menu

Muziek / MusicMeter Live! / Gisteren ... gezien!

zoeken in:
geplaatst:
Like really doe doe

geplaatst:
Opvallend, zo’n grote band en niemand die er wat over schrijft. Afijn, iemand moet de eerste zijn. De(!) Eagles in de Ziggo Dome dus. Gisteren, niet de show van zaterdag. Niet dat het wat uitmaakt, de setlist is de hele tour al identiek. Dat vind ik wel jammer. Als grote band met zo’n bekend oeuvre en zoveel ervaring zou je toch wel iets meer variatie mogen aanbrengen. Natuurlijk moet je Hotel California overal spelen, maar een keertje Doolin’ Dalton, Pretty Maids All in a Row en/of The Sad Cafe moet toch wel kunnen? Het viel mij dan ook behoorlijk op dat ze van hun beroemde countryrock alleen de rock-kant lieten horen. Een gemiste kans wat mij betreft.

Ze begonnen lekker op tijd. Nou ja, lekker, de helft stond nog buiten en ook ik heb het openingsnummer daardoor gemist. Moet je maar niet om 19.45 aankomen kun je dan zeggen, maar gezien de enorme rij was ik niet de enige. Ook metgezellen die zo’n half uur eerder in de rij stonden hadden dit eerste nummer gemist. Heel erg vond ik het overigens niet, want het openingsnummer was Seven Bridges Road. Voor mij was het openingsnummer Take It Easy, dus het maakte de show alleen maar beter.

Na Take It Easy regen ze de hits aaneen. One of These Nights, Take It To the Limit, Tequila Sunrise, New Kid in Town, Lyin’ Eyes. Alles kwam voorbij. Het ene nummer nog mooier dan de andere. Mooi ook dat de zaal volgens mij zo’n beetje alles meegezongen heeft. En nog mooier dat dit op een acceptabel niveau was. Hard genoeg om het saamhorigheidsgevoel te creëren, zacht genoeg om niet de blèrende buurman een klap te willen geven.

Halverwege, vanaf de ‘cover’ Don't Let Our Love Start Slippin' Away (vertolkt door Vince Gill dus niet echt een cover) daalde het niveau. Niet in het minst omdat ik naast een podiumpje stond en daardoor het echte podium niet goed zeg. Maar ook vermoeidheid kwam om de hoek kijken. Vanaf het sporten direct naar de Ziggo Dome geracet ik begon nu mijn benen te voelen. En als ze dan ook nog eens met tweederangs Eagles-werk als Those Shoes en Already Gone aankomen, gaat de stemming er wel een beetje af. Eigenlijk waren de niet-Eagles nummers nog best fijn. Ik had ook het idee dat ze daar zelf het meeste plezier aan beleefden.

Vanaf Heartache Tonight ging het niveau weer omhoog met prachtige solo’s van Joe Walsh (by far de ster van de avond!) en een stomende Life in the Fast Lane. Een plichtmatige toegift in de vorm van Hotel California was toch wel een beetje een domper. Hét nummer waar iedereen op zit te wachten en dan komt niet die magie naar boven. Jammer. Ook vond ik het geluid van de gitaar niet goed afgesteld, want te zacht. Bij de legendarische eindsolo viel weeral op in hoeverre Joe Walsh de beste was gisteren. Hoe goed de anderen ook mogen zijn, hij was de enige die nog écht de pannen van het dak speelde. Vooral Henley viel behoorlijk tegen. Dat hij niet de meest flamboyante man is, akkoord. Dat hij een arrogante eikel is, akkoord. Maar ik heb hem gedurende het concert niet één keer op een glimlach kunnen betrappen. Doe je het echt dan alléén maar voor het geld? Ook Desperado had niet de magie die het op de plaat wel heeft. Maar was nog wel één van de hoogtepunten. Simpelweg omdat het één van de beste nummers ooit is. De tweede toegift hadden ze achterwege mogen laten. Leuk dat Best of My Love hun eerste grote hit was, maar het is gewoon een matig nummer. Ook live. Dat ze vervolgens weglopen alsof ze hun trein nog moesten halen vond ik schandalig. Als dit je afscheidstour is (net zoals de vorige 10 tours…), dien je daar gewoon 10 minuten te blijven staan om je applaus in ontvangst te nemen. Je neemt afscheid van je fanbase die je bijna 50 jaar gevolgd heeft, kom nou..

