van op zoek te gaan naar de goede spannende dingen.

En Lowlands heeft altijd een prima nachtprogramma gehad, Chris Liebing, Laidback luke, Dave Clark, Roni size, Aardvark, DJ shadow, Jeff Mills, Darren Emerson zijn een kleine greep in wat er allemaal al wel niet op Lowlands heeft gestaan. Dat ze juist de aandacht gaan verleggen naar de dance acts en de rest van het programma niet in orde houden is een slechte zaak, 2 karige line-ups in 3 jaar tijd is er echt over, dance-evenementen hebben we al genoeg in Nederland, daar hoeft Lowlands echt niet bij te komen.

Hiphop stond er tenminste nog, maar waar was de metal? Al had ik inderdaad zelf ook wel gegaan voor bijvoorbeeld Black milk.

Het festival heb ik in 10 jaar tijd enorm af zien glijden, het aantal volgeplamuurde meisjes enorm toe zien nemen en waar je 5 jaar geleden nog een smerige stinkende hippie was als je naar Lowlands ging, zijn er nu op het net discussies dat het niet al te mooi weer moet worden omdat al die korte broeken toch echt niet kan, ook had je altijd leuke gesprekken met onbekenden, tegenwoordig wordt er heel veel dom geroepen naar anderen om daar dan binnen eigen kring hard om te lachen (het Amsterdamsyndroom).

(willie) schreef:

...Het festival heb ik in 10 jaar tijd enorm af zien glijden, het aantal volgeplamuurde meisjes enorm toe zien nemen en waar je 5 jaar geleden nog een smerige stinkende hippie was als je naar Lowlands ging, zijn er nu op het net discussies dat het niet al te mooi weer moet worden omdat al die korte broeken toch echt niet kan, ook had je altijd leuke gesprekken met onbekenden, tegenwoordig wordt er heel veel dom geroepen naar anderen om daar dan binnen eigen kring hard om te lachen (het Amsterdamsyndroom).

Hier kan ik het alleen maar mee eens zijn. Toch blijf ik het ieder jaar weer, ondanks het toenemende Bloemendaal strand niveau, een leuk festival vinden. Heb toch wel weer wat leuke mensen leren kennen uit een spontaan gesprek. Ik irriteer me juist meer aan de 3fm 1-hit wonder programmering die de laatste jaren heerst. Vooral de overkill van zogenaamde indie bandjes mag van mij wat minder.

(willie) schreef:
tegenwoordig wordt er heel veel dom geroepen naar anderen om daar dan binnen eigen kring hard om te lachen (het Amsterdamsyndroom).

Bardt1980 schreef:
(quote)

Hier kan ik het alleen maar mee eens zijn. Toch blijf ik het ieder jaar weer, ondanks het toenemende Bloemendaal strand niveau, een leuk festival vinden. Heb toch wel weer wat leuke mensen leren kennen uit een spontaan gesprek. Ik irriteer me juist meer aan de 3fm 1-hit wonder programmering die de laatste jaren heerst. Vooral de overkill van zogenaamde indie bandjes mag van mij wat minder.

Dat is wat ik ook zeg, het is leuk, alleen de echte urgentie om er volgend jaar weer bij te zijn ontbreekt, tesamen met die rampenerende kaartverkoop zoek ik mijn heil vooralsnog weer ergens anders. Die 3fm programmering, daar snap ik ook geen reet van. Wat doen Foster the people (al cancellen die) en Young the giant in vredesnaam op Lowlands, als je ook o.a. The Joy formidable, Hauschka en Explosions in the sky kan halen.

Maar zogenaamde indiebandjes bestaan toch niet? Je bent indie of niet, het grootste deel van de dance acts zal ook indie zijn.

Teunnis schreef:
Het ontbrak wel aan grote namen, maar dat is voor LL niet erg.

Dat is zelfs goed. Lowlands was altijd een festival om dingen te ontdekken, tegenwoordig klagen veel mensen dat er niet genoeg grote namen staan...

Wat me de laatste tijd opvalt is de gebrekkige diversiteit op Nederlandse muziekfestivals, zowel qua genre als tijdperk: het is of dance of rock, maar altjid nieuw. En qua rock misschien steeds 3fm-fähiger de afgelopen jaren.

