MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / MusicMeter Live! / Lowlands

zoeken in:
Gloeilamp schreef:
Ik heb het wel gehad met Lowlands merk ik.

Ik ook, al een paar jaar, maar ik kom alleen maar een complimentje voor die mooie avatar uitdelen. Zou wel fijn zijn als zij niet op Lowlands staan.

Tot nu toe vind ik alleen QOTSA een aantrekkelijke naam, de rest doet me niets en Skrillex vind ik al helemaal niks.. en dan te bedenken dat hij 2 jaar geleden al headliner was. Zelfde geldt voor Imagine Dragons, die stonden er zelfs vorige jaar nog.

Joerii schreef:
(quote)

!!! Hoe kom je aan deze informatie?

Hij deed afgelopen jaar al een paar keer zulke shows en zijn wens was/is om uiteindelijk een echte "band" te hebben. Binnenkort staat hij ook bij Muziekgebouw aan 't IJ met drummer. De rest van de namen hier genoemd + prijs + dat Holden ook al ergens anders met liveshow te bewonderen is maken dat ik direct weer 0 zin heb om naar Lowlands te gaan.

Gloeilamp schreef:
(quote)

Ik las dit op Twitter: De muntprijs blijft gelijk (€ 2,60), maar voorheen was dat inclusief statiegeld. Bier wordt dus stiekem € 0,23 duurder #LL14

Slimme mensen bij die organisatie..

Het tegenovergestelde doen van BKS, want dat pakte o zo slecht uit Ik hoopte juist dat festivals het voorbeeld van BKS gingen volgen.

Teunnis schreef:
(quote)

Het tegenovergestelde doen van BKS, want dat pakte o zo slecht uit Ik hoopte juist dat festivals het voorbeeld van BKS gingen volgen.

Precies, het systeem dat BKS hanteerde bij de eerste editie vond ik echt geweldig. Ik had eigenlijk een beetje verwacht dat andere Nederlandse festivals dat over zouden nemen, maar helaasch...

Wat ik ook heel tegenstrijdig vind is dat Lowlands zelf zegt dat de opbrengsten van het parkeergeld direct naar het bussysteem gaan. Maar die bussen kosten alsnog met gemak €20,- pp. Hoeveel zou dat zonder die opbrengsten van het parkeergeld dan wel niet kosten?

De liefhebbers van de oude Queens Of The Stone Age moeten maar eens naar Red Fang luisteren, dat zal ze waarschijnlijk wel bevallen.

Dat Mando Diao weer eens langs komt is ook leuk, maar die mogen ook wel eens een clubshow gaan geven.

Teunnis schreef:
(quote)

Hij deed afgelopen jaar al een paar keer zulke shows en zijn wens was/is om uiteindelijk een echte "band" te hebben. Binnenkort staat hij ook bij Muziekgebouw aan 't IJ met drummer. De rest van de namen hier genoemd + prijs + dat Holden ook al ergens anders met liveshow te bewonderen is maken dat ik direct weer 0 zin heb om naar Lowlands te gaan.
ik kan dit alleen maar bevestigen want ik zag hem vorig jaar al zo en ik kan ook zeggen dat het met een zalige drummer is en toen was het ook al te horen dat er later nog een saxofonist zou bijkomen ook.

Line-up valt vooralsnog niet mee en al helemaal niet als je de prijzen in ogenschouw neemt (€195,- voor een kaartje + € 15,- parkeergeld, wtf).

Heel tevreden met de line-up tot nu toe

pietselderie
De parkeerkosten zijn natuurlijk een mooie extra melkkoe. Dat dit verpakt wordt onder het mum van 'de vervuiler betaald mee' is natuurlijk onzin.
Wat betreft het verdwijnen van het statiegeld systeem, zelfde verhaal. Ik ken niemand die zich ooit geergerd heeft aan de glazenrapers. In mijn ogen een geweldig systeem.

Welk systeem werd gehanteerd bij BKS?

Het valt me op dat LL het elk jaar weer flikt om meer aan de bezoekers te verdienen. Is het niet via een verhoging van de entreeprijs, danwel verkapt door parkeergeld of het afschaffen van statiegeld.
En de Line-up van vorig jaar was om te janken. Ook dit jaar loop ik er nog niet warm voor al kunnen er uiteraard nog een boel goede namen bijkomen. Ze kunnen het zich schijnbaar veroorlofen aangezien inmiddels 80% van de bezoekers 'voor de sfeer' naar LL komt. Na 7 jaar op rij denk ik er toch serieus aan om niet meer te gaan.

