menu

Muziek / MusicMeter Live! / Best Kept Secret Festival

zoeken in:
avatar van VladTheImpaler
Laat ik maar eens aan mijn verslag beginnen van mijn eerste hele weekend BKS (in 2015 was ik er op de dag met The Libertines). Maar eerst beginnen met de vrijdag, de andere dagen komen wel later.

Allereerst een korte vermelding over het weer, want in de dagen voor BKS zag het er niet al te best uit maar achteraf kan je stellen dat het drie dagen perfect festivalweer is geweest . Daarnaast een compliment voor de nette - en vooral mooi gelegen - camping. Enig minpuntje is dat het toiletgebouw gewoon te klein was voor de camping, vooral nu de weekendtickets uitverkocht waren was het gewoon te weinig. Dan maar op naar wat het dan toch om draait; de optredens.

De vrijdag stond voor mij vooral in het teken van de Arctic Monkeys. Op tijd op het terrein aanwezig zodat het terrein rustig verkent kon worden. Dan kan ik hier ook mooi even vermelden hoe prachtig het terrein is van BKS, het hoofdpodium naast het meer, stage Two en Four in het bos samen met allerlei foodtrucks en leuke plekjes om te relaxen. De dag begonnen bij Jay Som in de Two, en kort gezegd was dat een prima begin van de dag. Beetje slacker achtige indierock waarbij het gitaarspel soms deed denken aan dat van Mac deMarco.

Daarna optredens van The Districts en Future Islands gezien, en over de muziek van beide viel eigenlijk een beetje hetzelfde te zeggen; eentonig. Niet dat beide optredens dan ook gelijk saai waren want het waren meer dan prima optredens, maar iets meer variatie zou fijn zijn. In het geval van The Districts waren het iets te veel mid-tempo rock nummers en bij Future Islands weet denk ik bijna iedereen waarom het woord eentonig van toepassing kan zijn.

Een eervolle vermelding voor de kapsalon mag ik niet vergeten. Zou je maar elk weekend zo'n kapsalon kunnen krijgen na het stappen . Vooraf had ik het idee om nog een stukje van Deerhunter mee te pakken, maar uiteindelijk toch maar besloten om alvast een mooi plekje vooraan te hebben voor Arctic Monkeys. Wat betreft Deerhunter was dat achteraf gezien de recensies nog niet eens zo'n verkeerde beslissing.

En pfoe, wat een fantastische opening hadden de Monkeys. Het begon met een geweldige versie van Four Out Of Five, om daarna door te stoten met Brianstorm en I Bet You Look Good On The Dancefloor. Wat volgde was een mooie mix tussen nieuwe nummers en hele mooie keuzes wat betreft de 'oudjes'. Zo kwam verrassend 505 al vroeg voorbij en speelde ze mijn persoonlijke favoriet Cornerstone waar ik al op hoopte. Het grootste gedeelte van de set bestond - niet verrassend - uit werk van Tranquility Base Hotel en AM. De nummers van AM sloten het beste aan bij de nieuwe sound van Tranquility Base. Overigens klonken de nummers van dat album erg sterk, vooral Star Treatment in de encore was geweldig. De 'oudjes' kregen allemaal een iets andere uitvoering die meer aansloot bij de stijl van het nieuwe album. Wat betekende dat die nummers allemaal in een iets langzamere versnelling werden gespeeld, wat soms verrassend tof uitpakte (Don't Sit Down..., Do Me A Favour, Arabella) maar soms ook niet helemaal leek te werken (Pretty Visitors, The View From the Afternoon). Of dat puur een muzikale keuze is geweest, of dat het ook te maken heeft gehad met de meer croonende zang van Alex weet ik niet. Wat betreft de performance van Turner, die heeft bijna geen moeite meer te doen om de aandacht op zich te krijgen en houden.
Ik ben misschien niet de meest objectieve wat betreft de Monkeys, maar ik denk dat ze een zeer sterke - en ook wel ergens gewaagde - set hebben neergezet. Ze zullen nooit de meest spectaculaire show geven, maar vind maar eens een band van deze tijd die een setlist kan samenstellen met zoveel geweldige nummers. Daarbij zijn het stuk voor stuk ook nog eens geweldige muzikanten. De titel van de 3voor12 recensie vond ik ook erg treffend.

