Muziek / MusicMeter Live! / Gisteren ... gezien!
zoeken in:
0
geplaatst: 10 november 2013, 13:03 uur
Gisteravond Arctic Monkeys gezien in Vorst Nationaal in Brussel. Gewoon via de website van de zaal had ik voor 2 tientjes meer VIP tickets bemachtigd, voor dit al uitverkochte concert. Naast de zaal parkeren, eigen ingang en garderobe, lekkere stoel ook nog vooraan in het midden. 
Vooroptreden was van the Strypes, die ik eerder al in de kleine zaal van Paradiso had gezien. Dat was toen al overtuigend, maar ze konden ook deze grote zaal aan. Knap van die jonge ventjes.
Het concert van Arctic Monkeys was werkelijk geweldig. Alex Turner had er echt zin in en was in topvorm. Vlak hiervoor waren een paar concerten geschrapt, wegens problemen met zijn stem. Die klonk nu extra gesmeerd: erg goed. En wat een uitstraling heeft die jongen gekregen. Wat een verschil met dat schuchtere jochie van een paar jaar terug.
Het eerste deel van de setlist (vanaf setlist.fm) was hun stevige snelle rockkant, bepaald niet vervelend:
Do I Wanna Know?
I Want It All
(Live debut)
Brianstorm
Dancing Shoes
Don't Sit Down 'Cause I've Moved Your Chair
Crying Lightning
One for the Road
Fireside
Old Yellow Bricks
Why'd You Only Call Me When You're High?
Arabella
(With 'War Pigs' snippet)
Pretty Visitors
I Bet You Look Good on the Dancefloor
Dit was echt 'ouderwets' met daartussen ook nieuwe nummers. Vervolgens was het tweede deel wat relaxter, behalve de afsluiter van het nieuwe album (van setlist.fm):
Cornerstone
No. 1 Party Anthem
Piledriver Waltz
Fluorescent Adolescent
I Wanna Be Yours
Encore:
Snap Out of It
Mardy Bum
R U Mine?
De band werd nu ook ondersteund door een toetsenist en volgens mij beschikken ze nu over topapparatuur voor zo'n zaal als dit. Belangrijkste is natuurlijk dat ze die instrumenten goed bespelen en dat deden ze weer voortreffelijk. Daarbij kwam een uitstekende lichtshow en/of belichting.
De sfeer in de zaal was ook erg goed, een paar keer explodeerde die. Kortom: een topconcert! 4,5*

