menu

Mijn Updates +
Muziek / MusicMeter Live! / Gisteren ... gezien!

zoeken in:
Gisteren gezien in de Boerderij: The Flower Kings en Spock’s Beard.

Het was gisteren niet voor het eerst dat ik deze bands live mocht meemaken. In tegendeel zelfs. Beide bands staan in mijn top 10 van veelbezochte bands live. Maar het was wel voor het eerst dat ik met mijn 16-jarige zoon een concert bezocht. En dát maakte het wel speciaal. Op de heenweg zijn muziek (Eminem, J. Cole). Zitten praten over de teksten. Genoten van het feit dat muziek ook voor hem zo belangrijk is. Toen in de rij bij De Boerderij. Zijn eerste conclusies: de meeste bezoekers zijn man en nóg ouder dan zijn vader. Vervolgens op het balkon gaan staan (ook voor het eerst voor mij). Daar dacht hij vanwege alle kale koppen beneden meneer te zien, maar die was gewoon thuis. Toen was het showtime. Roine Stolt en zijn Flower Kings trapten af. Vijf nummers, allemaal klassiekers en met geweldige energie en precisie gespeeld. De nieuwe leden Mirrko di Maio en Zach Kamins (die overigens de spitting image is van iemand uit een Nickelodeon serie die mijn kinderen altijd keken ) deden het geweldig. Ik miste Tomas Bodin niet. Ik vond Kamins eerlijk gezegd een stuk strakker dan Bodin de laatste keren. Het geluid was prima, al mocht de zang wel iets duidelijker in de mix. Na anderhalf uur keek ik naast me. TFK is geen instant muziek voor de gemiddelde 16-jarige. Zelfs als je bewust of onbewust uren TFK muziek in de auto voorbij hebt horen komen. Maar hij vond het geweldig! En terecht. Na een korte pauze was Spock’s Beard aan de beurt. Zoals gewend van hen een enorm energiek en bijna stuiterend optreden. Het verschil tussen de bescheiden en onderkoelde Zweden en deze Amerikaanse showmannen is duidelijk. En ook heel leuk. De setlist was een soort best of van hun nummers. Ook wel verrassend (thoughts PT 2, Beware of Darkness) en erg leuk. Ook hier een intens genietende puber naast me. Veel humor tussen de nummers door en het bekende professionalisme van de heren, inclusief nieuwe drummer Mike Thorne. Jammer vond ik wel dat de mix minder was dan bij TFK en met name omdat de zang van Ted Leonard verzoop in de keys en drums. Daardoor kwam ook de meerstemmigheid bij Thoughts niet helemaal tot zijn recht. Misschien het gevolg van staan op het balkon? Geen idee. Maar uiteindelijk met een gezamenlijk ‘hey Jude’ met een voldaan gevoel naar huis. En onderweg met Eminem de eerste in mijn concertweek afgesloten. Morgen met vrouwlief naar Ray Wilson en volgende week met meneer naar IQ. Jammer dat Zoetermeer niet in Zeeland ligt, zou wat kilometers schelen.

meesterdch: mooie beleving ! Vooral om je zoon zo mee te nemen en in elkaars muziek ondergedompeld te worden. Dat geeft een band ! Volgende week idd naar IQ in onze stamprogkroeg. Nu al zin in. Zouden daar ook allemaal kale mannen zijn ? Net zoals mij ? Waarom zien we toch zo weinig vrouwen bij de betere concerten (?).

War On Drugs in Ziggo Dome.

Een paar maanden geleden vroegen vrienden of ik meer ging naar WOD. Omdat ik in eerste instantie wel weer eens een concert in een Hele Grote Zaal wilde meemaken en ten tweede WOD goed te genieten vind, zei ik daar "ja" op. Grote fout.

