MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / MusicMeter Live! / Gisteren ... gezien!

zoeken in:
Stijn_Slayer schreef:
Twee weken terug Riley Walker. Viel me eigenlijk wat tegen: veelal elektrische jams, die te weinig variatie boden en vaak te lang duurden. Groot contrast met de platen. Akoestisch en iets bondiger komen zijn nummers veel beter tot hun recht.

Precies mijn mening; om met zo'n jam te openen cq af te sluiten vind ik prima maar werkelijk iedere song deed hij hierin verzanden. In 1,5 uur 6 nummers met gepingelpangelpongel daar kom ik niet voor.

Riley Walker @Doornroosje was ik ook. Tegenvaller. Was solo een paar maanden eerder tijdens RSD een genot.

Voor het eerst Godspeed You! Black Emperor live aan het werk gezien in Kraterfront: een klank- en lichtsspel in Heuvelland ter herinnering van de Mijnenslag. Werkelijk een uniek schouwspel.

SébastienY schreef:
Voor het eerst Godspeed You! Black Emperor live aan het werk gezien in Kraterfront: een klank- en lichtsspel in Heuvelland ter herinnering van de Mijnenslag. Werkelijk een uniek schouwspel.

Gezien het tijdstip niet tot het eind gebleven?

Net thuis gekomen en nu even naar het strand. Wellicht vanavond een uitgebreid bericht. Wat een avond!

angelin schreef:
(quote)

Gezien het tijdstip niet tot het eind gebleven?

Net thuis gekomen en nu even naar het strand. Wellicht vanavond een uitgebreid bericht. Wat een avond!

Nee klopt, moest vroeg op deze morgen maar het was maar tien minuutjes met de fiets dus het meeste kunnen zien.

Stijn_Slayer
Holden schreef:
Riley Walker @Doornroosje was ik ook. Tegenvaller. Was solo een paar maanden eerder tijdens RSD een genot.

Speelde hij toen ook vooral elektrisch?

Zijn band vond ik in het voorprogramma trouwens pas richtingloos, echt heel slecht.

SébastienY schreef:

Damn, gemist, wat had ik hier graag bij willen zijn. Speelden ze bekend werk of was het één lange drone speciaal gemaakt voor het Kraterfront?

Johnny Marr schreef:
(quote)

Damn, gemist, wat had ik hier graag bij willen zijn. Speelden ze bekend werk of was het één lange drone speciaal gemaakt voor het Kraterfront?

Was een combinatie van eerder werk en een nieuwe compositie. Na Moya ben ik vertrokken alleszins.

DE SETLIST: Buildings / Railroads / New Composition for Kraterfront / Moya / Blaise Bailey Finnegan III.

En Focus Knack heeft een recensie neergeschreven, en geeft GYBE de volle vijf sterren.

Holy shit, Moya. Balen!!

Godspeed You! Black Emperor, Heuvelland, België

GY!BE programmeren op een evenement dat voornamelijk gericht is op de lokale bevolking mag een heldendaad genoemd worden. Of de Canadezen gisteravond veel nieuwe mensen aan zich hebben weten te binden waag ik te betwijfelen.

Hebben ze daar zelf hun best voor gedaan? Nee! Vooraf geen interview, geen fotosessie en een setlist die voor de gemiddelde Moeke best lastig te behappen is . Zelf heb ik de indruk dat we gisteren zijn getrakteerd op een binnenkort te verschijnen nieuw album in zijn geheel. Maar je weet het met dit gezelschap natuurlijk nooit.

Het voorprogramma, dat op een andere locatie plaats had, kon mij niet echt bekoren en afgaand op het publiek maakte ik mij ook een beetje zorgen over het optreden waarvoor ik 3,5 uur had gereden. Een leegloop was te verwachten, maar hopelijk konden de mensen het fatsoen opbrengen om niet overal doorheen te beppen. Hoewel er inderdaad sprake was van een leegloop, werd er amper gepraat in mijn omgeving.

