MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / MusicMeter Live! / Gisteren ... gezien!

zoeken in:
Vanavond Supersister gezien in openluchttheater Pinkenberg in Velp. Kleine, intieme locatie aan de rand van de Posbank waar deze band een maatje te groot voor is, eigenlijk. Complimenten aan de organisatie dat het ze is gelukt deze geweldige band te strikken. Eigenlijk hadden we kaartjes voor the Nits, mijn vriendin is fan van Henk Hofstede, maar de Nits konden niet, dus speelde Supersister in hun plaats.

Het was een heerlijk concert van R.J. Stips, Rinus Gerritsen en Leon Klaasse. Ze speelden veel nummers van hun 2 laatste, mij onbekende albums; het in een strandtent opgenomen Retsis Repus (Super Sister achterstevoren, zoals Robert Jan ten overvloede nog even verduidelijkte) en het dit jaar verschenen Nancy Never Knew, refererend aan de Nancy van het debuutalbum. Erg genoten van het concert in de stromende regen, gelukkig zaten we onder een van de parasols, dat mij erg nieuwsgierig heeft gemaakt naar beide albums.

Er werden ook enkele klassiekers gespeeld, waarvan ik Radio en She Was Naked (her)kende. Impressive wat er daarnaast allemaal aan referenties voorbij kwam. Veel Canterbury Prog uiteraard, maar ik meende ook flarden Weather Report, Herbie Hancock, Frank Zappa, Pink Floyd en Beatles voorbij horen komen. Stips is uiteraard een geweldige toetsenist en componist van de buitencategorie, Leon Klaasse een imponerende drummer die moeiteloos leek over te schakelen van 4-maats nummertjes naar complexe tempowisselingen in de progstukken, naar jazzrock en fusion. Erg knap gespeeld. Rinus Gerritsen was de degelijkheid zelve op bas. Topavond!

Once In A blue Moon, Zuiderparktheater Den Haag

Ik had het affiche van dit country/ roots festival voorbij zien komen, maar gezien de afstand en logistiek (en bijkomende kosten) vond ik het niet de moeite om een kaartje te kopen. Maar toen ik een kaartje won via de podcast Bright Lights And Country Music werd de keuze heel makkelijk gemaakt en boekte ik een overnachting.

De locatie, Zuiderparktheater, is ideaal voor een kleinschalig festival: je loopt in no time een rondje en het bos maakt het extra knus.

De líne up was met name op zaterdag erg sterk: opener Gareth had een goede stem maar miste nog qua liedjes en uitstraling. Van laatstgenoemde had Liam St John genoeg: dit showmannetje trok na drie nummers zijn shirt uit om zijn rijkelijk getatoeëerde bovenlijf te showen en hij (en een aantal bandleden) stapten regelmatig van het lage podium af om bij en in het publiek op de tribune verder te rocken.

Aan de hoeveelheid shirts te zien had Erin Kinsey aardig wat fans in het publiek, maar haar countrypop was niet helemaal aan mij besteed. Na het tijdje vond ik het allemaal een beetje van hetzelfde en miste ik het "randje".

Dat randje werd opgezocht en overschreden door Charles Wesley Godwin, die met een 6 koppige band alle registers opentrok en ons vanaf het begin van de sokken wist te blazen. De toevoeging van zowel een banjo als een mandoline maakte mij nog extra blij. Hopelijk komt ie snel terug voor een clubshow!

Omdat Charles Wesley Godwin zo verpletterend was, voelde het optreden van Larry Fleet een beetje matjes aan - Larry zit meer in de luister hoek, dus een heel andere energie dan bij Charles. Een goede stem, dito liedjes en fijne uitvoering - bij mijn gewonnen prijs zat ook een gesigneerde plaat dus ik geef het thuis nog een kans.

De zondag was op papier wat minder sterk met als eerste Beans & Fatback (ze zijn blijkbaar weer terug, na een half uur had ik er wel genoeg van). Jon Allen had de pech dat hij middenin een regenbui moest optreden, het klonk goed van een afstandje. Ik had SG Goodman al eens gezien in het voorprogramma van Jason Isbell en met band vind ik het eigenlijk een stuk beter - vrij dromerig, met wat licht psychedelische elementen. Ik kon haar droge humor ook heel erg waarderen, het zware Kentucky accent hielp daar zeker bij.

