Muziek / Toplijsten en favorieten / Upside Down: Johan & Luigi talk Creation Records Singles
zoeken in:
2
geplaatst: 26 september 2017, 22:00 uur
Geniale track! Id PSB meets NO...voortreffelijk. echt iets voor vigil ook, maar ms al gespeeld in t 89 topic, dat weet ik niet 
Die andere 2 zijn ook de moeite waard id!
9,6

Die andere 2 zijn ook de moeite waard id!
9,6
2
geplaatst: 26 september 2017, 22:15 uur
Ja de psb saus ligt er wel dik bovenop. De zang gaat ook wel erg richting Tennant. Dus dan heb je al snel een fijne track. Een dikke voldoende kan ik hier wel voor geven
1
geplaatst: 27 september 2017, 09:04 uur
Kwam trouwens achter twee interessante en onverwachte weetjes gisteren.
Steven Wilson coverde Momus een paar jaar geleden, van bovengenoemd 1989-album nog wel.
En de neef van Momus (aka Nick Currie) is ook zanger, en wel van een vrij bekende Schotse band die we ook regelmatig in bovengenoemd 1989(-1992)-topic tegen zijn gekomen
Steven Wilson coverde Momus een paar jaar geleden, van bovengenoemd 1989-album nog wel.
En de neef van Momus (aka Nick Currie) is ook zanger, en wel van een vrij bekende Schotse band die we ook regelmatig in bovengenoemd 1989(-1992)-topic tegen zijn gekomen

1
geplaatst: 27 september 2017, 09:25 uur
Denk ik aan Currie dan denk ik direct aan Billy die is uiteraard van Ultravox maar die komen we zeer weinig tegen in 1989 en 1992 

1
geplaatst: 27 september 2017, 09:44 uur
1
geplaatst: 29 september 2017, 10:31 uur
CRE064: Pacific - Shrift (1989)
En hier is dan al snel na Sea and Sand de 2e single van Pacific. Zoals Johan al vermeldde is er weinig over de band te vinden. Na deze band is frontman Dennis Wheatley zich gaan richten op Drum 'n Bass en vervolgens op electronische muziek met een band die Shrift heet, hoe toevallig
, maar meteen ook duidelijk waarom ik er nog nooit van gehoord had 
Wat voorganger Momus kan kunnen wij ook moeten ze gedacht hebben, want ook hier gaat de Pet Shop Boys/New Order mode aan
De titelsong zelf is tamelijk mooi, niet qua songmateriaal zelf per se, want de song gaat niet echt ergens heen. Het voert te ver om te zeggen dat het alleen maar voortkabbelt, maar er had wel wat meer melodie in gemogen. Maar dat wordt ruimshoots goed gemaakt door die heerlijke orgel, strijkers, trompet, hobo en wat al niet meer, toch een genot voor de senses
Alleen die sequencers hadden wat mij betreft iets meer op de achtergrond gemogen 
Geproduceerd door de eerder genoemde John A. Rivers, van Felt oa.
B side Autumn Island is een instrumental met een wel aardige sfeer, maar er had wel wat meer sjeu in gekund.
8,7
https://img.discogs.com/1NW6_bYg9Jec8-WSX4x709HG4kQ=/fit-in/450x450/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb():quality(90)/discogs-images/R-1435487-1219509442.jpeg.jpg
En hier is dan al snel na Sea and Sand de 2e single van Pacific. Zoals Johan al vermeldde is er weinig over de band te vinden. Na deze band is frontman Dennis Wheatley zich gaan richten op Drum 'n Bass en vervolgens op electronische muziek met een band die Shrift heet, hoe toevallig
, maar meteen ook duidelijk waarom ik er nog nooit van gehoord had 
Wat voorganger Momus kan kunnen wij ook moeten ze gedacht hebben, want ook hier gaat de Pet Shop Boys/New Order mode aan

De titelsong zelf is tamelijk mooi, niet qua songmateriaal zelf per se, want de song gaat niet echt ergens heen. Het voert te ver om te zeggen dat het alleen maar voortkabbelt, maar er had wel wat meer melodie in gemogen. Maar dat wordt ruimshoots goed gemaakt door die heerlijke orgel, strijkers, trompet, hobo en wat al niet meer, toch een genot voor de senses
Alleen die sequencers hadden wat mij betreft iets meer op de achtergrond gemogen 
Geproduceerd door de eerder genoemde John A. Rivers, van Felt oa.
B side Autumn Island is een instrumental met een wel aardige sfeer, maar er had wel wat meer sjeu in gekund.
8,7
https://img.discogs.com/1NW6_bYg9Jec8-WSX4x709HG4kQ=/fit-in/450x450/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb():quality(90)/discogs-images/R-1435487-1219509442.jpeg.jpg
1
geplaatst: 29 september 2017, 13:41 uur
Ja, erg fijn nummer weer van Pacific, met misschien net een overdaad aan electronics.
Voor de rest muzikaal inderdaad een heerlijke track!
