MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / MusicMeter Live! / Best Kept Secret Festival

zoeken in:
De vrijdag vind ik eigenlijk nog het sterkst ogen met een stuk of acht namen die ik nog wel zou willen zien. Zaterdag en zondag valt er wat mij betreft afgezien van die grote twee niet veel te beleven. Qua kleinere namen is het veelal net niet mijn ding en in het midden segment hebben ze het dit jaar gewoon laten afweten, met name op de zaterdag.
Dat plus een overbevolkt festivalterrein zijn voor mij redenen om voor de eerste keer een bks editie over te slaan. Beetje zeiken is het wel, maar dat kan want er is ook veel te kiezen. Down the rabbit hole bijvoorbeeld, die dit jaar in de breedte wel gewoon een prima line-up hebben neergezet.

Ik vind de line up wel erg tegevallen in de breedte, Down the Rabbit Hole heeft heel veel gavere namen. En bij Down the Rabbit Hole is de ticketprijs dus niet omhoog gegaan, terwijl BKS er 50 euro bovenop heeft gegooid. Toen Arcade Fire en Radiohead werden aangekondigd snapte ik dat wel maar ik had toch verwacht dat de rest van de lineup daar dan niet op achteruit zou gaan en dat vind ik wel het geval. Kijk maar naar vorige jaren:

Middennamen (onder de headliners)
2016: Beach House, Bloc Party, Caribou, Explosions in the Sky, Wilco, Dinosaur Jr., Two Door Cinema Club, Asgeir, Christine & the Queens
2015: Asap Rocky, Ride, Royal Blood, Jesus & Mary Chain, Tallest Man On Earth, Future Islands
2014: Angus & Julia Stone, Slowdive, Belle & Sebastian, Caribou, Chvrches, Pixies

En als je dat vergelijkt met 2017: Agnes Obel, Aurora, Floating Points, George Ezra, James Blake, King Gizzard, Kaleo, Metronomy, Soulwax, Boxer Rebellion, Ry X, Thundercat, Wild Beasts

Geen ruimte meer voor namen van het kaliber Beach House, Ride of Belle & Sebastian en dan vind ik het toch jammer dat van die namen onder de headliners er eigenlijk niks echt fantastisch bij zit. Ik zal veel bij Five te vinden zijn in ieder geval.

Niks aan toe te voegen Snoeperd. Ik was al van plan een bericht van gelijke strekking hier neer te typen. Opvallend zwakke 'midden' namen dit jaar, helaas.

Ik vind de indeling van stage one overigens complete bagger. Op de headliners na zal ik daar enkel te vinden zijn voor Agnes Obel en Marlon Williams. Beide artiesten die wat mij betreft veel beter tot hun recht komen in een tent. Het zal verder voornamelijk twee (en vooral) drie zijn met hier en daar een uitstapje naar vijf.

Wat ook bijzonder ongelukkig is gepland is het tijdslot voor Arcade Fire. Met Thomas Azier, Cigarettes After Sex en Thurston Moore staan er tegelijkertijd drie acts die ik zou willen zien. En dan is optie vier er ook nog, een fijn plekje voor Arcade Fire. Ik verwacht dat vrouwlief en de rest van de vriendengroep Thomas Azier willen zien dus dat zal hem wel worden. Jammer want ik had ook zo graag eens gezien of de hype rondom CAS nou een terechte is of niet.

Helemaal eens met Snoeperd en Edgar.

CAS en Thurston Moore waren de enige acts die ik naast Arcade Fire wilde zien. Nu heb ik besloten ze allebei te laten voor wat het is. Ik wil een mooi plekje bij Arcade Fire.
En dan na AF meteen 4 acts laten beginnen, waaronder Stuff en Floating Points. Had dat niet een half uurtje later gekund?

Op zondag heb ik heel veel geluk dat alle acts waar ik enige interesse in heb allemaal keurig aansluiten op elkaar.

Naast Radiohead en Arcade Fire is mijn hoop gevestigd op Aurora, Arab Strap en Junun, die in die volgorde stage 2 betreden.