Vorig jaar heb ik via Lowlove de vraag aan de organisator gesteld waarom er niet overgegaan wordt op het kaartverkoopsysteem van Glastonbury (kaarten op naam). Volgens Eric was dit niet nodig omdat het maximum te kopen kaarten is teruggevoerd naar 4 pp en ze er verder geen problemen mee ondervinden. Ik stoor me er namelijk al jaren aan dat direct na uitverkopen van de kaarten, Marktplaats wordt volgeplempt met kaarten van allerlei louche handelaren. Dit moet toch ook een keer aan banden worden gelegd? Laatst sprak ik iemand die zei standaard minimaal 12 kaarten te kopen, terwijl meneer met 3 vrienden LL bezoekt. De rest werd voor grof geld op Marktplaats verkocht. Sorry hoor, maar dan klopt je verkoopsysteem simpelweg niet.

pietselderie schreef:
Welk systeem werd gehanteerd bij BKS?

Dik, onbreekbaar plastic bekers waar je dan wel dik statiegeld voor betaalde. Uiteindelijk betaal je dus één keer statiegeld en lever je altijd weer je beker in voor een nieuwe. Wij hadden altijd wel een tas bij ons waar we de bekers in deden als ze op waren. Resultaat was dat ik volgens mij geen enkele beker op de grond heb zien liggen tijdens het festival. Dus buiten dat het milieuvriendelijk is, zorgt het er ook voor dat het terrein superschoon blijft. Kost je dan een keer een muntje aan statiegeld en je moet je beker bij je houden.

pietselderie schreef:
Wat betreft het verdwijnen van het statiegeld systeem, zelfde verhaal. Ik ken niemand die zich ooit geergerd heeft aan de glazenrapers. In mijn ogen een geweldig systeem.

Volgens mij zijn er veel mensen die zich afgelopen jaar (jaren daarvoor weet ik niet) hebben geergerd aan de buitenlandse bekerrapers. Dit komt vooral omdat ze ook tijdens de optredens in de tenten door het publiek lopen om bekers op te rapen. Dit zorgt er weer voor dat mensen de bekers expres kapot trappen. Zo goed vind ik het systeem dus weer niet. Het systeem van BKS klinkt veel beter.

BKS systeem klinkt voor mij juist heel kut, lijkt me vreselijk om de hele tijd je bekertjes bij je te moeten houden...

Joerii schreef:
BKS systeem klinkt voor mij juist heel kut, lijkt me vreselijk om de hele tijd je bekertjes bij je te moeten houden...

Veel liever dan dat je niet eens je laatste slok kan nemen doordat er een debiel zo graag je bekertje wil hebben. Doe mij maar het BKS systeem, is me erg goed bevallen.

Gloeilamp schreef:
(quote)

Veel liever dan dat je niet eens je laatste slok kan nemen doordat er een debiel zo graag je bekertje wil hebben. Doe mij maar het BKS systeem, is me erg goed bevallen.

Bij die gasten moet je eens voor de gein zo'n bekertje aan een vislijn hangen en dan wachten tot zo'n kwibus bukt om het bekertje op te rapen.... Een weekend goedkoop en flauw topvermaak gegarandeerd

Bardt1980 schreef:
(quote)

Bij die gasten moet je eens voor de gein zo'n bekertje aan een vislijn hangen en dan wachten tot zo'n kwibus bukt om het bekertje op te rapen.... Een weekend goedkoop en flauw topvermaak gegarandeerd

Zorgt voor mooie beelden inderdaad

Joerii schreef:

Dat hoorden we vorig jaar in aanloop naar BKS ook, maar achteraf hoor je daar nu niets meer over.

Het is niet kut, het werkt uitstekend, maar dat wisten we natuurlijk al lang doordat we ook wel eens in het buitenland een festival bezoeken.

MAS
Hopelijk geen beker systeem als bij BKS. Ik heb nooit een rugzak oid bij en geen zin om die bekers de hele tijd vast te houden.

Ben zeker bij met Gregory Porter heb hem vorig jaar moeten missen in Eindhoven. QOTSA, Skrillex en James Holden kunnen ook wel leuk zijn.

Reactie van Van Eerdenburg op de kritiek van de laatste tijd.

we zijn ons ervan bewust dat de vibe is dat dubstep dood is, maar Skrillex is wel founder van dat geluid

Die was mooi ja.

Het viel wel op dat bij Nick Cave en Nine Inch Nails de Alpha halfleeg was.
‘Ik begrijp dat iemand van 20 of 23 niet zo veel met hen heeft. Toen ik die leeftijd had, ging ik ook naar Pinkpop voor The Police en vond de Average White Band een stel ouwe lullen. Ik herken dat gevoel. Nine Inch Nails en Cave zijn acts die een volwassener publiek en geluid hebben. Lowlands trekt na 22 jaar een nieuwe generatie aan, ja. Op zich is dat een compliment. Dat bepaalde mensen zich dan van het festival vervreemden zie ik als een natuurlijk proces, wat normaal is.’