Het voorprogramma was Alex G. Wat een tranendal. Anoniem geluid van vier jongens, met soms nog een meisje op viool. Echt helemaal niks wat ze boven de typering "matige oefenruimteband" doet uitstijgen. Vaak lukt het me wel in van die voorprogramma's waar niemand op zit te wachten iets positiefs te vinden, maar dat lukte hier écht niet. Dat Pavement in me op kwam was leuk (voor de herinnering), maar alles wat Pavement zo leuk maakt ontbrak hier. Alleen in het laatste nummer werd het gaspedaal wat dieper ingetrapt en stak een voorzichtige dosis gekte te kop op, maar het was too little too late.

Het hoofdprogramma speelde vervolgens de beste nummers van de laatste drie platen. Ja het was mooi, ja het geluid was goed, ja het zijn goede muzikanten, ja er was een show van verleidelijke veelkleurige lichtjes, maar nee, het was verre van memorabel. Daarvoor was het allemaal te statisch en te netjes. De platen werden keurig nagespeeld. Maar de hal en de afstand tot het publiek waren te groot, en 2 uur is gewoon te lang voor deze band, de eenvormigheid stak na een uur al de kop op. Als je dan ook nog tussen groepjes mensen staat die de week boven het volume van de muziek proberen te bespreken, en verplaatsen niet helpt, omdat dat soort groepjes overal blijken te staan, kan ik helaas alleen maar concluderen dat ik deze band voorlopig niet meer hoef te zien, en zo'n veehal ook niets voor mij is.

Goeie recensie itchy het was mn eerste keer WOD en de bekende nummers waren top. Maar het duurde wat lang. En ik ergerde mij kapot aan het gelul om me heen, dronken gebral (kom op het is geen Nederlands zangfeest)en af en aan lopen van mensen met drank. Tja ik ga al met tegenzin naar de Ziggo en weet nu weer waarom. Te groot, te massaal en op zaterdagavond een verkapte stapavond voor vrienden. Ik weet niet of ik er ooit nog heenga.

itchy, dat is ongeveer wat ik dacht bij het optreden van WOD in Sportpaleis Antwerpen afgelopen vrijdag. Ik had gelukkig zitplaatsen, dus geen last van dronken omstanders. Maar daar zeg je het zoals het is: verre van memorabel. Qua zang en instrumentatie dik in orde, mooie lichtjes, eigenlijk het perfecte luisterconcert, maar na een goeie 110 minuten (de 2 uur dus zelfs niet gehaald) bleef je een beetje op je honger zitten. De band maakt prachtige muziek, maar het enige verwijt dat je ze kunt geven is dat het - tenminste over de laatste twee platen - enigszins veel op mekaar lijkt. Als ik ooit terugga, dan moet hun volgende plaat weer héél goed zijn... en de prijs zeer schappelijk.

-SprayIt- (moderator)
Blij dan dat ik toch gekozen heb voor Still Corners in Q-factory. Het was de afsluitende avond van de 3 maanden lange tour. Fijn intiem sfeertje, prachtige stem, super op de gitaar en de drummer kon er ook wat van. Ik was bang dat het wat eentonig zou worden, maar heb me van begin tot eind vermaakt. Keek vooral uit naar hit The Trip, maar eigenlijk waren ook alle andere tracks prachtig. Voor een tientje een heel leuke avond gehad!

Ik kies in veehallen vrijwel altijd voor zitten en in kleine stalletjes meestal staan. In de ziggo dus altijd zitten. Wel zo dicht mogelijk bij het podium. Bevalt goed. Wellicht een goede tip....

meesterdch schreef:
Gisteren gezien in de Boerderij: The Flower Kings en Spock’s Beard.
<knip>
en volgende week met meneer naar IQ. Jammer dat Zoetermeer niet in Zeeland ligt, zou wat kilometers schelen.

We hebben kennelijk dezelfde concertagenda...