Vooroptreden was van the Strypes, die ik eerder al in de kleine zaal van Paradiso had gezien. Dat was toen al overtuigend, maar ze konden ook deze grote zaal aan. Knap van die jonge ventjes.
Het concert van Arctic Monkeys was werkelijk geweldig. Alex Turner had er echt zin in en was in topvorm. Vlak hiervoor waren een paar concerten geschrapt, wegens problemen met zijn stem. Die klonk nu extra gesmeerd: erg goed. En wat een uitstraling heeft die jongen gekregen. Wat een verschil met dat schuchtere jochie van een paar jaar terug.
Het eerste deel van de setlist (vanaf setlist.fm) was hun stevige snelle rockkant, bepaald niet vervelend:
Do I Wanna Know?
I Want It All
(Live debut)
Brianstorm
Dancing Shoes
Don't Sit Down 'Cause I've Moved Your Chair
Crying Lightning
One for the Road
Fireside
Old Yellow Bricks
Why'd You Only Call Me When You're High?
Arabella
(With 'War Pigs' snippet)
Pretty Visitors
I Bet You Look Good on the Dancefloor
Dit was echt 'ouderwets' met daartussen ook nieuwe nummers. Vervolgens was het tweede deel wat relaxter, behalve de afsluiter van het nieuwe album (van setlist.fm):
Cornerstone
No. 1 Party Anthem
Piledriver Waltz
Fluorescent Adolescent
I Wanna Be Yours
Encore:
Snap Out of It
Mardy Bum
R U Mine?
De band werd nu ook ondersteund door een toetsenist en volgens mij beschikken ze nu over topapparatuur voor zo'n zaal als dit. Belangrijkste is natuurlijk dat ze die instrumenten goed bespelen en dat deden ze weer voortreffelijk. Daarbij kwam een uitstekende lichtshow en/of belichting.
De sfeer in de zaal was ook erg goed, een paar keer explodeerde die. Kortom: een topconcert! 4,5*
0
geplaatst: 10 november 2013, 20:41 uur
Vanmiddag in Ottersum een prachtig live concert van Moddi gezien. In de kapel van poppodium Roepaen een bijna sacrale uitvoering van het prachtige werk van Moddi. Zo'n 75 toeschouwers hoorden een aantal perfecte "naked" songs van zijn werk. Moddie afwisselend op piano, gitaar of accordeon met naast hem een vrouwelijk bandlid op contrabas en zang. Betoverend mooi. Moddi is een introverte, sympathieke en beetje wereldvreemde artiest. Na een optreden gisteren in Rotterdam schoot de achterdeur van het busje open en ging een doos met 250 cd's over het asfalt. Een aantal van de beschadigde cd's (enkel de doosjes) stonden in een koffer voor het publiek. Je mocht zelf bepalen wat je er voor wilde geven. Waar vind je dat nog. Een van de betere concerten van de afgelopen tijd. Artiest, muziek, plaats en uitvoering klopten gewoon. Zeldzaam goed.
0
geplaatst: 11 november 2013, 11:34 uur
Moddi ook laatst live gezien, in vondelkerk in Amsterdam. Beste concert van Moddi tot nu toe, ik heb hem 3 keer gezien. Dit keer speelde hij zonder een band maar enkel met een contrabas, en dat klonk heel mooi, zeker in de kerk. Wat een geluid! Ook was het een uitzonderlijk lang optreden, één uur en 50 minuten!
0
geplaatst: 11 november 2013, 11:40 uur
Opvallend. In Rotterdam was er volgens mij een cello, geen contrabas?
0
geplaatst: 11 november 2013, 17:25 uur
Ik heb gisteren een fantastisch concert van Foals in Vredenburg gezien. Het lukt me nu even niet om er een heel verhaal over te typen, maar ik vond het echt geweldig. Van alle concerten waar ik naar toe geweest ben (en dat zijn er niet zo heel veel) vond ik dit tot nu toe de beste.
0
geplaatst: 11 november 2013, 20:31 uur
Masimo schreef:
Kan het zijn dat beide instrumenten aardig op elkaar lijken? Het was in ieder geval erg mooi.
0
geplaatst: 11 november 2013, 20:32 uur
Dat zal wel, want een contrabas geeft een beetje een humptydumpty geluid
Erg laag.
Mooie tonen kan je wel uit een cello halen
Erg laag. Mooie tonen kan je wel uit een cello halen

0
geplaatst: 11 november 2013, 20:35 uur
De mooie tonen waren ook bij mij aanwezig, dan zal het een cello zijn geweest.. 
Die CD's had ik een foto van gezien, leuke oplossing, wel pech, zeg..
Hoeveel was die Noorse LP eigenlijk, Broem?

0
geplaatst: 12 november 2013, 00:21 uur
Ik ben gister ook naar Foals geweest in Vredenburg. Was de 3e keer dit jaar dat ik ze heb gezien en man man man, wat was het weer geweldig. Vanaf vrijwel het begin was het (staande) publiek één grote dansende gekte. Mooie setlist was het weer, al miste ik wel Electric Bloom en vooral Blue Blood, wat misschien wel me favoriete nummer van Foals is. Ik ben benieuwd in welke zaal ze de volgende keer staan, een zaal als de HMH kunnen ze denk ik makkelijk aan.
0
geplaatst: 12 november 2013, 07:41 uur
VladTheImpaler schreef:
Ik ben gister ook naar Foals geweest in Vredenburg. Was de 3e keer dit jaar dat ik ze heb gezien en man man man, wat was het weer geweldig. Vanaf vrijwel het begin was het (staande) publiek één grote dansende gekte. Mooie setlist was het weer, al miste ik wel Electric Bloom en vooral Blue Blood, wat misschien wel me favoriete nummer van Foals is. Ik ben benieuwd in welke zaal ze de volgende keer staan, een zaal als de HMH kunnen ze denk ik makkelijk aan.
Als er iemand met een Bloc Party shirt op je tenen heeft gestaan, dan was ik dat waarschijnlijk
. Maar toevallig waren dat precies de twee nummers die ik ook miste, al was ik wel heel blij met The French Open.
0
geplaatst: 12 november 2013, 08:44 uur
Masimo schreef:

