MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / MusicMeter Live! / Lowlands

zoeken in:
Verdikkeme, Franz speelt tegelijkertijd met Gojira. Jammer!!
En ik heb toch gelijk gehad qua positie van Slayer als afsluiter v/d Grolschtent

Om alvat in de stemming te komen heb ik afspeellijstje gemaakt met alle artiesten die komen. Check 'm hier (of voor degene met spotify hier). ZIN IN

Booyo schreef:
Om alvat in de stemming te komen heb ik afspeellijstje gemaakt met alle artiesten die komen. Check 'm hier (of voor degene met spotify hier). ZIN IN

Waarom zou je dat doen als Lowlands zelf ook al zo'n lijst heeft gemaakt

haha, oh.. Naja, was wel leuk om te doen

Zeg dat wel, vorig jaar leek het 2 weken vooraf ook belabberd weer te worden en werd het uiteindelijk de heetste ooit?
Laten we het hopen!!

Klopt geen reet van, kijk maar eens naar morgen bij de 5 daagse verwachting en de 14 daagse.

Er is sowieso niks mis met een beetje regen....

Outlaw104 schreef:
Klopt geen reet van, kijk maar eens naar morgen bij de 5 daagse verwachting en de 14 daagse.

Die ziet er, op het moment dat ik dit bericht schrijf, hetzelfde uit hoor.
Maar 14-daagse weersverwachtingen zijn sowieso niet betrouwbaar. Het ziet er nu alweer beter uit dan gisteren

Schema vind ik voor mij prima, hier en daar wat overlappingen zoals Tame Impala en Villagers en momenten dat als ik alles wil zien, het waarschijnlijk veel rennen word en daar heb ik denk ik ook geen zin in dus zal het soms moeilijk kiezen worden. Sowieso is het nog maar te zien of ik alles ga zien wat ik wil zien. Alleen vrijdagavond valt er voor mij niet veel te beleven dus dan zie ik wel waar mijn vrienden heen gaan ofzo.

Ik vind de overlap van Villagers en Kendrick Lamar balen Maar ga voor Kendrick want heb Villagers al twee keer gezien. Verder wordt het weer rennen maar dat is alleen maar positief, Lowlands flikt het elk jaar weer

Bardt1980 schreef:
(quote)

Die ziet er, op het moment dat ik dit bericht schrijf, hetzelfde uit hoor.
Maar 14-daagse weersverwachtingen zijn sowieso niet betrouwbaar. Het ziet er nu alweer beter uit dan gisteren

Hou het ook al een paar dagen in de gaten en ik denk dat hij refereerde naar de verwachting voor vandaag zelf. Bij weeronline stond voor vandaag 21 tot 30 mm regen de afgelopen dagen

Meest vervelende overlapping is voor mij toch wel Bombino/Mikal Cronin/Jagwar Ma en De Jeugd.
Denk dat het toch een combi van de 1e 2 gaat worden. Hoef ik niet zo ver te lopen naar Disclosure.

Erg jammer dat twee vergelijkbare bands als Foals en Peace mekaar overlappen.

MAS
Hier ga ik zeker heen. De rest van de tijd zie ik wel waar ik beland.

Vrijdag:

Kendrick Lamar
Slayer

Zaterdag:

Great Minds
Major Lazer
Richie Hawtin

Zondag:

Jake Bugg
James Blake
Franz Ferdinand
TNGHT

MAS schreef:
Hier ga ik zeker heen. De rest van de tijd zie ik wel waar ik beland.

Vrijdag:
Slayer

Damn.. mad dope, Slayer

Maar komen die wel ivm overlijden gitarist Hanneman, 2 mei jongstleden?

Zo dat was m weer, Lowlands 2013. En wederom was het goed.