TFK begon wat moeizaam, vond dat het even duurde voor ze hun draai gevonden hadden. Daarna was het een bijzonder goed optreden, met een fijne setlist. Had verwacht dat de nieuwe plaat wel enigszins centraal zou staan, maar kennelijk niet.

Spocks Beard vond ik nogal tegenvallen. Na een erg matige laatste plaat heb ik het gevoel dat ze maar beter kunnen stoppen, eigenlijk vond ik alleen Ted Leonard nog de moeite waard. Was nog gebleven voor de aangekondigde afsluiter van beide bands gezamenlijk, maar daar had ik eigenlijk iets meer van verwacht.

itchy schreef:
War On Drugs in Ziggo Dome.

Ik had de vorige keer in AFAS precies dezelfde ervaring. Deze band is helaas nog steeds niet echt klaar voor het grotere werk. Moeten het maar bij festivalsets houden ofzo.

Mij overigens niet opgevallen dat er in het Ziggo Dome meer gekletst wordt dan in andere zalen.

itchy schreef:
War On Drugs in Ziggo Dome

Het hoofdprogramma speelde vervolgens de beste nummers van de laatste drie platen. Ja het was mooi, ja het geluid was goed, ja het zijn goede muzikanten, ja er was een show van verleidelijke veelkleurige lichtjes, maar nee, het was verre van memorabel. Daarvoor was het allemaal te statisch en te netjes. De platen werden keurig nagespeeld.

Statisch vond ik wel meevallen, maar netjes herken ik wel! Ze hadden van mij ook wel wat meer uit de band mogen springen. Op de momenten dat ze dat wel deden, met name bij een meesterlijke uitvoering van Under The Pressure, kon ik daar intens van genieten. Meer van dat soort momenten had het optreden naar een hoger niveau getild, nu was het gewoon goed, niet meer en niet minder.

dix
Julie zijn bij de verkeerde concerten
Ik kom net bij Het Zesde Metaal vandaan, in De Brakke Grond, ook in Amsterdam. Was erg goed en reuze knus. Honger heb ik niet meer, maar wél heel veel dorst!

Ja, en ik kom net bij Tshegue vandaan in de kleine zaal van Paradiso. Zeer energieke afropunk, ontzettend dansbaar en superintens! Goede energie ook, het publiek was tomeloos in zijn enthousiasme en er was een goede interactie met de zangeres (die regelmatig het publiek in dook). Ik heb meteen weer een grijns op mijn gezicht als ik eraan terug denk, echt een concert om blij van te worden! =)

Bijna thuis....The Prodigy gezien in Ziggo dome. Kort gezegd....1 groot feest, heerlijk gekkenhuis, mooie ervaring live, had ze niet eerder gezien.

A Perfect Circle was indrukwekkend. Kwam naar mijn mening wat stroef op gang, maar ging de 2e helft helemaal los! Wat is Keenan toch een mannetje...

War on Drugs in Amsterdam

In tegenstelling tot een aantal forumleden hierboven, vond ik WoD een geweldige ervaring. Ik zit nu nog na te genieten en het had wat mij betreft nog wel langer mogen duren, de tijd vloog om. Veel gelaagdheid in de nummers in de stijl van Dire Straits, Dylan en Springsteen. Ziggo is misschien wel te groot voor een dergelijke band zonder een echte show, Ahoy had waarschijnlijk beter gepast. Maar voor mij was het een topoptreden.

Het voorprogramma was inderdaad afschuwelijk en ik zag ook veel groepjes "uitgaanspubliek". Misschien is een zaterdagavond ook niet een handig moment om een popconcert te plannen....

A Perfect Circle was een fantastische ervaring. Ik heb zelden zo'n goed concert gezien.
Het ging van het ene hoogtepunt naar het andere hoogtepunt. De nieuwe songs zijn nog meer indrukwekkend dan op het album. Zeker The Doomed kan ik nu meer waarderen dan voorheen. De muziek is log en hard, maar tegelijkertijd ook mediterend en emotioneel. En die lichtshow was ook bijzonder indrukwekkend en zorgde voor nog meer sfeer.