8,4
Voor de rest muzikaal inderdaad een heerlijke track!
8,4
1
geplaatst: 29 september 2017, 14:47 uur
Ik zou zelf eerder voor een New order/Thompson Twins combi gaan.
Ja electronisch is t wel
Voor mij een 7,25
Ja electronisch is t wel

Voor mij een 7,25
1
geplaatst: 1 oktober 2017, 11:39 uur
CRE065: Tangerine - Sunburst (1989)
Een van de leukste dingen van dit topic, zoals eerder gezegd is, is het ontdekken van nieuwe acts. Tangerine is er zo een, ik zou het anders nooit van mn leven gehoord hebben denk ik. En dat is toch wel zonde, want dit is wel een erg fijne track
. Er is niet heel veel over de band bekend, behalve dat ze de eerste indie-dance crossover act binnen Creation Records waren. Het is een Amerikaanse band fronted by Mark Dumais, die eerder in de band Crash zat. Leden van Tangerine zouden later de band Ultra Vivid Scene vormen evenals de band Something Pretty Beautiful die we later ook nog in dit topic tegen zullen komen.
Met Sunburst blijven we duidelijk nog even in de synthipophoek. Een erg fijn nummer is dit, de wat lagere tonen van de synths en ritme in de backingtrack doen me denken aan Behind the Wheel van Depeche Mode en dat is natuurlijk nooit verkeerd, maar ook die hoge tonen zijn zalig. De song zelf is ook erg fijn en de zang wordt duidelijk op zn indie's ten gehore gebracht. Het klinkt ook tamelijk commercieel, met nog een beetje extra had het misschien wel een grote hit geweest, daarvoor blijft het misschien net iets te vlak.
B side I Am A Tangerine is een cover van Tommy James and the Shondells uit 1969, niet onverdienstelijk gedaan. Het origineel is natuurlijk al Syd Barret-y spacey en de sound van Tangerine weet daar ook wel raad mee
8,9
https://img.discogs.com/ifwo7XQ2aaRR1AjJ2sEEANmMDIM=/fit-in/220x220/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb():quality(90)/discogs-images/R-1300235-1334624754.jpeg.jpg
Een van de leukste dingen van dit topic, zoals eerder gezegd is, is het ontdekken van nieuwe acts. Tangerine is er zo een, ik zou het anders nooit van mn leven gehoord hebben denk ik. En dat is toch wel zonde, want dit is wel een erg fijne track
. Er is niet heel veel over de band bekend, behalve dat ze de eerste indie-dance crossover act binnen Creation Records waren. Het is een Amerikaanse band fronted by Mark Dumais, die eerder in de band Crash zat. Leden van Tangerine zouden later de band Ultra Vivid Scene vormen evenals de band Something Pretty Beautiful die we later ook nog in dit topic tegen zullen komen.Met Sunburst blijven we duidelijk nog even in de synthipophoek. Een erg fijn nummer is dit, de wat lagere tonen van de synths en ritme in de backingtrack doen me denken aan Behind the Wheel van Depeche Mode en dat is natuurlijk nooit verkeerd, maar ook die hoge tonen zijn zalig. De song zelf is ook erg fijn en de zang wordt duidelijk op zn indie's ten gehore gebracht. Het klinkt ook tamelijk commercieel, met nog een beetje extra had het misschien wel een grote hit geweest, daarvoor blijft het misschien net iets te vlak.
B side I Am A Tangerine is een cover van Tommy James and the Shondells uit 1969, niet onverdienstelijk gedaan. Het origineel is natuurlijk al Syd Barret-y spacey en de sound van Tangerine weet daar ook wel raad mee

8,9
https://img.discogs.com/ifwo7XQ2aaRR1AjJ2sEEANmMDIM=/fit-in/220x220/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb():quality(90)/discogs-images/R-1300235-1334624754.jpeg.jpg
1
geplaatst: 1 oktober 2017, 14:31 uur
Weer een erg fijne ontdekking inderdaad, past perfect in de baggy/indie-dance craze van 1989! Mooi dat we ook deze uit de obscuriteit opvissen!
