MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / MusicMeter Live! / North Sea Jazz Festival

zoeken in:
-SprayIt- schreef:
Misschien volgend jaar toch ook maar gaan.

Gewoon doen, gaat niet tegenvallen.

Het was op vrijdag inderdaad uitgestorven in de andere zaaltjes....vanaf het moment dat Gregory en Pharrell waren begonnen ja. Gisteren (zondag) was het wel overal bomvol, echt rijen dik ook bij acts waarvan je denkt "hmm, is dat zo populair"? Het was echt heel erg druk, en je moest echt ergens minstens een kwartier van tevoren aanwezig zijn om er binnen te komen. Altijd zonde als dat het geval is bij een festival, en dat je je moet gaan haasten. Vooral de Yenisei was telkens bomvol (en knetter-warm, echt niet leuk)...Maar dat is het wel elk jaar natuurlijk.

thelion: hierboven noem je precies een aantal van de belangrijkste redenen waarom ik niet meer naar NSJ ben geweest de laatste 3 jaar. Kreeg steeds meer het gevoel een soort van undentified paying object te zijn.

Dat begon al met de steeds stijgende prijzen voor de tickets, de prijzen van drinks & foods, de kosten van de taxi-ritten (nachttoeslag ivm NSJ) naar het hotel. Voeg daarbij de behouden programmering (tov eerdere) edities en het zal duidelijk zijn. Het bizarre is evenwel dat je dan tegen extra betaling de plusconcerten kunt bijwonen, zittend in een airconditioned theater, waar 1/4 van de stoelen onbezet is (sponsors).
Ook een concert van een artiest bijwonen in een kleinere zaal heeft knap wat haken en ogen: je moet er meestal al ruim van tevoren zijn, waardoor je een ander optreden moet missen - lekker 'rondwinkelen' is er in de drukte niet meer bij. Mijn eerste NSJ dateert overigens van begin jaren 80 en ik ga niet lopen zeggen "vroeger was alles beter" - ik heb gewoon besloten om vanwege het toegenomen 'circuskarakter', de toegenomen kosten niet meer te gaan. Te veel bijzaken die dan tussen mij en de muziek staan.

Beschreven kritieken heb ik niet zo ervaren. Het was wel druk ja, maar heb nooit echt stil gestaan, kwam overal binnen en warmte viel ook wel mee.

Ik sta graag vooraan en ben daarom ook wel wat vroeger aanwezig bij een optreden.

Wat mij opviel is dat alles heel gemoedelijk gaat, geen geduw, ruimte zat om je heen, vriendelijk publiek en optredens die op tijd beginnen.
Ik ben wel anders gewend met menig hiphop concert

Nogmaals ik ben nieuwkomer vwb NSJ en heb dus geen vergelijkingsmateriaal met voorgaande edities. Maar als eerder gezegd, is het voor mij zeker voor herhaling vatbaar!

buizen
Meer dan 15 jaar geleden ook eens naar het NSJ geweest, toen was het bij vlagen ook al zo druk dat je amper van de ene naar de andere zaal kon komen.
Leuke recensies/verslagen hier, overigens.

Erg leuk om alle verslagen hier te lezen zeg!

Ik was zelf zaterdag aanwezig en heb erg genoten van Coultrain, Joss Stone en Stevie Wonder.
Al Jarreau was leuk om eens mee te maken, maar niet echt mijn ding.
Alain Clark was boven verwachting ook erg leuk!

Helaas wel erg teleurgesteld toen Benjamin Clementine niet op kwam dagen (ze waren hem kwijt aldus de organisatie).

Van de drukte heb ik overigens geen last gehad.

En mijn verslag van dag 3:

----
Okee. Zoals gezegd sloeg ik dag 2 van NSJ over. Jammer, daardoor miste ik het zeker fenomenale Sun Ra Arkestra, en Typhoon. Maar ja, je kan niet alles hebben. Dus op naar dag 3!

En we moesten al weer vroeg aan de bak, want om 14.30 gingen de deuren al weer open! En na een heerlijk witbiertje in de zon op het Tigris-terras, was ik helemaal klaar voor de openingsact van dag 3: Benjamin Herman en Daniel von Piekartz, van wie we diezelfde zondag nog een lovende recensie online hebben gezet.