Mijn must-sees:

Vrijdag:

17.35-18.35 Real Estate (die tijdslots, het lijkt wel de intercity van Rotterdam naar Amersfoort )
21.35-22.35 Jenny Hval
22.45-00.00 Run the Jewels

Zaterdag:

17.05-18.05 Cloud Nothings
21.25-22.10 Thurston Moore + groep
22.15-00.00 Arcade Fire
02.10-3.00 Vatican Shadow (meest extreme act van de ietwat brave lineup, me dunkt)

Zondag:

16.50-17.50 Arab Strap
19.50-20.50 American Football
22.00-00.30 Radiohead

Tussendoor bonnefooi en/of een goed boek lijkt me... had gehoopt dat er iets meer body zou komen in de programmering maar helaasch.

Ik ben er zaterdag en zondag. Kijk uit naar de headliners + James Blake en laat me verder maar verrassen

Mijn 5de BKS-programma:

Vrijdag:
1545-1645 Amber Arcades
1735-1835 Real Estate
1955-2040 Mannequin Pussy
2125-2210 The Mystery Lights

Zaterdag:
1300-1345 The Courtneys
1430-1515 The Amazons
1615-1705 Honeyblood
1805-1905 Boxer Rebellion
2125-2210 Thurston Moore Group

Zondag:
1230-1300 Tall Heights
1330-1415 Kikagaku Moyo
1500-1600 Aurora
1750-1850 Strand of Oaks
1950-2050 James Blake
2200-0030 Radiohead

Eens met alle reacties hierboven dat de line-up dit jaar behoorlijk karig is geworden. Zeker als je bedenkt dat de ticketprijzen fors omhoog zijn gegaan, respectievelijk €23,50 (passe-partout) en €20 (dagkaart). Tegelijkertijd ben je ook nog eens €5 extra kwijt aan servicekosten als je een ticket van iemand anders overneemt ('kosten' voor het wijzigen van de naam).

Gretz schreef:
BKS gaat dit jaar voor het eerst heel streng controleren of de tickets wel op de juiste naam staan. Als dat niet zo is zeggen ze dat je niet binnen komt. Bovendien heb je maar tot 2 juni om de naam op een ticket te wijzigen. Last-minute tickets (doorver)kopen gaat dus niet meer lukken. Beetje onsympathiek wel. Alsof ze niet willen begrijpen dat er altijd mensen last-minute verhinderd zullen zijn. Best Kept Secret Festival 2017 - bestkeptsecret.nl

Als de deadline voor het wijzigen van de naam op het ticket gewoon op 15 of 16 juni had gelegen (zodat je in geval van ziekte/onverwacht sterfgeval ook je ticket nog kon omzetten), zou ik er nu niet zo'n ophef over maken.

http://i.imgur.com/gVz5YEq.png

http://i.imgur.com/H1nQ7yZ.png

http://i.imgur.com/e5oNcQ2.png

Intussen bijna een week verder en nog steeds geen antwoord op m'n vraag gehad. Op Facebook heb ik precies dezelfde vraag gesteld en krijg ik ook geen respons. Dit terwijl ze mijn bericht wel gewoon hebben gelezen. Kleine moeite zou je zeggen om me even te woord te staan, zoals elke andere normale communicerende klantenservice wel zou doen.

Nadat ik op twitter nog eens m'n beklag heb gedaan heeft de oude marketingdirecteur nog wel z'n reactie gegeven. Maar BKS hult zich in stilzwijgen.

http://i.imgur.com/evctbFL.jpg

Beetje raar ook op zo'n belangrijke mededeling omtrent de plotselinge verkoopstop op Ticketswap enkel als PM versturen. Waarom niet gewoon even via de publieke kanalen (facebook, twitter, instagram, website) je (potentiële) bezoekers hiervan op de hoogte stellen?

Het frappante is nu ook dat de Facebook-pagina van het event wel weer wordt overspoeld met allemaal mensen die normaal hun kaartje eenvoudig via Ticketswap konden doorverkopen, maar het nu weer zelf weer omslachtig via Facebook moeten regelen. Dat is juist niet wenselijk voor de festivalbezoeker, aangezien zowel verkoper als koper nu een groter risico lopen opgelicht te worden.

