MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Upside Down: Johan & Luigi talk Creation Records Singles

zoeken in:
titan (crew)
Primal Scream heeft tot het bittere eind bij Creation gezeten. Sterker nog, de allerlaatste release van Creation was het album XTRMNTR van Primal Scream.

Klopt, we komen dan ook nog 17 singles van ze tegen
Daarmee zijn ze wat singles betreft ook vaandeldrager van het label, ruim voor bijvoorbeeld Ride, Teenage Fanclub, Oasis of Super Furry Animals, die er ook allemaal 10-15 hebben.

Eigenlijk had The Legend! de boel af moeten sluiten met '90 in '00

CRE027: Felt - Ballad Of The Band (1986)

En een ware popclassic als nummer 27. Felt is een indieband die al bezig was sinds 1980. Ik associeer ze altijd met Cherry Red, wat ook niet zo gek is, want daar brachten ze het merendeel van hun werk uit. 10 albums en 10 singles in 10 jaar jaren 80 was het plan, en daar hielden ze zich perfect aan.
Ballad of the Band is hun eerste release op Creation, en het is waarschijnlijk hun meest toegankelijke, meest 'pop', liedje tot dan toe. Een werkelijk zalig intro en dan die geweldige openingsregels Where you been? Ain't seen you for weeks/You been hanging out with all those jesus freaks. Een mooie orgel klinkt door het hele nummer heen. Een nummer over de humdrum van het in een niet succesvolle indieband zijn in de jaren 80. In Felt dus. Ain't got no money, ain't got no fame/And that's why, I feel like giving in. En hij citeert ook nog even een paar van zijn beste songs.
Geweldig nummer, onlangs overigens ook nog gecoverd door The Pains of Being Pure at Heart, een van de beste US-indiebands van de laatste jaren. Felt lives on, en ze zijn nu waarschijnlijk bekender dan in de 80s. En de favoriete band ook van Belle and Sebastian's zanger Stuart Murdoch, om even een link te maken naar ons andere topic.
B-side Felt - I Didn't Mean To Hurt You is een prachtige ballad. Beide nummers staan op deze EP en deze fraaie verzamelaar.

9,5

https://img.discogs.com/IiW_qVQ9lNVLUC7BkXeNEzfKHjo=/fit-in/300x300/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb():quality(40)/discogs-images/R-1032421-1186339082.jpeg.jpg

Perfectie of wat?
B side ook mooi!
Candles in a Church is werkelijk waar ook schitterend!

10!

CREO28: The Bodines - Therese (1986)

De 2e single van The Bodines op Creation is ook weer een hele fraaie. Misschien ook wel hun bekendste, in ieder geval staat deze ook op de eerder genoemde en befaamde C86 tape. Helaas staat er geen enkele song van deze heel goede band op Spotify. Na deze single kwamen er nog een paar. Vlak na het uitbrengen van hun album Played gingen ze uit elkaar. Later werd er nog een nieuwe band gevormd genaamd Medalark Eleven, ook op Creation, dus daar zullen we dan waarschijnlijk ook nog iets van tegenkomen hier.
Maar goed Therese dus, wat een heerlijke song, zo uplifting en zorgeloos, wie wordt hier nou niet blij van. Meteen is er de kickstart met martial drums , een fantastische drive daardoor, samen met de bas. Heerlijk gitaarwerk de hele song door en af toe ook die zalige toetsen die aan de Cocteau Twins doen denken. Songs over een meisje zijn sowieso vaak erg tof, helemaal als ze op deze manier bezongen worden, wat zij allemaal met hem doet. Muzikaal in die zin ook mooi verwoord, want de vonken spatten ervan af .
Dan zijn er nog 2 glorieuze b sides, namelijk Scar Tissue en I Feel.
De eerste staat samen met Therese ook op het album Played en doet me een beetje Go-Betweens meets Lloyd Cole & the Commotions feel geven. I Feel is helemaal een winnaar, een zalige song met een The Church-achtige feel en drive, had net zo goed ook een single kunnen zijn.

