MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / MusicMeter Live! / Ergernissen bij popconcerten

zoeken in:
Streup schreef:
Heel vervelend: mensen die op een heel gevoelig moment in het concert van Grizzly Bear in Paradiso hun beker hard op de grond laten vallen.
(Ik wordt er nog regelmatig aan herinnerd door mijn vrienden )

Deed een vriend van mij ook bij Marc Almond: het was doodstil op dat moment. Hij moet dit tot vervelens toe blijven aanhoren

lambf
bennerd schreef:

Duw-en-trek-moshpits vind ik zelf erg irritant, maar dan ga ik ook niet aan de rand staan.

Liever een zwiepende-armen moshpit ?

lambf
Als het publiek een meter of 5, 10 van de band af staat zodat het onmogelijk is een pit te beginnen. Sowieso, waarom ga je zo ver achter in de zaal staan xS.

Germ (crew)
Stijn_Slayer schreef:
De ene groep verpest het voor de anderen, en de middengroep die voorzichtig met één voetje de wet heeft overtreden wordt er gelijk bijgepakt. Het is niet helemaal eerlijk, maar 't is aan de andere kant moeilijk om het op een andere manier te doen.

Nu ik dat daar een keer heb gezien rijd ik altijd anders. Niet omdat ik zelf zo bang ben voor de blaastest, maar omdat ik geen zin heb om daar lang stil te staan.

Het was trouwens op de Westervoortsedijk. Voor wie er benieuwd naar was, en voor de zekerheid liever om wil rijden.

Rijden met alcohol is per definitie fout. Hoe goed je zelf ook denkt nog te kunnen rijden, het valt in de praktijk altijd tegen.
Je kunt jezelf wel de middengroep noemen, die heel voorzichtig de wet een beetje overtreedt maar het blijft gewoon niet verstandig en levensgevaarlijk.

Stijn_Slayer
Levensgevaarlijk wordt het pas als je echt aangeschoten achter 't stuur zit. Dat doe ik nooit als ik lange afstanden moet rijden. Aangeschoten wil ik maximaal 3 km binnen de bebouwde kom rijden (alleen om thuis te komen).

Als beginnend bestuurder ben ik bij één biertje al de pineut. Dan rijd ik echt precies hetzelfde als zonder dat biertje, maar dan ga ik toch maar geen 10 km rijden.

Stijn_Slayer schreef:
Levensgevaarlijk wordt het pas als je echt aangeschoten achter 't stuur zit. Dat doe ik nooit als ik lange afstanden moet rijden. Aangeschoten wil ik maximaal 3 km binnen de bebouwde kom rijden (alleen om thuis te komen)..

Je spreekt jezelf hier behoorlijk tegen. Of je geeft toe dat je bewust levensgevaarlijk gedrag vertoont.

Trouwens vind ik het binnen de bebouwde kom juist gevaarlijk, met voetgangers en fietsers die ook bij een klein ongeluk al zwaargewond of dood kunnen zijn. Als je toch maar 3 km van huis bent ga dan lekker fietsen!

Stijn_Slayer
Ik spreek mezelf niet tegen. Ik heb vanaf het eerste moment gezegd dat ik nooit aangeschoten in een auto stap, tenzij ik echt heel dichtbij ben. Dat durf ik aan omdat het dan midden in de nacht is, dan kom je meestal geen voetgangers en fietsers tegen. Als er geen leven is om in gevaar te brengen is het ook niet levensgevaarlijk. Sowieso rijd ik dan altijd extreem langzaam. Als ik dicht bij huis ben ga ik inderdaad met de fiets, behalve als het heel slecht weer is. Dan durf ik de gok wel te nemen.

Degenen die stevig doordrinken en dan gaan rijden vind ik levensgevaarlijk. Als iemand één biertje (niet twee) te veel op heeft vind ik dat niet zo'n probleem. Wettelijk zit hij fout, en ergens moet een grens worden gesteld natuurlijk, maar die grens mag van mij wel een heel klein beetje omhoog.

Euh, maar dit heeft verder allang geen betrekking meer op alcoholcontroles en verdund bier bij popconcerten.

lambf schreef:
(quote)

Liever een zwiepende-armen moshpit ?

Sowieso, veel leuker. Enkel als het past bij de muziek, dat wel.

Germ (crew)
Stijn_Slayer schreef:
Ik spreek mezelf niet tegen. Ik heb vanaf het eerste moment gezegd dat ik nooit aangeschoten in een auto stap, tenzij ik echt heel dichtbij ben. Dat durf ik aan omdat het dan midden in de nacht is, dan kom je meestal geen voetgangers en fietsers tegen. Als er geen leven is om in gevaar te brengen is het ook niet levensgevaarlijk. Sowieso rijd ik dan altijd extreem langzaam. Als ik dicht bij huis ben ga ik inderdaad met de fiets, behalve als het heel slecht weer is. Dan durf ik de gok wel te nemen.