Bakema NL schreef:
Bijna thuis....The Prodigy gezien in Ziggo dome. Kort gezegd....1 groot feest, heerlijk gekkenhuis, mooie ervaring live, had ze niet eerder gezien.
Ja, daar was ik ook. Maar of ik ze nou ook gezien heb...? De lichtshow leek toch wel een beetje als doel te hebben om zo min mogelijk van het podium te laten zien.

De heren kregen het publiek in elk geval wel in beweging, in mijn buurt (links, iets aan de goede kant van het midden) af en toe ook wel wat veel van het goede. Maar om bij The Prodigy nou voor een tribuneplaats te gaan... Het publiek leek qua gemiddelde leeftijd er grotendeels al bij te zijn geweest ten tijde van Out of Space en No Good en tot op zekere hoogte werd de nostalgist ook bediend, al werd er ook het nodige (kennelijk) recente werk gespeeld. En die ultrakorte versie van Out of Space was toch wel een beetje een aanfluiting.

Twintig nummers in de setlist, maar het stuk tot de toegift paste in een uur. Leuk om een keer meegemaakt te hebben, maar kwantitatief en kwalitatief niet meteen in de eregalerij.

Breathe
Resonate
Nasty
Omen
Champions of London
Voodoo People
Run With the Wolves
Need Some1
The Day Is My Enemy
Everybody in the Place
Firestarter
Roadblox
Light Up the Sky
No Good (Start the Dance)
Smack My Bitch Up

We Live Forever
Fire
Out Of Space
Take Me to the Hospital
Timebomb Zone

Ik vond zelf Firestarter wat minder uit de verf komen. En de groep bestaat natuurlijk inmiddels flink wat jaartjes dus ook hier stijgt de gemiddelde leeftijd mee en heb je inmiddels te maken met een 'we spelen de hits band'. Werd overtuigend genoeg gebracht en ik had ze dus niet eerder live gezien. Ik was samen met mijn zoon van 20 en we hebben ons prima vermaakt. Voor een band als deze vond ik de (korte) speelduur wel ok eigenlijk

10 / 12 / 2018 MGMT @TivoliVredenburg, Utrecht (UITVERKOCHT)

Met de komst van het nieuwe album ‘Little Dark Age’ volgt daar een lange tour voor de twee heren en begeleidersband. Eerder dit jaar speelde zij nog Padadiso te Amsterdam uitverkocht en nu tijdens de laatste EU tour van dit jaar ook een uitverkochte Tivoli Vredenburg. Het podium in de zaal Ronda staat vol met apparatuur en huishoudelijke aanvulling als onder andere planten. Het lijkt erop dat het een groot feest gaat worden. Helaas loopt dit al raar vanaf het begin van het concert. Na de intro (afgespeeld vanaf tape) komt enkel Andrew VanWyngarden het podium opgelopen en pingelt een beetje op zijn gitaar. Al wuivend roept hij de rest erbij waarna ook Ben Goldwasser en de rest van de liveband erbij komt. Zo wordt er afgetrapt met ‘TSLAMP’ afkomstig van het nieuwe album. De track neemt een toepasselijke dia van een mobiele telefoon met zich mee op het grote scherm. Als tweede en derde track worden er twee oudere nummers gespeeld. The Youth en Flash Delirium zijn dan ook twee goede keuzes die ook live erg fijn gespeeld worden. De band onder elkaar lijken nog niet echt een chemie te hebben. Het samen spel is dan wel goed, maar het spat er nog niet vanaf. Vooral het tempo lijkt laag te liggen en tussen de nummers zakt het wat in tussen band en publiek. Het uitvoeren van de tracks lijken dan ook erg behouden te zijn.

