MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / MusicMeter Live! / Lowlands

zoeken in:
Refused:

Worms Of The Senses / Faculties Of The Skull
The Refused Party Program
Liberation Frequency
Rather Be Dead
Summerholidays Vs. Punkroutine
The Deadly Rhythm
Hook, Line And Sinker
Refused Are Fuckin Dead
The Slayer
The Shape Of Punk To Come
New Noise
Tannhauser/Derivé

Wat een optreden van Refused net! Ten eerste al een monsterlijke setlist. De band speelde echt retestrak en speelt de nummers echt anders dan op CD. The Deadly Rhythm kreeg een lekkere jam mee, ook New Noise en Tannhauser/Derivé werden verlengd met nieuwe passages. De band gaf zich helemaal met dit warme weer en ook het publiek. Tijdens New Noise ontplofte de tent. Ik denk dat Refused met dit optreden wel nieuwe zieltjes heeft gewonnen. Ik heb door dit optreden in ieder geval nog meer zin in 11 oktober!

Nu The Gaslight Anthem, ook gaaf! Voor de rest is er niet veel interessants voor mij vandaag.

Hoogtepunt tot nu toe LETLIVE!
Clous nothings na 3 nrs weggelopen vanwege baggergeluid
Four Tet vond ik tegenvallen...

Net The Shins en nu Foo Fighters op 133 kanaal van Ziggo (101 TV)

Absoluut hoogtepunt: WILCO!!

freakey schreef:
Absoluut hoogtepunt: WILCO!!

Was die tent nu echt zo schandalig leeg als op 3voor12 wordt gemeld?

(willie) schreef:
(quote)

Op Pukkelpop speelden Wilco en Refused tijdens Foo Fighters. Bij Wilco was de tent nog niet half vol, bij Refused schatte ik de drukte op een kwart/eenderde volle tent.

Doodzonde voor Refused en Wilco op Pukkelpop. Ik las wel dat Wilco 2,5 uur mocht spelen op Lowlands dus de fans konden smullen.

Het overgrote deel van de bezoekers stond bij Foo Fighters. Parels voor de zwijnen!

De Grolsch stond ook helemaal volgepakt voor The xx. Wat zijn zij populair zeg. Wilco was geniaal zoals altijd. Ik heb alleen het eerste uur gezien omdat ik The XX wilde zien. Wilco heb al vaker gezien. Onbegrijpelijk dat ze voor een bijna lege tent stonden te spelen. Er zaten overigens wel redelijk wat mensen in het gras om de India te luisteren. Van wat ik heb gezien hebben Alt -J en Wilco de meeste indruk gemaakt.

The Shins speelden ook erg sterk en Splendid was de grote verrassing voor mij.

(willie) schreef:
(quote)

De tent was, zoals Oceanvolta hierboven al meldde voor nog geen driekwart gevuld.... mocht voor mij de pret niet drukken, Wilco was geniaal als altijd. Wel hebben ze die 2 en een half uur niet vol gemaakt, set duurde iets meer dan 2 uur inclusief toegiften. Foo Fighters naar verluid overigens ook niet, die zouden eerder zijn gestopt vanwege de verschrikkelijke hitte in de Alpha...

Ik heb geen lege tent gezien, maar stond dan ook frontrow met m'n neus de andere kant op gebiologeerd te kijken naar de beste band van de wereld.

Andere hoogtepunten waren voor mij Alt-J, Orgel Vreten, Triggerfinger, Tuneyards en Ane Brun.

Voor mij de 3e en tot nu toe beste editie Lowlands. Buiten de gezelligheid en het geweldige weer, was het muzikaal ook van een erg hoog niveau: Refused, Nicolas Jaar, Innervisions, Alt-J, the Whitest Boy Alive, Ewert & the Two Dragons, Kyteman, the Shins, Wilco en the xx, allemaal van uitzonderlijk hoog niveau. Alleen John Talabot viel erg tegen, leek wel of ie knetterstoned was... Afsluitend hoogtepunt was dat we bij Kees van Hondt een hele plantenbak tot voor aan het podium hebben gekregen (wat best een prestatie was, gezien de verhoogde security).