Als afsluiter van de vrijdag Chvrches gezien van buiten de tent, aangezien de tent al volgeladen was eenmaal aangekomen daar. In eerste instantie had ik het idee dat het geluid veel te hard stond, maar dat veranderde uiteindelijk en klonk het prima. Ik had het idee dat er binnen in de tent een prima feestje was. Ohja, zelfs van een afstandje is het geweldig om te zien hoe Martin Doherty los gaat, fantastisch live nummer blijft dat.

Nog geprobeerd om bij Haxxan binnen te komen in de Casbah, maar dat bleek al snel onmogelijk gezien de rij en drukte daar. Dus toen maar weer terug gegaan naar de tent.
.

avatar van Choconas
Boris1 schreef:
Overnacht in een huisje, terwijl er geen mug te zien was. Toch binnenkant van mijn armen en aanzet van mijn nek onder de bulten. Conclusie: juist ook op het festivalterrein kennelijk veel van die ***rupsenhaartjes. Aandachtspunt voor de organisatie volgend jaar.

Ja, dit onderschrijf ik. Ik heb ook last van bultjes, maar heb buiten het festival overnacht en ben dus alleen op het festivalterrein geweest.

avatar van El Stepperiño
VladTheImpaler schreef:



Ik had het idee dat er binnen in de tent een prima feestje was. Ohja, zelfs van een afstandje is het geweldig om te zien hoe Martin Doherty los gaat, fantastisch live nummer blijft dat.

.


Dat was zeker een mooi feestje! En veel leuker/levendiger dan de Arctic Monkeys wat mij betreft. Ik stond bijna vooraan en na het optreden waren we aardig doof geworden, dus dat het hard stond dat klopt wel...

Ik hoop later ook met een review te komen, maar ben (tot mijn spijt) voor het eerst in 6 jaar BKS de zondagavond om 20.30 (na UMO) weggegaan. Dus heb helaas Mogwai en LCD Soundsystem gemist.

avatar van Jlav
Dit jaar voor het eerst in jaren ook nog eens BKS gedaan en wat een fantastische ervaring. Veel goede optredens, leuke sfeer en niet die overmatige drukte die ik vaak bij andere festivals ervaar.

Top 10:

1. The Comet Is Coming (een verrassing - MAAR ZO FUCKING GOED WAW)
2. Vince Staples (beste rap optreden die ik ooit heb gezien)
3. Umfang (I love techno, niets aan te doen)
4. Mogwai (klasse, zoals altijd)
5. Slowdive (meeslepend en vernietigend)
6. Naaz (ondanks de geluidsproblemen)
7. Wolf Alice (no bra, no problems)
8. Arctic Monkeys (begon super, maar werd steeds minder)
9. Rodriguez (unpopular opinion I know, maar de fragiliteit van die man raakte me)
10. Ty Segall & The Freedom Band (ging hoger staan als ik niet zo dood was tegen dan)

Grootste teleurstelling was Four Tet, had er veel meer van verwacht. The National was oké, maar ben geen fan en 2u daarvan kon me niet bekoren(1u volgehouden). LCD soundsystem was goed, maar was fysiek te dood(2 nachten tot 4u waren er teveel aan) om er echt van te genieten (de helft vanuit mijn tent aan de andere kant van het water gehoord).

Wat een topeditie was dit zeg.
Top10:
1. The national
2. LCD
3. Slowdive
4. Mogwai
5. Spoon
6. All Them Witches
7. Kruangbin
8. Downtown boys
9. Gangs of youths
10. JOHAN

avatar van VladTheImpaler
Verder met mijn verslag.

Zaterdag:
De dag begonnen met een goed ontbijtje dat de Spar op de camping had geregeld, een fijn pluspuntje. Als eerste stond Isaac Gracie (12:15) op het programma, alleen heb ik daarvan de helft moeten missen vanwege de rij bij de ingang van het terrein dat pas om twaalf uur open ging. Wat ik wel heb kunnen meepikken klonk best aardig, al ben ik wel benieuwd welke kant hij opgaat met een tweede album.