In Amsterdam, Vondelkerk vroeg ie 25 eu (maar die waren dan niet kapot uit de auto gevallen
).
0
geplaatst: 12 november 2013, 18:35 uur
In Ottersum hetzelfde bedrag. Gelukkig waren de lp's nog allemaal heel. De moeite waard. Mooi album en perfecte klank.
0
geplaatst: 13 november 2013, 08:12 uur
Marillion in de Philharmonie in Haarlem.
Door een samenwerkingsverband met het Patronaat worden er tegenwoordig ook rockconcerten gegeven in De Philharmonie, een mooie concertzaal vlakbij de Bavokerk dat zowel voor sta- als zitconcerten geschikt is. Vergeleken met de meeste poppodia waren de voorzieningen luxe en was de logistiek prima. De akoestiek van de zaal was goed en door de hoogte kwam de lichtshow goed uit de verf.
Marillion zelf was in goede doen gisteren. Hogarth was - in tegenstelling tot de concertreeks van vorig jaar - goed bij stem. De setlist was wat eenzijdig: vier nummers van de laatste plaat was wat veel van het goede en verder leek de band vooral voor lange nummers te gaan. De uitvoeringen waren gelukkig grotendeels wel weer goed. Grotendeels, omdat Hogarth van Garden Party een puinhoop maakte. Gelukkig was het publiek wat tekstvaster.
Marillion was weer goed, hopelijk over niet al te lange tijd weer maar dan met een wat gevarieerdere setlist.
1.The Invisible Man
2.Beautiful
3.Sounds That Can't Be Made
4.The Sky Above the Rain
5.An Accidental Man
6.Power
7.This Strange Engine
Encore:
8.Mad
9.Neverland
Encore 2:
10.Gaza
11.Garden Party
Door een samenwerkingsverband met het Patronaat worden er tegenwoordig ook rockconcerten gegeven in De Philharmonie, een mooie concertzaal vlakbij de Bavokerk dat zowel voor sta- als zitconcerten geschikt is. Vergeleken met de meeste poppodia waren de voorzieningen luxe en was de logistiek prima. De akoestiek van de zaal was goed en door de hoogte kwam de lichtshow goed uit de verf.
Marillion zelf was in goede doen gisteren. Hogarth was - in tegenstelling tot de concertreeks van vorig jaar - goed bij stem. De setlist was wat eenzijdig: vier nummers van de laatste plaat was wat veel van het goede en verder leek de band vooral voor lange nummers te gaan. De uitvoeringen waren gelukkig grotendeels wel weer goed. Grotendeels, omdat Hogarth van Garden Party een puinhoop maakte. Gelukkig was het publiek wat tekstvaster.
Marillion was weer goed, hopelijk over niet al te lange tijd weer maar dan met een wat gevarieerdere setlist.
1.The Invisible Man
2.Beautiful
3.Sounds That Can't Be Made
4.The Sky Above the Rain
5.An Accidental Man
6.Power
7.This Strange Engine
Encore:
8.Mad
9.Neverland
Encore 2:
10.Gaza
11.Garden Party
0
geplaatst: 13 november 2013, 10:28 uur
Nick Cave & the Bad Seeds in Düsseldorf. Net zoals eerder dit jaar op Primavera Sound en vorige week in Amsterdam (als ik de berichten hier mag geloven) verkeren ze in topvorm.
Het enige wat er er voor mij in Barcelona aan ontbrak was een goedgevulde setlist; ze speelden maar een uur op Primavera. Ik wilde dus absoluut nog een eigen show van ze zien en kreeg gisteren precies wat ik wilde. De beste nummers van het nieuwe album Push the Sky Away (vooral Jubilee Street en Higgs Boson Blues waren geniaal gebracht) afgewisseld met hoogtepunten uit Cave's oeuvre zoals From Her to Eternity, Into My Arms, Stagger Lee en Papa Won't Leave You Henry.
Het enige wat er er voor mij in Barcelona aan ontbrak was een goedgevulde setlist; ze speelden maar een uur op Primavera. Ik wilde dus absoluut nog een eigen show van ze zien en kreeg gisteren precies wat ik wilde. De beste nummers van het nieuwe album Push the Sky Away (vooral Jubilee Street en Higgs Boson Blues waren geniaal gebracht) afgewisseld met hoogtepunten uit Cave's oeuvre zoals From Her to Eternity, Into My Arms, Stagger Lee en Papa Won't Leave You Henry.
0
geplaatst: 13 november 2013, 11:54 uur
Broem schreef:
Kan het zijn dat beide instrumenten aardig op elkaar lijken? Het was in ieder geval erg mooi.
Een contrabas is ongeveer 2 keer zo groot als een cello, dus die moeten wel uit elkaar te houden zijn hoor (quote)