8,6
8,6
1
geplaatst: 5 oktober 2017, 20:10 uur
Tussenstand:
1. The House of Love - Christine 10
2. Felt - Rain of Crystal Spires 9,80
2. The House of Love - Shine On 9,80
4. Felt - Ballad of the Band 9,75
5. Apple Boutique - Love Resistance 9,70
6. The House Of Love - Destroy The Heart 9,60
7. The Weather Prophets - Almost Prayed 9,60
8. Nikki Sudden & the Jacobites - Jangle Town 9,60
9. Felt - The Final Resting of the Ark 9,55
10. The Jesus and Mary Chain - Upside Down 9,45
11. Momus - The Hairstyle Of The Devil 9,45
12. My Bloody Valentine - You Made Me Realise 9,40
13. The Bodines - Therese 9,30
14. My Bloody Valentine - Feed Me With Your Kiss 9,30
15. The Weather Prophets - Always the Light 9,30
16. The Weather Prophets - Naked as the Day You Were Born 9,25
17. The Jasmine Minks - Cold Heart 9,15
18. The House of Love - Real Animal 9,15
19. The Loft - Up The Hill And Down The Slope 9,05
20. Bill Drummond - The King Of Joy 9,0
21. The Loft - Why Does the Rain 8,95
22. Emily - Irony 8,95
23. Biff Bang Pow! - She Haunts 8,95
24. Meat Whiplash - Don't Slip Up 8,90
25. The Bodines - Heard It All 8,85
26. Felt - Space Blues 8,85
27. Heidi Berry - Firefly 8,85
28. The Pastels - I'm Alright With You 8,80
29. The Pastels - Million Tears 8,75
30. Tangerine - Sunburst 8,75
31. Slaughter Joe - She's So out of Touch 8,75
32. Momus - Murderers, the Hope of Women 8,75
33. Pacific - Sea of Sand 8,70
34. The Pastels - Something Going On 8,65
35. The Jasmine Minks - Think! 8,60
36. Primal Scream - Crystal Crescent 8,60
37. The Weather Prophets - Hollow Heart 8,55
38. Phil Wilson - Ten Miles 8,55
39. Pacific - Shrift 8,55
40. Phil Wilson - Waiting for a Change 8,45
41. The Bodines - God Bless 8,40
42. The Revolving Paint Dream - Flowers in the Sky 8,40
43. Biff Bang Pow- Love's Going Out of Fashion 8,40
44. The Jazz Butcher - Spooky 8,30
45. Biff Bang Pow! - The Whole World Is Turning Brouchard! 8,25
46. Nikki Sudden & Rowland S Howard: Wedding Hotel 8,20
47. The Revolving Paint Dream - Green Sea Blue 8,20
48. The Jasmine Minks - What's Happening 8,15
49. The Jasmine Minks - Where The Traffic Goes 8,10
50. Primal Scream - All Fall Down 8,10
51. Baby Amphetamine - Chernobyl Baby 8,10
52. Biff Bang Pow! - 50 Years of Fun 7,95
53. Biff Bang Pow! - There Must Be a Better Life 7,85
54. JC Brouchard with Biff Bang Pow! - Someone Stole My Wheels 7,85
55. The X-Men - Spiral Girl 7,75
56. Slaughter Joe - I'll Follow You Down 7,65
57. Blow-Up - Pool Valley 7,65
58. Clive Langer - Even Though 7,55
59. Blow-Up - Good For Me 7,40
60. Les Zarjaz - One Charmyng Nyte 7,20
61. The Moodists - Justice and Money Too 7,00
62. The X-Men - Do The Ghost 6,55
63. Five Go Down to the Sea - Singing in Braille 6,45
64. The Legend! - '73 in '83 6,15
65. The Legend! - Destroys the Blues 3,50
Upside Down: Johan & Luigi talk Creation Records Singles on Spotify
22. Emily - Irony 8,95
34. The Pastels - Something Going On 8,65
35. The Jasmine Minks - Think! 8,60
36. Primal Scream - Crystal Crescent 8,60
37. The Weather Prophets - Hollow Heart 8,55
38. Phil Wilson - Ten Miles 8,55
39. Pacific - Shrift 8,55
40. Phil Wilson - Waiting for a Change 8,45
41. The Bodines - God Bless 8,40
42. The Revolving Paint Dream - Flowers in the Sky 8,40
43. Biff Bang Pow- Love's Going Out of Fashion 8,40
44. The Jazz Butcher - Spooky 8,30
45. Biff Bang Pow! - The Whole World Is Turning Brouchard! 8,25
46. Nikki Sudden & Rowland S Howard: Wedding Hotel 8,20
47. The Revolving Paint Dream - Green Sea Blue 8,20
48. The Jasmine Minks - What's Happening 8,15
49. The Jasmine Minks - Where The Traffic Goes 8,10
50. Primal Scream - All Fall Down 8,10
51. Baby Amphetamine - Chernobyl Baby 8,10
52. Biff Bang Pow! - 50 Years of Fun 7,95
53. Biff Bang Pow! - There Must Be a Better Life 7,85
54. JC Brouchard with Biff Bang Pow! - Someone Stole My Wheels 7,85
55. The X-Men - Spiral Girl 7,75
56. Slaughter Joe - I'll Follow You Down 7,65
57. Blow-Up - Pool Valley 7,65
58. Clive Langer - Even Though 7,55
59. Blow-Up - Good For Me 7,40
60. Les Zarjaz - One Charmyng Nyte 7,20
61. The Moodists - Justice and Money Too 7,00
62. The X-Men - Do The Ghost 6,55
63. Five Go Down to the Sea - Singing in Braille 6,45
64. The Legend! - '73 in '83 6,15
65. The Legend! - Destroys the Blues 3,50
1
geplaatst: 19 november 2017, 23:45 uur
CRE066: Something Pretty Beautiful - Freefall (1989)
Hier hebben we weer zo'n one-off band. Dat is te zeggen, dit is de enige release die ze uitbrachtten. Deze single werd later wel uitgebreid tot een mini-album. De band werd opgericht door Joss Cope, inderdaad de broer van
, samen met voormalig Crash-gitarist Bill Carey. En wat voor heerlijk gitaarwerk kunnen we af en toe horen hier
. Het begint nogal tamelijk Brits qua sound, het doet me op een bepaalde manier aan The Bodines denken qua vibe, maar de refreinen en bridges met dat waaierende gitaarwerk geeft me dan weer een wat Australische Church-y feel, niet verkeerd
. Een beetje atypische song, maar dat heeft ook wel zn charme.