Het is wel waar. Als ouwe lul/oorspronkele doelgroep voel ik me inmiddels niet meer "welkom" op Lowlands. Maar bij de volgende passage kreeg ik wel heel erg last van mijn sluitspier:
Is het wat dat betreft typisch dat de Bravo steeds vaker uitpuilt?
‘Elektronische dansmuziek (EDM, red.) groeit, en dan vooral de left-wing elektronische muziek. Dat is een sign of the times. Het is de sound van nu. Aan de andere kant past het poppy EDM niet bij Lowlands, ons publiek houdt niet van Avicii of Tiësto.’

Haha Tiesto past niet maar een Skrillex wel, en wat is left-wing elektronische muziek?

EDM toch, of wordt hier miscchien IDM bedoeld? Iets met klok ende klepel?
En vergis ik me, of stond Tiesto niet aleens op Lowlands (grof schandaal)?

Je hebt gelijk, in 2002 stond hij al eens op Lowlands. Toen was hij nog verantwoord bezig denk ik, en zat ie aan de linker kant van de elektronische muziek.

Volgens mij had Tiesto in 2002 het probleem dat hij net een hit scoorde, want op basis van zijn Magik-werk verdiende hij toch best een spotje. Maar toen kon het nog, schandalen, Dano is ook een keer de tent uitgegooid.

Maar in 2002 had ik geen last van de mensen die voor Tiesto kwamen, sterker nog, als casual geklede muziekliefhebber kreeg ik "jij, hoort hier niet!" naar mijn hoofd, schijnbaar was een overhemmetje not done, een gesprekje daarna doet wonderen, want die kerel bleek geen ruk van muziek af te weten, maar dat was toen Lowlands nog een vies alto-festival was, in 2011 (mijn laatste keer) liep ik er schijnbaar als een sloeber bij, al is mijn kledingstijl in die tijd vrijwel niet veranderd.

En zet Avicii neer en de hele tent stroomt vol.

Verder zou ik meer respect voor van Eerdenburg hebben als hij gewoon zegt: ja, jongens het enige doel dat ik heb is een financieel succesvol festival draaien en daarvoor doe ik alles en heb ik schijt aan alles wat anderen vinden, zo lang ik mijn salaris maar verdien.

Het gedraai en gejank is genant aan het worden, het huidige publiek vindt Nick Cave schijnbaar een oude lul (geen artiest die relavanter was vorig jaar, als je het mij vraagt, maar goed Wilco is schijnbaar ook geen Lowlands act), maar die Seasick Steve is toch zooooo leuk, superdik man.

Ik was toen ook bij Dano, was in de jaren negentig. Kan me niet herinneren dat hij de tent uitgegooid werd, was wel heel leeg, hij kwam na Type o Negative als ik het goed heb.
Ik vond het toen wel erg gaaf, maar was wel een van de weinigen.

Onweerwolf
Teunnis schreef:
(quote)

Dik, onbreekbaar plastic bekers waar je dan wel dik statiegeld voor betaalde. Uiteindelijk betaal je dus één keer statiegeld en lever je altijd weer je beker in voor een nieuwe. Wij hadden altijd wel een tas bij ons waar we de bekers in deden als ze op waren. Resultaat was dat ik volgens mij geen enkele beker op de grond heb zien liggen tijdens het festival. Dus buiten dat het milieuvriendelijk is, zorgt het er ook voor dat het terrein superschoon blijft. Kost je dan een keer een muntje aan statiegeld en je moet je beker bij je houden.

Prima systeem inderdaad. Op de Duitse metalfestivals waar ik kom wordt dit al jaren gedaan.

Overigens een tip voor mensen die geen zin hebben om een beker vast te houden nadat 'ie leeg is: koop een rond leren bandje dat je aan je riem kunt bevestigen. De meeste bekers zijn van boven breder dan van onder dus dat past perfect.

Parkeergeld betalen lijkt me overigens ook volstrekt normaal, toch?

Maar goed ik kom inmiddels al 18 jaar niet meer op Lowlands.

trebremmit schreef:
Ik was toen ook bij Dano, was in de jaren negentig. Kan me niet herinneren dat hij de tent uitgegooid werd, was wel heel leeg, hij kwam na Type o Negative als ik het goed heb.
Ik vond het toen wel erg gaaf, maar was wel een van de weinigen.

Ik was daar niet bij, maar ik lees altijd over het gooien met bier als het over Dano gaat, maar misschien is dat verhaal wel een eigen leven gaan leiden.

Sommige verhalen zijn best mooi, zo lees ik ook dat Bob Weston in 1995 gezegd zou hebben tegen iemand in het publiek: "do you know what we do in America with people like you, we kill them"

Mooie tijden, dadelijk in mei maar weer gaan kijken.

Gast
geplaatst: vandaag om 22:00 uur

geplaatst: vandaag om 22:00 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.