MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / MusicMeter Live! / Ergernissen bij popconcerten

zoeken in:
Misterfool
Hans Teeuwen

Sectumsempra
Eh, wat zijn bakvissen? Vind het jammer voor die meiden, maar Hans Teeuwen is wel briljant

Bakvissen is oubollig taalgebruik voor giebelmeisjes van jouw leeftijd

Sectumsempra schreef:
Eh, wat zijn bakvissen?

of zie itchy's uitleg

Sectumsempra
O, op die manier.

itchy schreef:
Een voorstelling van Hans Teeuwen meegemaakt, waarbij hij van het podium stapte, twee kwebbelende bakvissen vooraan letterlijk in hun kraag pakte en meenam naar achterin de zaal, waar hij poeslief aan een ouder echtpaar echtpaar vroeg of ze vooraan wilden zitten. En die twee meiden toesnauwde: muil dicht of opzouten! (het waren meiskes van een jaar of 14, bij één begon de lip al te trillen).

itchy schreef:
Bakvissen is oubollig taalgebruik voor giebelmeisjes van jouw leeftijd

ClassicRocker
Tegenwoordig beter bekend als tienerkutjes.

Stijn_Slayer schreef:
Bij Fish in de Bosuil had ik het ook meegemaakt. Hij kreeg in het vizier wie er elke keer doorheen praatte en gaf hem een 'gele kaart'. Bij de volgende gele moest hij de zaal uit.

Dat zouden artiesten vaker moeten doen.

Heb Fish ook een keer een paar mannen aan de bar de volle laag horen geven, maar volgens mij zat hij toen zelf ook niet in zijn Zen-fase.

@ Thelion: je kunt aangeven er last van te hebben, tuurlijk, maar veel meer kun je mijns inziens niet doen. Het is mijn zaal niet en hoewel ik op zo'n moment voor een inperking van de vrijheid van meningsuiting ben, is praten/pommen niet verboden. Er bestaan geen regels voor de manier waarop iemand een concert dient te beleven, dus in feite is de ene manier niet beter dan de andere.
Wat duidelijkere voorschriften bij een zaal zouden dan overigens best handig zijn, kun je daar in ieder geval naar verwijzen als je iemand op zijn gedrag aan wil spreken.

Sectumsempra
ClassicRocker schreef:
Tegenwoordig beter bekend als tienerkutjes.

Volgens mij noemen wij (ik en mijn vrienden) dat huppelkutjes, van die meisjes die kwijlen op posters van JB en zichzelf in véél te strakke skinnyjeans hijsen. Meisjes die vervolgens gaan giebelen als blijkt dat niet iedereen zo is zoals zij en dat zijn gelijk ook die meiden die op hun veertiende gaan comazuipen.
Natuurlijk scheer ik ze niet allemaal over een kam, maar ik ken genoeg huppekutten om een gemiddelde vast te stellen. (ik kén ze, ik ga er niet mee om)

Brunniepoo schreef:
Er bestaan geen regels voor de manier waarop iemand een concert dient te beleven, dus in feite is de ene manier niet beter dan de andere.

Het is toch wel een impliciete regel dat je niet door een (intiem) concert heenlult. Natuurlijk, je mag best wat worden wisselen, maar hele conversaties houden is toch niet de bedoeling. Het is niet voor niets dat artiesten daar soms zelf over begonnen. Zoiets hoeft toch niet expliciet gemaakt te worden door een concertzaal.

Als je naar een concert gaat, kom je daar toch voor de muziek, lijkt me. Als ik me stoor aan mensen spreek ik ze ook wel eens aan (al is een blik werpen meestal wel genoeg), al is er soms geen redden aan (bv. bij Devendra Banhart anderhalf jaar geleden, waar een groep van een man of 10 keihard aan het ouwehoeren/loltrappen was).

Waar ik me ook wel aan erger zijn mensen die opeens keihard naar voren rennen als een band een steviger stuk inzet om vervolgens na twee minuten toch maar weer naar achteren te gaan.

Sectumsempra
herman schreef:
(quote)

Het is toch wel een impliciete regel dat je niet door een (intiem) concert heenlult. Natuurlijk, je mag best wat worden wisselen, maar hele conversaties houden is toch niet de bedoeling. Het is niet voor niets dat artiesten daar soms zelf over begonnen. Zoiets hoeft toch niet expliciet gemaakt te worden door een concertzaal.

Als je naar een concert gaat, kom je daar toch voor de muziek, lijkt me. Als ik me stoor aan mensen spreek ik ze ook wel eens aan (al is een blik werpen meestal wel genoeg), al is er soms geen redden aan (bv. bij Devendra Banhart anderhalf jaar geleden, waar een groep van een man of 10 keihard aan het ouwehoeren/loltrappen was).