B side I Want To Watch heb ik niet kunnen vinden, maar de andere b side Expect A Miracle Today is toch wel een beetje een hidden gem. Wat een heerlijke zorgeloze zomerse song, deze track doet meer denken aan Amerikaanse sunshinepop met een Byrds-y feel.
8,6
https://img.discogs.com/fBteUaGL8aEpGx40_ms1BRlw0Qw=/fit-in/300x300/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb():quality(40)/discogs-images/R-1306290-1266310044.jpeg.jpg
Hier hebben we weer zo'n one-off band. Dat is te zeggen, dit is de enige release die ze uitbrachtten. Deze single werd later wel uitgebreid tot een mini-album. De band werd opgericht door Joss Cope, inderdaad de broer van
, samen met voormalig Crash-gitarist Bill Carey. En wat voor heerlijk gitaarwerk kunnen we af en toe horen hier
. Het begint nogal tamelijk Brits qua sound, het doet me op een bepaalde manier aan The Bodines denken qua vibe, maar de refreinen en bridges met dat waaierende gitaarwerk geeft me dan weer een wat Australische Church-y feel, niet verkeerd
. Een beetje atypische song, maar dat heeft ook wel zn charme.B side I Want To Watch heb ik niet kunnen vinden, maar de andere b side Expect A Miracle Today is toch wel een beetje een hidden gem. Wat een heerlijke zorgeloze zomerse song, deze track doet meer denken aan Amerikaanse sunshinepop met een Byrds-y feel.
8,6
https://img.discogs.com/fBteUaGL8aEpGx40_ms1BRlw0Qw=/fit-in/300x300/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb():quality(40)/discogs-images/R-1306290-1266310044.jpeg.jpg
1
geplaatst: 20 november 2017, 23:49 uur
De band doet zijn naam in elk geval eer aan.
Doet mij denken aan McCarthy, en ook wel aan Teardrop Explodes, maar dan janglier.
Heerlijk liedje dat Freefall, prachtige gitaren, heerlijke late 80s indie.
B-kant mag er ook zijn zeg
Nu dat album van ze eens opvissen!
8,8
Doet mij denken aan McCarthy, en ook wel aan Teardrop Explodes, maar dan janglier.
Heerlijk liedje dat Freefall, prachtige gitaren, heerlijke late 80s indie.
B-kant mag er ook zijn zeg

Nu dat album van ze eens opvissen!
8,8
1
geplaatst: 26 november 2017, 11:59 uur
CRE067: Primal Scream - Ivy Ivy Ivy (1989)
Weer eens een wat bekendere naam
. Helaas geen hoogvlieger wat mij betreft. Een catchy song wel, deze single en opener van hun 2e album Primal Scream. Hun 2e album die zowel in de pers als commercieel erg weinig deed. Ivy heeft een vibe die nogal naar hardrock neigt en je kunt zo horen waar Oasis hun latere gitaarsound vandaan haalden
. Bij nadere beluistering bevalt me de song wel wat beter.
You're Just Too Dark to Care, de eerste b side is een prettig in het gehoor liggende ballad, het zou een van hun bekendere songs zijn.
I Got You Split Wide Open Over Me is de 2e b side en wat mij betreft het fijnste nummer. Deze song ligt wat meer in de hoek van Teenage Fanclub, maar ook hier is die Oasis-gitaarsound niet ver weg en de titel zou zo van Moz kunnen komen
8,4
Ivy you're a girl that I can never taste
I get violent feelings when I see your face
You're so warm and beautiful and soft and kind
I close my eyes but you're still shining in my head
Oh Ivy, Ivy
You eat me away every night everyday
My dreams are nightmares like heads are tails
I can see and hear you
I just can't get near you
Ivy Ivy, oh you destroy me yes you do
Ivy you're a thousand girls tormenting me
My minds a hall of mirrors where you're all I see
I get sicker by the second you're my lifelong curse
My egg shell head is your to break I feel like dirt
Oh Ivy, Ivy
You mainline me stars and you scratch and you scar
I'm a fool for your jewels it's true
I'm burned out I'm damaged
You're so sweet and savage
Ivy Ivy you destroy me (x8)
You do
You touch me you chill me
You smile and you kill me
You kiss me you crown me
You twist me you drown me
Weer eens een wat bekendere naam
. Helaas geen hoogvlieger wat mij betreft. Een catchy song wel, deze single en opener van hun 2e album Primal Scream. Hun 2e album die zowel in de pers als commercieel erg weinig deed. Ivy heeft een vibe die nogal naar hardrock neigt en je kunt zo horen waar Oasis hun latere gitaarsound vandaan haalden
. Bij nadere beluistering bevalt me de song wel wat beter.You're Just Too Dark to Care, de eerste b side is een prettig in het gehoor liggende ballad, het zou een van hun bekendere songs zijn.
