MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / MusicMeter Live! / Le Guess Who?

zoeken in:
Gretz schreef:
Taqbir hopelijk snel nog eens zien bij een normaal concert

Zal ook wel enorm dringen worden bij Sons of Kemet zo

De zaal is nog dicht, dus lastig inschatten, maar het lijkt erop dat het inderdaad dringen wordt.

Heerlijke afsluiter met Sons of Kemet, veel swingender wordt het toch niet snel!

MuMe - aftermeet bij de noordelijke uitgang?

Gretz schreef:
Heerlijke afsluiter met Sons of Kemet, veel swingender wordt het toch niet snel!

MuMe - aftermeet bij de noordelijke uitgang?

Duurt nog even voordat ik aan de beurt ben bij de garderobe, maar ik zou sowieso die kant op gaan.

Geweldig festival weer. Wat een kunstgrepen om het programma om te gooien voorafgaand aan de zaterdag en zondag en met zoveel succes. Meteen weer een passe partout voor volgend jaar (of het jaar erna...) gekocht.

Top 10:
1. Arooj Aftab
2. Alabaster DePlume (grootste verrassing)
3. The Microphones
4. O Sees (grootste ontlading)
5. Faust
6. Lubomyr Melnyk
7. John Surman & Alexander Hawkins
8. James Holden & Wacław Zimpel
9. Duma
10. Sessa

Ik heb mijn passe-partout voor 2022 ook al aangeschaft. Deze editie heb ik het meest genoten van Zwangere Guy, Alogte Oho & His Sounds of Joy en Gabriels.

Mooi om te zien dat er aardig wat MM-gebruikers aanwezig waren! Is altijd het hoogtepunt van mijn muziekjaar. Niet in de minste plaats omdat mijn neef het heeft bedacht, nog steeds organiseert en ik er met mijn broer en (andere) neef altijd naartoe ga. Daarnaast mijn vriendin in Utrecht leren kennen, dus om terug te zijn in die omgeving is altijd trip down memory lane. Enfin, dat gezegd hebbende:

LGW? 2021 voelde als vanouds. Heel dankbaar voor het vele uren dansen, fietsen tussen locaties door, liters bier drinken en vooral ook verveeld en onrustig kijken naar waar je nu weer naartoe moet.

Top 5'je dit jaar:
1. the Microphones
2. Faust IV
3. DJ Marcelle
4. De Ambassade
5. Earth Girl Helen Brown
(6. Slumberland ft. Sainkho Namtchylak)

Veel van de namen waar ik veel van had verwacht, vielen beetje tegen.
Van Gebr. Dieleman (niet mijn project, bleek) tot aan Alogte Oho (zitten bij deze muziek is te pijnlijk...) tot aan Ronald Langestraat (veel foutjes, miste de flow). Ach. Het mocht de pret niet drukken.

P.S. Uiteraard LGW? 2022-passepartout weer in de pocket!

Voor de vorm (en omdat ik het leuk vind het over een aantal jaar nog eens terug te lezen) mijn festival top tien:

1. The Microphones
2. Pink Siifu
3. James Holden & Wacław Zimpel
4. Damon Locks' Black Monument Ensemble
5. Authentically Plastic
6. Eddie Chacon
7. Arooj Aftab
8. KeiyaA
9. John Surman & Alexander Hawkins
10. FLOHIO

ArnoldusK schreef:
Niet in de minste plaats omdat mijn neef het heeft bedacht, nog steeds organiseert en ik er met mijn broer en (andere) neef altijd naartoe ga.

Dikke complimenten voor je neef! Ik blijf me elk jaar weer verbazen wat voor een geweldig festival het toch is.

Mijn top-11:

1. Neptuanian Maximalism
Wauw, wauw, wauw! Overweldigend! Deze band ving voor mij perfect het gemis van Black Country, New Road op. De vergelijking is misschien wat ver gezocht, maar eigenlijk ook weer niet. Ik kan iedereen die wel wat onconventioneels aandurft, aanraden dit snel te gaan zien.