Voorafgaand aan Godspeed was er een human screen; beelden geprojecteerd op een muur van mensen in witte overalls. Een aantal bandleden aanschouwden dit nabij de tribune (volgens mij was ik de enige die ze herkende) en op het moment dat dit was afgelopen werd 'Hope Drone' ingezet. Mooi om te zien hoe ze zich vervolgens sloffend naar het podium begaven.
Aansluitend werden Buildings en Railroads (redelijk nieuwe versie naar mijn idee) ten gehore gebracht.

Een lange, nieuwe compositie volgde en als dit samen met eerder gespeelde nummers het nieuwe album gaat vormen wordt het naar mijn idee een sterke worp.
En als je dan denkt dat je getuige bent van een zeer sterk optreden word je ook nog getrakteerd op Slow Riot For New Zero Kanada in zijn geheel.

GY!BE en laserstralen lijkt geen combinatie, maar het werkte gisteravond als een malle.
Ik heb zo'n beetje hemel en aarde moeten verzetten om bij dit optreden te kunnen zijn en ben erg blij dat ik dit heb gedaan. De intense muziek (met een perfect volume), de maan boven het podium en de lasers in het prachtige landschap zorgden voor een setting die ik nog niet eerder heb mogen ervaren. Vraag me af of ik ooit nog zo'n setting ga meemaken.

angelin schreef:

GY!BE programmeren op een evenement dat voornamelijk gericht is op de lokale bevolking mag een heldendaad genoemd worden. Of de Canadezen gisteravond veel nieuwe mensen aan zich hebben weten te binden waag ik te betwijfelen.

Hebben ze daar zelf hun best voor gedaan? Nee! Vooraf geen interview, geen fotosessie en een setlist die voor de gemiddelde Moeke best lastig te behappen is . Zelf heb ik de indruk dat we gisteren zijn getrakteerd op een binnenkort te verschijnen nieuw album in zijn geheel. Maar je weet het met dit gezelschap natuurlijk nooit.

Het voorprogramma, dat op een andere locatie plaats had, kon mij niet echt bekoren en afgaand op het publiek maakte ik mij ook een beetje zorgen over het optreden waarvoor ik 3,5 uur had gereden. Een leegloop was te verwachten, maar hopelijk konden de mensen het fatsoen opbrengen om niet overal doorheen te beppen. Hoewel er inderdaad sprake was van een leegloop, werd er amper gepraat in mijn omgeving.

Voorafgaand aan Godspeed was er een human screen; beelden geprojecteerd op een muur van mensen in witte overalls. Een aantal bandleden aanschouwden dit nabij de tribune (volgens mij was ik de enige die ze herkende) en op het moment dat dit was afgelopen werd 'Hope Drone' ingezet. Mooi om te zien hoe ze zich vervolgens sloffend naar het podium begaven.
Aansluitend werden Buildings en Railroads (redelijk nieuwe versie naar mijn idee) ten gehore gebracht.

Een lange, nieuwe compositie volgde en als dit samen met eerder gespeelde nummers het nieuwe album gaat vormen wordt het naar mijn idee een sterke worp.
En als je dan denkt dat je getuige bent van een zeer sterk optreden word je ook nog getrakteerd op Slow Riot For New Zero Kanada in zijn geheel.

GY!BE en laserstralen lijkt geen combinatie, maar het werkte gisteravond als een malle.
Ik heb zo'n beetje hemel en aarde moeten verzetten om bij dit optreden te kunnen zijn en ben erg blij dat ik dit heb gedaan. De intense muziek (met een perfect volume), de maan boven het podium en de lasers in het prachtige landschap zorgden voor een setting die ik nog niet eerder heb mogen ervaren. Vraag me af of ik ooit nog zo'n setting ga meemaken.

De opkomende maan ook gespot trouwens? Was wel vrij uniek, maakte het helemaal speciaal. Bij het begin van het lichtspektakel kwam plots de feloranje volle maan op. Alsof het zo moest zijn.

SébastienY schreef:
(quote)

De opkomende maan ook gespot trouwens? Was wel vrij uniek, maakte het helemaal speciaal. Bij het begin van het lichtspektakel kwam plots de feloranje volle maan op. Alsof het zo moest zijn.

Het moest zo zijn.