Vrijdag

Aangezien ik donderdag nog tot laat moest werken, kwam is dit keer pas op vrijdagmiddag aan. Na de gebruikelijke logistieke plichtplegingen, die toch altijd langer duren dan je wilt, begon de dag bij Seasick Steve. Helaas duurde het een half uur voordat ik de eerste biertjes had gehaald, waardoor ik het grootste gedeelte van het optreden heb gemist. Vond ik overigens niet heel erg.

Daarna door naar Gold Panda, die ik helaas op Dour had gemist. Klonk goed, maar na een half uurtje was het tijd voor Charanjit Singh. Een erg strakke set van de oude Indiër, mooi om dit meegemaakt te hebben, al begonnen de schelle sitarsamples aan het einde wel wat te storen. Volgende op de lijst was Band of Horses. Een optreden waar weinig over te melden valt, behalve dat The Funeral live erg fijn was en het daarbuiten niet echt beklijfde.

Alsof het lot het zo wilde, begon het tijdens de woestijnblues van Bombino te regenen. Desondanks scheen de zon in de Lima, dankzij de fijne muziek, strak gespeeld met een aanstekelijk enthousiasme en het ritme van kameel, die over de vlakten van de Sahara denderde. De regen hield niet meer op voor die avond, de muziek gelukkig ook niet. Al waren de 10 minuten Slayer, die we mee hebben gemaakt, voor de meesten van onze groep iets te heftig. Nine Inch Nails waren we nog korter, aangezien niemand van ons daar echt op zat te wachten. Vervolgens naar de Bravo gegaan, die mede door de regen knetterdruk was, maar waren de heren van Disclosure een fijne set weggaven. De rest van de avond in de Bravo gebleven, ondanks de dampende hut waar deze inmiddels in was veranderd en de enigszins vlakke set van Ben Pearce. Die werd namelijk goedgemaakt door Julio Bashmore en met name Maceo Plex. Wat draaide die een fijne set zeg! Helaas waren mijn benen daarna op. dus afsluiter Maya Jane Coles niet meegemaakt.

Zaterdag

Opgewarmd door het zonnetje bij Heartless Bastards en een cursus creatief met karton, kwamen we door een klassiek festivalmiddag-de hele-groep-moet-pissen-munten-halen-eten-halen-zijn ziel-vinden-etc-moment pas halverwege de Alpha binnen bij Balthazar. Gelukkig was die vrij leeg, waardoor nog naar vrijwel vooraan konden, én speelden ze de beste nummers in de tweede helft. Die was weer van uitstekende kwaliteit, zoals ik inmiddels van ze gewend ben. Wegens het succes van Bombino wederom naar een Afrikaanse act in de Lima gegaan. Nu was Ben Zabo wel aardig, maar een stuk minder dan Bombino en ook dan een aantal landgenoten van hem, die ik erg hoog heb zitten. Mss een idee voor volgend jaar?

Volgende op de rol was Michael Kiwanuka. Weinig aan te merken op zijn optreden, maar het was duidelijk de verkeerde muziek op de verkeerde tijd voor ons. Unknown Mortal Orchestra was dat meer, voor mij althans. Helaas vond niet iedereen van ons dat. Dus na Swim and Sleep afgetaaid om de heupen los te gooien bij Buraka Som Sistema. Eigenlijk wilde we ook nog naar Major Lazer en Editors, maar de klad zat er een beetje in bij ons, dus werd het tijd voor wat stimulerende middelen en Moderat. Waar ik hen 2x eerder niet geweldig vond, was het nu wel erg sterk, lekker duisterend en subtiel opbouwend. Inmiddels werd ik versierd door een vrouw van 34, waarmee ik de rest van de avond als een puber heb staan tongen. Wat ik nog van de muziek heb meegekregen, was Richie Hawtin wel weer ouderwets goed bezig.

Zondag

De traditioneel zware derde dag, gelukkig stond er ons een sterk programma te wachten. Om te beginnen de uitvoering van Steve Reichs Music for 18 Musicians door het NJO Ensemble. Magistraal noemde de afkondiger het, en daarmee sloeg hij wat mij betreft de spijker op de kop. Een ontzettend fijne binnenkomer. Om het nog beter te maken, kwam daarna Bonobo. Na het fenomenale optreden op Dour deed ik niet bepaald aan goed expectation management bij mijn vrienden, maar het is altijd fijn als aan verwachtingen wordt voldaan. Beter gezegd, als God muziek zou maken, zou hij Bonobo heten.