Voor Therese een 9,1

https://img.discogs.com/RX4A4dFXVx5EPhwksSF1YDfYh2I=/fit-in/300x300/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb():quality(40)/discogs-images/R-399321-1220128220.jpeg.jpg

Je moet wel heel vaak aan de Cocteau Twins denken
Prachtsong, een van hun besten.
Sowieso wel een favoriet bandje van me.
B-sides ook van hoge kwaliteit inderdaad!

9,5

Oja? Vast invloedrijk geweest of een van mn fave bands
Tijd voor 4AD

Ik denk een combinatie van beiden
Of misschien heeft Robin Guthrie stiekem The Bodines ook geproduced

Ian Broudie past ook wel n beetje in die hoek
Care heeft ook wel dat heldere bv...

CRE029: The Weather Prophets - Almost Prayed (1986)

Zoals eerder vermeld, geloof ik, verscheen uit de as van The Loft een nieuwe band genaamd The Weather Prophets met Peter Astor en de drummer van The Loft. Vernoemd naar een zin uit het beroemde boek Tropic of Cancer van Henry Miller. McGee speelde nog een blauwe maandag bas bij ze, maar andere muzikanten volgden al snel en McGee werd dan maar hun manager .
Almost Prayed is hun eerste single en wat een single it is . Eigenlijk qua sound verder bordurend op The Loft en as such waren de verwachtingen hoog gespannen voor hun eerste album, maar die werden helaas niet helemaal waar gemaakt, voor de pers dan .
Er zou nog een album volgen op Creation, het eerste album was namelijk op een ander label en ze zouden hier ook een aantal singles uitbrengen. Daarna volgde een split en ging Peter Astor solo.

Almost Prayed dus, een heerlijke song . Inderdaad doen denkend aan The Loft. Dit is misschien wel hun beste en meest gepolijste radio-friendly popsong tot nu toe. We vliegen er meteen in met een fijne heldere gitaar en een heerlijke rustig swingende ritmesectie. Heerlijk het gitaarwerk dat eronder gewoven wordt. Het refrein is ook zalig te noemen, bijna ingetogen zo mooi. Treffend en verfijnd pianowerk er ook bij. Kortom compleet hemels. Mooie melancholische lyrics er ook bij over iemand wiens leven niet meer hetzelfde is, contemplatief uitkijkend over het water bij de haven.

B side Your Heartbeat Breathes Life Into Me heeft een lekkere jazzy en zomeravond feel, niet verkeerd.
Het prijsnummer van alle b sides is toch wel Like Frankie Lymon , naast Almost Prayed de highlight hier. Wat een heerlijke song, de lieflijkste der ballads die je maar kan vinden, met zalig verfijnd gitaarspel.

Naast Frankie Lymon stond ook nog op de 12" de heerlijke straightforward rocker Wide Open Arms, helaas alleen in de volgende link te beluisteren...[url=http://best-muzon.audio/?song=The+Weather+Prophets]The

9,5 voor Almost Prayed! En geen een klinkt als CT

https://img.discogs.com/vlryN4d6921BuTS4yh0DfOnieak=/fit-in/319x320/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb():quality(90)/discogs-images/R-1189294-1299935760.jpeg.jpg

Prachtsingle, hun beste ook gelijk!
Frankie Lymon ook erg mooi, ja!
Ik denk wel mijn fave Creation tot nu toe.

9,7

Quel niveau nu

Vijf hele mooien op rij, ja

Jullie weten dat ik een luie kwaliteitsgenieter ben die wel betaald heeft voor die grootkapitalisten van Spotify?

Veel staat er niet op maar dat zal komende tijd vast beter worden

Upside Down: Johan & Luigi talk Creation Records Singles on Spotify

CRE030: The Bodines - Heard It All (1986)

De derde single die we tegenkomen van The Bodines en het is weer een voltreffer. Iets meer een ballad dan het voortstuwende Therese, en daardoor misschien ook net wat minder urgent, maar zeker ook erg mooi. Op het net omschreef iemand ze als de band die het gat tussen The Smiths en The Stone Roses opvulde. Hoewel dat qua timing niet helemaal klopt (The Smiths waren nog erg actief in 1986) geeft dat wel een idee over de sound van deze single.
B-side Clear ligt meer in het verlengde van Therese, een heerlijke rollercoaster van een song ook!