I Got You Split Wide Open Over Me is de 2e b side en wat mij betreft het fijnste nummer. Deze song ligt wat meer in de hoek van Teenage Fanclub, maar ook hier is die Oasis-gitaarsound niet ver weg en de titel zou zo van Moz kunnen komen

8,4
Ivy you're a girl that I can never taste
I get violent feelings when I see your face
You're so warm and beautiful and soft and kind
I close my eyes but you're still shining in my head
Oh Ivy, Ivy
You eat me away every night everyday
My dreams are nightmares like heads are tails
I can see and hear you
I just can't get near you
Ivy you're a thousand girls tormenting me
My minds a hall of mirrors where you're all I see
I get sicker by the second you're my lifelong curse
My egg shell head is your to break I feel like dirt
Oh Ivy, Ivy
You mainline me stars and you scratch and you scar
I'm a fool for your jewels it's true
I'm burned out I'm damaged
You're so sweet and savage
Ivy Ivy you destroy me (x8)
You do
You touch me you chill me
You smile and you kill me
You kiss me you crown me
You twist me you drown me
1
geplaatst: 9 januari 2018, 15:51 uur
CRE 068: Counterfeit - The Good Samaritan (1989)
Altijd leuk, een totaal onbekende artiest! Van Counterfeit is niks bekend, behalve dat ze uit de UK komen (I guess...). Dit The Good Samaritan is hun enige wapenfeit, een one-off-single op Creation, uit een tijd dat het label nogal op zwart zaad zat. Er was geen geld voor een studio, dus moesten ze het ergens opnemen in een tuinhuisje in Dagenham. Er werden ook slechts 100 exemplaren van gedrukt.
Het nummer klinkt heel erg als Depeche Mode van een paar jaar eerder, maar net als andere DM-epigonen uit die tijd (Camouflage bijvoorbeeld) liepen ze daarmee in 1989 aardig uit de pas.
De B-side is Four Years, maar die helaas nog niet op You-Tube opgedoken.
Als iemand hem heeft hou ik me aanbevolen.
7,8
https://img.discogs.com/SWOT_LOJml8xiWoMyU-ccX0BnHI=/fit-in/300x300/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb():quality(40)/discogs-images/R-403849-1130307238.jpeg.jpg
Altijd leuk, een totaal onbekende artiest! Van Counterfeit is niks bekend, behalve dat ze uit de UK komen (I guess...). Dit The Good Samaritan is hun enige wapenfeit, een one-off-single op Creation, uit een tijd dat het label nogal op zwart zaad zat. Er was geen geld voor een studio, dus moesten ze het ergens opnemen in een tuinhuisje in Dagenham. Er werden ook slechts 100 exemplaren van gedrukt.
Het nummer klinkt heel erg als Depeche Mode van een paar jaar eerder, maar net als andere DM-epigonen uit die tijd (Camouflage bijvoorbeeld) liepen ze daarmee in 1989 aardig uit de pas.
De B-side is Four Years, maar die helaas nog niet op You-Tube opgedoken.
Als iemand hem heeft hou ik me aanbevolen.
7,8
https://img.discogs.com/SWOT_LOJml8xiWoMyU-ccX0BnHI=/fit-in/300x300/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb():quality(40)/discogs-images/R-403849-1130307238.jpeg.jpg
1
geplaatst: 9 januari 2018, 16:09 uur
Dit klinkt inderdaad wel heel erg als DM ten tijde van A Broken Frame tot Some Great Reward, maar wel heel erg de lite versie ja en daarom niet echt heel interessant.
Een 7,5 omdat de ondertoon toch wel fijn is.
Een 7,5 omdat de ondertoon toch wel fijn is.
1
geplaatst: 12 januari 2018, 15:44 uur
CRE069: The Jazz Butcher-New Invention (1989)
De laatste Creation-single uit hun underground indie-tijd zou je kunnen zeggen. Vanaf de volgende release zouden ze echt bij de indie-boegbeelden gaan behoren, waar ze de gehele jaren 90 bleven.
Dit is The Butch' tweede release voor Creation, nadat ze (indie-)groot werden bij het fameuze Cherry Red-label. Ze klinken op dit New Invention duidelijk steviger (haast rock) dan ooit tevoren, wat dat betreft past het wel eerder bij Creation dan Cherry Red. Ik kende hem nog niet, maar vind het een uitstekend nummer, misschien wel meer een albumtrack dan een single. Een echt catchy refrein heeft het niet. Het is ook de openingstrack van dit album: The Jazz Butcher - Big Planet Scarey Planet (1989)
Twee hele stemmen op MuMe, echt groot zijn ze helaas nooit geworden.