Waar ik me ook wel aan erger zijn mensen die opeens keihard naar voren rennen als een band een steviger stuk inzet om vervolgens na twee minuten toch maar weer naar achteren te gaan.

Hier heb ik niets aan toe te voegen.

Klappen tijdens rustige stukken is echt zwaar irritant. Bij DeWolff stonden ze af en toe ook te klappen bij de rustigere stukken.

Ik neem volgende keer gewoon secondelijm mee.

herman schreef:
(quote)

Soms is het zoeken naar de moshpit

Brunniepoo schreef:
[Het is mijn zaal niet en hoewel ik op zo'n moment voor een inperking van de vrijheid van meningsuiting ben, is praten/pommen niet verboden. Er bestaan geen regels voor de manier waarop iemand een concert dient te beleven, dus in feite is de ene manier niet beter dan de andere.
Wat duidelijkere voorschriften bij een zaal zouden dan overigens best handig zijn, kun je daar in ieder geval naar verwijzen als je iemand op zijn gedrag aan wil spreken.

Je bent a. vergaand tolerant en/of b. metroman?

a. is niet het doel van concertgang luisteren naar muziek en kijken naar de uitvoerenden?

En gezwatel van derden stoort mij danig in mijn beleving - zeker bij een nagenoeg akoestisch concert.

Even terzijde: wellicht onbekend met de mop over die zeebonk en die vader van 10 kinderen?

b. Een beetje man kan maar één "L" tegelijk: lullen of luisteren; vandaar ook de klacht van veel vrouwen.

Nog een ergernis: applaudiseren op verkeerde momenten - bij jazz bijv. als de solo nog niet afgelopen is, of voordat de drummer 'afgeslagen' heeft.

ClassicRocker
Sectumsempra schreef:
(quote)

Volgens mij noemen wij (ik en mijn vrienden) dat huppelkutjes, van die meisjes die kwijlen op posters van JB en zichzelf in véél te strakke skinnyjeans hijsen.

Huppelkutjes zijn er van alle leeftijden, tienerhuppeltroela's is denk ik de beste benaming.

Heb overigens al een paar keer serieuze bonje gehad met ordeverstorende mede-concertgangers. Ben zelfs een keer bijna slaags geraakt met een onder invloed van zware psychedelica zijnde Syd Barret-adept tijdens een concert van een Pink Floyd tributeband.

Sectumsempra
ClassicRocker schreef:
(quote)

Huppelkutjes zijn er van alle leeftijden, tienerhuppeltroela's is denk ik de beste benaming.

Heb overigens al een paar keer serieuze bonje gehad met ordeverstorende mede-concertgangers. Ben zelfs een keer bijna slaags geraakt met een onder ivloed van zware psychedelica zijnde Syd Barret-adept tijdens een concert van een Pink Floyd tributeband.

Wat een GE-WEL-DIG galgje-woord! Die moet ik onthouden!

Stijn_Slayer
Bij klassieke concerten heb je eigenlijk het tegenovergestelde van popconcerten, en dat bevalt me ook niet zo. Als ik daar kom word ik door de grijze massa vuil aangekeken. Een student met lang haar en wijde broek zien ze daar liever gaan dan komen.

Hoe een groot deel daar dan de snob loopt uit te hangen stoort me ook een beetje.

Tijdens het concert zelf is het ook maar een stijve bedoeling. Niemand klapt, niemand toont emotie. Als een passage voorbij is blijft iedereen muisstil zitten. Alleen op het einde van het concert klappen ze. Er hangt voortdurend een gespannen, stijve sfeer, dat is ook niet leuk.

Mjuman schreef:
(quote)

Je bent a. vergaand tolerant en/of b. metroman?

a. is niet het doel van concertgang luisteren naar muziek en kijken naar de uitvoerenden?

En gezwatel van derden stoort mij danig in mijn beleving - zeker bij een nagenoeg akoestisch concert.

Even terzijde: wellicht onbekend met de mop over die zeebonk en die vader van 10 kinderen?

b. Een beetje man kan maar één "L" tegelijk: lullen of luisteren; vandaar ook de klacht van veel vrouwen.

Nog een ergernis: applaudiseren op verkeerde momenten - bij jazz bijv. als de solo nog niet afgelopen is, of voordat de drummer 'afgeslagen' heeft.

