MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / MusicMeter Live! / Best Kept Secret Festival

zoeken in:

Super! 1 stap dichter bij Moz op het festival

Prima plan, Way Out West is al jaren vegetarisch, en ik heb prima gegeten daar.

Moz zarella
I am not tofu on a chain

Ik zou het ook geen onlogische stap vinden van BKS om full vega te gaan. Alternatieve, vooruitstrevende festivals zoals zij hebben in zekere zin toch een pioniersrol. Ze zijn onze gastheer en als ze voldoende steakhoudende argumenten hebben om nu al tot een vleesvrije catering over te gaan ben ik de eerste om dat toe te juichen (ik sta er met mijn eigen dieet overigens niet geheel objectief in )

Je moet zo'n besluit volgens mij ook niet zien als een verbod op vlees. Het is niet dat we straks Morrissey-taferelen gaan krijgen waar elke bezoeker grondig wordt gecontroleerd.
Iedereen kan op de camping nog steeds kan eten waar ie zin in heeft. Op het festivalterrein is het de organisator die bepaalt welke richting ze op willen. Het aanbod eten/drinken is op BKS altijd vooruitstrevend geweest in vergelijking met andere festivals. Een aspect waar ze meermaals om zijn geprezen. Zonder een stukje vlees of vis heb je nog steeds legio keus uit smaakvolle maaltijden, van overal te wereld. De vleesvervangende producten (Hebben jullie de Beyond Burger of de Karma Shoarma al eens geprobeerd?) zijn anno 2020 van dusdanig hoge kwaliteit dat iedere liefhebber van eten prima aan z'n trekken moet kunnen komen.

Mensen die buiten de deur écht niet 3 dagen zonder vlees kunnen moeten gewoon lekker thuisblijven dan. Of een ander festival uitzoeken, want voorlopig zal de meerderheid van de festivals vlees nog wel gewoon als norm houden. Die groep mensen heeft BKS echt niet nodig om voort te blijven bestaan

Ik heb er ook geen bezwaar tegen - de afgelopen jaren at ik op BKS vrijwel net zo veel vegetarisch als met vlees, misschien wel meer (alleen een pizzastuk vind ik met salami toch net lekkerder).
Dingen als kapsalon of vis of barbeque ga ik toch niet doen, op geen enkel festival en zeker geen meerdaags, geen risico dat het net verkeerd valt. Nou kan dat met vegetarisch vast ook maar de kans lijkt me toch kleiner.

Steakhoudend Gretz
De vleesvervangers die ik eet zijn ook prima om te eten en vaak niet te onderscheiden van echt vlees.
Met veel vleeseters kun je ook geen discussie voeren, die beginnen meteen met: "KOM NIET AAN MIJN VLEES" en dan is de discussie al ten einde

luigifort schreef:
Steakhoudend
Met veel vleeseters kun je ook geen discussie voeren, die beginnen meteen met: "KOM NIET AAN MIJN VLEES" en dan is de discussie al ten einde

Jup, altijd die klassieke dooddoener weer. Op een ander muziekforum waar ik post gaan ze nu helemaal los op hoe onrechtvaardig en hypocriet BKS zou zijn door hen te beletten om 3 dagen lang geen dood dier te laten eten Dan ga je toch lekker naar een ander festival

Ja, ga dan maar naar Fleshtival ofzo...

Moet zeggen dat de keuze voor mij als vegetariër de afgelopen jaren al behoorlijk is verbeterd op festivals, maar dit juich ik alleen maar toe

zalwelnikszijn!
Die 10-duizend extra bezoekers is geen probleem verder.

dix
Dan moet dat ook in de programmering terug te vinden zijn. Dus exit Deerhunter, enter Smashing Pumpkins.

Ik hou niet van extremen, dus ik vind het een jammerlijk besluit. Zorg gewoon voor een gevarieerd aanbod, dan kan de bezoeker zelf bepalen wat hij eet. Vlees eten word een beetje gecriminaliseerd vanuit bepaalde hoeken momenteel vind ik, daarmee jaag je mensen alleen maar tegen je in het harnas. Zorg gewoon dat het vegetarisch eten belachelijk lekker is, dan gaan er echt wel vleeseters overstag. Op die manier denk ik dat men langzaamaan wel overgaat op minder vlees eten.

dix
Mausie schreef:
Zorg gewoon dat het vegetarisch eten belachelijk lekker is, dan gaan er echt wel vleeseters overstag.

