Muziek / MusicMeter Live! / Lowlands
zoeken in:
0
geplaatst: 24 augustus 2012, 16:42 uur
En het heeft ook voordelen voor de pop/rock liefhebber zoals ik, zo kon ik bij alle grote acts (Foo Fighters heb ik niet gezien) probleemloos vooraan gaan staan. Zelfs als ik een paar minuten voor aanvang kwam aankakken. Het gevalletje Wilco, wat hierboven al besproken is, is dan wel weer schrijnend (voor de band).
0
geplaatst: 24 augustus 2012, 17:25 uur
Het leuke van Lowlands is natuurlijk dat er een enorm aanbod is op alle fronten gitaar/dance/theater/sauna/whatever. Lowlands voorziet en zelf programmeer je je eigen festival. Misschien wordt het iets meer gescheiden, maar ik zie toch vooral veel mensen die van alles wat meepikken.
0
geplaatst: 24 augustus 2012, 19:11 uur
Mijn beleving is normaal gesproken (dit jaar niet vanwege die teringhitte):
overdag bandjes kijken, lekker biertjes drinken tussendoor, beetje eten en s'nachts heerlijk aangeschoten/dronken/bezopen/lazarus volop dansen op weet ik veel wat (Kees de Hond, Silent Disco, Zer00s Heroes, Bravo) tot het liefst zo laat mogelijk (blijf vaak als enige van de groep achter).
Zonder drugs natuurlijk, niet nodig.
Dit jaar sprak ik wel voor het eerst met iemand die toegaf pillen te slikken en daardoor ging ik wel even nadenken. Voor mij was de typische Lowlander iemand die zonder drugs het einde van de nacht kon halen. Beetje naief blijkt.....
overdag bandjes kijken, lekker biertjes drinken tussendoor, beetje eten en s'nachts heerlijk aangeschoten/dronken/bezopen/lazarus volop dansen op weet ik veel wat (Kees de Hond, Silent Disco, Zer00s Heroes, Bravo) tot het liefst zo laat mogelijk (blijf vaak als enige van de groep achter).
Zonder drugs natuurlijk, niet nodig.
Dit jaar sprak ik wel voor het eerst met iemand die toegaf pillen te slikken en daardoor ging ik wel even nadenken. Voor mij was de typische Lowlander iemand die zonder drugs het einde van de nacht kon halen. Beetje naief blijkt.....
0
geplaatst: 24 augustus 2012, 19:12 uur
Cygnus schreef:
'Was dit Lowlands? Teletekst zei van wel' - Martijn Simons - VK - volkskrant.nl
Leuk artikel over Lowlands. hebben de Lowlandsgangers hier dit ook zo ervaren? Het viel me wel op in het tijdschema dat er elke dag maar tot een uur of 11 bands geprogrammeerd staan en dat het daarna vooral DJ's zijn.
En ik weet niet beter dat er na de bandjes het 'nachtleven' begint. Lopen er altijd lekker veel gekke types rond die je overdag niet of nauwelijks ziet.'Was dit Lowlands? Teletekst zei van wel' - Martijn Simons - VK - volkskrant.nl
(quote)
Leuk artikel over Lowlands. hebben de Lowlandsgangers hier dit ook zo ervaren? Het viel me wel op in het tijdschema dat er elke dag maar tot een uur of 11 bands geprogrammeerd staan en dat het daarna vooral DJ's zijn.
0
geplaatst: 24 augustus 2012, 19:14 uur
Wolfmother schreef:
Of mensen liggen gewoon te krikken midden op het terrein (zelf gezien (quote)
En ik weet niet beter dat er na de bandjes het 'nachtleven' begint. Lopen er altijd lekker veel gekke types rond die je overdag niet of nauwelijks ziet.
), gewoon overheen gestapt. Maar harstikke geinig natuurlijk.
0
geplaatst: 25 augustus 2012, 01:26 uur
Wolfmother schreef:
(quote)
En ik weet niet beter dat er na de bandjes het 'nachtleven' begint. Lopen er altijd lekker veel gekke types rond die je overdag niet of nauwelijks ziet. Op Pukkelop loopt het 'dagleven' geruisloos over in het 'nachtleven'. Op Pukkelpop staan er tot een uur of 1 a 2 's nachts bands op de main en in de andere tenten, terwijl het op de dance-stages tot een uur of 5 doorgaat. Dat lijkt me stukken fijner dan op Lowlands. Toen ik het tijdschema van Lowlands bekeek, vroeg ik me echt af waar ik in godsnaam na 11 uur 's avonds heen moest gaan (ware het niet dat ik er niet was).
0
geplaatst: 27 augustus 2012, 12:56 uur
An sich is van 12 tot 11 lang genoeg om bandjes te kijken, daarna even de groep verzamelen bij de tent, paar biertjes achteroverslaan en dan nog eventjes dansen op wat techno, op wat acid of als dat er niet is op zo'n lomp feestje als concert des levens, the eighties of wat balkanzooi (feestjes in de nacht waren 5 jaar terug ook echt veel leuker, ook daarin mist Lowlands tegenwoordig alle creativiteit), alleen gaat de laatste paar jaar de dagprogrammering ten kosten van de avondprogrammering.