2. Slumberland ft. Sainkho Namtchylak
Nog zo’n optreden waarvan je helemaal weggeblazen werd. Ook weer enorm onconventionele muziek: experimentele khoomeizangeres (ik moest het ook opzoeken) met een wonderlijke geluidsinstallatie van een installatieartiest/muzikant/filmmaker. Uit beiden kwamen bizarre en indringende geluiden.

3. Sons of Kemet
Shabaka

4. The Microphones
Ik wilde eigenlijk naar Scotch Rolex gaan, maar daar waren we net te laat bij. Nja, eigenlijk alleen de curriemeister. Maar lang was ik niet getreurd, want ik werd al heel snel gegrepen door het (plus minus) 50-minuten durende nummer.

5. Authentically Plastic
Boh, wat heb ik hier heerlijk op kunnen dansen! Misschien dan toch maar eens overwegen naar Nyege Nyege Festival te gaan?

6. Maarten Vos & Maotik
Beeld was beter dan het geluid, terwijl het geluid al genoeg zou zijn geweest voor een plek in de top-10. Dit was wel echt next level vj’en.

7. Jessica Moss
Heerlijk in Theater de Kikker rustig de dag beginnen met fanboy Ataloona.

8. Arooj Aftab
Ik ging bijna net zo lekker als de harpiste. Dat zij zo aan het genieten was (en de contrabassist ook), daar kon ik dan weer van genieten.

9. James Holden & Wacław Zimpel
Het minste optreden dat ik ooit van James Holden heb gezien, maar nog steeds genoeg sterke gedeeltes.

10. Tara Clerkin Trio
Dat het af en toe wat rommelig was gaf de band juist wat extra charme. En de momenten dat het raak was, was het ook verdomd raak. Het laatste nummer was schitterend!

11. Taqbir
Vond het lullig om Taqbir niet te noemen. Dat we moesten zitten en dat het zo kort was, daar konden zij ook niet zo veel aan doen. Dat de soundcheck nog langer duurde dan het optreden, vond ik wel prettig.

Ook mijn top 10 maar even. Van de eerste 7 eigenlijk ontiegelijk genoten. De nummers 8 t/m 10 hadden wat minpunten (zo nu en dan wat eentonig, of wat stroef of botweg ongelukkig qua omstandigheden - zitten bij Taqbir bijvoorbeeld).

1. Slumberland ft. Sainkho Namtchylak
2. John Surman & Alexander Hawkins
3. Sons of Kemet
4. Jessica Moss
5. Parrenin/Weinrich/Rollett
6. Mariee Sioux
7. Aquiles Navarro & Tcheser Holmes
8. Suuns
9. Duma
10. Taqbir
11. Damon Locks (als ik de 15 minuten durende show van Taqbir mag meerekenen, dan vast ook wel de 15 mooie minuten van Damon Locks)

Ataloona schreef:
Ook mijn top 10 maar even. Van de eerste 7 eigenlijk ontiegelijk genoten. De nummers 8 t/m 10 hadden wat minpunten (zo nu en dan wat eentonig, of wat stroef of botweg ongelukkig qua omstandigheden - zitten bij Taqbir bijvoorbeeld).

1. Slumberland ft. Sainkho Namtchylak
2. John Surman & Alexander Hawkins
3. Sons of Kemet
4. Jessica Moss
5. Parrenin/Weinrich/Rollett
6. Mariee Sioux
7. Aquiles Navarro & Tcheser Holmes
8. Suuns
9. Duma
10. Taqbir
11. Damon Locks (als ik de 15 minuten durende show van Taqbir mag meerekenen, dan vast ook wel de 15 mooie minuten van Damon Locks)

Noem ik Navarro & Holmes, en vergeet ik Irreversible Entanglements... Denk die er maar bij ergens in de regio 3-5.

Die viel er bij net buiten, maar zegt vooral iets over de uitmuntende kwaliteit van de tien die het wel gehaald hebben.

Fraai artikel over een waanzinnig festival. Een week later en ik geniet nog na.