Ik vind het van BKS-zijde van weinig realisme getuigen om de doorverkoop op deze manier zoveel mogelijk te willen tegenaan. Tickets op naam voor een concert van Radiohead in een veel te kleine bierhal kan ik volkomen begrijpen, maar dit gaat om een festival van 3 dagen. Niet commerciële tussenhandel onder particulieren hoort er gewoon bij en is in veel gevallen geen kwalijke zaak. Volkomen logisch dat je altijd +1000 bezoekers hebt die nog hun plannen willen/moeten wijzigen. Zo zijn er ook altijd genoeg mensen te vinden die last-minute nog ergens heen willen, zeker voor een gereduceerde prijs (zie daar het succes van ticketswap). Ik vind dat mensen gewoon de vrijheid moeten kunnen hebben om op het laatste moment ergens wel of niet heen te gaan, lang leve de flexibiliteit. Het zijn immers hun tickets waar ze een kleine 200€ voor hebben neergeteld! Wanneer er steeds meer tickets op naam komen te staan worden alle bezoekers onnodig beperkt in hun vrijheid.

De enige partijen die nu profiteren van de tickets op naam zijn BKS en Eventim. Zij strijken extra service-, verzend- en transactiekosten op voor elke naamswijziging die nog wordt toegevoerd. De verkoop via Ticketswap is nooit een daadwerkelijk probleem geweest (ook al beweert de organisatie anders), aangezien verkopers daar aan een maximale doorverkoopprijs zijn gebonden. De meerderheid van de tickets daar wordt trouwens gewoon voor kostprijs of lager verkocht. Als BKS tegelijkertijd een eigen tweedehands platform had opgericht had ik ze kunnen volgen, maar nu zijn ze gewoon zeer onsympathiek bezig t.o.v. de trouwe bezoekers.

Het is dat een aantal van m'n favoriete bands er volgende maand spelen en ik de sfeer al 5 jaar geweldig vind, anders zou ik sterk overwegen om deze keer maar een jaartje over te slaan.

itchy schreef:
had gehoopt dat er iets meer body zou komen in de programmering maar helaasch.

The Body was wel leuk geweest, ja.

Don Cappuccino schreef:
(quote)

The Body was wel leuk geweest, ja.

Zeker, maar die zie ik net zo snel op BKS spelen als Adele op Roadburn.

Ik ben het helemaal met je eens, Gretz, vind het echt schandalig. Een vriend van mij kan nu niet mee, omdat ie naar het buitenland moet voor zijn werk. Ben blij dat ie het deze week heeft gehoord, en niet over 2 weken. Voor mij serieus een reden om volgend jaar niet te gaan.

Mijn broer (die nog geen ticket heeft) weet pas ca. 1 week van te voren of hij in het betreffende weekend moet werken. Indien hij vrij is wilde hij nog wel graag last-minute een kaartje kopen, maar dat is dus nu ook niet meer mogelijk.

Er zitten louter nadelen aan het onsympathieke systeem dat BKS nu hanteert. Enige wat ze nu bereiken is dat Ticketswap ietsje minder commissie opstrijkt en dat enkele particuliere verkopers geen 10-20% winst maken op hun ticket door het op het laatste moment van de hand te doen.

Dat zwarthandel bij een festival BKS een groot probleem zou zijn is gewoon een fabeltje. Beter focussen ze zich het komende jaar wat weer op de basis: het vastleggen van een sterke line-up. Deze editie laten ze veel te veel om de headliners draaien (zie die belachelijke tijdschema's).

Ja misschien dat er enkele mensen wat geld verdienen door tickets met een kleine winst te verkopen, maar de limiet aan het aantal te kopen kaartjes en de 15% bovenop de ticketprijs die Ticketswap hanteert zorgen ervoor dat het nauwelijks een interessante investering is om een half jaar van tevoren een paar kaartjes te kopen, die je dan een half jaar later hopelijk met een paar euro winst verkoopt. De normale bezoeker, die last-minute niet kan of juist wel wil, is hier de dupe van...

Het gerucht gaat dat BKS die absurde deadline en strenge controle dit jaar is gaan hanteren omdat Radiohead hier op stond. Kan het maar moeilijk voorstellen, maar wellicht wilden ze koste wat kost Radiohead binnenslepen en zijn ze daarom zo ver gegaan.

Ik voorspel na 2 juni iig een hoop onrust met de honderden mensen die alsnog last minute moeten afhaken (zoals elk jaar). Zij zitten opeens met een waaardeloos ticket.

Speelt het niet ook mee dat BKS wettelijk verplicht is om een nachtregister bij te houden omdat het festival gehouden wordt op het terrein van een openbare camping? Meen zoiets ergens gelezen te hebben.

Ik vind het ook geen sterke actie als het gericht is op het voorkomen van zwarthandel, en heb ook vrienden die van plan waren last-minute nog een kaartje te scoren via TicketSwap. Gelukkig heb ik mijn kaartje al lang in de pocket.