Later is niet synoniem voor beter dus dat vanwege vergunningen om 11 uur het aantal decibel terug moet naar 95 is niet zo'n probleem. Dat het publiek is veranderd is een levensgroot probleem en de Volkskrant stelt het misschien wat zwart/wit, maar er zit zeker een kern van waarheid in (hoewel ik de negatieve conclusie in dat stuk mis) al praat ik over voorgaande edities, want ditmaal heb ik mijn kaart al maanden voor aanvang verkocht, als je Skrillex en Foo fighters als afsluiters neerzet en totaal niet op de hoogte bent van wat er speelt in het clubcircuit en vooral overdag niet buiten de randjes wil kleuren weet je dat je als organisatie passé bent.
Drugsgebruik komt ook al voor zolang ik Lowlands bezoek (ook de hippie houdt van pillen) dus dat kan toch niet zo'n verrassing zijn.
Later is niet synoniem voor beter dus dat vanwege vergunningen om 11 uur het aantal decibel terug moet naar 95 is niet zo'n probleem. Dat het publiek is veranderd is een levensgroot probleem en de Volkskrant stelt het misschien wat zwart/wit, maar er zit zeker een kern van waarheid in (hoewel ik de negatieve conclusie in dat stuk mis) al praat ik over voorgaande edities, want ditmaal heb ik mijn kaart al maanden voor aanvang verkocht, als je Skrillex en Foo fighters als afsluiters neerzet en totaal niet op de hoogte bent van wat er speelt in het clubcircuit en vooral overdag niet buiten de randjes wil kleuren weet je dat je als organisatie passé bent.
Drugsgebruik komt ook al voor zolang ik Lowlands bezoek (ook de hippie houdt van pillen) dus dat kan toch niet zo'n verrassing zijn.
0
geplaatst: 27 augustus 2012, 14:48 uur
Het enige probleem is dat de dance-liefhebbers doorgaans veel minder goed in de media zijn vertegenwoordigd dan de rockliefhebbers. Dat is ook een eigen keuze, maar dat geeft soms een vertekend beeld. Ik denk dat de balans tussen rockers en dance-liefhebbers ongeveer 50/50 is, voor zover de scheiding er is, want het aantrekkelijke van een festival als Lowlands is inderdaad dat je het beste van beide werelden hebt. Zo hoeft een meerdaags dance-festival (zoals bv. Melt) niet persé voor mij, terwijl een festival als Rock Werchter, waar na 1u niks meer te beleven is ook saai is.
Wat betreft het publiek heb ik sinds de eerste keer dat ik er was (2006) wel een lichte verschuiving gezien naar wat meer dance-georienteerd publiek, al kan dat komen omdat ik toen zelf zowel qua dance als qua festivals nog een redelijke rookie was en mezelf inmiddels als een redelijke veteraan kan beschouwen. Toch is dance in mijn beleving altijd al onderdeel van Lowlands geweest en zal het me verder worst wezen wat voor publiek dat trekt...
Wat betreft het publiek heb ik sinds de eerste keer dat ik er was (2006) wel een lichte verschuiving gezien naar wat meer dance-georienteerd publiek, al kan dat komen omdat ik toen zelf zowel qua dance als qua festivals nog een redelijke rookie was en mezelf inmiddels als een redelijke veteraan kan beschouwen. Toch is dance in mijn beleving altijd al onderdeel van Lowlands geweest en zal het me verder worst wezen wat voor publiek dat trekt...
0
geplaatst: 27 augustus 2012, 15:11 uur
Het 1 sluit het ander niet uit en er is ook niets tegen liefhebbers van dancemuziek, ik ken er een paar die net zo obsessief bezig zijn met muziek als ik, alleen dan wat vaker met andere muziekstromingen, maar dat is eigenlijk ook niet met wat ik bedoel met veranderd publiek, het is meer dat het publiek geen reet kent, op de hipheid van Lowlands af komt, waar is het feestje roept en mee wil zingen met die leuke hit van de radio en het ze voor de rest geen zak interesseert wat die band nog meer speelt, laat staan dat ze er naar willen luisteren. En het resultaat hiervan is dat het dagprogramma te braaf, te veel gericht op hitjesbandjes is. Anno 2012 lijkt er op Lowlands geen ruimte meer voor bands als Health en Dillinger escape plan.
0
geplaatst: 27 augustus 2012, 23:07 uur
@(willie): Ik kan wel een stukje in je verhaal mee gaan, maar helemaal waar is dit niet, toch fijne optredens gezien van Letlive, Refused, Pulled Apart by Horses en Trash Talk...er wordt wel degelijk nog spannende onbekende muziek geboekt....
Dat veel publiek daar niet voor naar Lowlands komt is wel waar getuige het feit dat zo'n 53.000 man (misschien overdrijf ik...) zich voor de Foo Fighters stonden te verdringen terwijl er op dat moment zoveel meer spannends gebeurde....
Dat veel publiek daar niet voor naar Lowlands komt is wel waar getuige het feit dat zo'n 53.000 man (misschien overdrijf ik...) zich voor de Foo Fighters stonden te verdringen terwijl er op dat moment zoveel meer spannends gebeurde....
0
geplaatst: 27 augustus 2012, 23:58 uur
0
geplaatst: 28 augustus 2012, 15:11 uur
starbright boy schreef:
Beetje laat, maar toch leuk:
Nickelback dreigt Lowlands met optreden | De Speld
Beetje laat, maar toch leuk:
Nickelback dreigt Lowlands met optreden | De Speld
prachtig