B-side Do the Bubonic Plague staat ook op dat album, maar is helaas niet op YouTube te vinden.
8,3
http://jazzbutcher.com/images/invention_front.jpg
De laatste Creation-single uit hun underground indie-tijd zou je kunnen zeggen. Vanaf de volgende release zouden ze echt bij de indie-boegbeelden gaan behoren, waar ze de gehele jaren 90 bleven.
Dit is The Butch' tweede release voor Creation, nadat ze (indie-)groot werden bij het fameuze Cherry Red-label. Ze klinken op dit New Invention duidelijk steviger (haast rock) dan ooit tevoren, wat dat betreft past het wel eerder bij Creation dan Cherry Red. Ik kende hem nog niet, maar vind het een uitstekend nummer, misschien wel meer een albumtrack dan een single. Een echt catchy refrein heeft het niet. Het is ook de openingstrack van dit album: The Jazz Butcher - Big Planet Scarey Planet (1989)
Twee hele stemmen op MuMe, echt groot zijn ze helaas nooit geworden.
B-side Do the Bubonic Plague staat ook op dat album, maar is helaas niet op YouTube te vinden.
8,3
http://jazzbutcher.com/images/invention_front.jpg
1
geplaatst: 12 januari 2018, 17:08 uur
Inderdaad een erg mooie song! Urgent en ook die mooie lichte feel met die fijne gitaarsound erdoorheen gewoven. Mooie kritische tekst ook 
Ik heb de b side ook niet kunnen vinden, ik weet nu wel dat de bubonic plague de dodelijkste ziekte ooit was (Pest/Zwarte Dood) en dat t, hoe toepasselijk, een death metal band is
8,8

Ik heb de b side ook niet kunnen vinden, ik weet nu wel dat de bubonic plague de dodelijkste ziekte ooit was (Pest/Zwarte Dood) en dat t, hoe toepasselijk, een death metal band is

8,8
2
geplaatst: 12 januari 2018, 20:37 uur
Fijn dat jullie weer doorgaan met dit topic
.!Ben ook erg benieuwd naar de volgende singles . Zelf vind ik de Counterfeit-single leuker dan The Jazz Butcher.
.!Ben ook erg benieuwd naar de volgende singles . Zelf vind ik de Counterfeit-single leuker dan The Jazz Butcher.
2
geplaatst: 13 januari 2018, 17:44 uur
CRE070: Primal Scream - Loaded (1990)
Zoals gezegd een nieuwe fase voor Creation, en zeker ook voor de Primals. Een heuse hit, en niet eens alleen in de UK (nummer 16) maar ook in Nederland bijvoorbeeld haalde hij de top 40 (nummer 27).
An unlikely hit, en ook een unlikely single voor Primal Scream, als je hun vorige singles voor Creation in ogenschouw neemt. Het is dan ook niet echt een PS-song, maar een remix, door DJ Andrew Weatherall, van I'm Losing More Than I'll Ever Have van hun self-titled uit 1989. Dit pakte zo goed uit, dat het ook meteen de eerste single werd van hun 1991-album Screamadelica en dat ze definitief de jangle-gitaren vaarwel zeiden en de op dat moment populaire indie-dance-richting kozen. Creation bleef de gitaren wel trouw, hoewel het wat meer richting shoegaze zou gaan de komende jaren.
Anyway, een mooie track is het natuurlijk wel, ik veer altijd wel op als ik hem weer eens hoor. Maar ik hoor de jangle-Scream toch net wat liever. Zoals op b-side I'm Losing More Than I'll Ever Have, dat nummer dat dus zo verbouwd werd.
8,2
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/6/6d/Primal_Scream_-_Loaded.jpg/220px-Primal_Scream_-_Loaded.jpg
Zoals gezegd een nieuwe fase voor Creation, en zeker ook voor de Primals. Een heuse hit, en niet eens alleen in de UK (nummer 16) maar ook in Nederland bijvoorbeeld haalde hij de top 40 (nummer 27).
An unlikely hit, en ook een unlikely single voor Primal Scream, als je hun vorige singles voor Creation in ogenschouw neemt. Het is dan ook niet echt een PS-song, maar een remix, door DJ Andrew Weatherall, van I'm Losing More Than I'll Ever Have van hun self-titled uit 1989. Dit pakte zo goed uit, dat het ook meteen de eerste single werd van hun 1991-album Screamadelica en dat ze definitief de jangle-gitaren vaarwel zeiden en de op dat moment populaire indie-dance-richting kozen. Creation bleef de gitaren wel trouw, hoewel het wat meer richting shoegaze zou gaan de komende jaren.