Even lijkt het dan ook een concert te gaan worden zonder hoogtepunten en spektakel. Als eenmaal de nieuwe track ‘James’ wordt gespeeld gaat het al helemaal mis. Andrew staat geïrriteerd met zijn armen omhoog te zwaaien naar de soundmixer als eenmaal blijkt dat zijn synthesizer en vervormmicrofoon het niet doen. Het probleem lijkt niet opgelost te zijn tijdens het bespelen van dat nummer als we Andrew nog steeds geëerd op het podium zien staan. Vervolgens is het nummer gespeeld en lijkt er een soort pauze te ontstaan om het probleem op te lossen. Ga dan vooral niet vragen aan het publiek of de band even backstage moet gaan of hier op het podium moet blijven staan. Waar is de entertainment dan? De interactie lijkt nogal moeilijk te zijn voor Andrew en Ben. Gelukkig zochten de bassist en toetsenist wel het contact met het publiek op waarna ook het duo volgde. Even een beetje grappen moet wel kunnen. En dat valt dan ook goed bij het publiek.

Vervolgens kan de set weer vervolgt worden. Laat daar dan ook een geweldige track ingezet worden als Siberian Breaks. Het avontuurlijk psychedelische pop nummer is live een afwisseling van instrumenten in de spotlight. Dia’s passeren zich als hypnotiserende klokjes. De spanning wordt dan wel beperkt met lichte uitfaden per compositie, maar blijft een genot van een live track. Daarna volgt ‘Me and Michael’ wat als meshup track wordt gespeeld met daartussenin een cover. Het nummer wordt erg goed gespeeld en nu lijkt de band en met name Andrew ook vol gas te gaan en er meer plezier erin te hebben. Hier en daar volgt wat interactie. Vraag en reactie wat leuk wordt opgepakt. Nu het concert pas echt goed op gang is gekomen lijkt MGMT een erg goede liveband te zijn. Eenmaal bij ‘She Works Out Too Much’ wordt het podium opgevuld met een crosstrainer. Waarna ook het icon van het albumhoes op het podium te voorschijn lijkt te komen als een grote opblaaspop. Dan is het ook tijd voor het inzetten van ‘Little Dark Age’ wat tevens met de vele elektronische invloeden ook live erg goed gespeeld wordt. Voor de encore wordt natuurlijk nog de populairste hit ‘Kids’ gespeeld. Uit het niets krijgt dat nummer een spannende twist en veranderd in een soort van remix met dansbare melodieën.

Als eenmaal de band terug komt voor een toegift is het duidelijk. MGMT heeft Tivoli Vredenburg ingepakt. Heel de voorste rij wordt geperst door fans die een handje proberen te krijgen van de bandleden die een voor een het podium betreden. Met wat veranderingen op het podium is het weer een mooi aanzien aan instrumenten. Voor ‘When You Are Small’ nemen Ben en Andrew intiem plaats aan de rechtervoorzijde van het podium waar ze beide opgedrongen het nummer spelen. De een al zittend op een paddenstoel en de ander op een hele kleine piano. Leuke toevoeging aan de track! Maar alsof dat nog niet alles was pakt de band nog even extra uit bij de track ‘Hand it Over’ waar de mascotte eend het publiek in mag! Het definitieve eind is dan daar met als toepasselijke afluister Congratulations. Een band kan wel eens een valse start maken, maar een goede band pakt dat dan altijd weer goed op. En dat was MGMT!

predator schreef:
War on Drugs in Amsterdam

In tegenstelling tot een aantal forumleden hierboven, vond ik WoD een geweldige ervaring. Ik zit nu nog na te genieten en het had wat mij betreft nog wel langer mogen duren, de tijd vloog om. Veel gelaagdheid in de nummers in de stijl van Dire Straits, Dylan en Springsteen. Ziggo is misschien wel te groot voor een dergelijke band zonder een echte show, Ahoy had waarschijnlijk beter gepast. Maar voor mij was het een topoptreden.