De eerste act waar ik echt naar uitkeek op de zaterdag was Angus & Julia Stone. Ik vraag me nog altijd af waarom ze al zo vroeg waren geprogrammeerd, al paste het uiteindelijk ook wel fijn met de zon op het strand. Ergens baalde ik een beetje dat er veel nummers van hun laatste album werd gespeeld en mooie oudjes werden gepasseerd. Aan de andere kant pasten deze nieuwe nummers misschien wel iets beter bij de setting.

Volgende act op de One was Wolf Alice, die een valse start kende vanwege het geluid dat uitviel na het eerste nummer. Na zo'n vijf minuten kon de band weer verder en leken ze nog gretiger dan ze al waren. Yuk Foo kwam daardoor misschien wel nog feller over. Nadat ik ze al eerder in de Melkweg had gezien wist ik het eigenlijk al, maar wat een top live band is Wolf Alice geworden. De nieuwe en 'oudere' nummers knalden goed en Ellie was goed bij stem. Daarnaast heeft Ellie de prijs voor beste stage off van Samuel Herring afgepakt met haar duik in het meer.

Geprobeerd om in de Two te geraken voor Slowdive, maar dat was een kansloze missie. Dus maar even ergens gezeten en vervolgens The Kills gezien. Niet erg onder de indruk geraakt van de band. Ik kreeg continue het gevoel dat de band bezig was met een best fijne intro of outro, maar dat een goed middenstuk ontbrak.

Zaterdag was voor mij overduidelijk een dag van de mainstage, want de volgende act op het programma was Warpaint. De laatste keer dat ik de dames zag was op Werchter in 2014 laat op de avond. Hun muziek paste toen perfect voor dat tijdstip, en dus was het even afwachten of dat ook nu het geval zou zijn met een ondergaande zon. Uiteindelijk is het ze nog goed gelukt om me in hun trance te brengen waardoor het een fijn uurtje was.

Na Warpaint blijven hangen voor de act waar deze zaterdag om draaide; The National. Is er een mooiere en geschikte locatie om The National te zien? Ik denk het niet. Gelukkig stelde de band niet teleur en was het beter dan toen ik ze laatst in de AFAS zag. Het was mooi om te merken dat de band blij en bijna vereerd was om op deze locatie te spelen. Een mooi moment was ook toen Matt Berninger tijden Terrible Love op een ballon leunde, en die ook nog eens knapte. Hoe zo iets treurigs toch ook heel mooi en passend kan zijn, is schitterend. De akoestische afsluiter Vanderlyle Crybaby Geeks was nog mooier dan in de AFAS. Enige jammere was dat de band iets eerder stopte dan op het tijdsschema was aangegeven.

Vervolgens nog even gekeken of het mogelijk was om een mooi plekje in de Casbah te krijgen voor Drahla, maar dat was net zoals op vrijdag niet te doen. Het is een tof idee om bands op zo'n locatie te zien vanwege de sfeer, maar het is ook jammer dat veel mensen zo niet eens de kans krijgen de band te zien.

De zaterdag was over de breedte al een stuk sterker dan de vrijdag, maar daar zou de zondag nog wel over heen gaan. Maar dat volgt later.

avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
VladTheImpaler schreef:
Als eerste stond Isaac Gracie (12:15) op het programma, alleen heb ik daarvan de helft moeten missen vanwege de rij bij de ingang van het terrein dat pas om twaalf uur open ging.

Dit overkwam mij ook. Het Isaac Gracie niet eens meer gehaald, maar ben blijven hangen bij SYML.

avatar van Marco dB
Eerste headliner is dus Bon Iver.

avatar van Arno
Oei oei! Bedankt voor de waarschuwing.

avatar van staralfur
Kijk, dat is een goed begin!

avatar van Edgar18
Zonde.

avatar van El Stepperiño
Leuk! Dat wekt zeker mijn interesse. Ben benieuwd wat er verder nog bij gaat komen...

avatar van VladTheImpaler
Ik vind het een hele mooie eerste boeking. Alleen vraag ik me af of ze nog meerdere namen bekend gaan maken voordat de kaartverkoop zaterdag begint. Ik had het idee dat BKS altijd al wel een rijtje namen bekend had wanneer de kaarten in de verkoop gingen?

