MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / MusicMeter Live! / Lowlands

zoeken in:
herman schreef:
Ik vind dingen als Burial, Kode9 en Martyn dan wel weer erg tof. De Skrillex-dubstep vind ik toch meer kindermuziek...

De 'Skrillex-dubstep' is ook weer zo'n vage term. Wat bedoel je er juist mee?

Als ik die term zie, ben ik geneigd te denken aan dubstep die het vooral moet hebben van zijn (hevige) drops/climaxen, niet? Ik vind dat er best nog leuke dingen zijn in 'die stroming', al wijken die wel heel erg af van Skrillex en consorten. Ik denk maar aan Skream (die echt al vanalles gemaakt heeft), N-Type, Benton, andere acts van het Wheel&Deal-label of acts van het DMZ-label. Behoren zulke dingen dan ook tot de 'Skrillex-dubstep'?

Nuja, ieder zijn smaak natuurlijk - Skrillex is ook mijn ding niet - maar waarom wordt het hier zo enorm afgebroken? Het is nu eenmaal de populairste naam van een grote hype (zijnde dubstep). Logisch toch dat Skrillex geboekt wordt? Als de populairste naam van een of andere hype in een subgenre van rock (paar jaar geleden Arctic Monkeys?) wordt geboekt, hoor ik daar toch niet zoveel klachten over...

Hopelijk begrijpen jullie een beetje wat ik bedoel.

Ik heb me laten uitleggen dat Skrillex zogenaam brostep maakt, een vorm afgeleid van post-dubstep. Wat alweer een subgenre is van het originele dubstep. Bij Post-Dubstep wordt vaak James Blake genoemd als dragende artiest en bij Brostep is dat dus Skrillex. Maar goed, ik vind eigenlijk al die vormen van dubstep weinig aan, maar ik kan prima begrijpen dat er veel mensen zijn die dit fantastisch vinden.

Ploppesteksel schreef:
Nuja, ieder zijn smaak natuurlijk - Skrillex is ook mijn ding niet - maar waarom wordt het hier zo enorm afgebroken? Het is nu eenmaal de populairste naam van een grote hype (zijnde dubstep). Logisch toch dat Skrillex geboekt wordt? Als de populairste naam van een of andere hype in een subgenre van rock (paar jaar geleden Arctic Monkeys?) wordt geboekt, hoor ik daar toch niet zoveel klachten over...

Er klaagden vorig jaar al veel mensen dat Lowlands steeds meer een "dancefestival" wordt voor uitgaanspubliek. Nu er een DJ als afsluiter staat denk ik dat veel mensen dat als bevestiging zien: Lowlands wordt steeds minder een festival voor muziekliefhebbers en steeds meer voor mensen die vanaf een uur of vijf 's middags een beat willen.

Ikzelf ben het hier trouwens niet mee eens: Lowlands wordt wel gehypt de laatste tijd, maar het blijft een fijn "festivalpubliek" trekken en het programma is ook elk jaar standaard tof. Al moet ik toegeven dat Skirllex als afsluiter toch wel een beetje jammer is...
Vreemd ook, want een afsluiter zou een brede groep mensen aan moeten spreken en ik heb het idee dat dat met Skrillex niet het geval is. Hij spreekt wel een grote groep mensen aan uiteraard. Dit laatste is denk ik het probleem van Skrillex als afsluiter: veel mensen vinden het niets.

Ploppesteksel schreef:
(quote)

Het is momenteel nogal een hype om als muziekliefhebber Skrillex af te slachten. Onterecht, naar mijn mening, want hij maakt best nog goede muziek (ook al kent hij maar één trucje). Skrillex is de nieuwe 50 Cent.

Ploppesteksel schreef:
(quote)

De 'Skrillex-dubstep' is ook weer zo'n vage term. Wat bedoel je er juist mee?

Als ik die term zie, ben ik geneigd te denken aan dubstep die het vooral moet hebben van zijn (hevige) drops/climaxen, niet? Ik vind dat er best nog leuke dingen zijn in 'die stroming', al wijken die wel heel erg af van Skrillex en consorten. Ik denk maar aan Skream (die echt al vanalles gemaakt heeft), N-Type, Benton, andere acts van het Wheel&Deal-label of acts van het DMZ-label. Behoren zulke dingen dan ook tot de 'Skrillex-dubstep'?

Hopelijk begrijpen jullie een beetje wat ik bedoel.

Dat ze Skrillex voor een tweede keer op rij boeken vind ik redelijk merkwaardig, zeker als je bedenkt dat het om het dagprogramma gaat. Daarnaast zal de man een behoorlijke duit kosten.