Degenen die stevig doordrinken en dan gaan rijden vind ik levensgevaarlijk. Als iemand één biertje (niet twee) te veel op heeft vind ik dat niet zo'n probleem. Wettelijk zit hij fout, en ergens moet een grens worden gesteld natuurlijk, maar die grens mag van mij wel een heel klein beetje omhoog.

Euh, maar dit heeft verder allang geen betrekking meer op alcoholcontroles en verdund bier bij popconcerten.

Je wringt jezelf in een hoop bochten en komt met een aantal kromme beredenaties om je gelijk te halen. Feit blijft dat alcohol in het verkeer w.m.b. absoluut niet samen gaan.
Wat jij doet in je verhaal hierboven noem je een cognitieve dissonantie, oftewel, iets recht lullen wat krom is.

Stijn_Slayer
Het gaat mij niet om m'n gelijk halen. Als jij niets drinkt terwijl je rijdt ga ik je niet vertellen dat het best kan. Als ik een heel klein stukje moet rijden maak ik me niet druk om één biertje te veel. Nou nou, wat een wetsovertreder ben ik nu.

In deze situatie is het gebruiken van de term levensgevaarlijk trouwens een hyperbool, en een flinke ook.

Mjuman schreef:
Nou ik hier toch ben, wil ik wel even mijn gal spuwen over al die zwaterlaars, beppers en ander OH'ers - die maar blijven lullen tijdens concerten - .

Dat is ook mijn grootste ergernis en om de een of andere vreemde reden staan die lui altijd bij mij in de buurt.............

Stijn_Slayer
Die staan overal. Ik snap 't nog steeds niet. Ik zeg denk ik gemiddeld vier zinnen als ik bij een concert ben. Ga dan thuis een muziekdvd kijken.

thelion schreef:
(quote)

Dat is ook mijn grootste ergernis en om de een of andere vreemde reden staan die lui altijd bij mij in de buurt.............

Voor mij gevoel staan ze meestal in de buurt van de bar (een van de weinige redenen om wel vooraan te gaan staan), dus misschien zegt dat iets over jou?

Voor mij is dat geouwehoer met stip ergernis nummer 1. Ik begrijp het ook gewoon niet. Bij William Fitzsimmons onlangs ook weer: en maar doorlullen, niet zo zachtjes ook. En het gaat echt nergens over.

Ga dan verdorie naar de kroeg ernaast of zo! Waarom betalen dat soort lui een kaartje voor een concert als het ze toch niet boeit?! De kroeg kost niks.

Het getuigt van weinig respect naar artiest en medepubliek toe.

Ook dat maak ik niet mee tijdens hiphopoptredens. Ik zou het waarschijnlijk niet horen, de muziek is te hard, maar over het algemeen wordt er goed naar de uitvoerende artiest gekeken. Wel zie je mensen meerappen, maar dat is simpelweg niet te verstaan.

Rhythm & Poetry schreef:
Ook dat maak ik niet mee tijdens hiphopoptredens. Ik zou het waarschijnlijk niet horen, de muziek is te hard...

Dat heb ik me laatst ook nog bedacht toen er bij Flying Lotus wat gasten aan het 'meezingen' waren. Papaparapapam! Toen dacht ik toch dat zoiets minder irritant was op hardcore-concerten.

Is helemaal waar. Bij artiesten die wat meer lawaai maken heb ik er ook minder last van en in zalen als Ahoy valt het ook minder op.

MAS
Tijdens Yellawolf bij Splash zaten er ook 3 gasten de hele tijd flauwe dingen te roepen. Echt irritant. Ga dan niet naar het optreden als je niet normaal kan luisteren denk ik dan.

ClassicRocker
aERodynamIC schreef:
Voor mij is dat geouwehoer met stip ergernis nummer 1. Ik begrijp het ook gewoon niet. Bij William Fitzsimmons onlangs ook weer: en maar doorlullen, niet zo zachtjes ook. En het gaat echt nergens over.

Je hebt je toch niet twee uur staan/zitten verbijten? In dat soort gevallen zeg ik er gelijk wat van.

Ik heb er wel eens wat van gezegd bij een concert van Jay Brannan. Wat gebeurt er? Het groepje kakelende dames liep weg, niet naar een ander gedeelte van de zaal maar richting uitgang.
Zeer vreemde gewaarwording...

In Rotown heb ik er ook wel eens wat van gezegd. Dat hielp even maar het begon al weer snel.

Wat je ook merkt is dat als liefhebbers Sssttt gaan roepen de praters extra hard en snerend Ssssttt terug gaan lopen doen. Ik weet niet wat erger is eigenlijk.

Zaak is proberen je er voor af te sluiten of toch zover mogelijk naar voren te kruipen. Er wat van zeggen levert vaak alleen maar meer ergernis op en helpt niet echt. Daarbij kun je moeilijk de hele zaal gaan aflopen.
Gelukkig heb ik ook genoeg optredens meegemaakt waar het telkens muisstil was. Het kan dus wel.