(willie) schreef:
Als die gitaarbandjes (wat onbedoeld wel erg denigrerend klinkt) nu overvol zaten van de kwaliteit had u een punt, maar juist daar laat Lowlands veel steken vallen door te veel 1 hit 3fm bandjes te plaatsen in plaats van op zoek te gaan naar de goede spannende dingen.

Daar heb je inderdaad een goed punt. Want de verschuiving naar 3fm-muziek trekt ook een heel ander soort publiek. Met de populariteit van Lowlands zit het helemaal prima, dus snap ik niet echt waarom ze zoveel 3fm-bandjes hebben aangetrokken. Dat lijkt me niet het imago waar Lowlands naar toe wilt gaan.

Over de dance/electronic-programmering, die is toch wel anders dan de vele dance-evenementen in Nederland. Ik zie een Aphex Twin niet echt heel snel op Dance Valley staan

(willie) schreef:
(quote)

Maar zogenaamde indiebandjes bestaan toch niet? Je bent indie of niet, het grootste deel van de dance acts zal ook indie zijn.

Als ik het boekje van de programmering van vorig jaar mag geloven zijn de Queens of the Stone Age net zo indy als The National Ach er moet nu eenmaal een label op geplakt worden.

Vind het qua kaartverkoop sowieso sneu voor de mensen die daadwerkelijk voor de muziek willen komen. Ik bedoel, als tickets al binnen een kwartier uitverkocht zijn terwijl er amper nog een naam bekend is, waar draait het dan uiteindelijk allemaal nog om??

Bardt1980 schreef:
Vind het qua kaartverkoop sowieso sneu voor de mensen die daadwerkelijk voor de muziek willen komen. Ik bedoel, als tickets al binnen een kwartier uitverkocht zijn terwijl er amper nog een naam bekend is, waar draait het dan uiteindelijk allemaal nog om??

Om er bij te zijn ;-D.

Ik bedoel, als tickets al binnen een kwartier uitverkocht zijn terwijl er amper nog een naam bekend is, waar draait het dan uiteindelijk allemaal nog om??

Om het vertrouwen dat het met die line up wel goed zal komen, wat uiteindelijk ook bleek.

Al zal een groot deel er ook naartoe willen omdat het zo 'hip' is nu. We zullen volgend jaar wel zien of het weer zo snel gaat met die kaartverkoop of dat de meeste mensen de line up zo kut vonden dat ze niet meer gaan. Het is mij om het even, ik vermaak me toch wel. Met de muziek en met de randzaken.

Teunnis schreef:
(quote)

Daar heb je inderdaad een goed punt. Want de verschuiving naar 3fm-muziek trekt ook een heel ander soort publiek. Met de populariteit van Lowlands zit het helemaal prima, dus snap ik niet echt waarom ze zoveel 3fm-bandjes hebben aangetrokken. Dat lijkt me niet het imago waar Lowlands naar toe wilt gaan.

Over de dance/electronic-programmering, die is toch wel anders dan de vele dance-evenementen in Nederland. Ik zie een Aphex Twin niet echt heel snel op Dance Valley staan

Aphex twin had ik ook graag gezien (even voor de duidelijkheid, ik heb niets tegen dancemuziek), idem Amon Tobin (en ben ook naar Palmbomen geweest, die acts voegen echt wat toe), maar daar stonden helaas ook Elbow en Karnivool tegenover.

Maar we hebben geconcludeerd dat er weinig hiphop stond, geen metal, wel erg veel dezelfde "indiebandjes" en veel dubstepgerelateerde danceacts. De diversiteit verdwijnt ook .

Misschien wel een goede zaak dat door het achterblijven van echte grote namen dit jaar de massa zich volgende jaar misschien wel 2x bedenkt voordat ze blindelings een kaartje kopen?

Teunnis schreef:

Niet alleen anders, ook nog eens heel goed. Azari&III (dj-set), Kyle Hall, Pearson Sound/Ben UFO, Jackmaster, Tensnake, Cinnaman, Loefah en Amon Tobin (hoewel niet officieel tot het nachtprogramma behoord).

.