Live stelden het Benjamin Herman Trio met Daniel von Piekartz absoluut niet teleur. Wat heet. Dit was nog een paar niveau's beter dan die fantastische plaat, en dat zegt wat. Mijn hemel, wat een spanning zat er in deze set en hoe afgetopt vol was de Madeira, fantastisch. En wat een rauwe kwaliteit ademt Benjamin Herman toch altijd uit; het is ongekend. Maar de show werd echt gestolen door dat jonge wonderkind (van 24) von Piekartz. Achteloos wist hij de spanning in de nummers te bewaren, met zijn veelzijdige stemgeluid en fenomenale pianospel. Uptempo? Funky? Sly Stone cover? James Shelton's Lilac Wine? Geen enkel probleem. En hem als een Nederlandse Jamie Cullum of Chet Baker neerzetten, doet hem ernstig tekort, al zijn dat toch treffende vergelijkingen. Hoogtepunt van het festival, en de zondag was pas een uurtje oud.

Enigszins overdonderd moest nu de volgende act gevonden worden. Fan van de soul-revue ben ik niet, dat zeg ik eerlijk, maar omdat niet heel veel andere dingen echt mijn aandacht trokken, toch maar naar de Maas voor deeltje 2 van de 3 uur duren soul-marathon: Charles Bradley. En tsja, waanzinnige uitstraling, ditto zang en met een geweldige band, de Daptones. Maar het deed me weinig. Fantastisch om de energie op het podium te zien, maar na een stuk of 8 nummers die ik toch weinig spannend vond vluchtte ik naar de Yenisei.

In de Yenisei stond namelijk het volgende jazz-hoogtepunt: Nir Felder. Met Golden Age bracht deze jazz-gitarist een super jazz-gitaar-fusion album uit, en met super-drummer Nate Smith en Shai Maestro wist Felder vanaf de eerst noot te imponeren. Schitterende overgangen van funky rockende gitaar-loopjes, naar sfeervolle ambient piano-stukken. Felder is de verpersoonlijking van hedendaagse jazz-fusion, en kreeg het publiek goed mee. Jammer dat die Yenisei al het hele weekend een dampende sauna is, met weinig overzicht, en bijna bij elk concert een overvloed aan mensen. Langer dan 20 minuten wist ik het ook gewoon niet vol te houden en was ik drijfnat. Dus snel naar buiten gevlucht de regen in om af te koelen, want langzaam begon de klok te tikken naar het verwachte absolute hoogtepunt van heel
muzikaal 2014.

Darkside. Het concert in de Melkweg recenseerden wij al eerder, en is tot nu toe het hoogtepunt van 2014. Zou deze set vergelijkbaar zijn met die vorige? Ik kwam het te weten om 18.45. Dat Darkside, die geweldige minimalistische avantgarde electro samenwerking van Nicolas Jaar en Dave Harrington, experimenteel zou aanvangen konden we verwachten. Opener Golden Arrow kent altijd die ongelooflijke opbouw, met krakende gitaar, vage bliepjes, en een onderhuidse spanning waar je u tegen zegt. Maar daarna ging het toch echt anders dan we gewend zijn. Darkside had duidelijk hun set wat muzikaler en experimenteler gemaakt voor het kritische jazz-publiek. Die makkelijke en crowd-pleasende backdrops en tempoversnellingen waar ik nog wat minimale kritiek op had afgelopen maart, waren er niet meer. Dit was muziek maken op zijn puurst. Darkside op een experimentele jazz-tour, met improvisatie van Jaar en Harrington en slechts af en toe wat makkelijkere beats. Het maakte deze set heel wat moeilijker te verteren (echt los ging het publiek dit keer dan ook niet) dan in de Melkweg (en de live-optredens die op internet staan) maar ze verdienen alleen maar hulde voor deze subtiele aanpassingen. Kippenvel van top tot teen, en de verwachtingen maakten ze wederom volledig waar. En als we nog twijfelden waarom deze act op een jazz-festival stond? Dat hoeft nu niet meer.

Tsja. Kunnen Benjamin Herman en Darkside nog overtroffen worden? Ik ging het uittesten bij jazz-trompet-hype Avishai Cohen (Triveni). Althans, dat dacht ik. Maar zoals gebruikelijk dit weekend stond de Yenisei tot op de trappen vol, en kon ik er niet bij. Dus dan maar rondlopen. En zo belandde ik voor het eerst bij een act die ik maar amper kende. Afro-Cuban legende Chucho Valdéz met zijn Afro-cuban Messengers in de Hudson. Dat was een lekker feestje. Fantastisch pianospel (en onverstaanbaar Engels) van Valdéz zelf, en een heerlijke afro-beat ritme sectie. En als ze ook nog een mooie adaptatie van Take Five speelden, wisten ze mij wel in te pakken. Maar ook hier stonden de mensen rijen-dik om naar binnen te komen; het lijkt toch echt alsof er dit jaar wellicht wat teveel kaartjes zijn verkocht...