Een heel sterke eerste helft werd zodoende een beetje teniet gedaan door een matig einde. Al met al kan ik me, helaas, wel een beetje vinden in het slot van de NRC-recensie: “Het doet pijn, maar er bestaan coverbands die deze muziek meer recht doen”.

geplaatst:
En welke coverband(s) zouden dat dan zijn? Ben benieuwd.

geplaatst:
De meest vooraanstaande lijkt me The Dutch Eagles: The Dutch Eagles | Tourdates and information - dutcheagles.com

geplaatst:
The Dutch Eagles beter dan de huidige Eagles? Eagles in boerenkool engels of de stem van Don Henley. Ik weet niet of dat als een grap is bedoeld, zo ja vind ik hem niet erg geslaagd. Indien het geen grap is laat ik het hier maar bij.

geplaatst:
Nou ben ik wel benieuwd of het een grap is of niet.

geplaatst:
chevy93 maakt geen grappen!

geplaatst:
DennisAFCA schreef:
Eagles in boerenkool engels of de stem van Don Henley.
Geen idee, ik heb ze nooit live gehoord, maar de stem van Don Henley is ook niet meer wat het geweest is. En ik kijk liever naar iemand die wél uitstraalt dat hij in enigerlei mate enthousiast is om te mogen optreden.

geplaatst:
Ik was er maandag ook. Erg genoten, maar ik onderschrijf wat chevy93 zegt. Die Dutch Eagles doen het werk van Eagles echt recht. Zonder boerenkoolengels.

geplaatst:
6-6 2019. The Good, the Bad & the Queen @ Paradiso

De voortekens waren niet zo best. Concert kwam niet op SoldOut te staan. De prijs op TicketSwap daalde naar 15 eur (1/3 van de ticketprijs). Niemand is meer geïnteresseerd In Mr.Albarn. Maar een uur voor aanvang blijkt de zaal al voor 75% vol te staan en wanneer we beginnen kan er echt niemand meer bij, ook op het hoogste balkon. Voorprogram is een handbediend Amsterdams straatorgel, die naar ieders tevredenheid de gehele collectie oldies met gracht en tulp als onderwerp er doorheen draait.
Dan komt er op het eerste balkon naast het podium een strijkkwartet te zitten, zie ik op het podium naast het drumstel nog een percussieset staan en wordt al duidelijk dat dit een onvergetelijke avond gaat worden.

Als het concert start met de eerste 2 tracks van MerrieLand komt direct de gedacht: ze gaan toch niet t album integraal spelen. Ja Zeker! En hoe! Ingebed door de oneindige speelervaring van Paul, Simon & Tony is Damon nog steeds de showman, die al bij opkomst de zaal aan zich weet te binden. En Damon laat niet meer los, in elk nummer word alle ziel en zaligheid gestopt en hij weet participatie te creëren waar je die niet zou verwachten. Hoogtepunt tijdens The Truce of Twillight, waarbij hij heel Paradiso “Order Order ORDER” laat scanderen.
Muzikaal is het genieten op topnivo. Vooraf had ik niet kunnen vermoeden hoe intens fijn het is om zoveel klasse op een podium bij elkaar te horen. Paul Simonon (van the Clash) plukt zn bas kaal en laat goed horen dat veel nummers de bas als basis hebben. De subtiele gitaarpartijen van Simon Tong (The Verve) zijn om te smeulen, maar ook uithalen waar het moet. Opa Tony zit met een onwaarschijnlijke precisie te drummer. Waarschijnlijk heeft ie nu nog spierpijn in zn kaken, heb hem alleen maar zien lachen.

Na de slottonen van de laatste track van MerrieLand haasten ze het podium af, terwijl het strijkkwartet met zichtbaar genoegen een intermezzo speelt. Het is de opmaak tot het integraal spelen van Album #1. Dat kan nog wel eens een pijnpunt worden, want eigenlijk ken ik dat werk niet. 10 jaar geleden niet echt beluisterd en toch wordt het een zegetocht. Heel soms komen flarden boven waarvan ik denk ze eerder gehoord te hebben, maar de manier waarop dit life gepresenteerd is van buitencategorie. Het deert totaal niet dat het een muzikale reis door het onbekende is. Misschien wel juist daarom. Het zijn Damon’s behendige composities en het krachtige life geluid doet de rest.
Na het geheel ontsporende slot van de titletrack theGood theBad theQueen zijn we het over eens dit was een geniaal concert, waar iedereen die dacht er niet bij te hoeven zijn ongelijk had.

geplaatst:
Mooi geschreven Blur8. Een heerlijke avond was dit!! Wat een fantastische muzikanten, net als in de bands van PJ Harvey en Nick Cave; de absolute buitencategorie.

geplaatst:
Fatal Flowers in de Willem ll in Den Bosch.
Geweldige live band met schitterende nummers!!

geplaatst:
Vanavond gezien in de Lutherse Kerk in Groningen, Jasper Steverlinck

Muziek kan zo simpel zijn.
Men neme een mooi statige maar sfeervolle locatie, een pianist en een gitarist die misschien ook wel de beste zanger is van de lage landen gezien zijn stemgeluid, -bereik, -volume en -beheersing. En dan heb je een prachtige avond.