Marco dB schreef:
Ik heb geen lege tent gezien, maar stond dan ook frontrow met m'n neus de andere kant op gebiologeerd te kijken naar de beste band van de wereld...

Ik ook... maar toen mijn vrouw had besloten dat het tijd was voor een biertje kon die vanaf het hek binnen 5 stappen vrij naar buiten lopen en weer terug front row gaan staan...

Tsja het was best wel leeg, wij konden in het midden van de tent nog breeduit zitten. Dat is het nadeel van de band tegelijkertijd programmeren met Foo Fighters, the xx en Modeselektor...

Lowlands 2012 was voor mij wederom een andere ervaring dan vorige edities (het was mijn 4e LL).

Het weer had helaas veel invloed op de manier waarop ik festivals beleef: van tent naar tent slenteren, lekker veel bandjes kijken en vroeg beginnen met pilsjes drinken zodat de avond gegarandeerd een feestje wordt.

Overdag zoog de zon + bijbehorende warmte alle energie uit me lijf, moest ik constant mijn 'tour de force' onderbreken voor water halen en daardoor was het elke avond zodra de zon onderging een soort van 'Night of the Living Dead'. Heb nog nooit zoveel gezeten als afgelopen weekend, heb zelfs een film gezien in de Echo.

Dus misschien een kleine teleurstelling vergeleken met vorige jaren, maar de immer aanwezige sfeer, de spontane gesprekken/grappen/grollen met mede-Lowlanders en de muziek maakten toch een geslaagde Lowlands.

Leuke feestjes bij Enter Shikari, Example en Sleigh Bells,
springen op de heuvel tijdens Me First and the Gimme Gimmes,
genieten van de Ghost-freakshow,
beuken bij Refused,
meezingen met Kasabian,
voor de 12e keer uit me dak gaan tijdens Triggerfinger,
demonstratief stilstaan tijdens 'Follow Rivers',
chillen tijdens de Popquiz,
heerlijke chickenwraps eten,
midden in de nacht pootje baden in het meer met een bakje kaasfondue erbij,
slapende mensen pesten tijdens Black Keys,
bijna van de plee af trillen op de beats van Skrillex,
een kliko crowdsurfen tijdens Llow Chi Minh City-feestje,
omstanders frisse lucht toewaaien met cowboyhoed tijdens Foo Fighters,
keistoer weglopen tijdens Foo Fighters,
meedoen met het slagwerk-concert op camping 3,
en ervan genieten en stiekem afscheid nemen van Lowlands 2012

Poa
Wolfmother schreef:
slapende mensen pesten tijdens Black Keys

Hehe was jij daar ook bij? Lepeltje-rij van 6 man, mooi was dat.

Verder was The Whitest Boy Alive super. Niet eerder live gezien, maar wat een charisma heeft Erlend Øye. Ohja, en het nieuwe werk van The xx beviel me uitstekend.

Poa schreef:
(quote)

Hehe was jij daar ook bij? Lepeltje-rij van 6 man, mooi was dat.
Leuk toch. Toen ik er (voor de 3e keer ofzo) bij ging liggen werd een van de twee wakker. Ik zei: 'ach, we zijn toch een grote familie'. Antwoord: 'zo is dat'

Goed antwoord , maar uit nieuwsgierigheid: Waarom staat u bij de rest van de rotzooi van Triggerfinger ook niet stil ;-P.

Paar filmpjes van mijn hoogtepunten:
Cloud Nothings, Patrick Watson, Spinvis, Kasabian, Ewert & the 2 dragons, The Walkmen, Boy & Bear.
Verder waren The Shins en uiteraard de Foo Fighters ook super. Fidlar was een grote verrassing, ik kon er nog geen album van vinden, maar een beetje de ouwe Arctic Monkeys, wel veel puberale teksten/titels: Wasted, Whores, Crack, I drink 2 beer, enzovoorts. Muziek was wel dikke prima. Mark Lanegan was zeer ongeinspireerd, stond als een dooie op het podium, lange stiltes tussen de nummers, nul contact met band noch publiek. Maar wat een stem...

Nog iemand naar Lucy van Macronizm en Dennis Gaens geweest?