Was inderdaad één van de mooiere dingen die ik al gezien heb! Vooral de WOI compositie en Slow Riot waren om bij te huilen!

Stijn_Slayer schreef:
Speelde hij toen ook vooral elektrisch?

Zijn band vond ik in het voorprogramma trouwens pas richtingloos, echt heel slecht.
Tijdens RSD, bij Sounds in Venlo, speelde hij akoestisch. Het beroerde voorprogramma @Doornroosje was ook zijn begeleidingsband. Droeg niet bij aan mijn eindoordeel.

Hendrik68
Niet gisteren, maar afgelopen zaterdag alweer. Het jaarlijkse Retropop in Emmen. Een festival waarbij het niet om de muziek gaat, maar om de vele bekenden van nu en vroeger die je allemaal tegenkomt. Als er dan een goede band voorbij komt dan is dat uiteraard meegenomen. En dat is wel eens minder geweest. Bij binnenkomst hoorde ik de dames van Lois Lane al bezig en die heb ik meer dan 25 jaar ook al eens gezien. Toen bleken de dames al over uitstekende live capaciteiten te beschikken en daar is nog altijd weinig aan glans aan verloren gegaan. Nog steeds weten ze het publiek als geen ander te bespelen. Dat gold natuurlijk niet voor Chris Norman, de eerste act van het hoofdpodium, al viel die ook best nog wel mee. Hij wist met zijn botox hoofd toch een prima show weg te geven. En voor hem pleitte dat het poepflauwe "Who the fuck is Alice" geen kans kreeg. Dat had hij in de plaatselijke media vooraf ook al gezegd. Daar had hij geen zin in. Ik was wel de helft van de tijd in gesprek met oude bekende, dus de "focus" was niet helemaal 100 procent.

De echte kwaliteit kwam toen Fisher Z het hoofdpodium besteeg. In 2008 speelde Watts al eens solo op Retropop en dat was een stuk minder. Met band was het een geoliede machine die het publiek met een mix van oude songs en werk van hun uitstekende nieuwe album in extase bracht.

Dan was het de beurt aan de reden dat ik Grolloo inruilde voor Retropop: Doe Maar. Ik kan zeggen dat ik geen spijt heb gehad dat ik om die reden naar Retropop ben gegaan. Uitstekende show met alles erop en er aan, zelfs Joost Belinfante die tegenwoordig op een kabouter lijkt (of zoals Doe Maar zelf zei: "onze enige echte Gandalf". En er was uiteraard een bak jeugdsentiment bij, dat vooral. Wel had ik direct na afloop het gevoel: OK klaar, nu hoef ik ze ook niet nog een keer te zien.

Een band die ik best nog een keer wil zien en waarvan ik dat van te voren absoluut niet verwacht had was Direct. Hadden niet misstaan op het hoofdpodium. Werkelijk magistrale show met een uitblinkende drummer, een uitstekende blazerssectie. Eigenlijk waren ze allemaal goed. De helicopter die het nieuws haalde vloog tijdens deze show over het terrein. Iedereen dacht dat er iemand onwel was geworden en opgehaald werd door de traumaheli. Pas later kregen we te horen dat we hadden moet schrikken.

De Pretenders brachten een uitstekende professionele show met een groot aantal van hun hits. Geen poespas, geen valse sentimenten. Daardoor wist niet iedereen de show op waarde te schatten. Hynde is nou eenmaal niet iemand die het publiek bespeelt en dat heb je te accepteren. Ik vind het prima.

Voor mij en velen met mij zat het festival er toen op. Rodger Hodgson was ooit zanger van Supertramp. Dat vond ik al niks en na een paar nummers wist ik al wel genoeg. Je moet sympho liefhebber zijn om dit te begrijpen en in mijn vriendenkring loopt er niet zo iemand rond, waardoor niemand de behoefte voelde te blijven. Het was mooi geweest. Op vrijdag had ik in Grolloo op muzikaal niveau een absoluut hoogtepunt beleefd, op Retropop beleefde ik een van de gezelligste edities van de laatste jaren met alleszins acceptabele muziek. Ik teken er voor volgend jaar zo weer voor.