Het gebrek aan hiphop is op Pukkelpop nog wel groter. In Nederland heb je nog wel een paar collectieven/rappers (Zwart Licht, Zo Moeilijk, Fakkelbrigade, Jiggy Djé, Winne, ...) maar in België is dat niet het geval. De Jeugd Van Tegenwoordig en Dizzee Rascal zijn zowat de enige (semi-)hiphopnamen van de laatste 2 à 3 jaar Pukkelpop, als ik me niet vergis.
Het trieste bij pakweg Dizzee Rascal is dan nog dat iedereen staat te wachten op Bonkers en sommigen vreemd kijken als er iets van Boy In Da Corner passeert. Ik vraag me ook wel af waarom Atmosphere o.i.d. niet eens een keer geboekt wordt?

Op Pukkelpop is er dan wel weer geen gebrek aan metal/punk, met dank aan The Shelter.

Laten we het hopen. Maar alsnog was er genoeg 3fm-aanbod voor die mensen. En zullen ze de hele sfeer ook prima hebben gevonden.

De oplossing: Volgend jaar enkel underground hiphop, noise, breakcore, IDM, industrial, free jazz, post-rock, prog rock, metal en wereldmuziek. Dan blijven die 3fm'ers voorlopig wel even weg

Heeft er op Lowlands ooit veel metal gestaan eigenlijk, of doen ze daar gewoon niet aan?

Ja hoor, ik kan me Immortal nog helder voor de geest halen Al is dat wel weer effe geleden.

Hopelijk volgend jaar Circle Takes the Square (al is dat niet echt 'metal') Of gewoon keihard knallen met Neurosis, Negura Bunget of Drudkh ofzo. Dat lijkt me echt geweldig. En dan dat Within Temptation lossen

Verder zou ik inderdaad graag zien dat er wat meer ''underground'' hip-hop kwam. Ik vind het goed dat er doorgaans aardig wat aandacht wordt besteedt aan de Nederlandse scène, maar artiesten als Atmosphere, CunninLynguists, CYNE of MF Doom zouden zeker niet misstaan op Lowlands.

Natuurlijk was weer tamelijk veel '3fm muziek', als je dat zo wil noemen, maar dat hoort er gewoon bij, het is een groot festival voor een tamelijk breed publiek. Er zaten een aantal prima dingen tussen (zoals Elbow), maar er zat (vanaf de tv bekeken) ook een hoop middelmatigheid tussen waar ik niet al teveel aan vond. Sowieso werden een boel van de dingen die ik graag gezien zou hebben niet eens uitgezonden.

Wat electronic betreft vond ik het festival wel oké, met o.a. Aphex Twin en Trentemoller, ook in verleden waren acts als Bonobo en Flying Lotus aanwezig, dus wat dat betreft doen ze het aardig, in elk geval beter dan Pinkpop en Rock Werchter.

BoordAppel schreef:
Heeft er op Lowlands ooit veel metal gestaan eigenlijk, of doen ze daar gewoon niet aan?

Elk jaar een paar acts, tot een jaar of 4 geleden denk ik. Als ik het even net wat breder trek schieten mij Dimmu bordir, Dillinger escape plan, Killswitch engage, Dreadlock pussy, Grandaddy, Oceansize, Textures binnen, maar het houdt niet echt over.

BoordAppel schreef:
Ik heb per ongeluk Opeth wel eens gezien in de Grolsch rond een uur of drie op zondag (als ik het goed heb onthouden )

niels94 schreef:
Hopelijk volgend jaar Circle Takes the Square (al is dat niet echt 'metal') Of gewoon keihard knallen met Neurosis, Negura Bunget of Drudkh ofzo. Dat lijkt me echt geweldig. En dan dat Within Temptation lossen

Helemaal eens over Within Temptation, niels94. Dat ze dat Metal noemen.

Ik zou het gaaf vinden als Battles volgend jaar op Lowlands komt.

Streup schreef:
(quote)
Ik heb per ongeluk Opeth wel eens gezien in de Grolsch rond een uur of drie op zondag (als ik het goed heb onthouden )

Een geluk bij een ongeluk!