Nou ja, noem het maar simpel, maar bloedstollend mooi was het zeker!

geplaatst:
spoiler schreef:
Fatal Flowers in de Willem ll in Den Bosch.
Geweldige live band met schitterende nummers!!

Mooi! Volgende week ga ik ze zien in De Victorie Alkmaar.

geplaatst:
bikkel2 schreef:
(quote)

Mooi! Volgende week ga ik ze zien in De Victorie Alkmaar.

Daar ga je echt van genieten. Richard Janssen en zijn mannen hebben er enorm veel zin in.
Zelf ga ik volgende week nog een keer kijken in Nijmegen.

geplaatst:
Sluit me aan bij de loftuitingen aan het adres van de Flowers. Op Hemelvaart traden ze op op Dauwpop. Grandioos! Net zoals Nothing but thieves, ook retestrak.

geplaatst:
Zometeen even 2 dagen bier uit mijn lichaam fietsen. Het zoveelste Retropop Festival, of eigenlijk het eerste Hello Festival zit er op. 2 geweldige dagen gehad. Speelden geen bands die ik per sé ooit gezien wil hebben dus heb ik rustig van alles bij langs gelopen. De zaterdag, begon zeiknat, de ene hoosbui na de andere, daardoor vooral in de tenten van alles gezien. De Wolff vond ik steengoed en hoewel Kraantje Pappie wellicht niet voor 50-ers is weggelegd vond ik het fantastisch. Hoe onze Groningse vriend de hele tent aan het hossen kreeg. Kom daar bij Lenny Kravitz maar eens om. Mijnheer speelde een super professionele show, maar zo ijskoud en plichtmatig dat velen het al gauw bekeken hadden.

De zondag had wat meer te bieden. Miss Montreal bracht de sfeer er al snel in en bracht een wervelende show, Midge Ure en Paul Carrack deden wat we van ze mochten verwachten. Midge liet begrijpelijk de hoge uithalen van Vienna aan het publiek over, maar verder is Ure nog in goeden doen. De echte topper wat mij betreft moest toen echter nog komen. Little Steven bracht met zijn Disciples of Soul een soort van soulrock die je eigenlijk komend weekend in Grolloo zou kunnen verwachten. Heel veel zangeressen en blazers. Mooi hoor. Maar het was nog niet afgelopen, nadat de onvermijdelijke Golden Earring hun kunstje had gedaan was het tijd voor de hoofdact. Niet mijn stijl van muziek, maar allemachtig wat heb ik genoten van Keane, dijk van een stem, i.t.t. Lenny Kravitz de avond ervoor wel spelplezier en interactie met het publiek. Keane kan vanaf nu een potje breken bij mij. Avondje werd compleet in de oude retro stijl afgesloten door de Daredevils. Zo'n goede coverband heb ik nog nooit gehoord. Jochies van zo te zien net 20 spelen een uurlange medley van de grootste hits van weleer. Gaat dat zien als ze in de buurt zijn. Feest gegarandeerd.

geplaatst:
Eergister naar Elton John geweest in de Ziggo Dome. Had er zelf geen kaartje voor gekocht, maar kon mee met een kennis. Ben dus geen fan van EJ al heb ik wel respect voor z’n carrière en heb me ook prima vermaakt met zijn film.

Concert viel toch wat tegen. Op een nogal statische manier werd de ene hit na de andere gespeeld, maar het klonk allemaal een beetje obligaat. Weinig speciale versies of muzikale intermezzo’s. Toen de muzikanten wel even de vrijheid kregen om te laten zien wat ze konden, was dat direct het hoogtepunt van de show. Verder kwam Elton de hele avond niet vanachter zijn piano vandaan en hoewel goed bij stem was het hoog volledig afwezig.

Vond het echt zo’n show voor in Vegas, North Sea Jazz (plus concert) of op een cruiseschip. Een grote ster op de automatische piloot... al met al vrij kleurloos.

geplaatst:
Michael Kiwanuka gisteren gezien in de galmbak van een Grote Zaal Oosterpoort. Geluid aanvankelijk beneden alle peil later enigszins acceptabel. Uitvoering geroutineerd, jams waren erg goed en nooit overbodig. Weinig interactie bandleden onderling. Jammer dat het mooie (koor)gezang van Cold Little Heart o.a. van band moest komen.