8,7

http://www.nostalgipalatset.com/shop/16575/art75/h7009/7827009-origpic-0be2c6.jpg

Heerlijke song ook weer, wat minder rammelig en meer een gepolijste popsong. Ik moet eerder denken aan The Smiths meets Prefab Sprout, want die feel heeft het wel.

Clear is id een lekkere rocker, maar op de 12" staat ook nog het overheerlijke William Shatner en die had ook wel n singlerelease verdiend!

9,0

Zeker, William Shatner is mijn favoriete Bodines-song!
Samen met Cut Me Deep de grote gemiste Creation-single

En wie weet volgen er nog wel meer en verdienen ze een eigen comp.

Tussenstand:

1. Felt - Ballad of the Band 9,75
2. The Weather Prophets - Almost Prayed 9,60
3. The Jesus and Mary Chain - Upside Down 9,45
4. The Bodines - Therese 9,30
5. The Jasmine Minks - Cold Heart 9,15
6. The Loft - Up The Hill And Down The Slope 9,05
7. The Loft - Why Does the Rain 8,95
8. Meat Whiplash - Don't Slip Up 8,90
9. The Bodines - Heard It All 8,85
10. The Pastels - I'm Alright With You 8,80

11. The Pastels - Million Tears 8,75
12. The Pastels - Something Going On 8,65
13. The Jasmine Minks - Think! 8,60
14. Primal Scream - Crystal Crescent 8,60
15. The Bodines - God Bless 8,40
16. The Revolving Paint Dream - Flowers in the Sky 8,40
17. Biff Bang Pow- Love's Going Out of Fashion 8,40
18. The Jasmine Minks - What's Happening 8,15
19. The Jasmine Minks - Where The Traffic Goes 8,10
20. Primal Scream - All Fall Down 8,10

21. Biff Bang Pow! - 50 Years of Fun 7,95
22. Biff Bang Pow! - There Must Be a Better Life 7,85
23. The X-Men - Spiral Girl 7,75
24. Slaughter Joe - I'll Follow You Down 7,65
25. Les Zarjaz - One Charmyng Nyte 7,20
26. The Moodists - Justice and Money Top 7,00
27. The X-Men - Do The Ghost 6,55
28. Five Go Down to the Sea - Singing in Braille 6,45
29. The Legend! - '73 in '83 6,15
30. The Legend! - Destroys the Blues 3,50

CRE031: The Weather Prophets - Naked As the Day You Were Born (1986)

The Weather Prophets volgens Almost Prayed al snel op met de volgende single: Naked As the Day You Were Born, zo'n song waar je me middenin de nacht voor wakker mag maken .
Wat een heerlijkheid en wat een ontroering in al zijn eenvoud. We starten met een heerlijke gitaar en een reverb-echo en vervolgens een andere gitaar die met een paar simpele aanslagen een heerlijk heldere en wiegende sfeer creëert. Samen met die zalige gedragen orgel, Peter's ingetogen voordracht en droefgeestige lyrics erbij smelt je helemaal weg . Met ruim 5,5 vrij lang voor een single, maar de laatste 2 minuten zijn gereserveerd voor een heerlijke gitaarsolo/outro (sowieso een fan van ). Daarna mag je me opvegen

B side In My Room is een erg fijne song ook, wat meer uptempo, maar heel erg catchy, ook weer met fijn orgel -en gitaarwerk vooral.
Op de 12" staat ook Worst Friend I've Ever Had, deze is wel aardig, maar ook echt een b side.

9,8!

https://img.discogs.com/CeEd917e-3khqmm8uGQJLzTKQRY=/fit-in/300x300/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb():quality(40)/discogs-images/R-939328-1175205944.jpeg.jpg

Ja, weer een hele mooie van Peter en zijn mannen. VU meets Beach Boys in deze track!
Toch vind ik Almost Prayed nog net wat mooier.

8,7

Er is ook een wel aardige akoestische variant van

Klopt, de demo, maar de versie op Mayflower is wel een stuk mooier!

