MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / MusicMeter Live! / Primavera Sound (Barcelona)

zoeken in:
Paap_Floyd schreef:
Zijn wij er weer bij? Leuk dat Cygnus dat ons ook laat weten.

Het moest een verrassing blijven...

Snoeperd schreef:
Is je vriendin ook een muziekliefhebber, of zijn alle acts voor haar onbekend?

Ik ken niet zo heel veel, van de line-up in Porto kende ik eigenlijk alleen Nick Cave and the Bad Seeds. Dead Can Dance en Blur kende ik een beetje (die laatste voornamelijk omdat Arnout me van tevoren wat Blur-nummers liet luisteren) maar ik liet me vooral door Arnout meeslepen naar wat hij dacht dat interessant zou zijn, want verder kende ik niks.

Snoeperd schreef:
Leuk! In Porto is er ook een mooie lineup zie ik. Is je vriendin ook een muziekliefhebber, of zijn alle acts voor haar onbekend?

Ze houdt natuurlijk wel van muziek, maar in de praktijk is ze lang niet zo'n muziekliefhebber als ik, en het overgrote deel van waar ze naar luistert is gewoon muziek die ze door mij leert kennen. Zoals Nick Cave en Dead Can Dance dus, zoals ze zelf al zei. Zelf is ze er nou eenmaal veel minder mee bezig.

Dag 2

Tijd om wat meer de stad te bekijken! We vonden eindelijk het centrum van Porto, hebben daar wat rondgelopen, begeleid door een lekker zonnetje en een erg fijne temperatuur. Nog wat gegeten bij een zeer sympathiek Portugees zaakje, met colablikjes waar Portugese kunst op staat afgebeeld. Erg leuk en interessant, dus ik vragen hoe dat zit aan de jongen door wie we geholpen werden, bleek dat het hem nog nooit eerder was opgevallen. Voor de duidelijkheid: het stond op alle colablikjes (niet telkens hetzelfde), die hij dus de hele dag in zijn hand heeft. Hoe dan ook, na de binnenstad van Porto bewonderd te hebben, gingen we al snel weer naar het festivalterrein.

Daar begonnen we de dag met Ghostigital, een IJslandse groep die me wel interessant leek, al is het maar omdat ze uit IJsland komen. Daarbij kwam ook nog dat het erg leuk klonk toen ik het thuis had voorbeluisterd, én bleken ze onder anderen met David Byrne en Damon Albarn samengewerkt te hebben. Dat moest wel interessant zijn. En dat was het. Erg lekkere dance-beats, waarover een kerel quasi-improviserend vage teksten stond te blèren. En het werkte nog ook!

Daarna zagen we OM, maar dat is me eerlijk gezegd niet zo heel erg bijgebleven. Ik vond het wel aardig, maar verder? We hebben het ook maar half gezien, omdat we wat gingen eten. Daarna pakten we nog het einde van Neko Case mee, wat vooral erg sympathiek was. Grootste tegenvaller van het festival was Daniel Johnston. Singer-songwriter die in depressies heeft gezeten en nogal een cultstatus heeft. Zelf kende ik alleen True Love Will Find Its Way, wat ik best een mooi liedje vind, maar door alle verhalen omtrent de man was ik zeer benieuwd geworden. Maar helaas: het was ronduit slecht. Haast lachwekkend. De band die hij had meegenomen speelde strak, wat er voor zorgde dat het nog wel goed om aan te horen was, maar Daniel Johnston zelf bleek totaal niet te kunnen zingen. En dan bedoel ik het niet op de Jeff Mangum-manier, maar op de slechte Idolsauditiemanier. Kwam er nog bij dat ik de liedjes van een bijzonder laag niveau vond, oftewel: wat een enorme deceptie. En wat een trieste vertoning. Ik ben maar weggelopen, en bij Local Natives gaan zitten, die me dan weer verrasten met een prima optreden. Ik had het beeld voor ogen van een braaf dertien in een dozijn folkbandje, en eigenlijk waren ze dat ook wel, maar dan toch wel een verrassend goede. Goede liedjes, goede uitvoering, fijne sfeer. De tegenvaller van het festival werd meteen goedgemaakt door de meevaller van het festival.