Over de line-up heb ik dezelfde mening als de rest hierboven: toffe headliners maar het middensegment is erg karig.

De-noir schreef:
Speelt het niet ook mee dat BKS wettelijk verplicht is om een nachtregister bij te houden omdat het festival gehouden wordt op het terrein van een openbare camping? Meen zoiets ergens gelezen te hebben.
Dat geldt voor de camping ja. Daar is een nachtregister verplicht. maar dat staat los van de festivalkaarten.

Vorige jaren was de verkoop via ticketswap ivm het nachtregister ook geen probleem. Er werd in ieder geval nooit aan de poort om legitimatie gevraagd. Ik denk toch dat het met een nieuw beleid rondom zwarthandel te maken heeft.

Maar goed nieuws, want ik heb net dan toch reactie gekregen van BKS op twitter aangaande de deadline voor het wijzigen van de naamsgegevens.

Ze bevestigen me dat de naam op de tickets t/m 13/6 veranderd kan worden (was eerst 2/6). En dat is fijn voor alle bezoekers, of je nu onverhoopt last-minute verhinderd bent of juist in de laatste dagen nog een ticket wil scoren.

Twitter 1
Twitter 2
Twitter 3

Positief nieuws! Dat van Radiohead zou goed kunnen, was ook zo bij hun concerten in de HMH. Jammer dat ze kennelijk de noodzaak zien om daar zo strikt in te zijn, voor een band die pretendeert links/progressief te zijn hebben ze toch aardig totalitaire neigingen...

Verder eens vwb de lineup. Net even blokkenschema gecheckt en er zijn maar weinig namen uit het middensegment, die ik echt graag wil zien. Eigenlijk alleen James Blake, Wild Beasts, Floating Points en Thundercat, waarbij de laatste vlak voor Radiohead staat en ik dus een keuze moet maken tussen of hem zien, of een goede plek scoren voor Radiohead...

Thundercat is wel awesome, ik zag hem al op Motel Mozaique, aanrader!

Mijn voorlopige programma met bijbehorende clashes.

Waarvan dit de must-sees zijn:

Vrijdag:
15:45 - 16:45 Amber Arcades
17:35 - 18:35 Real Estate
18:35 - 19:35 Agnes Obel
20:35 - 21:35 Metronomy
21:35 - 22:35 Jenny Hval
22:45 - 00:00 Run the Jewels
00:00 - 00:45 The Japanese House

Zaterdag:
12:30 - 13:00 Wildes
13:30 - 14:30 Kim Janssen
15:15 - 16:15 Whitney
18:05 - 19:05 Mitski
21:05 - 22:05 Cigarettes After Sex
22:15 - 00:00 Arcade Fire

Zondag:
13:15 - 14:15 RY X
14:15 - 15:00 Marlon Williams
15:00 - 16:00 Aurora
18:50 - 19:50 Junun
19:50 - 20:50 American Football
22:00 - 00:30 Radiohead

Waarschijnlijk wat eerder weg bi Cigarettes After Sex om een goede plek te kunnen bemachtigen bij Arcade Fire. De eerste band heb ik gelukkig vorige maand nog gezien. Zondag genoeg tijd inbouwen om redelijk vooraan te kunnen staan bij Radiohead.

Een echt schema moet ik nog maken. Voor zover het zin heeft, want zo'n weekend loopt toch altijd anders dan gepland. Biertjes op de drijvende bar, uiltje knappen in de zon, dansje bij stage vier enz.

Wat ik wel graag wil zien:

Kelly Lee Owens (vr)
Agnes Obel (vr)
Thomas Azier / Cigarettes After Sex (za)
Arcade Fire (za)
Marlon Williams (zo)
Junun (zo)
Radiohead (zo)

DjFrankie (moderator)
Vrijdag
Amber Arcades15:45 - 16:45
Sundara Karma16:45 - 17:35
Hundred Waters17:35 - 18:35
Agnes Obel18:35 - 19:35
Mannequin Pussy19:55 - 20:40
King Gizzard & The Lizard Wizard21:35 - 22:35 / Jenny Hval21:35 - 22:35 nog kiezen

Zaterdag
The Courtneys13:00 - 13:45
The Amazons14:30 - 15:15
Circa Waves16:15 - 17:05 / Honeyblood16:15 - 17:05 allebei half denk ik
Mitski18:05 - 19:05
Wild Beasts19:05 - 20:05
The Wytches20:05 - 20:50
Cigarettes After Sex21:05 - 22:05
Arcade Fire22:15 - 00:00
Kaitlyn Aurelia Smith00:00 - 00:50