Het voorprogramma was inderdaad afschuwelijk en ik zag ook veel groepjes "uitgaanspubliek". Misschien is een zaterdagavond ook niet een handig moment om een popconcert te plannen....
Begrijp me niet verkeerd ik vond het optreden goed! Denk er nog steeds aan. Maar de sfeer eromheen was een grote afleider. Ik zal de tip van de andere user ter harte nemen en in dit soort zalen een zitplek regelen.

A Christmas Bash with IQ in De Boerderij te Zoetermeer.

Tsja, daar sta je dan in Vlissingen. Je moet naar Zoetermeer en er wordt sneeuw en ijzel verwacht in de avond en de nacht. Natuurlijk een leuke bijkomstigheid bij een progressief concert waar kerstmis wordt gevierd in de eigen gelederen. Maar ook wel wat bevreemdend voor het geval op de terugweg de wegen spekglad kunnen zijn. Doch geen angst bij meesterdch die door elk vuur (en ijs) gaat om zijn geliefde Tweede Huis te mogen bezoeken als er een goede band op komt dagen. Dus hij rijdt, ik lever de zoete snoep waar hij vriendelijk op kauwt.

Zoetermeer bereikt, de standaard oudere, kalende mannen, meestal een paar van hun (nog) verliefde vriendinnen mee. En het licht gaat uit. Gejuich, duidelijk de harde kern in de zaal.
De band treedt niet vaak op (2x per jaar ?) maar Zoetermeer wordt altijd meegenomen. En ze spelen een strakke set van de eerste tot de laatste noot. Er wordt veel gespeeld van het album ‘Ever’ wat ongeveer 25 jaar tot Het Krijt oud is. Peter Nicholls is, bij bijna alles, goed bij stem en heeft er duidelijk zin in. ‘Typical English Jokes’ worden tussen de nummers afgevuurd op het welwillende publiek. Een drietal schermen (show) hebben duidelijke en mooie filmpjes waarbij de getekende dansende skeletten een heerlijk macabere visuele ondersteuning geven. Ook nummers zoals ‘The Road of Bones’ en ‘Frequency’ worden heerlijk uitgevoerd voor een smullend publiek. Af en toe worden (gelukkig) de ietwat overijverige mobiele filmers door andere concertgangers erop gewezen dat het vrij storend is als ze aan het filmen zijn. Ik mag dat wel en wordt er steeds meer een groot voorstander van om de debieltjes tijdens concerten te verbieden.

Ik ben geen groot kenner van IQ maar mijn medeconcertganger wel. Die geniet voluit en kent zelfs alle teksten van deze vrij serieuze band die gelukkig genoeg zelfspot heeft. Want tijdens de toegift spelen ze met kerstmutsjes op en weten een prima proggie uitgevoerde versie van ‘Mama Mia’ (inclusief danspasjes !) van ABBA in een bloedserieus IQ nummer te verweven. Ik kwam op dat moment niet meer bij van het lachen. Vooral ook omdat de gitarist Michael Holmes twee gigantische engelen vleugels van wel 2 á 3 meter op zijn rug heeft terwijl zijn typerende ‘English Clark Face’ quasi bloed serieus het nummer ritmisch ondersteund.

Dat is trouwens wel het fijne van deze band. Zodra Nicholls gaat zingen dan is er de volledige ondersteuning van de band ten gunste van de zanger en de tekst. Maar zodra de zanger ophoudt gaat de band over in een trance met mooie solo’s met vooral Genesis jaren 70/80 invloeden.