Hendrik68 schreef:
De helicopter die het nieuws haalde vloog tijdens deze show over het terrein. Iedereen dacht dat er iemand onwel was geworden en opgehaald werd door de traumaheli. Pas later kregen we te horen dat we hadden moet schrikken.

Ik vermoedde al zoiets.

angelin schreef:

Voor jou 3,5 uur rijden. Voor mij een kwartier. En toch was ik er niet bij. Onbegrijpelijk.

Johnny Marr schreef:
(quote)

Voor jou 3,5 uur rijden. Voor mij een kwartier. En toch was ik er niet bij. Onbegrijpelijk.

Ik heb het nog bewust op de site gezet.

Ik wil je geen zout in de wonden strooien, maar je hebt echt iets gemist. Ben er nog steeds mee bezig.

Ze komen wel binnenkort weer naar Europa.....

angelin schreef:
(quote)

Ik heb het nog bewust op de site gezet.

Ik wil je geen zout in de wonden strooien, maar je hebt echt iets gemist. Ben er nog steeds mee bezig.

Ze komen wel binnenkort weer naar Europa.....

Ik heb ze gelukkig al eens live aan het werk gezien in 2015. Dat was in de prachtige concertzaal Koninklijk Circus te Brussel. Dit was toen de setlist:

Godspeed You! Black Emperor Concert Setlist at Cirque Royal, Brussels on April 29, 2015 | setlist.fm

Was toen redelijk teleurgesteld over de setlist, herinner ik me nog. Geen Sleep, geen Storm, geen The Dead Flag Blues... Al spelen ze die nummers waarschijnlijk nooit meer.

Johnny Marr schreef:
(quote)

Ik heb ze gelukkig al eens live aan het werk gezien in 2015. Dat was in de prachtige concertzaal Koninklijk Circus te Brussel. Dit was toen de setlist:

Godspeed You! Black Emperor Concert Setlist at Cirque Royal, Brussels on April 29, 2015 | setlist.fm

Was toen redelijk teleurgesteld over de setlist, herinner ik me nog. Geen Sleep, geen Storm, geen The Dead Flag Blues... Al spelen ze die nummers waarschijnlijk nooit meer.

Jawel hoor, vorig jaar in Trix heb ik Sleep en Storm live mogen meemaken.

kobe bryant fan schreef:
(quote)

Jawel hoor, vorig jaar in Trix heb ik Sleep en Storm live mogen meemaken.

Sick. Lucky bastard

Johnny Marr schreef:
(quote)

Voor mij was dit de 6e keer.

Ik vind de laatste worp (zoals je aan mijn top 10 kunt zien) net zo goed als het oudere werk en als album zelfs het beste. Miste m zelfs een heel klein beetje afgelopen zaterdag.

Maar dit was wel legendarisch met de setting, de nieuwe compositie en Slow Riot in zijn geheel. Ik vermoed dat er binnenkort een nieuw album komt met Buildings, Railroads en die nieuwe compositie.

Germ (crew)
Gisteravond naar Dinosaur jr. geweest. Geweldige show maar voor het eerst baalde ik er van dat ik geen oordoppen in had want was het ontzettend hard.
Een ander minpuntje was de zang. J. Mascis was al moeilijk te verstaan maar het volume van de microfoon van Lou Barlow leek wel helemaal naar het minimum gedraaid.

Maar verder optimaal genoten, uitstekende set!

Germ schreef:
Gisteravond naar Dinosaur jr. geweest. Geweldige show maar voor het eerst baalde ik er van dat ik geen oordoppen in had want was het ontzettend hard.
Een ander minpuntje was de zang. J. Mascis was al moeilijk te verstaan maar het volume van de microfoon van Lou Barlow leek wel helemaal naar het minimum gedraaid.

Maar verder optimaal genoten, uitstekende set!