Van tevoren had ik grote verwachtingen van Nolan Taylor, een man die een hele waslijst aan narigheid heeft meegemaakt - wat natuurlijk een ideale bron is voor goede country. Hij begon fantastisch in z'n uppie, de teksten zijn zo ontzettend goed. Zijn band was last minute aangepast/ bij elkaar gezocht, wat bij de meeste nummers prima ging maar na een tijdje slopen er wat foutjes in. Dat zorgde voor een wat rommelig einde van een sterke show, die er wel voor heeft gezorgd dat ik wel nog meer van hem wil horen.

De afsluiter Midland heb ik overslagen (iets met twee uur treinen en vroeg werken) maar ik heb erg genoten van dit onverwachte weekend in Den Haag. Mocht de líne up volgend jaar oke genoeg zijn koop ik misschien wel een kaartje...

Leuk om je verslag te lezen staralfur. Het festival kwam ook op mijn radar, maar helaas lukte het agenda technisch niet op een dag mee te pikken. Door jouw verslag krijg ik toch nog een idee hoe het was.

Gisteren gezien in Doornroosje Nijmegen: The Gathering.

Toen ik eergisteren na in zo'n 100 lotingen via Ticketswap meegedaan te hebben eindelijk toch nog een ticket te pakken wist te krijgen voor één van de vijf concerten die The Gathering hield met Anneke van Giersbergen als teruggekeerde zangeres om 30 jaar Mandylion te vieren, was ik al een blij man. Dat ik om moest rijden vanwege werkzaamheden op de snelweg vanuit Groningen kon de pret niet echt drukken.

En hoewel ik Anneke al best vaak live heb mogen aanschouwen was ik gisteren weer ernstig onder de indruk hoe geweldig goed zij kan zingen. Dat komt toch het beste tot recht in de wat hardere setting. En als dan blijkt dat ook de band laat horen het nog steeds te kunnen en dan er fantastische nummers gespeeld worden waar ook wel wat (jeugd)sentimentele waarde aan vast zit...
Nou ja, zo'n echt geweldig optreden maakt je tot een ongelofelijk blij persoon. Dat je dan vandaag merkt dat je het toch iets minder trekt dan 30 jaar terug om half twee 's nachts thuis te komen en de volgende dag gewoon weer vroeg te moeten werken, is bijzaak. Heerlijk om meegemaakt te hebben!

Matt Berninger. OLT Rivierenhof, Antwerpen. Was prachtig. Legendarisch zelfs. Of niet dan, Gretz?

Johnny Marr schreef:
Matt Berninger. OLT Rivierenhof, Antwerpen. Was prachtig. Legendarisch zelfs. Of niet dan, Gretz?

Maar was Taytay erbij?

Lees ik het nu goed op dansende beren dat Matt een nummer aan Gretz heeft opgedragen?!

Ik was zondagavond bij Matt Berninger (ik zag Gretz alweer vooraan staan ) en dat was een prima avond. Zijn solonummers zijn over het algemeen iets minder sterk dan die van The National, maar met zijn expressieve voordracht weet hij toch elk nummer boeiend te maken. Je kunt je ogen moeilijk van hem afhouden. Tel daarbij op dat we een nummer kregen dat hij die dag geschreven had, een ander nieuw nummer dat mij als een hit in de oren klonk (Why Don’t You Love Me?) en ook nog een coverversie van Blue Monday, tja dan kun je je zondagavond slechter besteden. Het geluid was (zoals altijd in de Ronda) ook weer erg goed. Enige puntje van kritiek, nog een paar extra nummers van The National was wel leuk geweest, nu waren het maar twee.

motel matches schreef:
Lees ik het nu goed op dansende beren dat Matt een nummer aan Gretz heeft opgedragen?!

In Antwerpen ja, in OLT Rivierenhof. Ik ben er nog steeds ondersteboven van dat dit gebeurd is. Nooit eerder die eer gehad en dat hij überhaupt mijn voornaam wist.

Op de Instagram van Studio Brussel kun je een filmpje van het volledige moment terugzien. Ik ben na afloop ook nog spontaan door Pien van StuBru geïnterviewd.:)

Bovendien was Berninger nog niet klaar, want hij wilde ‘In Times of Difficulty’ nog spelen, met rond zijn nek de vlag van Ohio die ene Geert hem gegeven had, en had nog een ruige versie van ‘New Monday’ in de korte mouw zitten.