Dat is al jaren het geval, dus is er voor die vleeseters eugenlijk helemaal geen probleem. Sterker nog, mij lijkt dat 'festivalvlees' over het algemeen niet al te best is, maar dat is in de praktijk op te lossen met pindasaus.

dix schreef:
(quote)

Dat is al jaren het geval, dus is er voor die vleeseters eugenlijk helemaal geen probleem. Sterker nog, mij lijkt dat 'festivalvlees' over het algemeen niet al te best is, maar dat is in de praktijk op te lossen met pindasaus.

Ik beweerde niet dat dit nu niet zo is In dat geval gewoon op die voet doorgaan. 'Festivalvlees' lijkt mij hier trouwens niet van toepassing, bij BKS heb ik louter goede kwaliteit gezien. Awakenings daarentegen is een ander verhaal

Ik heb altijd nogal moeite dat met het feit dat anderen gaan bepalen wat ik wel of niet mag/kan eten. Een restaurant kun je zelf uitzoeken. Hier heb je geen keuze. Ik ben niet vegetarisch maar eet zo’n 2 a 3 dagen per week geen vlees. Ik wil dat echter wel zelf bepalen wanneer en waar en gewoon ter plekke de keuze hebben. En niet dat het me opgedrongen wordt dat ik op een festival ineens verplicht vegetarisch moet eten.
Er moeten voor beide kampen gewoon genoeg alternatieven zijn.

El Ninjo schreef:
En niet dat het me opgedrongen wordt dat ik op een festival ineens verplicht vegetarisch moet eten.

Maar dat is toch ook niet zo, jij mag toch gerust jouw meegenomen broodje ham of blikje knakworst daar opeten ?

dix
El Ninjo schreef:
Een restaurant kun je zelf uitzoeken. Hier heb je geen keuze.

Dat snap ik niet. Je hebt toch de keuze om niet naar dat vegetarische restaurant te gaan? Dan heb je ook de keuze om dat vegetarische festival links te laten liggen.

Onweerwolf
El Ninjo schreef:
Ik heb altijd nogal moeite dat met het feit dat anderen gaan bepalen wat ik wel of niet mag/kan eten. Een restaurant kun je zelf uitzoeken. Hier heb je geen keuze. Ik ben niet vegetarisch maar eet zo’n 2 a 3 dagen per week geen vlees. Ik wil dat echter wel zelf bepalen wanneer en waar en gewoon ter plekke de keuze hebben. En niet dat het me opgedrongen wordt dat ik op een festival ineens verplicht vegetarisch moet eten.
Er moeten voor beide kampen gewoon genoeg alternatieven zijn.

Ik weet niet of het fair is om dat zo te stellen. Als ze op het festival toevallig geen sperziebonen verkopen dan zeg je immers ook niet dat BKS voor jou bepaalt dat je 3 dagen lang geen sperziebonen kunt eten?

Ik doe overigens hetzelfde als jij; 2 a 3 dagen per week geen vlees. Ik vind festival eten overigens sowieso meestal niet echt om over naar huis te schrijven, vegetarisch of niet. Meestal hou ik het bij patat en zelf meegebracht fruit en liga oid als het om 1 dag gaat en met camping erbij heb ik wel een brander bij me voor vers voedsel uit een supermarkt.

Mausie schreef:
Zorg gewoon dat het vegetarisch eten belachelijk lekker is, dan gaan er echt wel vleeseters overstag. Op die manier denk ik dat men langzaamaan wel overgaat op minder vlees eten.

Met dat eerste hebben ze naar wat ik verneem al wel behoorlijke stappen gemaakt. Ik kan het zelf niet vergelijken, maar ik heb meerdere vleesetende vrienden regelmatig enthousiast gehoord over het vega aanbod op BKS.