Ik dacht erover een jaartje over te slaan, maar zo te zien is dat geen reële optie

〰〰〰 Curated by Animal Collective: Anastasia Coope / Animal Collective / Habibi Funk DJ Set / Horse Lords / Keiji Haino / Kuunatic / Les Filles de Illighadad / Liliane Chlela / Liv.e / Maral / Maria Reis / Marina Herlop / Mary Ocher / Slauson Malone 1 / Supersilent / Turner Williams Jr. / Valentín Clastrier

〰〰〰 Curated by clipping.: Aho Ssan / clipping. / Divide and Dissolve / Dos Monos / Dreamcrusher / Evicshen / Horse Lords / Jana Rush / Jeff Parker / Nkisi / Patric Catani / They Hate Change / Zebra Katz

〰〰〰 Curated by CURL: Alpha Maid / Astrid Sonne / bar italia / CURL / Eve Stainton presents Dykegeist, with live sound by Mica Levi / Laurel Halo / Maëva Berthelot & Coby Sey performing ‘A Tender Ascent’ / Moor Mother & billy woods performing ‘BRASS’ / Speakers Corner Quartet & Friends / TONE / Tutto Questo Sentire

〰〰〰 Ostinato Records presents: Groupe RTD / Talk: Vik Sohonie / The Ano Nobo Quartet

〰〰〰 General program: Abdullah Ibrahim / Asher Gamedze / billy woods / Bint7alal / Bohren & der Club of Gore / Dry Cleaning / EXEK / Flore Laurentienne / Goat / Injury Reserve / Irena & Vojtěch Havlovi / Kee Avil / Keeley Forsyth / KOKOKO! / Lex Amor / Lil Asaf / Low / Mabe Fratti / Muriel Grossmann Quartet / Myriam Gendron / Nappy Nina / Nia Archives / OKI / Rats on Rafts: Visions Of Chapter 3 (live) / The Staples Jr. Singers / Trees Speak / Tumi Mogorosi presents Group Theory - Black Music / upsammy & Sjoerd Martens (live A/V) / Wau Wau Collectif

Abdullah Ibrahim, Keiji Haino, BRASS, Bohren & der Club of Gore, Asher Gamedze, Muriel Grossmann, Exek, Horse Lords, Supersilent, Low, Divide & Dissolve, Dreamcrusher, Jeff Parker enzovoort. Jeetje mina.

Ataloona schreef:
Ik dacht erover een jaartje over te slaan, maar zo te zien is dat geen reële optie

Hahaha, wie probeer je nu voor de gek te houden? En bovendien, op welk kompas moeten we anders varen op de grote oceaan die LGW? heet als jij niet gaat?

Voor wat betreft het programma: dat is alvast een mooie eerste worp met een aantal interessante namen en veel dat ik nog niet ken. Muriel Grossmann had zichzelf al bevestigd voor de zaterdag, daar kijk ik alvast bijzonder naar uit. Zal ik haar kwartet dan eindelijk een keer live kunnen bewonderen!?

Pff, flink rijtje eerste namen hoor, vrijwel alle grote hip-hop kanonnen van de afgelopen twee jaar komen zo maar even naar Utrecht toe. Dos Monos, clipping. Injury Reserve en wellicht vooral: Moor Mother & billy woods performing 'BRASS'. aerobag, ArthurDZ & Johnny Marr, letten jullie op?

Wat een weelde inderdaad! LGW overlapt bijna compleet met Sonic City in Kortrijk wel, daar is het programma nog niet bekend maar cureren Low en Black Counry, New Road, dus dat zal ook wel de moeite zijn. Misschien bestaat de kans dat wat onderstaande namen ook naar België afzakken (op van daar opstijgen naar NL)?

Tja. Ze stellen ook nooit eens teleur, hè.

Koenr schreef:
Pff, flink rijtje eerste namen hoor, vrijwel alle grote hip-hop kanonnen van de afgelopen twee jaar komen zo maar even naar Utrecht toe. Dos Monos, clipping. Injury Reserve en wellicht vooral: Moor Mother & billy woods performing 'BRASS'. aerobag, ArthurDZ & Johnny Marr, letten jullie op?