Sectumsempra
Ik heb een hekel aan rondvliegend bier.

Brunniepoo schreef:
(quote)

Voor mij gevoel staan ze meestal in de buurt van de bar (een van de weinige redenen om wel vooraan te gaan staan), dus misschien zegt dat iets over jou?

Nee, vanuit geluidsoogpunt (balans en sterkte) sta ik meestal dichtbij de geluidsregelaars - liefst ervoor. Bij Tivoli zit de bar idd pal erachter. Overigens had Silje Nergaard gevraagd om tijdens het concert de bar gesloten te houden en dat was een groot voordeel. Ook bij Paradiso is de bar een bron van stoornis.

In de lijn van het praten door de muziek, waar ik me behoorlijk aan erger, was de Spanjaard die achter me stond bij Radiohead in het Westerpark wel het meest irritant: Hij zong alle liedjes vals en uit het ritme met Spaans accent uit volle borst mee. Hij begreep mijn hints (en later duidelijke klachten) niet en ik heb me moeten verplaatsen om er vanaf te komen

Dat is wat ze in Spanje allemaal doen. Bandje kijken is daar een feest. Hij begreep waarschijnlijk niks van de stijve Nederlanders die bloedserieus stonden te doen

Stijn_Slayer
Ik zeg er eigenlijk nooit wat van als mensen maar blijven praten. Ik weet 't niet, maar je moet tegenwoordig nog oppassen ook. Je hoort ook verhalen dat mensen een mes tussen hun ribben krijgen omdat ze aan iemand in de trein vroegen of diegene z'n mp3 speler wat zachter wilde zeggen.

Nu is de kans dat dat gebeurt vrij klein, maar ik heb ook niet zo'n zin in problemen.

Ik schijn heel erg boos te kunnen kijken, dus sommigen hebben de hint snel door als ik ze aankijk. Ik zal er ook niet zo snel iets van zeggen, ik heb uiteindelijk natuurlijk ook helemaal niets over hun gedrag te zeggen. Wel ben ik ook meerdere malen zelf ergens anders gaan staan.

Herinner me een uitvoering van Carmen (opera) in het Gelredome (tickets meen ik 60 euro). Zat erachter me iemand heel de tijd mee te 'pommen'. Vroeg op een gegeven moment of die man ermee wilde kappen, blijkbaar heel kortaf. Vrouw reageerde bits: "nou hij vindt het gewoon mooi en laat dat merken"; waarop ik zei: "ik dat 'gepom 'niet en dat laat ik ook merken."

Meestal ben je niet alleen in je ergernis en dat helpt.

Brunniepoo schreef:
Ik schijn heel erg boos te kunnen kijken, dus sommigen hebben de hint snel door als ik ze aankijk. Ik zal er ook niet zo snel iets van zeggen, ik heb uiteindelijk natuurlijk ook helemaal niets over hun gedrag te zeggen. Wel ben ik ook meerdere malen zelf ergens anders gaan staan.

Mijn remedie is in eerste instantie erg geërgerd kijken (schijn dat vrij overtuigend te kunnen) als dat niet helpt zeg ik er wat van, en als dan blijkt dat ze een hele groote plaat voor hun kop hebben ga ik maar ergens anders staan.

Overgins ben ik van mening dat je er zeker wel iets van kan en mag zeggen, omdat het zeer storend kan zijn, niet getuigd van veel respect voor de artiest in kwestie en ik vind dat de standaard behoort te zijn dat het vrij rustig is tijdens (intieme) optredens.

Kijk even iets tegen elkaar zeggen is natuurlijk geen probleem, maar van die lui die maar even (het gehele concert lang dus) de week gaan doornemen of staan te "netwerken" dat gaat mij toch echt te ver en daar mag dan best iets van gezegd worden.

Stijn_Slayer
Neil Young flikkert mensen die er doorheen praten zonder pardon de zaal uit. In 2008 deed hij het in Amsterdam ook. Lachen als je die bootleg hoort, midden in z'n nummer hoor je 'shut up asshole'. 'These people pay a lot of fuckin' money, why don't you get the fuck out of here? I'm not playing 'till you're out of here.'

Bij Fish in de Bosuil had ik het ook meegemaakt. Hij kreeg in het vizier wie er elke keer doorheen praatte en gaf hem een 'gele kaart'. Bij de volgende gele moest hij de zaal uit.

Dat zouden artiesten vaker moeten doen.

Een voorstelling van Hans Teeuwen meegemaakt, waarbij hij van het podium stapte, twee kwebbelende bakvissen vooraan letterlijk in hun kraag pakte en meenam naar achterin de zaal, waar hij poeslief aan een ouder echtpaar echtpaar vroeg of ze vooraan wilden zitten. En die twee meiden toesnauwde: muil dicht of opzouten! (het waren meiskes van een jaar of 14, bij één begon de lip al te trillen).

Gast
geplaatst: vandaag om 14:37 uur

geplaatst: vandaag om 14:37 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.