Bij Swans gingen we heel behoedzaam maar op een afstandje zitten. Toch een band met een reputatie. En het bleek terecht; na een lang, uitgesponnen intro waarin er vrij weinig gebeurde, knalde de band er in één keer in, wat voor de mensen vooraan toch wel pijn aan hun oren moet hebben gedaan. Wel erg leuk, het spelen van dynamiek, en het werd een boeiend optreden, waar de band nu eens richting metaal ging en dan weer haast hypnotiserende stukken speelde. Omdat we op een afstandje zaten, ervoeren we het natuurlijk wel wat minder, maar ik vond m'n gehoor toch even belangrijker (en met oordoppen wordt de ervaring ook minder).

Bij Melody's Echo Chamber moesten we toch maar oordoppen in, omdat het in een tent was. Dan merk je toch dat het echt effect heeft op de beleving (maar ik blijf hoe dan ook m'n oordoppen gebruiken, anders heeft het op lange termijn permanent effect op de beleving), maar desalniettemin best een vermakelijk optreden. Wel grappig was dat halverwege ineens de halve tent leegstroomde. Bleek Grizzly Bear ergens anders op het terrein te beginnen, maar daar vind ik dus echt niks aan. Dat bleek maar weer toen we klaar gingen zitten voor het volgende optreden: Four Tet. Grizzly Bear was er vlak naast nog steeds aan het spelen, en het was me voor de zoveelste keer weer een raadsel wat men daar toch in hoort.

Gelukkig is er Four Tet. Dat was ronduit geniaal. Ik ben iemand die bijzonder weinig beweegt bij een concerten, over het algemeen knik ik alleen een beetje mee met de muziek. Vanuit dat oogpunt zou je kunnen zeggen dat ik bij Four Tet helemaal uit m'n dak ging. Heerlijk dansbaar, en prachtig hoe hij zijn DJ-set opbouwt en weer afbouwt en weer opbouwt met allerlei geluidjes en beats. Om te zien was het natuurlijk niet bijzonder. Je zag een man achter een laptop en keyboard bezig, zonder enige interactie met het publiek, op het zwaaien na. Dat was overigens nadat hij door de organisatie leek te zijn duidelijk gemaakt dat ie toch maar eens moet stoppen, toen hij zijn eindtijd had bereikt en doodleuk een nieuw nummer inzette. Hoe dan ook, na Nick Cave had ik niet verwacht dat er nog zoiets geniaals zou komen, maar Four Tet overtrof al m'n verwachtingen. Ik dacht zelfs: laat die man maar lekker doorgaan, zo goed gaat Blur toch niet worden.

Blur was namelijk de volgende, en dat was natuurlijk een groot feest. Er waren veel Britten, en bijna elk nummer werd meegezongen. Het publiek was laaiend enthousiast, en vrijwel iedereen sprong enthousiast mee, op één persoon na. Die persoon stond na me, en heeft het hele optreden lang stokstijf stil gestaan, ook geen woord meegezongen, ik durf zelf niet te zeggen of ie geklapt heeft. Ik geloof dat ie het hele optreden lang geen vin verroerd heeft, en alleen glimlachend naar het podium stond te kijken. En ik dacht dat ik weinig bewoog bij concerten… Hoe dan ook, de band was enthousiast, publiek was enthousiast, één groot feest dus! Erg leuke setlist ook, met nog wat verrassende nummers van 13 (Trimm Trabb en Caramel). Hoogtepunten waren toch wel Tender (kippenvel hoe er al massaal oh my baby, oh my baby, oh why, oh my werd gezongen door het publiek toen Graham Coxon alleen nog het gitaarintro speelde) en Parklife (wát een feest!). Maar Damon Albarn aan het werk zien is wat mij betreft sowieso feest, dat gold ook voor Gorillaz die ik in de HMH heb gezien. Geweldige man. Bij de afsluiter Song 2 ging het publiek trouwens echt volledig uit z'n dak, wat uiteraard geen verrassing is. Het was een mooie afsluiting van de festivaldag, en alweer moe maar voldaan gingen we weer naar het hotel.

Rhythm & Poetry schreef:

O ja, shit. Helemaal vergeten. Heb nog meer foto's ja. Ik zal ze de komende dagen eens plaatsen.

Je lijkt wel op een groot deel van mijn klanten; die maken hun beloftes ook zelden waar

Maar ik heb het heus heel erg druk. Ik zit nauwelijks meer op deze site. Niet mieters.

http://www.primaverasound.com/foros/download/file.php?id=109

Dit is de bevestiging van Arcade Fire.

