MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / MusicMeter Live! / Best Kept Secret Festival

zoeken in:
hond racisme schreef:
maar 25.000? Volgens mij trekken bands als Arctic Monkeys, Bloc Party, Tyler The Creator, Portishead, Two Door Cinema Club en Sigur Ros wel meer als 25.000 bezoekers

Niet als je daar geen one hit wonders bij zet of je festival bekend staat na twaalven te veranderen in een paradijs voor pillenslikkers.

We hebben het hier over Nederland he, waar men op Facebook bij de organisatie met ontelbare ontinteressante acts aankomt en maar blijft zeiken over een nachtprogramma.

Lekker laten zeuren toch? Zolang de organisatie maar z'n eigen plan trekt

Linius schreef:
Lekker laten zeuren toch? Zolang de organisatie maar z'n eigen plan trekt

Dat wel, maar het geeft wel aan wat voor publiek we in Nederland hebben; de gemiddelde muzikale kennis is om te huilen, wordt tijd voor een andere radiozender die zich met festivals mag bemoeien, want 3fm draait alles de nek om.

Alsof men in andere landen zo'n verheven muzieksmaak heeft. Om de grote massa te bereiken, moet je in eerste instantie grote namen hebben. Het aanbod grote namen is echter maar beperkt en zeer prijzig. Dan moet je dus andere oplossingen bedenken. Dat kan door ofwel allerlei hitparadebandjes uit te nodigen (zeg maar de Pinkpop-manier), ofwel nacht- en randprogrammering aan te bieden (zeg maar de Lowlands-manier). Als je ervoor kiest om beiden niet te doen, omdat je een pure focus op muziek wilt houden, dan moet je ook accepteren dat je niet de navenante bezoekersaantallen gaat halen. Zeker als nieuwkomer. Ik denk dat 10.000 een reëel streven is voor de eerste keer.

hond racisme schreef:
maar 25.000? Volgens mij trekken bands als Arctic Monkeys, Bloc Party, Tyler The Creator, Portishead, Two Door Cinema Club en Sigur Ros wel meer als 25.000 bezoekers

Ik denk dat je teveel in je eigen wereld zit als je denkt dat artiesten als Tyler, the Creator en Two Door Cinema Club bezoekersaantallen van >25.000 rechtvaardigen. Ter verduidelijking: van de vijf mensen die ik meeneem, kennen 4/5 (eentje is ook muziekliefhebber) hoegenaamd niets van het programma. Arctic Monkeys en alt-J gaat nog wel een belletje bij rinkelen, en Macklemore omdat ie nu een hit heeft, maar daar houdt dan ook wel bij op.

25.000 is misschien net iets teveel van het goede maar Arctic Monkeys, Two Door Cinema Club en Sigur Ros vullen op eigen kracht de HMH (5500 man) en Portishead 'De Rode Doos' (2000 man). Natuurlijk is een festivalkaartje duurder maar daar krijg je ook een paar andere bands voor bij.

oceanvolta schreef:
25.000 is misschien net iets teveel van het goede maar Arctic Monkeys, Two Door Cinema Club en Sigur Ros vullen op eigen kracht de HMH (5500 man) en Portishead 'De Rode Doos' (2000 man). Natuurlijk is een festivalkaartje duurder maar daar krijg je ook een paar andere bands voor bij.

Heel veel concertbezoekers gaan niet naar festivals (en vice versa). Zeker voor oudere mensen is het gebrek aan comfort een te hoge drempel om naar een festival te gaan, al catert BKS hier wel in door bungalows aan te bieden. Verder ben je voor een festival minimaal een dag kwijt en voor een concert maar een paar uur. Tenslotte weet je dat je op een concert voornamelijk andere liefhebbers treft, terwijl je op een festival veel meer mensen tegenkomt die gewoon komen buurten en niet persé voor de muziek komen. Kortom, zulke getallen kun je niet simpelweg optellen.

Dat je het niet simpelweg kan optellen is logisch maar in de concertbezoekende vrienden die ik heb gaan ook regelmatig naar festivals. Maar goed, ik zie straks wel hoe druk het is. Vooralsnog blijft het gissen.

Tja, ik moet bekennen dat ik sommige bands totaal niet ken. Zelfs Sigur Ros alleen van naam. Hetzelfde geldt voor Alt-J. Heb totaal geen idee wie Portishead en Damien Rice zijn. Ken slechts paar nummers van Arctic Monkeys. Tis maar goed dat ik geen kaartje heb gehaald denk, zou een pure ontdekkingstocht worden.

Maar wat is er mis met een ontdekkingstocht?

Was een mooie ontdekkingstocht geworden lijkt me

Weer nieuwe namen voor Southside/Hurricane, en dus automatisch kanshebbers voor BKS:

Two Door Cinema Club, Get Well Soon, Masters of Reality, FIDLAR, Peace, Mikhael Paskalev, The Stanfields, Me, The Family Rain, C2C, FM Belfast en HAEZER

C2C hoop ik op. De rest niet. Two Door Cinema Club is al present op BKS.

Mikhael Paskalev ook. C2C is wel leuk voor het wat luchtiger tussendoortje. Masters of Reality en Get Well Soon zijn ook wel geinig, rest ken ik niet. Maar nogmaals, ik wacht met smart op wat aardige electronicnamen...

Sorry, ik had het hele lijstje gepost. C2C en FIDLAR mogen van mij zeker langskomen op Best Kept Secret.

Get Well Soon en Fidlar zie ik graag komen.

Van het lijstje van Gloeilamp zou ik alleen Masters Of Reality willen zien.

Peace zou mogen komen van mij. Fidlar is ook wel aardig.

Wolfmother schreef:
Tja, ik moet bekennen dat ik sommige bands totaal niet ken. Zelfs Sigur Ros alleen van naam. Hetzelfde geldt voor Alt-J. Heb totaal geen idee wie Portishead en Damien Rice zijn. Ken slechts paar nummers van Arctic Monkeys. Tis maar goed dat ik geen kaartje heb gehaald denk, zou een pure ontdekkingstocht worden.

Damn.

RadioMad schreef:
(quote)

Damn.

Dat krijg je als iemand de hele dag naar radio 6 luistert.

Brooklyn Dodger
Fidlar is al bijna zeker hoorde ik in de wandelgangen. Band is ook een goede keuze voor de wat ´hippere jugend´. Blijf de keuze van black dice bizar vinden maar dat kan alleen hilarisch taferelen opleveren met al die damien rice-arctic monkeys fans.

In welke wandelgangen loop jij dan?

(willie) schreef:
(quote)

Radio 6 is soul en jazz...

Dan klopt het toch?

Ja, maar waarom zou Wolfmother daarnaar luisteren?

FIDLAR zou mooi zijn, draai het nieuwe album nog steeds erg vaak.

DjFrankie (moderator)
(willie) schreef:
(quote)

Arrie schreef:

Dhr wolfmother is meer een kenner van Graspop en het oude Dynamo festival zo te zien

(willie) schreef:
(quote)

Hehe, ik luister heel de dag naar mijn MP4.

DjFrankie schreef:
(quote)

(quote)

Dhr wolfmother is meer een kenner van Graspop en het oude Dynamo festival zo te zien

Hardrock en metal zijn mijn ding inderdaad. Een kenner van die festivals durf ik me niet te noemen

Arrie schreef:

Goh, Arrie heeft zich ook op Google begeven. Maar ja inderdaad Radio 6 is dat ja.

Ik heb het vermoeden dat Arrie daar geen Google voor nodig had.

Gast
geplaatst: vandaag om 11:32 uur

geplaatst: vandaag om 11:32 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.