Ik denk dat het grootste probleem wat de meeste mensen met het boeken van Skrillex hebben, is dat hij (momenteel) té commercieel en té populair is voor een festival als Lowlands. Ben voor de mensen die wel naar het optreden gaan ook een beetje bang dat de Alpha hutjemutje zal zijn (dat was het vorig jaar ook bij zijn optreden).

Voor mij persoonlijk zou het jammer zijn als een Skrillex als afsluiter een plaats gaat innemen die een op dat moment beschikbare grootheid als Blur of Arcade Fire ook had kunnen hebben.

Ik ben verder geen grote Alpha-ganger dus buiten de hierboven geuite bezwaren hoef ik, op een paar uitzonderingen na, niet zo nodig deze tent in.

bennerd schreef:
(quote)

Het is momenteel nogal een hype om als muziekliefhebber Skrillex af te slachten. Onterecht, naar mijn mening, want hij maakt best nog goede muziek (ook al kent hij maar één trucje). Skrillex is de nieuwe 50 Cent.

Uhm, 'maar één trucje' en onterecht afslachten. Dat lijkt me reden zat. ook één reden om niets op te hebben met 50 Cent. Dat hij commercieel gezien zich slim in de markt heeft gemanoeuvreerd betekent toch niet dat je hem puur muzikaal gezien niet mag bekritiseren? Wat maakt zijn muziek dan zo goed?

50 cent is da bomb weet je.

Maar ik zapte afgelopen weekend langs behind the music op MTV en daar ging het over Ice cube en dus ook over NWA en dan weet je weer waarom acts als 50 cent zo kut zijn; het is nep.

Chronos85 schreef:
Daarnaast zal de man een behoorlijke duit kosten.

Ik denk dat je je hierin wel wat vergist. Het is een man die plaatjes draait; hij vraagt bijlange niet wat meerkoppige acts als Arcade Fire of Blur vragen, volgens mij. En niet meer dan terecht.

Chronos85 schreef:
Ik denk dat het grootste probleem wat de meeste mensen met het boeken van Skrillex hebben, is dat hij (momenteel) té commercieel en té populair is voor een festival als Lowlands.

Op zich begrijp dat ik wel, maar als Elbow (of iets in die aard) zou headlinen zou er ongetwijfeld niet veel heisa rond worden gemaakt. Ik ben benieuwd wat het gegeven had mocht Burial of iets anders dat Herman daar noemt als headliner in de Alpha had gestaan (niet dat die kans groot is of überhaupt bestaat).

Chronos85 schreef:
(quote)

Uhm, 'maar één trucje' en onterecht afslachten. Dat lijkt me reden zat. ook één reden om niets op te hebben met 50 Cent. Dat hij commercieel gezien zich slim in de markt heeft gemanoeuvreerd betekent toch niet dat je hem puur muzikaal gezien niet mag bekritiseren? Wat maakt zijn muziek dan zo goed?

Het is heel erg catchy, niet al te serieus en niet al te strak. Het hapt gemakkelijk weg en het klinkt gewoon erg vet. De ideale feestmuziek dus.

Een headlinerpositie is wat te hoog gegrepen, maar op Dour zou hij bvb mooi staan in die ene drum&bass/dubstep-tent van pakweg 1 uur tot 3 uur 's nachts.

Django Django is bevestigt door Giel bij 3FM.

Nieuws op Festivalinfo : 3FM: 'Django Django naar Lowlands'.

Leuke naam

Moet wel nog een slag om de arm houden want Giel lijkt zich te baseren op het gesprek van Ron Euser met een 3FM DJ van gisterenavond. Waarin hij zei dat als Django Django een plekje vrij heeft op de agenda ze zeker naar Lowlands komen.

Giel vertrouw ik niet, die roept altijd maar wat.

Hij mag dan wel geen verstand hebben van wat goede muziek is (hij heeft tenslotte elke week wel een plaat van het jaar), maar 3FM DJ's zijn over het algemeen zeer goed geïnformeerd rondom dit soort zaken. Zie ook de Pinkpop geruchten, Giel zat er nooit naast. En zijn bron is nu gewoon een heel duidelijk interview met een booker van Lowlands zoals je kunt zien in mijn post. Ik ga ervan uit dat de agenda van Django Django nog niet zo spectaculair is dat ze niet kunnen komen

Eens met Linius, Giel heeft het vaak bij het rechte eind en denk dat dit dus binnenkort door de organisatie zelf word bevestigd.