James Blake had daarna de ondankbare taak om daarover heen te gaan. Dat lukte niet, al zette ook hij een prima optreden neer. Na een rustige opbouw en het hitje, trakteerde hij de overblijvers (dat waren er opvallend weinig) op een knallende finale met Voyeur, The Wilhelms Scream en Retrograde. Daarna waren label- en landgenoten Vondelpark aan de beurt. Een keurige set, maar het had erg veel moeite om het niveau van het album te evenaren. Echter, zij komen er wel.

Inmiddels viel langzaam de avond over Biddinghuizen en was het tijd voor Franz Ferdinand. Niet perse een favoriet van mij, maar de set van ongekend hoog niveau. Het was duidelijk de zien dat een rustperiode de heren goed heeft gedaan, het was fris, strak, energiek en eigenlijk gewoon zoals een rockband op een festival hoort te spelen, inclusief een goed geslaagde cover van I Feel Love. Daarna ondervonden hoe The Knife in 7 jaar tijd is veranderd van een leuk electropopbandje tot een soort lauwe performance art. Ik kon er helemaal niks mee. Gelukkig begon Nick Cave vlak daarna. En wonder boven wonder, Nick Cave was nóg beter dan Bonobo. Wat een fenomenaal optreden! Tot mijn verbazing begon hij na Jubilee Street met 2 relatief onbekende, oudere nummers (From Her to Eternity en Tupelo), wat erg goed uitpakte. Bovenal was het gemak waarmee Cave laveerde tussen een gevoelige ballad als People Ain't No Good en een maniakaal hard en duister gaand nummer als Stagger Lee (wow!) was echt geweldig. Wat een podiumbeest en bovendien ook nog eens een 20 minuten lange toegift (ongeëvenaard voor een festival). Zo om me heen gezien heeft Nick Cave deze avond er een hoop fans bijgekregen.

Na deze knaller van een festivaldag (ik geloof niet dat ik ooit eerder een dergelijk hoog muzikaal niveau op één dag heb meegemaakt, en ik ben inmiddels al op aardig wat festivals geweest) was het eigenlijk wel min of meer klaar. Nog even in de X-Ray geweest, wat rondgehangen, de zondagavond-brakke-meligheid kwam opzetten en uiteindelijk was het tijd om de tent op te zoeken. Inmiddels net een uurtje thuis, erg moe, maar wederom erg voldaan

Een top 10:

1. Nick Cave & the Bad Seeds
2. Bonobo
3. NJO Reich Ensemble
4. Franz Ferdinand
5. Bombino
6. Maceo Plex
7. Moderat
8. James Blake
9. Balthazar
10. Charanjit Singh

Ik hou het bij een eenvoudige top 5

1 - GOAT
2 - Nine Inch Nails
3 - Editors
4 - Vondelpark
5 - James Blake

Verder ondanks de regenachtige vrijdag een topweekend gehad

Ik heb ook goede dingen over Goat gehoord idd. Jammer dat ze tegelijkertijd met Nick Cave waren

Ja was voor mij ook echt balen dat die twee tegelijkertijd geprogrammeerd waren. Maar ben achteraf toch blij dat ik naar GOAT ben geweest, Niet alleen vanwege het fenomenale intense en opzwepende optreden, maar ook het feit dat er vooraan ruimte was om even helemaal lekker los te gaan

Die ruimte had ik bij Cave ook, was redelijk rustig. Denk dat iedereen bij Dizzee Rascal stond of al afgetaaid was...