0
geplaatst: 28 augustus 2012, 17:07 uur
freakey schreef:
@(willie): Ik kan wel een stukje in je verhaal mee gaan, maar helemaal waar is dit niet, toch fijne optredens gezien van Letlive, Refused, Pulled Apart by Horses en Trash Talk...er wordt wel degelijk nog spannende onbekende muziek geboekt....
Als Wilco al in een halflege India-tent staat te spelen begrijp ik wel waarom er niet zoveel onbekends wordt geboekt. Het publiek van Lowlands is divers, maar wordt overheerst door 3fmmers en danceliefhebbers. Als je het imago van het festival wilt veranderen moet je pas na de bekendmaking van de line-up, de kaarten in de verkoop doen. De vraag is echter, of het huidige imago een groot arsenaal aan 'liefhebbers' trekt. Ik denk dat je dit alleen geleidelijk kan veranderen.
Ondanks dit alles heb ik gedurende het hele festival mooie dingen gezien/gehoord. Slechts eenmaal heb ik een uur of twee rondgeslenterd en in het gras gelegen, maar dat was ook zeker geen straf.
Namen als Tune-Yards, Chromatics, The Walkmen, Alt-J, Four Tet, Nicolas Jaar, Wilco, Mark Lanegan, Tim Christensen, Cloud Nothings en Refused zijn niet zo onbekend voor de 'liefhebbers' maar toch denk ik dat een hoop mensen zich door deze muziek hebben laten verrassen.
0
geplaatst: 28 augustus 2012, 17:32 uur
(willie) schreef:
Het 1 sluit het ander niet uit en er is ook niets tegen liefhebbers van dancemuziek, ik ken er een paar die net zo obsessief bezig zijn met muziek als ik, alleen dan wat vaker met andere muziekstromingen, maar dat is eigenlijk ook niet met wat ik bedoel met veranderd publiek, het is meer dat het publiek geen reet kent, op de hipheid van Lowlands af komt, waar is het feestje roept en mee wil zingen met die leuke hit van de radio en het ze voor de rest geen zak interesseert wat die band nog meer speelt, laat staan dat ze er naar willen luisteren. En het resultaat hiervan is dat het dagprogramma te braaf, te veel gericht op hitjesbandjes is. Anno 2012 lijkt er op Lowlands geen ruimte meer voor bands als Health en Dillinger escape plan.
Lowlands is altijd een relatief toegankelijk festival geweest qua programmering, niet zo erg als Pinkpop, maar wel veel meer dan andere festivals. Dat je mensen krijgt die de muziek niet zo boeit, is niet zo raar als de tickets al uitverkocht zijn, voordat de programmering rond is. In onze groep zaten er ook een paar die het niet zo veel boeide wie er speelden. Die lieten zich meeslepen door mij of anderen. Uiteindelijk kan ik me ook niet zo erg storen aan dat soort publiek: ieder zijn eigen festival. Voor mij mag Will & the People en consorten ook thuisblijven, maar als mensen dat graag willen zien, prima! Qua alternatieve programmering valt er ook voldoende te beleven, zoals hierboven al aangegeven. Als je echt alternatiever wilt, moet je naar echt alternatieve festivals gaan