0
geplaatst: 13 november 2013, 12:04 uur
Brunniepoo schreef:
11.Garden Party
11.Garden Party
Jezus spelen ze dat nog steeds?
0
geplaatst: 13 november 2013, 12:05 uur
El Ninjo schreef:
O ja...Boudewijn de Groot....daar heb ik ergens in april in het Scheldetheater in Terneuzen ook nog een kaartje voor....die setlist ziet er inderdaad wel erg goed uit
O ja...Boudewijn de Groot....daar heb ik ergens in april in het Scheldetheater in Terneuzen ook nog een kaartje voor....die setlist ziet er inderdaad wel erg goed uit
Ooit eens in Vredenburg gezien en een geweldig leuke avond gehad.
0
geplaatst: 13 november 2013, 12:45 uur
Een paar optredens geleden schijnen ze zelfs Market Square Heroes gespeeld te hebben.
0
geplaatst: 13 november 2013, 13:34 uur
En zelfs Kayleigh / Lavender werden gisteren gespeeld, zij het niet door Marillion zelf maar door support act Jacob Moon in een verdienstelijke akoestische versie. Ik vond zijn laatste nummer erg sterk, volgens mij was dat een cover, iemand enig idee wat dat was?
Altijd fijn om Marillion live aan het werk te zien. Mijn laatste keer was alweer vijf jaar geleden in De Waerdse Tempel Heerhugowaard. (Jammer dat die het niet heeft gered, was een goeie zaal)
Het was mijn eerste bezoek aan de Philharmonie, bepaald geen poppodium maar meer een opera achtige entourage. Misschien kwam het door die ‘upmarket’ ambiance dat het publiek zich nogal ‘beschaafd’ hield, om niet te zeggen tam. Goede akoestiek en geluid trouwens, dat dan weer wel.
Setlijst was inderdaad nogal eenzijdig, de band geeft er momenteel de voorkeur aan om vooral lange (>10 min) nummers te spelen. Persoonlijk had ik bijvoorbeeld Neverland en This Strange Engine graag ingeruild voor Easter, Afraid of Sunlight, Out of this World. Van Happiness is the Road werd zelfs helemaal niets gespeeld. Maar goed, met zo’n enorm oevre als dat van Marillion moeten er uiteraard keuzes worden gemaakt.
Marillion steekt nog altijd in uitstekende vorm en staat live nog altijd op eenzame hoogte. Waar andere bands van deze leeftijd het meestal moeten hebben van hun oude hits (Garden Party, iemand..?) weet Marillion nog het meeste indruk te maken met hun recente werk.
Altijd fijn om Marillion live aan het werk te zien. Mijn laatste keer was alweer vijf jaar geleden in De Waerdse Tempel Heerhugowaard. (Jammer dat die het niet heeft gered, was een goeie zaal)
Het was mijn eerste bezoek aan de Philharmonie, bepaald geen poppodium maar meer een opera achtige entourage. Misschien kwam het door die ‘upmarket’ ambiance dat het publiek zich nogal ‘beschaafd’ hield, om niet te zeggen tam. Goede akoestiek en geluid trouwens, dat dan weer wel.
Setlijst was inderdaad nogal eenzijdig, de band geeft er momenteel de voorkeur aan om vooral lange (>10 min) nummers te spelen. Persoonlijk had ik bijvoorbeeld Neverland en This Strange Engine graag ingeruild voor Easter, Afraid of Sunlight, Out of this World. Van Happiness is the Road werd zelfs helemaal niets gespeeld. Maar goed, met zo’n enorm oevre als dat van Marillion moeten er uiteraard keuzes worden gemaakt.
Marillion steekt nog altijd in uitstekende vorm en staat live nog altijd op eenzame hoogte. Waar andere bands van deze leeftijd het meestal moeten hebben van hun oude hits (Garden Party, iemand..?) weet Marillion nog het meeste indruk te maken met hun recente werk.
0
geplaatst: 13 november 2013, 13:44 uur
Opvallend dat je het over een eenzijdige setlist hebt en dan over nummers begint welke je graag zou horen welke bij de meeste gespeelde nummers ooit van de band behoren. Denk ik aan een verrassende setlist dan zou ik toch op andere nummers uit komen. Of dat dan betere/leukere nummers zijn is een andere discussie 
andere opvallende zaak is dat het voorprogramma nummers nadoet van de hoofdact.