Sjongejonge, dat is me de line-up wel. Ze zitten in mijn spotify hiphop playlistjes te neuzen lijkt het wel

Koenr schreef:

Ziek man, ik hoop idd dat de line-up voor Sonic City wat gelijkaardig is ArthurDZ. Van Animal Collective die cureert wordt het wel heeuuul onrustig in m'n broekje hoor. En van BRASS uiteraard ook!

ArthurDZ schreef:
Wat een weelde inderdaad! LGW overlapt bijna compleet met Sonic City in Kortrijk wel, daar is het programma nog niet bekend maar cureren Low en Black Counry, New Road, dus dat zal ook wel de moeite zijn. Misschien bestaat de kans dat wat onderstaande namen ook naar België afzakken (op van daar opstijgen naar NL)?

Muriel Grossmann heeft zichzelf ook bevestigd voor Sonic City, dus wie weet geldt dat ook voor andere artiesten.

Choconas schreef:
(quote)

Muriel Grossmann heeft zichzelf ook bevestigd voor Sonic City, dus wie weet geldt dat ook voor andere artiesten.

Plasser. Strak.

Heerlijke eerste drop. Vooral naar het gecureerde programma van clipping. (en hun eigen optreden) kijk ik uit. Ook de DJ-set van Habibi Funk vind ik een hele toffe.

Ik heb gelijk maar even tickets besteld + hotelletje in Utrecht

Altijd als ik de line-up voor dit festival zie weer dikke tranen wenen dat ik niet tegen prikkels kan.

madmadder schreef:
Altijd als ik de line-up voor dit festival zie weer dikke tranen wenen dat ik niet tegen prikkels kan.

Ach troost je, is er een bijzondere combi - zoals in de Dom, Le
Mystere des Voix Bulgares incl Lisa Gerrard - staat er een rij om te janken zo lang; fat chance dat je binnenkomt. In het begin kon je kaarten voor één locatie kopen en als er dan een bijzonder optreden, was je met zo'n kaart beter uit - kon (was) je altijd binnen.

Dat heen en weer gevelo door de stad maakt je ook onrustig - en als local lad heb ik het voordeel dat De Helling dichtbij huis is en daar zijn vaak de leuke, late optredens. Heb al 4-5 namen aangevinkt, maar wacht tot er meer zicht is op dagschema's - mijn zakgeld gaat maar max 2 dgn mee

Horse Lords wel populair hé, zowel Animal Collective als Clipping. wilden ze hebben

Clipping. heeft naar mijn weten niet veel in Europa gespeeld. Ik heb ze in 2016 op het Incubate-festival in Tilburg gezien, erg goed was dat. Daveed Diggs echt zo: ''this is the whitest audience I've ever seen at a rap show."

aerobag schreef:
Horse Lords wel populair hé, zowel Animal Collective als Clipping. wilden ze hebben

Was mij voor mij destijds het hoogtepunt van een verder zeer teleurstellende jubileumeditie.

Edit:

29 mei staan ze trouwens in occii.

Nog niet de hele lie-up is bekend, maar het lijkt er sterk op dat ik na aardig wat edities LGW? afhaak.

De pareltjes worden voor mij steeds schaarser en locatie/tijdschema lijkt er steeds meer op gericht dat je lang onderweg bent. Jammer.

Deze 15e verjaardag van LGW? kan wel eens een zeer bijzondere worden.
Nog nooit al zó veel vinkjes kunnen zetten als bij deze eerste lading namen.
Van de post-punk van Dry Cleaning tot de desert-kraut van Trees Speaking.
Maar ook van de jungle (voor het eerst op LGW?) van Nia Archives tot de wereld(se)-muziek van Les Filles de Illighadad en Habibi Funk.

En dan heb ik het niet eens over de bijzondere Nederlandse (!) projecten van upsammy en bv. Rats on Rafts

Heerlijk!

Gast
geplaatst: vandaag om 08:58 uur

geplaatst: vandaag om 08:58 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.