Dizzee Rascal was inderdaad afgeladen vol. Het volk met een 'waar is dat feestje' gehalte was weer goed vertegenwoordigd dit jaar

Tsja, dat krijg je als bijna iedereen al een kaartje heeft gekocht, voordat de line-up bekend is. Verder niks mee, ik heb er geen last van

The Joy Formidable - 5
Verwachtingen ingelost, zo open je dus de Grolsch, moddervet
The 1975 - 4
Nooit van gehoord dacht ik, catchy en radiovriendelijk, iets te weinig variatie. Band was oprecht verbaasd over de positieve aandacht, album komt bijna uit. Chocolat kende ik toch wel, leuk nummer
Tame Impala - 4.5
Iets lastig toegankelijke setlist, gedurfd daardoor, pakte goed uit, verbazend dat zoveel mensen dit prima trekken, leuk.
Biffy Clyro - 4
Nul interactie in een overigens prima festivalset, gelijk knallen met Stingin'Belle, alle hits kwamen langs
Mikal Cronin - 4.5
Wat een lekkere scherpe liedjes zijn dit, met passie gebracht. Change is van wereldklasse
Nine Inch Nails - 4.5
Eigenlijk nauwelijks bekend bij mij en volledig van de sokken geblazen door de strakke set en superetoffe visuals. Ten minste 1 zieltje gewonnen door deze lui. En ik denk meer...
Daughter - 4.5
Fraaie kalme warme set, goed geprogrammeerd op de zaterdagmorgen in de India. Kende de band niet, maar meteen de cd aangeschaft.
Nevermind - 3.5
Viel me niks tegen, DeWolff als uitschieter. Dit is natuurlijk vloeken in de kerk, maar deze zanger schuurt toch bij vlagen verdomd goed tegen Cobain aan, band speelde net zo vuig, lekker.
Balthazar - 5
Wauw-wauw-wauw. Briljante set, alles klopte. Verrassend dat ze in de Alpha stonden, zo groot zijn ze niet in Nederland, maar pakte goed uit. Mijn hoogtepunt van dit jaar.
The Veils - 4
Iets minder dan de briljante show in de Melkweg, alleen daardoor een lichte tegenvaller nu. Als ik daar toen niet geweest was was dit Lowlandsoptreden een 5* geweest. Calliope, Birds en Nux Vomica waren prachtig nu
Unknown Mortal Orchestra - 4.5
Bijna ultieme show, ware het niet dat teveel nummers opgerekt werden met zelfbevlekkende gitaarsolo's van de overigens briljante frontman.
Chvrches - 5
Yep, de hype is terecht wat mij betreft, pakkende liedjes, lekker uitgevoerd. De mannelijke toetsenist krijgt verrassend genoeg de tent meer los in het nummer dat hij zingt, dan de charmante zangeres. Album uit op 22 september.
Editors -4.5
Ultieme festival-set, alle wensbare hits er in. Sugar (beste nummer van laatste album) als opener. Twee suffe nieuwe liedjes erin zorgen voor een halfje er af.
S O H N - 4
Vervanger van een uitvaller. Misser van Lowlands om deze man niet direct te boeken, foutje toch nog goedgemaakt. Mooie ambient electronica met een engelenstem eroverheen, ik val er voor.
Jake Bugg - 2
Saai. Geen valse noot te bekennen, mooi gezongen, maar zo inspiratieloos als maar kan. Toch al matige set wordt vakkundig om zeep geholpen door een slap middenstuk. Exit Jake.
Frightened Rabbit - 4.5
Jaaaa, deze mannen weten hoe ze de Charlie (weer) moeten veroveren. pakkende rockers uit Schotland, ik ken alleen hun laatste album, waar ze helaas maar een aantal nummers van spelen. Woodpile was magistraal
James Blake - 3.5
Sterk begin met Life Round Here (beste nummer van laatste album). Niet helemaal mijn artiest, maar 3 of 4 nummers live en hard en laag is heerlijk, komt thuis toch minder over dan hier. Die 3.5* ligt dus niet aan Blake, maar aan mijn andere smaak
Peace - 4.5
Had ik ook hoge verwachtingen van, jonge honden met scherpe neus voor catchy rammel gitaarock met melodie. Hun debuut-EP evenaarden ze slechts bij vlagen op het volwaardige album. Kansloos geprogrammeerd in de Charlie tegenover Foals en tussen Alabama Shakes en Franz Ferdinand in. Daardoor (logisch, maar onterecht) te weinig aandacht. Aan de jongens lag het niet. De zanger heeft met Mick Jagger-achtige moves de tent aardig in de hand. California Daze, Wraith en Bloodshake als hootepunten. Door matige respons van het te weinige publiek een halfje eraf in de beleving, kunnen zij niks aan doen.
Franz Ferdinand - 5
Knallen met oude en nieuwe rockers, zanger is een volksmenner pur sang. Jammer dat er geen toegift inzat, ik was nog niet klaar.
The Knife - 4.5
Veel veel veel strakker dan Paradiso. Scheelt ook dat ik nu wél vooraf wist dat het een dans- en playbackshow was, dus dat gevoel van genaaid worden was er deze keer niet. Choreografie nu wel op orde, blijkbaar is deze show meer uitgekristalliseerd. Tooth For An Eye is 1 van mijn songs van afgelopen jaar en die door de Grolsch horen knallen was episch. En ik vreet mijn LL kaartje op als Ready To Loose niet echt live gezongen werd door Karen. Of ...