Van positieve verrassing Valdéz dan maar naar een van de volgende must-sees op mijn lijstje: Free-jazz trompettist Nate Wooley in de Volga. Ik nam geen enkel risico nu, en ging al ruim van tevoren in deze intieme zaal zitten. En dat was het volledig waard. Geen ontsporende free-jazz set dit keer, maar een heerlijk ritmische jazz-set met flarden aan free-jazz masterclasses er doorheen gegooid. Elke keer als je denkt dat het wat te vrij werd, kwam de awesome bassist Einvind Opsvik de melodie weer terugbrengen, of wist vibrafonist Matt Moran met zijn lichte klanken de brand weer te blussen. Tel daar de ode aan free-jazz legende Charlie Haden (R.I.P. ) bij op en deze set van Wooley was weergaloos sterk. Precies de manier waarop free-jazz gespeeld dient te worden: onvoorspelbaar, experimenteel en toegankelijk tegelijk.

En wat doen we dan? Toch Outkast in de Maas? Of de comeback van Neneh Cherry ervaren in de Darling? Ik pakte nog 2 Outkast nummertjes mee vanaf de 3e ring, maar Andre 3000 en Big Boi hadden geen begeleidings-band meegebracht en alleen wat zangeressen en een DJ, dus dat hoefde van mij niet. Op naar Neneh Cherry met haar super-electro-soul-set met superduo RocketNumberNine. Het publiek in de Darling wist bij vlagen niet wat hun overkwam. Keiharde electro-dreunen, een Neneh die volledig vrolijk, funky, agressief en inspirerend over het podium sprong en die keiharde doordringende drumpartijen van Tom Page. Een heerlijke set volledig anders dan haar vroegere werk. Neneh was wel een tikkeltje eentonig; het was leuk geweest als ze misschien toch wat ouder werk had gespeeld voor de nodige afwisseling. Maar echt klagen hoor je me niet hoor, deze speelvreugde en muzikale veelzijdigheid van Neneh is perfect voor dit festival, en we mogen trots zijn dat zij al meer dan 20 jaar vele harten veroverd.

North Sea Jazz 2014, ondanks dat ik een dagje miste, was weer een ongekend succes. Tot volgend jaar! Dan waarschijnlijk toch lekker weer 3 dagen. En om af te sluiten nog even mijn festival top 5:

1. Darkside
2. Benjamin Herman & Daniel von Piekartz
3. Mehliana
4. Nate Wooley Quintet
5. Ploctones

Pat-sounds: Dag 3 North Sea Jazz (2014-07-13) - pat-sounds.blogspot.nl

1. Darkside

Kon ook niet anders, helden, al zie ik het bijna nergens! terug in verslaglegging van dit festival. Niet op de facebook van NSJ, op 3 voor 12 e.d., heel jammer. Wel een paar mooi youtubes gevonden:

Maar in het echt is het echt overweldigend goed. Zou ze graag nóg eens live zien.

Het was een mooie zondag met The Daptone Super Soul Revue,Hall & Oates en Oscar D'León .

-SprayIt- schreef:
1. Darkside

Kon ook niet anders, helden, al zie ik het bijna nergens! terug in verslaglegging van dit festival. Niet op de facebook van NSJ, op 3 voor 12 e.d., heel jammer. Wel een paar mooi youtubes gevonden:

(embed)
(embed)

Maar in het echt is het echt overweldigend goed. Zou ze graag nóg eens live zien.
Vet Goede kwaliteit filmpjes hoor

Eerste namen zijn bekend voor editie 2015
Tony Bennett en Lady Gaga
En onze earlybird 3 dagen kaarten zijn ook binnen

Eerste namen bekend gemaakt vanmiddag Programma - Port of Rotterdam North Sea Jazz Festival - northseajazz.com
Zeer content met Benjamin Clementine, Hozier, Paolo Nutinni, Lionel Richie en Laura Mvula samen met het Metropool Orkest......

Meer namen bekend geworden o.a. Mary J Blidge, D'Angelo, John Legend, Chaka Khan, Hans Dulfer en Han Bennink.

Alle reeds bekende namen

Ik ben er nog niet helemaal over uit wat ik van de line-up tot nu toe vind. Enerzijds aardige namen waar D'Angelo en Clementine de mooiste van zijn maar ik mis toch nog wel één of twee echte klappers. Benieuwd of die nog in het vat zitten.

sq
Ik verheug me erg op Anouar Brahem, Hancock/Corea en Lady Gaga. Alle drie op vrijdag, en dan moet het programma dat nog maar toelaten. En ik moet pluskaarten hebben, liefst meteen want als je vroeg koopt zit je verder vooraan, heb ik al eens gemerkt. Weet iemand wanneer dat zo ongeveer los gaat met die pluskaarten?