Streup schreef:
(quote)

Die waren dom, want ze speelden maar 2 nummers :-P

Tsja, ik heb mij drie dagen uitstekend weten te vermaken. Er waren een stuk minder kippevelmomenten dan het afgelopen jaar (tsja, LCD Soundsystem, The National, Jónsi, wat wil je nog meer...) maar toch heel aardige dingen gezien. Als je mijn top 5 ziet

(1. Suuns
2. Wild Beasts
3. Warpaint
4. Junip
5. The Horrors)

Kan je zien dat er een hoop compromisloze, niet-3fm muziek tussen heeft gezeten. Als je hier twee aardige optredens van Elbow en Fleet Foxes aan toevoegt, een minder spannend maar toch kwalitatief hoogstaand optreden van dEUS, een idioot gek optreden van Fucked Up, een sterke set met fantastische visuals van Aphex Twin (wie praat dan nog over Amon Tobin...), een luchtig optreden van Frank Turner (niet mijn muziek maar zeer aanstekelijke muzikanten), de bijzondere folkmuziek van Timber Timbre en prettig sombere optredens van Destroyer en Twin Shadow, kan je bedenken dat je toch een prima tijd kan hebben op het festival.

En ja, er is bijna geen experimentele muziek, metal of hip-hop. Hier is absoluut nog het een en ander aan toe te voegen maar als je verwachtingen voor een festival als Lowlands gebaseerd zijn op deze genres denk ik toch echt dat je ergens anders heen moet (het is geen North Sea Jazz, noch Zwarte Cross of Boogiedown. Hetzelfde geldt voor mensen die meer 'grote namen' op het festival hadden willen zien. Ik had ook graag Arcade Fire willen zien maar je moet niet speciaal vanwege deze bands naar Lowlands willen komen. Wel vind ik het jammer dat er niet 1 jaren zeventig of tachtig band geregeld is zoals afgelopen jaren. Bands als Wire, PIL en The Fall treden nog steeds niet onverdienstelijk op en geen van deze bands is gestrikt. Het feit dat The Offspring en Within Temptation op het festival staan doen het imago van het festival niet goed. Een band als Skunk Anansie vind ik daarbij meer bij Pinkpop passen (wat niks afdoet aan het feit dat het één van de hoogtepunten van het festival was, als ik zeer veel reviews en verhalen mag geloven).

Ook op dit festival heb ik meerdere keren optredens niet kunnen zien vanwege gelijktijdige optredens in andere tenten. Zo heb ik Seasick Steve, The Smith Westerns, White Denim, Happy Camper, Cloud Control, Omar Suleyman en The Gaslamp Killer om die reden moeten missen. Zo lang die ervaring aanwezig is, blijft mijn festival geslaagd.

En dan de mensen. Ja er zit een hoop jonger grut tussen het festivalpubliek maar dat is niet nieuw. Wat mij betreft is er een grote diversiteit aan publiek, dat vind ik juist leuk. Aan het 'dance' publiek stoor ik mij totaal niet. Zo lang mensen elkaar fysiek en het festivalmateriaal met rust laten vind ik dat iedereen zijn of haar eigen agenda mag hebben. Ik zit niet te wachten op louter 30 plussers die met armen over elkaar hun neus ophalen voor alles wat ook maar in de buurt komt van dansbewegingen. En het feit dat dEUS in een halflege zaal speelt heeft misschien wel te maken met het feit dat dit het zesde (!) optreden is op het festival en de band sinds het laatste optreden in 2008 geen nieuw materiaal meer heeft uitgebracht. De weinig verrassende setlist was van te voren bepaald, wat de spanning er enigszins uithaalde en wat misschien de keuze voor veel mensen bepaalde om niet te gaan, of slechts even te gaan om een goede plek te bemachtigen bij Fleet Foxes.

Elk jaar wordt er weer geklaagd o.a. door MuMe-gebruikers over Lowlands maar misschien moet er door deze muziekfreaks zelf eens zelf een keer een initiatief genomen worden. Ik zou zeggen mijne dames en heren, bundelt de krachten en connecties en start een nieuw eclectisch 18+festival voor ieder wat wils. Niet teveel dance, het nachtprogramma mag eigenlijk wel verdwijnen, niet teveel (valt toch wel mee?) indie 'gitaar' bandjes en 3fmfähige meuk. Gooi er 5 metalacts, 5 hiphopartiesten, 3 experimentele/progrock artiesten bij en een paar grote (niet té populaire) namen en men is klaar. Dat 'vroeger-was-alles-beter' toontje gaat op een gegeven moment ook vervelen, het moment voor actie is nu aangebroken!

Zowel aan de line-up als aan de bezoekers heb ik mij weinig gestoord en hier spreekt toch echt een muzieknerd pur sang die zich verdiept in verschillende genres, iemand die arrogante indiesnob trekjes niet vreemd is en daarmee enorm kritisch is op de huidige 3fm-muziek.