1.Balthazar
2.Franz Ferdinand
3.The Joy Formidable
4.Chvrches
5.Unknown Mortal Orchestra

Peace als runner up

Matthijs72 schreef:
1.Balthazar
2.Franz Ferdinand
3.The Joy Formidable
4.Chvrches
5.Unknown Mortal Orchestra

Peace als runner up

Vond je het geluid bij Joy Formidable niet ontzettend slecht? Wij zijn op een gegeven moment maar buiten gaan staan omdat het zo hoog en schel was op sommige momenten. Een smet op het optreden.

Geluid was niet best nee, maar daar geef ik geen puntenaftrek voor. Maar zonde voor de band is het wel.

Vond de line up van LL13 niet echt denderend als je het niet zo hebt op dance en indie-pop-folk-rock (doorkrassen wat van toepassing is...), maar hier mijn top tien:

1. Nick Cave & the Bad Seeds (zondag)
2. Nine Inch Nails (vrijdag)
3. NJO Reich Ensemble (zondag)
4. Bo Ningen (zondag)
5. Sir Yes Sir (vrijdag)
6. The Veils (zaterdag)
7. Editors (zaterdag)
8. Jacco Gardner (zondag)
9. Slayer (vrijdag)
10. Frightened Rabbit (zondag)

freakey schreef:
Vond de line up van LL13 niet echt denderend als je het niet zo hebt op dance en indie-pop-folk-rock (doorkrassen wat van toepassing is...)

Sorry, maar als je daar niet van houdt, heb je imo ook weinig op Lowlands te zoeken. De hoofdmoot van de programmering is toch met name indie/poprock en dance Ik vind de programmering van Lowlands juist altijd lekker gevarieerd, ik bedoel, zo veel festivals ken ik niet waar Bombino, Steve Reich, Richie Hawtin, Slayer en The Opposites op hetzelfde affiche staan...

Titmeister schreef:
(quote)

Sorry, maar als je daar niet van houdt, heb je imo ook weinig op Lowlands te zoeken. De hoofdmoot van de programmering is toch met name indie/poprock en dance Ik vind de programmering van Lowlands juist altijd lekker gevarieerd, ik bedoel, zo veel festivals ken ik niet waar Bombino, Steve Reich, Richie Hawtin, Slayer en The Opposites op hetzelfde affiche staan...

Dit was mijn 17e keer, ik maak zelf wel uit of ik iets op Lowlands te zoeken heb, mind you....

Gast
geplaatst: vandaag om 11:39 uur

geplaatst: vandaag om 11:39 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.