avatar van Gretz
Zijn hier mensen die interesse hebben om met stardust_be, mij en nog max. 4 anderen een jungalow te delen? We zoeken nog 1 of 2 metgezellen. Bij 6 is ie vol. Verkoop start morgen, €138 pp. Je passe-partout wordt wel €25 goedkoper als je er geen camping bij hoeft te nemen.

avatar van whitecoat
+ Interpol
+ Kurt Vile

avatar van corn1holio1
+ cigarettes after sex
+ mac demarco

avatar van Johnny Marr
+ famkelouise

avatar van jordidj1
+ Rick Ross

avatar van Ataloona
+ Corona

avatar van Boris1
+ ondergetekende

avatar van Johnny Marr
Boris1 schreef:
+ ondergetekende

Ik snap 'm niet. Doel je op de Japanse noise/doomband Boris?

avatar van Choconas
Boris “Keep the soul alive” Titulaer, lijkt me! =P

avatar van DjFrankie
DjFrankie (moderator)
Gretz schreef:
Zijn hier mensen die interesse hebben om met stardust_be, mij en nog max. 4 anderen een jungalow te delen? We zoeken nog 1 of 2 metgezellen. Bij 6 is ie vol. Verkoop start morgen, €138 pp. Je passe-partout wordt wel €25 goedkoper als je er geen camping bij hoeft te nemen.


Wij hebben 1 luxe lodge net als vorig jaar, had ik dit eerder gelezen hadden we voor een 14 persoons kunnen gaan. Nu w88 op The Cure

Nog niet echt een rijtje waar ik warm van word, heb alles al eens live gezien en Interpol en CAS is wel een beetje vergane glorie.

avatar van Dance Lover
Ontzettend matige line - up tot nog toe. Weeral het slaapverwekkende CAS en ook voor ''headliner'' Bon Iver loop ik totaal niet warm. Slechts Interpol is wel leuk.

Even afwachten op DTRH, die vast een uitdagender programma zullen hebben. En anders wordt het Roskilde 2019, wat een programma hebben die NU al ( The Cure, Julia Holter, Robyn, Jon Hopkins, Brockhampton etc. ).

avatar van Choconas
Ik zou het helemaal niet vervelend vinden om Interpol en Kurt Vile weer eens live aan het werk te zien volgend jaar. Voor de andere drie loop ik niet echt warm, maar aangezien er slechts vijf namen bekend zijn gemaakt, lijkt het me nog veel te vroeg om al conclusies te trekken.

avatar van Gretz
Ach, Interpol, Mac DeMarco en Kurt Vile zijn uitstekende namen voor een festival als BKS. Ja ze hebben er al eens eerder gestaan, maar dat is bij een 7e editie en met de concurrentie van Mojo/Live Nation vrijwel onvermijdelijk.

Ik was niet compleet overdonderd door de show van Bon Iver (had er stiekem meer van verwacht live), maar het blijft een mooie boeking. En geen betere setting om Justin Vernon nog eens te zien dan de Beekse Bergen, waar het publiek bij de rustige momenten wél muisstil kan zijn.

Cigarettes After Sex heb ik nu 2x gezien en is met de huidige show geen must meer. Die moeten met een tweede album uit een ander vaatje gaan tappen om relevant te blijven.

avatar van Rvdz
Ik zie The Cure wel vaker genoemd worden in deze context, maar dat is toch helemaal geen BKS band? LIjkt me veel geschikter voor een Pinkpop of Werchter (Classic)

avatar van Choconas
Ja, The Cure zie ik ook eerder als headliner op Pinkpop.

avatar van Choconas
Gretz schreef:
Cigarettes After Sex heb ik nu 2x gezien en is met de huidige show geen must meer. Die moeten met een tweede album uit een ander vaatje gaan tappen om relevant te blijven.

Stiekem is dit natuurlijk al hun tweede album, het eerste is zo'n beetje langs iedereen heen gegaan. Ik heb ze ook twee keer live gezien (waaronder één keer op BKS) en voor hun concerten geldt eigenlijk hetzelfde als voor het laatste album: klinkt best mooi allemaal, maar het is wel elke keer hetzelfde liedje. Daarom hoef ik ze ook niet per se nog eens te zien, tenzij ze het inderdaad over een andere boeg gooien.

Gast
geplaatst: vandaag om 17:35 uur

geplaatst: vandaag om 17:35 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.