Anyway, een mooie track is het natuurlijk wel, ik veer altijd wel op als ik hem weer eens hoor. Maar ik hoor de jangle-Scream toch net wat liever. Zoals op b-side I'm Losing More Than I'll Ever Have, dat nummer dat dus zo verbouwd werd.
8,2
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/6/6d/Primal_Scream_-_Loaded.jpg/220px-Primal_Scream_-_Loaded.jpg
1
geplaatst: 13 januari 2018, 17:55 uur
De dancecraze id. Aardig nummertje id, maar ik heb ook liever de Jangle PS.
8
De b side dus hoger
Btw. Die spoken word intro over We wanna get loaded zat al in een andere song, maar welke ben ik even kwijt
8
De b side dus hoger

Btw. Die spoken word intro over We wanna get loaded zat al in een andere song, maar welke ben ik even kwijt

1
geplaatst: 13 januari 2018, 17:59 uur
She told me that her dad was loaded? Dat was 5 jaar later 
Die spoken word intro is van Peter Fonda uit de film The Wild Angels., nooit gezien trouwens.

Die spoken word intro is van Peter Fonda uit de film The Wild Angels., nooit gezien trouwens.
1
geplaatst: 13 januari 2018, 18:01 uur

Ok
Ja serieus, ms iets in de hoek van JM Chain of Weather Prophets ofzo dacht ik of te vage indie als JD Driving Experience die we nog wel ns voor de jaarlijsten opduikelen 
1
geplaatst: 13 januari 2018, 18:03 uur
In 'n out of Grace van Mudhoney, even opgezocht
maar ik zou zweren nog ergens anders...
maar ik zou zweren nog ergens anders...
1
geplaatst: 13 januari 2018, 18:54 uur
Nieuwe tussenstand na 70 singles:
22. Emily - Irony 8,95
34. Something Pretty Beautiful - Freefall 8,70
35. The Pastels - Something Going On 8,65
36. The Jasmine Minks - Think! 8,60
37. Primal Scream - Crystal Crescent 8,60
38. The Weather Prophets - Hollow Heart 8,55
39. The Jazz Butcher-New Invention 8,55
40. Phil Wilson - Ten Miles 8,55
41. Pacific - Shrift 8,55
42. Phil Wilson - Waiting for a Change 8,45
43. Primal Scream - Ivy Ivy Ivy 8,45
44. The Bodines - God Bless 8,40
45. The Revolving Paint Dream - Flowers in the Sky 8,40
46. Biff Bang Pow- Love's Going Out of Fashion 8,40
47. The Jazz Butcher - Spooky 8,30
48. Biff Bang Pow! - The Whole World Is Turning Brouchard! 8,25
49. Nikki Sudden & Rowland S Howard: Wedding Hotel 8,20
50. The Revolving Paint Dream - Green Sea Blue 8,20
51. The Jasmine Minks - What's Happening 8,15
52. The Jasmine Minks - Where The Traffic Goes 8,10
53. Primal Scream - All Fall Down 8,10
54. Primal Scream - Loaded 8,10
55. Baby Amphetamine - Chernobyl Baby 8,10
56. Biff Bang Pow! - 50 Years of Fun 7,95
57. Biff Bang Pow! - There Must Be a Better Life 7,85
58. JC Brouchard with Biff Bang Pow! - Someone Stole My Wheels 7,85
59. The X-Men - Spiral Girl 7,75
60. Slaughter Joe - I'll Follow You Down 7,65
61. Counterfeit - The Good Samaritan 7,65
62. Blow-Up - Pool Valley 7,65
63. Clive Langer - Even Though 7,55
64. Blow-Up - Good For Me 7,40
65. Les Zarjaz - One Charmyng Nyte 7,20
66. The Moodists - Justice and Money Too 7,00
67. The X-Men - Do The Ghost 6,55
68. Five Go Down to the Sea - Singing in Braille 6,45
69. The Legend! - '73 in '83 6,15
70. The Legend! - Destroys the Blues 3,50
22. Emily - Irony 8,95
34. Something Pretty Beautiful - Freefall 8,70
35. The Pastels - Something Going On 8,65
36. The Jasmine Minks - Think! 8,60
37. Primal Scream - Crystal Crescent 8,60
38. The Weather Prophets - Hollow Heart 8,55
39. The Jazz Butcher-New Invention 8,55
40. Phil Wilson - Ten Miles 8,55
41. Pacific - Shrift 8,55
42. Phil Wilson - Waiting for a Change 8,45
43. Primal Scream - Ivy Ivy Ivy 8,45
44. The Bodines - God Bless 8,40
45. The Revolving Paint Dream - Flowers in the Sky 8,40
46. Biff Bang Pow- Love's Going Out of Fashion 8,40
47. The Jazz Butcher - Spooky 8,30
48. Biff Bang Pow! - The Whole World Is Turning Brouchard! 8,25
49. Nikki Sudden & Rowland S Howard: Wedding Hotel 8,20
50. The Revolving Paint Dream - Green Sea Blue 8,20
51. The Jasmine Minks - What's Happening 8,15
52. The Jasmine Minks - Where The Traffic Goes 8,10
53. Primal Scream - All Fall Down 8,10
54. Primal Scream - Loaded 8,10
55. Baby Amphetamine - Chernobyl Baby 8,10
56. Biff Bang Pow! - 50 Years of Fun 7,95
57. Biff Bang Pow! - There Must Be a Better Life 7,85