Het is ook zo dat diezelfde Ron Euser heeft gezegd dat ze eventueel zaterdag live bij 3 voor 12 op de radio wat namen prijs kunnen geven. Dus laten we het hopen. Het gaat dan overigens om namen die nu op SXSW staan waaronder dus ook Django Django. Euser noemde ook Kimbra als interessante naam.

Zou een logische naam zijn na de hit met Gotye, ook een mooie naam trouwens

Oké, dit zal waarschijnlijk wel kloppen, maar ik kan me ook een aantal keer herinneren dat Giel er ontzettend naast zat.

Linius schreef:
Het is ook zo dat diezelfde Ron Euser heeft gezegd dat ze eventueel zaterdag live bij 3 voor 12 op de radio wat namen prijs kunnen geven. Dus laten we het hopen. Het gaat dan overigens om namen die nu op SXSW staan waaronder dus ook Django Django. Euser noemde ook Kimbra als interessante naam.

Ik heb persoonlijk liever dat Ron Euser zijn werk gaat doen en niet met allemaal namen aan komt zetten die we hier al een tijdje kennen, maar tussen die 1500+ namen in Austin ook daadwerkelijk de voor ons onbekende parels er uit vist.

Vanavond op 3FM drie nieuwe #LL12 namen die ook op SXSW staan. Er komen meer bands die daar speelden, maar die zijn nog niet helemaal rond.

Tweet van Rapid Razor Bob

Vermoedelijk is Django Django één van die drie aangezien Lowlands het zelf nog niet officieel heeft aangekondigd.

EDIT

+ Ed Sheeran, Dope D.O.D. (was allang bevestigd...) en Howler.

Alleen Howler is interessant voor mij. Ze deden het laatst in de bovenzaal van Paradiso alleraardigst.

+ Foo Fighters, Bloc Party, Triggerfinger en The Kyteman Orchestra.

Wauw, Foo Fighters.

Je voelt je als muziekliefhebber toch wel enorm in je ballen geschopt op deze manier.

Waarom? Ik vind het echt geen slechte namen.

Had Foo Fighters eerlijk gezegd niet op Lowlands verwacht. Bloc Party is ook een mooie naam.

Omdat het een dramatisch rijtje is, wat anders?

Omdat jij dat een dramatisch rijtje vind

Mee eens, Foo Fighters vind ik nauwelijks een Lowlandsband (in de zin van te groot, ook voor de Alpha). Bloc Party is toch wel flink over zijn hoogtepunt heen en stond er bovendien al 2 keer (in 2009 en 2006). Triggerfinger is misschien wat betreft aandacht wel terecht, maar stond in 2010 ook op Lowlands en ook in de Alpha (als dagopener). En Kyteman heeft (buiten het uitstapje met Eric Vloeimans) ook niets nieuws meer gebracht sinds zijn debuutalbum. Misschien kan het Kyteman Orchestra gezellig met het Metropool Orkest iets doen, hebben we die combinatie ook meteen te pakken.

Wanneer komen ze met een spannende Reünie-act, iets uit de jaren tachtig of een ietwat grotere artiest die dit jaar een album heeft uitgebracht of gaat uitbrengen? Vul maar in...

Chronos85 schreef:
En Kyteman heeft (buiten het uitstapje met Eric Vloeimans) ook niets nieuws meer gebracht sinds zijn debuutalbum. Misschien kan het Kyteman Orchestra gezellig met het Metropool Orkest iets doen, hebben we die combinatie ook meteen te pakken.

30 maart komt zijn nieuwe album uit

Verder een niet erg interessante update van artiesten inderdaad.

Oke, ik volg de beste man niet zo maar voor zo'n release op korte termijn is het wel bijzonder dat ie nog niet op MuMe is toegevoegd. Of heb ik gewoon verkeerd gezocht?

Is Skrillex nou echt een van de drie headliners, of was dit niet zo?

Chronos85 schreef:
Oke, ik volg de beste man niet zo maar voor zo'n release op korte termijn is het wel bijzonder dat ie nog niet op MuMe is toegevoegd. Of heb ik gewoon verkeerd gezocht?

De tracklist is volgens mij nog niet bekend, zijn eerste single is al wel te beluisteren op zijn site: http://www.kyteman.nl/

Skrillex is inderdaad één van de 3 headliners, de tweede zal ongetwijfeld Foo Fighters zijn en voor een derde hoop ik op Arcade Fire, of anders Sigur Ros (met een nieuw album!)

Gast
geplaatst: vandaag om 01:47 uur

geplaatst: vandaag om 01:47 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.