Voorts is het een vreemde gewaarwording als je hoogblonde, uit de klei getrokken buurvrouw I'm a Black Man in a White World woordelijk meezingt.

geplaatst:
Venceremos schreef:
Voorts is het een vreemde gewaarwording als je hoogblonde, uit de klei getrokken buurvrouw I'm a Black Man in a White World woordelijk meezingt.

Zegt een pretentieuze hipster....

geplaatst:
Een aanname die compleet zijn doel mist, leuk!

Ben soms wel vh gedachtenloos meezingen maar dit gaat me een stapje te ver is wat ik wilde zeggen.

geplaatst:
Venceremos schreef:
Een aanname die compleet zijn doel mist, leuk!

Daar was het me ook om te doen. Net als jouw aanname....

geplaatst:
Premonition schreef:
(quote)

Daar was het me ook om te doen. Net als jouw aanname....

Niet om 'teenoftander - ik heb het alleen van horen zeggen - maar als ervaringsdeskundige ben jij redelijk in staat om uit leggen dat kinderen - ook vrouwelijke, blonde - niet uit de klei worden getrokken.

Overigens ben ik wel van mening dat luidkeels letterlijk (kan zulks ook figuurlijk?) meezingen van teksten verboden/aangepakt moest worden, bijv mbv de lul-niet-lolly.

geplaatst:
Meebrullers zijn stomvervelend maar relatief stille meezingers annex -genieters worden toch nog wel gedoogd door de pliessie?

geplaatst:
Eddie Vedder @AFAS 10 juni

De laatste keer Pearl Jam live was ik zodanig teleurgesteld, dat ik wel een tijdje klaar was met PJ dan wel EV. Omdat een vriend van me heel graag wilde gaan, werd er toch maar weer een kaartje aangeschaft tegen een behoorlijk pittige prijs.

Deze avond was gelukkig prima! Maar misschien kwam dat vooral door Glen Hansard in het voorprogramma. Hij stond er alleen met zijn instrumenten, maar wat was het krachtig en scherp! Man of the match wat mij betreft.

Daarna kwam Eddie en dat was zeker in het begin eventjes was minder. Een paar keer was hij de draad kwijt, gelukkig kwam spoedig het herstel en was het genieten. Zeker de combinatie met het videoscherm, waarmee een soort kampeergevoel in het bos werd gecreëerd, was prachtig. En toen Glen weer terug op het podium kwam, ging het helemaal los. Ook de ondersteuning van het Red Limo String Quartet was perfect.

Na ruim twee uur spelen was het helaas afgelopen, wat mij betreft had hij nog wat meer bekende nummers mogen spelen, maar gelukkig kwamen in ieder geval mijn favorieten Better Man, Immortality en Just Breathe langs. Deze keer kon ik in ieder geval met een tevreden gevoel naar huis.

geplaatst:
Venceremos schreef:
Ach, ik zong ooit dagenlang 'I'm Van Occupanther, 'I'm Van Occupanther'. Niet handig als je nèt een nieuwe baan hebt...

geplaatst:
Venceremos schreef:
Meebrullers zijn stomvervelend maar relatief stille meezingers annex -genieters worden toch nog wel gedoogd door de pliessie?
Nee. Meezingen is meezingen.

geplaatst:
Is meezingen is Metallica bloed zweet en tranen

Hoe was het in den Arena?

geplaatst:
predator schreef:
Eddie Vedder @AFAS 10 juni

De laatste keer Pearl Jam live was ik zodanig teleurgesteld, dat ik wel een tijdje klaar was met PJ dan wel EV. Omdat een vriend van me heel graag wilde gaan, werd er toch maar weer een kaartje aangeschaft tegen een behoorlijk pittige prijs.

Ben toch wel benieuwd naar je teleurstelling bij de laatste keer Pearl Jam. Ik kan me daar weinig bij voorstellen, maar ben dan ook wel fan van het eerste uur, vooral van de live-optredens.

Gelukkig dat deze keer tevredenheid overheerste, ook al was de prijs inderdaad behoorlijk pittig. Ik heb deze concertreeks volledig aan me voorbij laten gaan, ik houd het wel bij Pearl Jam.

Gast
geplaatst: vandaag om 15:37 uur

geplaatst: vandaag om 15:37 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.