Na een dikke 2,5 uur is het over met de muzikale kerstmis pret. Iedereen gaat met een goed, gelukkig en verwend gevoel naar buiten waar de sneeuwvlokken deze kerstmisavond volmaakt afsluiten met hun hemelendans. Op naar de volgende mystieke natuurbeleving van de zomerwende waar de band ook zal optreden op Midsummer Prog Festival 2019 - midsummerprog.com

Dan naar huis, 3 uur voorzichtig rijden naast een begenadigd chauffeur die ons over gladde gevaarlijke wegen naar huis brengt. Ik wijd meesterdch met de klanken van de vroegere Queen jaren van de begin jaren 70 een voor hem nieuwe wereld in.

Een betoverende avond..

Mijn toegift, de dansende skeletten maar dan met het muzikale IQ van Disney:

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=h03QBNVwX8Q

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

Mooi verslag!

meneer Ik sprak gisteren ook iemand (met Genesis shirt) op het "rookbalkon", die nog naar Vlissingen moest. Was jij dat? Ik moest nog naar Friesland, maar heb maar een hotelletje gepakt.

De engelen vleugels van Michael Holmes:
https://vgy.me/eVVEFz.jpg

Outlaw104 schreef:
meneer Ik sprak gisteren ook iemand (met Genesis shirt) op het "rookbalkon", die nog naar Vlissingen moest. Was jij dat? Ik moest nog naar Friesland, maar heb maar een hotelletje gepakt.

De engelen vleugels van Michael Holmes

Ha ! Geweldig ! Ja, dat was ik ! Nog even snel een sigaartje in de kou (met idd mijn zeer koude Genesis t-shirtje uit 1992 aan) voor het rijden gaan en toen hebben wij idd nog even staan te praten over de sneeuw, Friesland en dat jij een hotelletje had gepakt. Leuk om zo eens eigenlijk een onbekende MuMe user te hebben ontmoet ! Hoop dat je een goede terugreis hebt gehad.

Heerlijk die foto !

IQ in de Boerderij:

IQ is nummer één op mijn lijstje meest geziene live band. Dat begon ooit in Vredenburg als voorprogramma voor Mike & the Mechanics en daarna zag ik ze vele malen in Noorderligt, 013 en De Boerderij. Maar nu was het toch even geleden, dat ik ze live had aanschouwt. Maar als je meneer mee kan nemen en hem de passie voor IQ kan laten meevoelen, dan houdt zelfs sneeuw en ijzel je niet tegen. En dus stond ik naast meneer en in de buurt van nog wat progladderisten blijkbaar, eindelijk weer eens te genieten bij een IQ concert. Gelukkig dat de volgende keer niet lang meer duurt, namelijk in de zomer in Valkenburg. Want wat blijft het toch een geweldige band. En ookal wordt hij een dagje ouder, Peter Nichols blijft een charismatische stage personality. En zijn stem lijkt zelfs steeds beter te worden. De rest van de band was ook in vorm, waarbij ik blijf genieten van Michael Holmes. Foutloos en met zo veel gevoel. Heerlijk. Eigenlijk verdient hij gewoon een plaatsje tussen mijn favoriete gitaristen Stolt en Hackett. Ook fijn om te zien dat meneer ook genoot. Ondanks de helse winterse autorit die hem te wachten stond. Op de terugweg ben ik ook nog genezen van mijn vooroordeel dat Queen een overschatte band is. Ik heb blijkt nu, altijd de verkeerde albums gehoord. Voor de jaren 80 begonnen, was het gewoon hartstikke goed. Jammer dat meneer mij alleen niet nog eens naar een Queen concert kan meenemen, zoals omdat wel met IQ kon.

IQ gaf een best fijne show, maar wel één zonder echte hoogtepunten.

Het was inmiddels alweer de veertiende keer dat ik ze zag en alle Christmas Bashes was ik er tot nog toe bij. Geen kerstcover ditmaal en die cover van Mamma Mia kwam me toch ook al wat bekend voor en die blijken ze inderdaad in 2015 ook al met Out of Nowhere gecombineerd te hebben.