0
geplaatst: 29 augustus 2012, 09:35 uur
Maar ik ben niet alternatief 
Nooit geweest ook. Godflesh en Antony in 1 jaar gezien en in dwarsdoorsnede wordt het The Secret love parade en Fuck buttons en alles wat er tussen zit wordt ook gewaardeerd.
Maar het is voor mij een overgangsjaar, ik neem afscheid van Lowlands (de alternatieven heb ik natuurlijk al lang en breed gevonden) en dat vind ik jammer, want in opzet is Lowlands uniek, spijtig genoeg als muziekfestival niet meer interessant. Dus laat me nog even zeiken
.

Nooit geweest ook. Godflesh en Antony in 1 jaar gezien en in dwarsdoorsnede wordt het The Secret love parade en Fuck buttons en alles wat er tussen zit wordt ook gewaardeerd.
Maar het is voor mij een overgangsjaar, ik neem afscheid van Lowlands (de alternatieven heb ik natuurlijk al lang en breed gevonden) en dat vind ik jammer, want in opzet is Lowlands uniek, spijtig genoeg als muziekfestival niet meer interessant. Dus laat me nog even zeiken
.
0
geplaatst: 29 augustus 2012, 20:43 uur
(willie) schreef:
Maar ik ben niet alternatief
.
Wat wordt je alternatief??Maar ik ben niet alternatief

.
0
geplaatst: 30 augustus 2012, 10:38 uur
Gewoon hetzelfde wat ik nu al doe eigenlijk, Primavera, Crossing border, Le guess who, Incubate, Motel mozaique etc (Qua indoorfestivals hoeven we in Nederland niet te klagen met ook nog Walkt the line, Take root, Eurosonic, Roadburn etc.) en uiteraard een shitload aan losse optredens.
0
geplaatst: 24 december 2012, 23:40 uur
Ik heb een kaartje gekregen voor mijn verjaardag, dat gaat dan mijn eerste Lowlands worden. Als Slayer zou komen zou dat een geweldig begin zijn! 