Zondag
The Homesick12:30 - 13:15
Iguana Death Cult13:20 - 14:00
Canshaker Pi14:30 - 15:15
Aurora15:00 - 16:00
American Football19:50 - 20:50
Radiohead22:00 - 00:30

Even het nieuwsbericht van het AD een beetje aangepast zodat deze iets dichter bij de vermoedelijke waarheid ligt.

http://i.imgur.com/MzjXZah.jpg

Spijker op de kop Geert, de organisatie stelt zich bijzonder onsympathiek op. Vriend van mij wel graag mee, maar door de restricties is het praktisch onmogelijk om aan een kaartje te komen. Na veel pijn en moeite kon hij via-via aan een kaartje komen, maar dat was een ticket zonder camping. Toen heeft hij de organisatie gemaild met de vraag of hij dan alsnog op de camping kon slapen (nota bene zonder extra tent, want hij kon gewoon bij een andere vriend in de tent), maar volgens de organisatie is vol vol en kan hij dus niet op de camping. Hij heeft het kaartje dus maar laten schieten...

Zeer spijtig om te horen Titmeister, bureaucratie ten top. Dit is niet het festival meer waar ik 4 jaar lang van hield. Mocht ik nog een bekende tegenkomen die zijn ticket wil verkopen laat ik je het weten. Via Facebook of marktplaats een kaartje regelen is ook niet alles.

Had je vandaag nog meegekregen dat de betaalchip op het polsbandje (een systeem dat uitstekend werkte) wordt vervangen door de aloude pinpas? Cashless 2.0 noemen ze het. ?

Moet je alsnog steeds je pincode intoetsen wanneer je voor meer dan €25 bestelt of al 3x contactloos hebt afgerekend. Niet chill. Lijkt me uit veiligheidsoverwegingen ook verre van ideaal dat 25k bezoekers allemaal met een losse pinpas rondlopen. Zelf vind ik ook maar niks, zo'n pasje wat je elke keer moet gebruiken raak je veel sneller kwijt. Ook wat betreft het statiegeld geeft het nadelen, bekers kun je aan t eind van een festivaldag alleen bij een speciaal bekerinleverpunt retourneren. Best Kept Secret Festival 2017 - bestkeptsecret.nl

Op cashless 2.0 kwam al snel veel kritiek (oa van buitenlandse bezoekers voor wie dit enorm onhandig is). Aantal uur later besloot de organisatie om alsnog prepaidkaarten uit te geven die je kunt aanschaffen bij de infobalie (wederom communicatie die verre van vlekkeloos verloopt). Ik ben benieuwd hoe dat zal gaan, zul je zien dat er voor de infobalie dan weer een enorme rij ontstaat.

DjFrankie (moderator)
En nog steeds wachten op de laatste namen. Doen we nog een meet & Greet vanuit Musicmeter?

Kunnen we nu wel weer op de oude manier betalen? Ik heb liever één of andere prepaidkaart waar ik aan het begin van het weekend 200 euro op knal dan dat ik drie dagen met mijn pinpas in mijn zak loop. Dat met die pinpassen is enorm fraude en diefstal gevoelig.

DjFrankie schreef:
En nog steeds wachten op de laatste namen. Doen we nog een meet & Greet vanuit Musicmeter?

Ik schrijf me alvast in.

Edgar18 schreef:
Kunnen we nu wel weer op de oude manier betalen? Ik heb liever één of andere prepaidkaart waar ik aan het begin van het weekend 200 euro op knal dan dat ik drie dagen met mijn pinpas in mijn zak loop. Dat met die pinpassen is enorm fraude en diefstal gevoelig.

Die prepaidkaarten zijn gewoon kosteloos aan te schaffen is mij verteld, waarna je er maximaal 100€ op kan zetten (maar €50 of €25 is ook mogelijk). Dus aan 2 kaarten zou je genoeg moeten hebben.

Hopen dat ze niet te populair worden (ivm rijen) en dat er voldoende voorhanden zijn. Denk niet dat we de enigen zullen zijn die dit liever hebben dan de risicovolle pinpas.

Gast
geplaatst: vandaag om 18:50 uur

geplaatst: vandaag om 18:50 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.