Ik ben verder geen uitgesproken fan van Ever en de nummers van The Road of Bones heb ik zo onderhand ook allemaal wel vaak genoeg voorbij horen komen. Het wordt dus tijd voor een nieuwe plaat en gelukkig is deze ook in de maak. Nadat vorig jaar al twee nieuwe nummers werden gespeeld, was het dit jaar de beurt aan A Missile. Klonk goed en vertrouwd, maar veel vernieuwing hoeven we op het nieuwe album helaas niet te verwachten.

De setlist sprak me dus niet heel erg aan, maar verder was het een prima show, met een Peter Nichols die inderdaad erg goed bij stem was. Gelukkig hoefde ik na afloop niet zover door het barre Hollandse weer te reizen...

18 december in Q-Bus Leiden: TMGS

De Belgische alternative country band benaderde de perfectie van de platen heel dicht. Wat een schoonheid. Een van de totaal nog niet ontdekte parels aan het muzikale front. Het hele plaatje klopt. Prachtige gitaarpartijen die rustig lenen uit stevigere genres, pedal steel, piano of orgel. Alles wordt afgemaakt met een trompet die het verlangen en de melancholie in de muziek nog verder verhoogt en de teksten over komen en gaan, blijven of vertrekken extra onderstreept. Geweldige band met twee topplaten in de bagage, Rivers and Coastlines: The Ride en Ain't No Place. Beide ***** platen.

WoNa schreef:
18 december in Q-Bus Leiden: TMGS
Zeven jaar geleden heb ik ze al eens gezien in een voorprogramma en ik vond ze veelbelovend. Leuk om te lezen dat ze blijkbaar nog steeds actief zijn en inmiddels dus al aan een solotour in het buitenland toe zijn!

stoepkrijt schreef:

al aan een solotour in het buitenland toe zijn!

Ja, na bijna 5 jaar stilstand is er een prachtige nieuwe plaat, 'Ain't No Place'. Zie aldaar.

Die "tour". Via de juiste connecties kon ik ze tippen in Leiden, maar verder speelt de band, helaas, weinig. Al lijkt men daar vrede mee te hebben. Wie echter zo goed is, zou opgepikt moeten worden. De vraag is hoe? Er regelmatig over schrijven bv. Mijn recensie staat op WoNoBlog.

Gisteravond ben ik naar Coma Alliance met in het voorprogramma In Strict Confidence geweest in de Kult Tempel in Oberhausen.

Van het voorprogramma heb ik niets mee gekregen maar van hoofdact Coma Alliance des te meer. Deze relatief nieuwe band bestaande uit de zangers van Diary of Dreams en Diorama speelde veel nummers van hun recent verschenen debuutalbum aangevuld met een aantal songs van Diary of Dreams en Diorama. Deze kregen dan wel een Coma Alliance jasje. Wat in de praktijk betekent dat het allemaal wat meer op elecktronica was gericht waardoor de grote hit Butterfly Dance van Diary of Dreams niet gelijk werd herkend.

Beide zangers waren overigens prima in vorm waarbij gezegd moet worden dan Adrian Hates van Diary of Dreams net wat meer uitstraling en charisma heeft. Hij slaagde er prima in om het publiek op te zwepen en ook het nieuwe materiaal ging er daardoor in als zoete koek. Vooral Royd, CA2 en mijn persoonlijke hoogtepunt Sepia deden het erg goed.

Het geluid was zuiver hoewel veel op band stond en vooral beide zangers gaven er toch wat extra's aan. Verder waren de beelden op de achtergrond een smaakvolle toevoeging.

Enig kritiekpunt vond ik dat de melancholie van de platen een beetje ontbrak. Dit was een strakke, gestileerde en vooral erg dansbare show. Niets mis mee maar ik hoor toch ook graag een snufje melancholie.

Ben benieuwd hoe een show van Diary of Dreams of Diorama het zal doen in vergelijking.

Gast
geplaatst: vandaag om 20:39 uur

geplaatst: vandaag om 20:39 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.