Titmeister schreef:
Afsluitend hoogtepunt was dat we bij Kees van Hondt een hele plantenbak tot voor aan het podium hebben gekregen (wat best een prestatie was, gezien de verhoogde security).
Godsamme wat een feest was dat, net als andere jaren, weer! Verder heb ik erg genoten en was blij dat we met dit weer werden opgescheept ipv regen en kou!

Harderwiek schreef:
(quote)
Godsamme wat een feest was dat, net als andere jaren, weer! Verder heb ik erg genoten en was blij dat we met dit weer werden opgescheept ipv regen en kou!
Pff het mocht gerust 10 graden eraf halen, wat een warm kloteweer. Zat te bidden voor een beetje bewolking, al mijn energie verdween letterlijk als sneeuw voor de zon.

(willie) schreef:
Goed antwoord , maar uit nieuwsgierigheid: Waarom staat u bij de rest van de rotzooi van Triggerfinger ook niet stil ;-P.
Haha jij provocateur. Dat kan ik namelijk niet

Was muziekaal een zeer goede editie. Helaas door de hitte niet alles (binnen) gezien wat ik wilde. Hoogtepunten:
- Patrick Watson (mooi!)
- Wilco (Art of Almost beste livenummer ooit gezien/gehoord/gevoeld)
- Modeselektor (even weggeslopen bij Wilco: ontploffende Bravo; mooie show ook met die ene gast die de hele tijd met zijn Arnold Schwarzenegger accent handdoekjes ed ging aanbieden
- Four Tet (Verrassend uptempo set waarbij de Bravo goed uit zijn dak ging ookal was het nog licht)
- Walkmen (helaas The Rat gemist door saaie John Talabot te gaan kijken, maar wat ik zag was fantastisch)
- Nicolas Jaar (heerlijke stijl heeft deze jongen toch; merkte wel weinig van het 'Live'; hij stuurde op het eind zijn band ook nog weg om te gaan draaien. Vreemd...)

Was weer een top Lowlands. Veel te warm maar dat mocht de pret niet drukken, af en toe een natte spons van de beveiliging scheelde al een stuk.

Muzikale hoogtepunten waren voor mij vooral Wilco en The Walkmen. Wat een fantastische optredens waren dat. The Rat bij The Walkmen was om kippenvel van te krijgen. Het grootste feestje was toch wel bij Bloc Party, wat ging het publiek los zeg bij hun

'Was dit Lowlands? Teletekst zei van wel' - Martijn Simons - VK - volkskrant.nl

Lowlands is geen uitgebreide picknick, het is een driedaags housefeest met overdag wat bandjes om bij te komen en de drank en drugs van de afgelopen nacht eruit te zweten.

Leuk artikel over Lowlands. hebben de Lowlandsgangers hier dit ook zo ervaren? Het viel me wel op in het tijdschema dat er elke dag maar tot een uur of 11 bands geprogrammeerd staan en dat het daarna vooral DJ's zijn.

Ja, maar dat was afgelopen jaren ook al zo. En ik doe er net zo hard aan mee, tot een uurtje of 4/5 in de Bravo/X-Ray en dan nog even de 24uurs tent in en dan 2/3 uurtjes slapen en de volgende dag weer genieten van de bandjes. Zo ziet mijn Lowlands er al 3 jaar uit en wat er in het artikel beschreven wordt is 100% waar. Ik durf wel te zeggen dat in de nacht, bij de tenten Bravo, X-Ray en India, minimaal 60% zwaar onder de drugs zit en zich helemaal laten gaan op de house muziek.

Ja dat klopt inderdaad wel. Ik merk ook wel dat er steeds meer mensen komen voor het nachtprogramma. Als je meteen na de hoofdact terug naar de camping loopt, zie je een hele stoet mensen vanaf de camping naar het festivalterrein lopen. Ik richt mijn dag meestal in zoals Harderwiek. Ik heb het idee dat de meeste mensen dat 6/7 jaar geleden zo deden maar dat er tegenwoordig ook echt een grote groep mensen op LL afkomt die niks hebben met al die bandjes en alleen voor 'de nacht' komen.

De dance-programmering van Lowlands is ook wel uitzonderlijk goed, dus ik snap het wel.

Gast
geplaatst: vandaag om 07:36 uur

geplaatst: vandaag om 07:36 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.