andere opvallende zaak is dat het voorprogramma nummers nadoet van de hoofdact.
0
geplaatst: 13 november 2013, 14:20 uur
Brunniepoo schreef:
vier nummers van de laatste plaat was wat veel van het goede
vier nummers van de laatste plaat was wat veel van het goede
De tour heet dan ook "Sounds Live 2013"

Ik was er ook en beschouw dit concert als een meer dan geslaagde 'revanche' van het concert vorig jaar in Enschede, waarbij Hogarth letterlijk en figuurlijk behoorlijk ontstemd was.
Ik vond het een mooie setlist. Dit blijft natuurlijk altijd persoonlijk, en ik heb ook nog wel wat wensen, maar over het algemeen ben ik erg tevreden over dit ouderwets goed avondje Marillion.

0
geplaatst: 13 november 2013, 15:11 uur
Jumpjet schreef:
En zelfs Kayleigh / Lavender werden gisteren gespeeld, zij het niet door Marillion zelf maar door support act Jacob Moon in een verdienstelijke akoestische versie. Ik vond zijn laatste nummer erg sterk, volgens mij was dat een cover, iemand enig idee wat dat was?
Subdivisions van Rush. Was inderdaad erg verdienstelijk, net als opener Come talk to me van Peter Gabriel. Eigen werk was trouwens ook prima, ik vond de Marillioncover eigenlijk juist het minste onderdeel van zijn optreden.
Helemaal mee eens.
Daar had ik sowieso niet op gelet, maar volgens mij hadden we de Sounds-promotour vorig jaar al gehad dus ik had ditmaal op een stuk of twee nummers gerekend (gezien het optreden van gisteren zouden dat dan Sky above the rain en Gaza zijn geworden).
Ja, die snapte ik dus ook niet helemaal.
0
geplaatst: 13 november 2013, 15:17 uur
Wouter vrijdag ligt de 2 disc heruitgave van Sounds in de winkel, dus misschien daarom de Sounds verwijzing.
0
geplaatst: 13 november 2013, 15:39 uur
Thanx!
Ja, die snapte ik dus ook niet helemaal. [/quote]
Als je je grootste hit door het voorprgramma laat spelen, hoef je het zelf niet meer te doen..
0
geplaatst: 13 november 2013, 20:19 uur
Paap_Floyd schreef:
(quote)
Een contrabas is ongeveer 2 keer zo groot als een cello, dus die moeten wel uit elkaar te houden zijn hoor
Ik zal eens wat Googlen op afbeeldingen...Het was een cello.

0
geplaatst: 13 november 2013, 23:36 uur
Net terug van Mark Lanegan in de Catharinakerk in Eindhoven (3 Nights in Heaven)... hemels mooi ook...
0
geplaatst: 14 november 2013, 08:06 uur
Jumpjet schreef:
Ik vond zijn laatste nummer erg sterk, volgens mij was dat een cover, iemand enig idee wat dat was?
Ik vond zijn laatste nummer erg sterk, volgens mij was dat een cover, iemand enig idee wat dat was?
0
vanson
geplaatst: 14 november 2013, 10:24 uur
freakey schreef:
Net terug van Mark Lanegan in de Catharinakerk in Eindhoven (3 Nights in Heaven)... hemels mooi ook...
Was inderdaad erg goed. Leuk ook dat hij 'Halo of Ashes' speelde. Wat dat betreft had ik wel wat meer Screaming Trees-werk willen horen in deze setting in plaats van de op de meest recente plaat ook al niet briljante covers.
* denotes required fields.