0
geplaatst: 25 december 2012, 01:55 uur
Een bekendmaking voordat de kaarten uitverkocht zijn?? Blasfemie!!
0
geplaatst: 25 december 2012, 01:57 uur
Gloeilamp schreef:
Ik heb een kaartje gekregen voor mijn verjaardag, dat gaat dan mijn eerste Lowlands worden. Als Slayer zou komen zou dat een geweldig begin zijn!
Volgens mij weten metalheads niet eens waar Biddinghuizen ligt. Dit zou wel het meest schokkende, meest awesome nieuws ooit zijn. Voor Lowlands-begrippen....Ik heb een kaartje gekregen voor mijn verjaardag, dat gaat dan mijn eerste Lowlands worden. Als Slayer zou komen zou dat een geweldig begin zijn!
0
geplaatst: 27 december 2012, 11:13 uur
Zolang ze maar geen headliner spot innemen, dat zou zonde zijn 

0
geplaatst: 27 december 2012, 11:24 uur
Waarom zou Slayer geen headlinerspot mogen hebben? De band draait al bijna 30 jaar aan de top mee, ze hebben een repetoire waar je gemakkelijk 90 minuten of langer mee kan vullen. Het zou een mooie afwisseling zijn tussen de indiebandjes en electronic.
En er zijn genoeg metalbands op Lowlands geweest. Killswitch Engage, Opeth, Tool, Deftones, Dimmu Borgir, Textures enzovoort.
En er zijn genoeg metalbands op Lowlands geweest. Killswitch Engage, Opeth, Tool, Deftones, Dimmu Borgir, Textures enzovoort.
0
geplaatst: 27 december 2012, 11:28 uur
Je begrijpt toch wel dat het niet al te serieus te nemen aanklacht is van iemand die Metal niet kan aanhoren? Ik begrijp ook wel dat Slayer een grote naam is en de kans redelijk aanwezig is dat ze headliner zullen zijn.
En Lowlands heeft natuurlijk altijd een vrij brede programmering. Een (ex) collega van mij gaat ook elk jaar naar Lowlands maar we zien nooit de zelfde acts en we hebben eigenlijk ook totaal niet de zelfde muzieksmaak. Dat zegt natuurlijk wel wat over de line-up van het festival
En Lowlands heeft natuurlijk altijd een vrij brede programmering. Een (ex) collega van mij gaat ook elk jaar naar Lowlands maar we zien nooit de zelfde acts en we hebben eigenlijk ook totaal niet de zelfde muzieksmaak. Dat zegt natuurlijk wel wat over de line-up van het festival

0
geplaatst: 27 december 2012, 11:39 uur
Ik weet wel dat het niet te serieus is. 
De laatste jaren is Lowlands maar ook Pinkpop heel metalarm. De enige metalband die vorig jaar op Pinkpop speelde was Mastodon.

De laatste jaren is Lowlands maar ook Pinkpop heel metalarm. De enige metalband die vorig jaar op Pinkpop speelde was Mastodon.
0
geplaatst: 27 december 2012, 22:19 uur
Don Cappuccino schreef:
Waarom zou Slayer geen headlinerspot mogen hebben? De band draait al bijna 30 jaar aan de top mee, ze hebben een repetoire waar je gemakkelijk 90 minuten of langer mee kan vullen. Het zou een mooie afwisseling zijn tussen de indiebandjes en electronic.
Klopt, Killswitch toen in 2008 gezien. Mijn eerste metal-optreden toendertijds. Maar sowieso vind ik dat Lowlands wat gewaagder mag programmeren op dat gebiedWaarom zou Slayer geen headlinerspot mogen hebben? De band draait al bijna 30 jaar aan de top mee, ze hebben een repetoire waar je gemakkelijk 90 minuten of langer mee kan vullen. Het zou een mooie afwisseling zijn tussen de indiebandjes en electronic.
0
geplaatst: 3 januari 2013, 11:18 uur
Ach, Slayer staat tegenwoordig zelfs in de top 2000, dus dan kunnen ze ook best Lowlands headlinen 

* denotes required fields.