58. JC Brouchard with Biff Bang Pow! - Someone Stole My Wheels 7,85
59. The X-Men - Spiral Girl 7,75
60. Slaughter Joe - I'll Follow You Down 7,65
61. Counterfeit - The Good Samaritan 7,65
62. Blow-Up - Pool Valley 7,65
63. Clive Langer - Even Though 7,55
64. Blow-Up - Good For Me 7,40
65. Les Zarjaz - One Charmyng Nyte 7,20
66. The Moodists - Justice and Money Too 7,00
67. The X-Men - Do The Ghost 6,55
68. Five Go Down to the Sea - Singing in Braille 6,45
69. The Legend! - '73 in '83 6,15
70. The Legend! - Destroys the Blues 3,50
1
geplaatst: 13 januari 2018, 22:45 uur
CRE071: The Times - Manchester (1990)
The Times zijn een soort Creation-supergroep, maar toch is dit pas hun eerste release op het label. Alan McGee maakte deel uit van de groep, evenals zanger Ed Ball, die eerder in Television Personalities zat en samen met McGee in Biff Bang Pow! The Times bestonden zelf ook al sinds 1982 en waren vooral bekend van hun classic indie 1983-single I Helped Patrick McGoohan Escape. Deze single is nogal een radical departure van die sound, ze hebben hier Madchester helemaal omarmd, zowel muzikaal als tekstueel. De titel zegt het natuurlijk al, maar het hele nummer is een ode aan de muzikale hoofdstad van de UK in de 1980s! Factory-baas Tony Wilson wordt genamecheckt, evenals Stone Roses, Happy Mondays, 808 State, New Order/Joy Division (Hooky) en The Smiths. En het refrein zingt als een voetbal-chant.
Zalig nummer!
B-side Dada Won't Buy Me a Bauhaus klinkt dan weer heel anders, meer new wave. Niet slecht, maar ook niet heel erg memorabel.
9,2
Buildings of gray on a liquid sky
Turns the day into night
The bars are filling with fighting Irish
Smug young married couples dressing down for the weekend
Pert shop-girls and typists tip-tapping
Into blaring dance halls
Hard-faced villains dressing up for the drinking clubs
While Suburbia sits watching television
Bouncers in tuxedos with butterflies round their necks
"Love" tattooed on the right hand and "Hate" on the left
Stone Roses just like angels, Heaven is this noise
Fancied by the shop-girls admired by the sweatshop boys
So we're sitting in the snug bar waiting for Jase the Ace
Hooky's by the jukebox doing his splendid to entertain
Look at Tony Wilson live on Channel 4
Vote for Rodney Marsh 'cause Best's on sale again
I hear a song by Stephen Patrick
A crocodile tear paints the dead
Everybody starts shouting "HANG THE DJ"
So he puts on State 808 instead
I see a face at the Hacienda
I see a heart that's torn in two
I see a head that flies the Happy Mondays
And a lonely girl called you
And a lonely girl called you
Manchester! Manchester, England
Manchester, I'll always love you!
https://i.ytimg.com/vi/xD7Uu4hcNAc/hqdefault.jpg
The Times zijn een soort Creation-supergroep, maar toch is dit pas hun eerste release op het label. Alan McGee maakte deel uit van de groep, evenals zanger Ed Ball, die eerder in Television Personalities zat en samen met McGee in Biff Bang Pow! The Times bestonden zelf ook al sinds 1982 en waren vooral bekend van hun classic indie 1983-single I Helped Patrick McGoohan Escape. Deze single is nogal een radical departure van die sound, ze hebben hier Madchester helemaal omarmd, zowel muzikaal als tekstueel. De titel zegt het natuurlijk al, maar het hele nummer is een ode aan de muzikale hoofdstad van de UK in de 1980s! Factory-baas Tony Wilson wordt genamecheckt, evenals Stone Roses, Happy Mondays, 808 State, New Order/Joy Division (Hooky) en The Smiths. En het refrein zingt als een voetbal-chant.
Zalig nummer!
B-side Dada Won't Buy Me a Bauhaus klinkt dan weer heel anders, meer new wave. Niet slecht, maar ook niet heel erg memorabel.
9,2
Buildings of gray on a liquid sky
Turns the day into night
The bars are filling with fighting Irish
Smug young married couples dressing down for the weekend
Pert shop-girls and typists tip-tapping
Into blaring dance halls
Hard-faced villains dressing up for the drinking clubs
While Suburbia sits watching television
Bouncers in tuxedos with butterflies round their necks
"Love" tattooed on the right hand and "Hate" on the left
Stone Roses just like angels, Heaven is this noise