Edgar18 schreef:
Ik ben er nog niet helemaal over uit wat ik van de line-up tot nu toe vind. Enerzijds aardige namen waar D'Angelo en Clementine de mooiste van zijn maar ik mis toch nog wel één of twee echte klappers. Benieuwd of die nog in het vat zitten.

Die echte klappers komen echt nog wel het is de 40st editie van het festival (reden voor een feestje zeg maar), maar die zullen pas in april bekend gemaakt worden denk ik.

sq schreef:
Weet iemand wanneer dat zo ongeveer los gaat met die pluskaarten?

Plusconcert kaarten gaan 25 april (op de dag dat het volledige blokken schema bekend word gemaakt) in de verkoop.

sq
Kijk dáar heb ik wat aan

tuktak
Een dagticket met plusconcert en servicekosten, dan zit je alweer op 110euro. Dat vind ik wel iets te gortig voor een avondje uit. De festivaldagen zijn immers ook nog relatief kort (17:00-01:00 ongeveer).
Nu zou ik daar nog best overheen willen stappen voor een killer line-up, dus daar wacht ik dan nog maar even op

sq
Dat vind ik ook wel een bezwaar, dat de dagen maar zo kort zijn. Als je ook nog even rustig wil eten, of anderszins niet van concert naar concert wil rennen, en je wil ook nog op tijd naar huis ( trein ) kan je er maar 3 of 4 goed zien op een dag, ook vanwege de drukte overal.
Dit jaar ga ik voor het eerst alle dagen en blijf ik in Rotterdam. Ben benieuwd hoe het dan is.

Meer namen bekend gemaakt o.a. Michael Kiwanuka, Marcus Miller, Avishai Cohen zowel de bassist als de trompetist, Roy Hargrove Quintet, en zeer content met Candi Staton en voor een lekker latin feestje Sergio Mendes & Brasil 2015
Programma - Port of Rotterdam North Sea Jazz Festival - northseajazz.com

Timetable is bekend.
Clementine, D'angelo en Avishai Cohen tegelijkertijd is een lastige.
2015 - Port of Rotterdam North Sea Jazz Festival - northseajazz.com

Al met al vind ik het een zwakke line-up, zeker voor een jubileum editie. En Clementine, D'Angelo en Cohen tegelijk is inderdaad een gevalletje .

sq
Lady Gaga valt samen met Hancock/Corea, jammer. Verder ben ik best tevreden met het totaal. Zag Habib Koité nog toegevoegd..

Rare programmering op sommige momenten.
Heb getwijfeld om een dagkaart (met name vrijdag) te bestellen. Blijkbaar hoef ik niet meer te twijfelen, want dagkaarten vrijdag en zaterdag zijn al uitverkocht zie ik op de site.

Die vrijdag zou voor mij idd de enige uitzondering zijn om nog eens de gang erheen te maken. Jammerdebammer,dus

Zondag vind ik jusit er het mooist uitzien... Mahanthappa, ICP, Dans Dans, Dawn of Midi, Oran Etkin, Draksler/Santos Silva... allemaal dik de moeite waard en aanraders voor de mensen die gaan... Want 85 euro voor een avondje vind ik wel wat te veel van het goede.

Op vrijdag Lizz Wright, Jose James en Benjamin Clementine en op zondag Curtis Harding in een "kleinere" zaal goed gedaan....... Nu maar hopen dat het niet uitpuilt in de Darling.

Overigens vind ik het totaal programma een beetje tegen vallen voor een 40 jarig jubileum....... (niet slecht, maar zeker niet spectaculair).

Er moet nog minimaal 1 naam bekend gemaakt worden in de Congo op zondag rond 19.00 uur.

Als er nog iemand kaarten voor de vrijdag overheeft (of iemand kent die dat heeft): ik ben er nog op zoek naar 3.
Het was iets eerder uitverkocht dan we verwacht hadden.

Sergio mendez was feestje aan het begin van de avond, Lizz Wright was goed en Marry J Blidge is geweldig momenteel, later nog of D'Angelo of Benjamin Clementine. Morgen uitgebreid verslag van eerste dag nsj 2015

Gast
geplaatst: vandaag om 18:59 uur

geplaatst: vandaag om 18:59 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.