Er is ook een gephotoshopte versie met Bowie in omloop. Die zag ik het eerst en dat was wel een teleurstelling toen het om AF bleek te gaan.

https://pbs.twimg.com/media/BYOAQBaCcAABxmE.jpg:large

Arcade Fire is ook gaaf, maar Bowie... dat zou echt fantastisch zijn.

Ja, maar dat gaat hem dus niet worden. Je ziet op de Bowie-versie nog de Reflektor achtergrond van de bovenste foto.

Helaas. Kan me eigenlijk ook moeilijk voorstellen dat Bowie festivals gaat spelen als ie uberhaupt weer op gaat treden.

Weer een naam erbij: Pixies.

Primavera gaat de lineup blijkbaar bekendmaken via een film.

https://pbs.twimg.com/media/Bb19u_KCMAAAWjW.jpg

http://www.line-upthemovie.com

Het is weer eens wat anders.

Ik vind het niets.

(willie) schreef:
Ik vind het niets.
Zolang het niet is om de aandacht van een mindere line-up af te leiden...

Volgens drowned in sound heeft Deafheaven zichzelf bevestigd voor Primavera. Mooie naam, als het klopt tenminste.

The Dismemberment Plan en Cloud Nothings erbij.

Spannende dag vandaag.

Jup. Nog zes uur zegt-ie.

nog een uurtje

Veel moois langsgekomen in de film tot nu toe. Television, Slowdive, Slint, The National, Nine Inch Nails, Darkside, GY!BE.

Kom net thuis van een tentamen, dus de film gemist, maar wat me opviel bij de aftiteling, maakte me erg blij; Slowdive, Television, Slint, Kendrick Lamar, Caetano Veloso, Dr. John, Laurent Garnier, Julien Cope. Ik ben al erg enthousiast iig.

Hopelijk ook The Replacements binnenkort

Dwejkk_ schreef:

Hopelijk ook The Replacements binnenkort

Oh ja, je zou bijna vergeten dat er bands niet bevestigd zijn waar je eigenlijk wel vanuit ging.

Wat een geweldige line-up weer! Ik wil hier ook echt nog eens naartoe.

Julian Cope is wel een erg leuke verrassing, zeg! Fijn lijstje weer. Het zwaartepunt zit voor mij wel op dag 1 en 3.

Oh, voor mij is juist dag 2 de geniaalste Primaveradag ooit sinds ik er heen ga.

Voor mij is dé verrassing trouwens Chrome!

Dat speelde ik net door, maar cyberspace heeft mijn bericht opgegeten.

En het randprogramma op maandag t/m woensdag en zondag:

Monday, May 26
- Apolo: Darren Hayman & the Trial Separation, The Free Fall Band, Tigercats
Tuesday, May 27
- Apolo: Antibalas, Chicha Libre
Wednesday, May 28
- Parc del Fòrum: Él Mató a un Policía Motorizado, Fira Fem, Holy Ghost!, Sky Ferreira, Stromae, Temples
- Apolo: The Brian Jonestown Massacre, Har Mar Superstar, Holy Ghost! DJs, Niña Coyote eta Chico Tornado
- La [2] de Apolo: Showcase La Castanya: Aries, Beach Beach, Me and the Bees
- Teatre Principal: Jamie xx & friends
- El Teatro Latino: The Ex, Full Blast, Paus, Shellac

Sunday, June 1
- Apolo: Chromeo, Cloud Nothings, Dave P, Ty Segall, Vàlius
- La [2] de Apolo: Showcase BCore: Cuello, Fuckin’ Bollocks, No More Lies
- BARTS: Angel Olsen, Grouper, Joana Serrat, Juana Molina
- Els Vermuts del Primavera (Parc de la Ciutadella): Berlinist, Boogarins, Dum Dum Girls, Hospitality, La Sera, The Mark Eitzel Ordeal

Gewoon nog even Brian Jonestown Massacre erbij.

Cygnus schreef:

Gewoon nog even Brian Jonestown Massacre erbij.

En Mark Eitzel!

En Els Vermuts!

Nog 4 maanden te tijd om mezelf een paar keer te klonen, anders kan ik nooit alles zien wat ik zou willen...

Gast
geplaatst: vandaag om 02:50 uur

geplaatst: vandaag om 02:50 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.