DPG Media Privacy Gate - demorgen.be

Gretz schreef:
(quote)

In Antwerpen ja, in OLT Rivierenhof. Ik ben er nog steeds ondersteboven van dat dit gebeurd is. Nooit eerder die eer gehad en dat hij überhaupt mijn voornaam wist.

Op de Instagram van Studio Brussel kun je een filmpje van het volledige moment terugzien. Ik ben na afloop ook nog spontaan door Pien van StuBru geïnterviewd.:)

Lachen! Ik zag je zondag ook al staan haha.

Ik vond het vooral vanaf Nowhere Special heel goed.

oceanvolta schreef:

Ik vond het vooral vanaf Nowhere Special heel goed.

Nowhere Special heeft waarschijnlijk de allerbeste live-uitvoering, nog beter dan Bonnet of Pins. Ja toch, Johnny Marr?

Ik vond dat het concert in Utrecht ook even op gang moest komen. Zat er niet meteen vanaf het begin écht goed in.

En eens met motel matches dat een paar extra National-covers de kerst op de taart waren geweest.

Super fijne recensie in De Morgen, had al een grote waardering voor de recensent in kwestie en die is nu naar recordhoogte gestegen

Onweerwolf
Gretz schreef:
Ik ben na afloop ook nog spontaan door Pien van StuBru geïnterviewd.:)

Dat is wel heel toevallig dan.

Onweerwolf schreef:
(quote)

Dat is wel heel toevallig dan.

Ja, ik bedoel dat er vooraf niets was besproken en dat ik überhaupt ook niet wist dat er een radio-dj aanwezig was bij het concert om content te schieten. Ik was overigens niet de enige, een vriend had ook de eer. Eens kijken of er al iets terug te luisteren is

Johnny Marr schreef:

Niemand:
Echt niemand
Echt heeeeeeleeuuumaaal niemand
NIEMAAAAND:
Matt Berninger: this songs for GIERT

Pien is gewoon stiekem Onweerwolf undercover.

Maar hebben Gretz en Matt nog gezoend of wat?

Slowgaze schreef:
Maar hebben Gretz en Matt nog gezoend of wat?

Ja.

Nou voelt Eefje zich vast gepasseerd!

Choconas schreef:
Nou voelt Eefje zich vast gepasseerd!

Vanavond even goed maken

https://i.vgy.me/zPa5XI.jpg
https://i.vgy.me/OD4TFz.jpg

Lekker bezig, kerel! Ik tikte in het Zuiderparktheater onlangs de 25e keer Eefje aan.

Choconas schreef:
Lekker bezig, kerel! Ik tikte in het Zuiderparktheater onlangs de 25e keer Eefje aan.

Daar was ik ook, hoe kunnen we elkaar nu over het hoofd hebben gezien Rolf Onbestaanbaar en nu helaas ook onomkeerbaar

Dim
Vijftig keer Eefje...hoe is het mogelijk dat ik die gozer ooit in mijn huis heb toegelaten.

Gisteravond Heaven 17 in Q-Factory Amsterdam. Na het eerste nummer fluisterde mijn lief: Zo, dat is gedateerd! En dat klopt helemaal maar er is ook helemaal niks mis mee. Gewoon met z'n allen terug naar 1983 in een zaal vol kale koppen en grijze haren en lekker meebleren. Glenn en Martyn maakten er een mooie show van. In welke mate er ook daadwerkelijk werd meegespeeld met de MP3 is mij niet duidelijk maar ook dat maakt niks uit. Gewoon een hele leuke avond gehad

caroline was het ook zo prachtig in Amsterdam?

dix
Johnny Marr schreef:
caroline was het ook zo prachtig in Amsterdam?

Nou, het duurde lang voordat de rem eraf mocht. Maar zeker worth the detour.

Gaat er toevallig nog iemand naar het optreden vanavond in Doornroosje van Bob Vylan? Dan kan diegene hier morgen uit eerste hand verslag doen van dat op dit moment nogal beladen concert.

Onweerwolf
Dim schreef:
Vijftig keer Eefje...hoe is het mogelijk dat ik die gozer ooit in mijn huis heb toegelaten.

Had 'ie toen z'n duimnagel ook zo mooi paars gelakt?

dix
Goed gedaan Peter! En dat geldt natuurlijk ook voor de Boys.

Gast
geplaatst: vandaag om 21:33 uur

geplaatst: vandaag om 21:33 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.