Er werden oordoppen uitgedeeld:
Recensie: Lekker schuren met Dinosaur Jr. in Paradiso (concert) | OOR

Wat een indrukwekkend fascinerend bijzonder fraai en intens optreden van Radiohead gisteravond op Best Kept Secret. Met daarbij prachtige beeld- en lichteffecten. En dan kon ik ook nog eens eindelijk live Exit Music (For A Film) horen, ontroerend mooi was dat.
Ook erg fraai was een wat andere versie van The Numbers daarvoor. Het eerste deel van het concert was erg sterk, maar het tweede deel was betoverend mooi. Met een overheerlijke Bodysnatchers en een werkelijk sublieme Paranoid Android. 5*

Gisteren naar King Gizzard & The Lizard Wizard in een uitverkocht Paradiso geweest. Na de goede verhalen over hun optreden op BKS afgelopen weekend had ik er nog meer zin in gekregen. En die verhalen werden meer dan waargemaakt. Live zijn ze echt geweldig, wat een energie. Ook het publiek had er vanaf het eerste nummer 'Rattlesnake' al heel veel zin in, ik kreeg zelfs een beetje het gevoel van een festivalsfeer. De setlist was mooi opgebouwd uit blokjes van een paar nummers van de laatste paar albums met het heerlijk relaxte 'The River' als afsluiter. Enorm veel respect voor deze band!

dix
Gisteren - Wand - Rotown.

Hooguit 50 man publiek ! Daardoor was het aanvankelijk binnen koeler dan buiten. Aan het eind was dat echter andersom. Wat een talent, wat een toewijding, wat een weergaloze band is dat zeg. Ik las vergelijkingen met Tame Impala, maar daar ben ik niet zo bekend mee. Mijn gedachten gingen vooral terug naar Unknown Mortal Orchestra die ik een jaar of wat geleden zag, maar Wand klinkt echt véél urgenter.

Midnight Oil in Amsterdam, na 15 jaar treden ze weer op.
Mooi lang concert van 2 uur met een vlammend slot.

Ook ik heb gister Midnight Oil gezien!

Het voorprogramma hebben Casartelli en ik laten schieten vanwege een veel te duur diner aan de Amsterdamse grachten dus daar kan ik niets over vertellen.

Het hoofdprogramma dan weer wel, 25 jaar na hun laatste optreden in Nederland stonden ze op het podium in een afgeladen Paradiso. Ze kwamen, zagen en overwonnen. Het zweet gutste van de muren en de enorme energie die vanaf het podium de zaal in werd gestuurd werd zeer goed ontvangen en terug gestuurd. De band was na al die jaar nog steeds een geoliede machine (maar die wel frivool overkwam) en de charismatisch zanger Peter Garrett had niets aan stemkracht verloren.

Het was een happening van de bovenste plank en ik wil niet zeggen dat dit een van de beste concerten was waar ik bij aanwezig ben geweest maar zeker wel een van de meest intensieve/energiekste. De vibe in de zaal was erg goed, het geluid geweldig en de band zoals eerder geschreven in topvorm. De setlist was er een vol met publieks/live favorieten dus dat zat ook wel goed. Enige kleine kritiekpuntje is misschien dat het akoestische tussenstuk iets te lang duurde. Het was zeker niet slecht (gewoon goed zelfs) maar het duurde gewoon net te lang om het spannend te houden.

Conclusie is toch wel dat ik een topavond heb gehad!

Progress
Truganini
Too Much Sunshine
No Time for Games
Under the Overpass
In the Valley
Best of Both Worlds
Read About It
King of the Mountain
My Country
Luritja Way
Ships of Freedom
Arctic World
Spirit of the Age
Warakurna
The Dead Heart
Beds Are Burning
Blue Sky Mine
Dreamworld

Harrisburg
Now or Never Land
Forgotten Years

Power and the Passion
Sometimes

Casartelli (moderator)
Ja, mooi beschreven. Het duurde goed een half uur eer het eerste mij bekende nummer langskwam. Setlist.fm laat zien dat er toch behoorlijk evenwichtig uit de diverse albums geput is, dus alles nog maar eens rustig naluisteren, achter ontbrekende plaatjes aan, etc. Memorabel concert. Vond Garrett trouwens nog iets van Trump?

Gast
geplaatst: vandaag om 11:43 uur

geplaatst: vandaag om 11:43 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.