Als je met een positieve mindset de massa kan overhalen om duurzamer te gaan leven zou dat altijd de voorkeur moeten hebben. Een tussenweg waarbij de bezoeker wordt gestimuleerd om voor een vleesloze maaltijd te kiezen zie ik ook nog wel gebeuren. Maak bijvoorbeeld maaltijden met vlees de helft duurder en biedt alles wat vega is voor een voordelige prijs aan. Er zijn praktisch geen cateraars op het terrein die het enkel van een vleesomzet moeten hebben. Op die manier wordt niemand iets opgedrongen, want je bepaalt zelf hoeveel je aan eten/drank wilt uitgeven op een festival. De meest verstokte steakliefhebbers kunnen nog steeds blijven eten wat ze willen, ze betalen er alleen een iets eerlijkere prijs voor

dix schreef:
(quote)

Dat snap ik niet. Je hebt toch de keuze om niet naar dat vegetarische restaurant te gaan? Dan heb je ook de keuze om dat vegetarische festival links te laten liggen.

Een festival kies je toch o.b.v. de artiesten die er komen en dan verwacht ik dat er qua eten voor iedereen keus is....dat vind ik fundamenteel een andere keuze dan voor een restaurant.

Rudi S schreef:
(quote)

Maar dat is toch ook niet zo, jij mag toch gerust jouw meegenomen broodje ham of blikje knakworst daar opeten ?

Ik kan niet oordelen over BKS want daar ben ik nog nooit geweest, maar volgens mij mag je op de meeste festivals geen eten en drinken mee naar binnen nemen.

Ik kan me toch echt niet voorstellen dat mensen die al een paar keer op BKS zijn geweest en de sfeer en eetaanbod daar kennen hier echt een probleem van maken laat staan overwegen hierom niet meer heen te gaan.

ranja schreef:
Ik kan me toch echt niet voorstellen dat mensen die al een paar keer op BKS zijn geweest en de sfeer en eetaanbod daar kennen hier echt een probleem van maken laat staan overwegen hierom niet meer heen te gaan.

Dat staat voor mij los van het feit dat er al voor mij bepaalt wordt dat ik daar geen vlees mag eten.

En begrijp me goed hoor...ik hoef niet per se vlees te eten, ik eet zoals gezegd 2 tot 3 dagen per week bewust vegetarisch en het zou zomaar kunnen dat als ik daar ben dat ik ook een vega maaltijd bestel....maar ik ben er gewoon op tegen dat op een festival waar ik kom voor de muziek (want daarop baseer ik mijn keuze voor een festival) iemand ineens gaat beslissen over de keuze wat ik op hoofdlijnen kan eten (vegetarisch, vis of vlees). Gaat straks ook iemand bepalen dat ik op het terrein geen alcohol mag drinken omdat dat niet gezond is?

dix
El Ninjo schreef:
Een festival kies je toch o.b.v. de artiesten die er komen en dan verwacht ik dat er qua eten voor iedereen keus is....dat vind ik fundamenteel een andere keuze dan voor een restaurant.

OK maar dan zijn we het eens: er is een keuze. Die keuze heeft de organisatie ook, ik zou mij zelfs een alcoholvrij popfestival kunnen voorstellen. Zolang er niet gediscrimineerd wordt, lijkt mij de invulling van het festival een zaak voor de organisatie. Vleeseters worden niet gediscrimineerd op BKS, er is alleen geen vlees.

Onweerwolf
ranja schreef:

Ik kan me ook niet voorstellen dat er mensen zijn die omroepen 'boycotten' omdat hun Sinterklaasjournaals geen zwarte pieten meer hebben, maar die zijn er toch..

Mensen moet je nooit overschatten.

dix
El Ninjo schreef:
Gaat straks ook iemand bepalen dat ik op het terrein geen alcohol mag drinken omdat dat niet gezond is?

Het eerste deel dus : Ja. Die festivals zijn er vast al lang.
Het tweede deel (over gezond) doet er eigenlijk niet toe.

Onweerwolf schreef:

Ik kan me ook niet voorstellen dat er mensen zijn die omroepen 'boycotten' omdat hun Sinterklaasjournaals geen zwarte pieten meer hebben, maar die zijn er toch..

Sterker nog er zijn er zelfs die het boycotten als er wel zwarte pieten zijn

dix
Jammer dat Alan Vega niet meer leeft...
Hij was een interessante curator geweest

dix schreef:
(quote)

Het eerste deel dus : ja. Die festivals zijn er vast al lang.
Het tweede deel (over gezond) doet er eigenlijk niet toe.

Ja, in Frankrijk heeft men een leuk Wereldmuziek festival zonder alcohol
Arbre qui Marche

Gast
geplaatst: vandaag om 06:35 uur

geplaatst: vandaag om 06:35 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.