Lowlands is een festival waar je absoluut voor de muziek heen moet gaan maar waar je imo ook voor ontspanning heen moet, lees: momenten van liggen in het gras, ongecompliceerd dansen en groepsmomenten. Voor mij is het niet zo'n probleem om een daar enige concessies voor te doen, in muzikaal opzicht. Immers, van de muziek die ik graag wilde zien heb ik absoluut genoten en geërgerd heb ik me slechts bij één artiest, te weten Crystal Castles, en dat vind ik voor een driedaags festival toch een aardig gemiddelde...

Bardt1980 schreef:
(quote)

Een geluk bij een ongeluk!

[schoudklopje]Ik heb het even gegoogled en het was inderdaad zondagmiddag 15 uur in 2006. Wat een geheugen [/schouderklopje]

Volgens mij regende het en was Grolsch de dichtsbijzijnde tent. Ik houd niet echt van metal maar vooral de psychedelische nummers hebben veel indruk gemaakt. Dat is toch het leuke van een gevarieerde programmering, dat je nieuwe bands/muziek leert kennen. Ik kom vaak ook nauwelijks in de Alpha trouwens.

Chronos85 schreef:
Elk jaar wordt er weer geklaagd o.a. door MuMe-gebruikers over Lowlands

Er wordt elk jaar geklaagd door o.a. MuMe-gebruikers over alles Wij zijn zeikerds. Maarja, er is natuurlijk altijd wát op aan te merken, het is nooit perfect, het kan altijd beter natuurlijk

Lowlands lijkt mij altijd het meest boeiende (grote) festival van Nederland en, zoals ik al zei, volgend jaar ga ik ook proberen te gaan (als ik een kaartje kan regelen, hoe moeilijk is dat nu als je om 12 uur of hoe laat begint dat achter je pc gaat zitten?), want de line-up is nog nooit echt slecht geweest volgens mij, altijd wel wat namen die ik ontzettend graag zou willen zien.

Opeth mag volgend jaar trouwens ook komen

Stijn_Slayer
Vind het eerder na Pinkpop het minst boeiende festival.

En het boeiendste (in Nederland dan)?

Stijn_Slayer
Tja, de laatste drie jaar vind ik het wat karig qua festivals in NL. In 2008 had Bospop een keurig programma. Ik had mezelf voorgenomen om weer terug te gaan, maar 2009 en 2011 vond ik niet veel bijzonders (2010 wel aardig).

Ik zou dan een lijstje van festivals moeten hebben met de acts erop om de boeiendste te kiezen. Dat weet ik echt niet uit m'n hoofd.

Eigenlijk kom je dus nooit op een festival, maar iets zegt mij dat jouw festivals nooit meer georganiseerd gaan worden , misschien dat de techniek ooit nog zo ver komt dat ze in 2069 het 100-jarig bestaan van Woodstock kunnen opleuken met wat acts uit 1969, maar ik vrees voor je van niet.

Overigens ben ik ook wel van mening dat er toch ook wel eens een paar gouwe ouwe mogen komen op Lowlands. Zet Suicide de hele dag op het veld (met enorme speakers op de camping), weet je zeker dat er volgend jaar geen mensen meer komen.

Stijn_Slayer
Euh.. waarom trek je die conclusie? Laat dat denigrerende toontje trouwens ook maar achterwege. Je voelt je nu vast een hele grote jongen. Nog los van het feit dat ik zat artiesten van na '69 goed vind.

Of kun jij soms uit je hoofd alle festivals uit NL opnoemen met volledige programmering? Heb ik meteen dat lijstje.

Dit jaar ben ik op 't Ribs & Blues Festival geweest. Vorig jaar op A12 Classic Rock Festival (toegegeven, ik kon bijna gratis, anders was ik niet gegaan). Ik wilde naar Elsrock, maar had nog nét geen rijbewijs. Dies Festival van de uni kunnen we buiten beschouwing laten. In 2008 dus Bospop. Voorheen ging ik niet vaak naar concerten. Dat is eigenlijk één per jaar, want die trend ben ik van plan door te zetten.

Ik pas er alleen voor om te kamperen. Ik ga gewoon voor de muziek.

Gast
geplaatst: vandaag om 13:22 uur

geplaatst: vandaag om 13:22 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.