De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik delen uit je post niet begrijp, maar ik ben niet zozeer tolerant alswel iemand die zich zo min mogelijk met anderen bemoeit.
Mijn doel van concertbezoek is hetzelfde als de jouwe, maar gezien het gedrag van diegenen aan wie wij ons hier storen, streeft dus niet iedereen hetzelfde doel na, danwel niet in dezelfde mate.

Herman schreef:

Als je naar een concert gaat, kom je daar toch voor de muziek, lijkt me.

Ik wel, anderen komen er kennelijk ook met andere redenen.

Impliciet zou voldoende moeten zijn. Toch lijkt het me wel handig om als iemand met "Waarom zou ik?" antwoordt op het verzoek om zijn/haar muil te houden, te kunnen verwijzen naar de regels van de zaal, die dan bij ingang hangen, of zoiets. Verwijzen naar impliciete regels lijkt me nogal lastig en alle overbodige discussie verstoort het concert alleen maar meer. Maar goed, ik spreek mensen toch nooit aan op hun gedrag, dus van mij moet de oplossing sowieso niet komen.

Sir Spamalot (crew)
Nog een ergernis, als ex-roker en weeral-roker (overgeschakeld van sigaretten naar sigaartjes). Spijts het rookverbod wordt er duchtig op los gepaft alsof rokers denken dat het hun laatste trekje zou kunnen zijn. Ik heb zelfs concerten meegemaakt dat mijn ogen begonnen te tranen, de zoete geur van (verschaald) bier ok, maar die rook soms... Ik word oud.

ClassicRocker
Ben geen roker, maar ruik liever sigarettenrook dan transpiratie of flatulentie. Sinds de peuk in steeds meer concertlocaties wordt verbannen, steken de twee laatsten nog wel eens de kop/kont op.

Sir Spamalot (crew)
Gadver, het concertzweet, het is juist, dan kan ook wreed rieken.

Dat wordt dan meer naar hiphopoptredens gaan, daar is het de zoete geur van wiet die overheerst.

Rhythm & Poetry schreef:
Dat wordt dan meer naar hiphopoptredens gaan, daar is het de zoete geur van wiet die overheerst.

Ik erger mij niet vaak maar als ik iets mag noemen dan zijn het festivalhoedjes en zo dus 0,0 kan zien. Wat mijn plezier bij Judas Priest op Graspop ook vergalde was een dronken gast die 2 uur op de grond zat voor mijn voeten en ik zelf geen kant op kon en een groep van 5 die naast mij stond en gingen orakelen over wat nou de lekkerste Hollandse groenten zijn....

Ergo op Graspop zijn de Timmie's op de camping. Volgende keer duw ik een haring in hun reet.

herman schreef:

Als je naar een concert gaat, kom je daar toch voor de muziek, lijkt me.

Blijven lullen gebeurt niet alleen in de concertzaal, maar nog meer in de cinemazaal. Alsof ze thuis voor de tv zitten ...
Het lijkt wel of velen moeite hebben anderhalf uur stil te zitten en te zwijgen. Sign of the times?

Bij muziek kan het voor mij bijna niet lang genoeg duren, met een film heb ik na 2,5 uur er wel weer genoeg van.

Sectumsempra schreef:
Ik heb een hekel aan rondvliegend bier.

Dat heb ik ook nooit gesnapt, OK, dat het aangelengd is met water is irritant, maar het kost wel ff 2,50, dat is toch zonde?

Verder geniet ook ik graag in stilte van de muziek en kan ik alleen eventueel meezingen of juichen als dat gepast is (en het nummer het toelaat), maar mensen die continue zitten te kleppen of mee te zingen, of erger nog op totaal ongepaste momenten gaan juichen of verzoekjes schreeuwen, die mogen wat mij betreft vertrekken. Bij Ryan Adams maakte iemand ook bijdehante opmerkingen (4 jaar geleden dan), in de trant van shut up and play, hij was namelijk nogal spraakzaam, en dat vind ik juist helemaal niet erg.

nico1616 schreef:
Blijven lullen gebeurt niet alleen in de concertzaal, maar nog meer in de cinemazaal. Alsof ze thuis voor de tv zitten ...
Het lijkt wel of velen moeite hebben anderhalf uur stil te zitten en te zwijgen. Sign of the times?

Nog meer in de cinemazaal? Dat vind ik sterk overdreven. Hangt er misschien vanaf naar welke films je gaat, maar als ik naar een film ga wordt er amper gepraat in de zaal. En zeker niet non-stop.

Ik was laatst bij een optreden waar de artiest zelf maar bleef lullen. Mijn god, wat was dat irritant. Doe gewoon je tracks, voor verhalen lees ik wel een boek.

Gast
geplaatst: vandaag om 03:19 uur

geplaatst: vandaag om 03:19 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.