CRE032: Felt - Rain of Crystal Spires (1986)

En de 2e keer Felt al in korte tijd . Meestergitarist Maurice Deebank was kort na het mooie album Ignite the Seven Canons vertrokken, geproduceerd door Robin Guthrie trouwens, vandaar dat het naar een CT sausje klinkt .
Deebank was samen met Lawrence verantwoordelijk voor die mooie janglegitaarsound op Felt's early albums. Martin Duffy van Primal Scream werd vervolgens aangetrokken voor toetsen oa. en Lawrence nam alleen de gitaarduties over. Deebank bracht zelf nog een fraai soloalbum uit. Het eerste wapenfeit van de nieuwe Felt-incarnatie is Felt's 6e en misschien wel hun bekendste en mooiste album, geproduceerd door John A. Rivers. Hij produceerde eerder al albums van Felt alsmede bekende albums van Dead Can Dance, Close Lobsters, The Pastels en Razorcuts bijvoorbeeld. Het is ook Duffy die op de cover van het album staat trouwens. Van dat album is openingstrack Rain of Crystal Spires de single geworden en wat voor een single it is.

We swingen meteen de pan uit in het begin van de song met die geweldige orgelsound en melodie. Felt on summer holiday klinkt het wel, echt een heerlijk uitgelaten feestje . Als Lawrence begint te zingen, ook weer met heerlijke zomerse lyrics, worden we helemaal gedragen door fijne bas, mooi interweaving en sprankelend gitaarwerk en dan de orgel op de achtergrond. In het mooie refrein komt de orgel weer naar voren en volgt weer een heerlijk volgend couplet. Na de zalige bridge mag de orgel weer net als in het begin voluit en begint het heerlijke weer van voren af aan. Je denkt dat het nooit zal stoppen, maar dan is er toch opeens een vrij abrupt einde, maar van mij mag dit gewoon 3 uur door gaan . En let maar niet op de review hier beneden. Ok, Lawrence heeft niet de beste zangstem ter wereld, verre van zelfs, maar ik zou niemand anders' stem op Felt-songs willen horen dan zijne .

B side I Will Die with My Head in Flames is een fijne miniatuur met een zelfde soort drive, alleen met supersnel orgelwerk.

Op de 12" staan verder nog Sandman's on the Rise Again, ook weer een fijne en korte stomper, met een fijne electrische gitaar.

Als laatste ook nog het bijzonder fraaie en wat dromerige Gather Up Your Wings and Fly, ook te vinden op het Forever Breathes the Lonely Word album. Een fijne meer oldschool Felt track, mede door het kenmerkende early Felt gitaargeluid -en spel.

Rain of Crystal Spires is voor mij eigenlijk Ballad of the Band in het kwadraat, zo goed vind ik deze song. Het zou dus eigenlijk een 100 moeten krijgen, maar voor nu doen we het met 10, 10, 10. Felt! Felt! Felt!

10 dus

http://images.45cat.com/felt-rain-of-crystal-spires-1986-3.jpg

https://img.discogs.com/5o0tlS0z8QPq2FgeefJu4RRII0w=/fit-in/400x400/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb():quality(90)/discogs-images/R-1402135-1217397405.jpeg.jpg

Geweldige Felt-single weer inderdaad, maar wel slightly, slightly minder dan hun beste Cherry Red-singles. Net geen 10.

9,6

Over anderhalve week heb ik vakantie, dan begint het inluisteren mannen. Eerst nog een weekje kantoor.

A working class hero is something to be

CRE033: Nikki Sudden & The Jacobites - Jangle Town (1986)

Nikki Sudden debuteert op Creation in 1986, maar hij was al een levende legende en al vanaf 1972 in de muziek actief. Eerst als zanger van Swell Maps, daarna solo en met zijn band The Jacobites. Jangle Town is zijn eerste op Creation en zijn eerste die uitgebracht werd onder de naam Nikki Sudden & The Jacobites. Ik heb me pas onlangs een beetje verdiept in het oeuvre van de man, heel mooi verzameld op dit 7,5 uur durende pareltje: Nikki Sudden - The Boy from Nowhere, Who Fell Out of the Sky (2013). Dat is uiteraard nog maar een bloemlezing.
De man is met recht een jangle-troubadour. Hij schudt de prachtsongs zo uit zijn mouw, en schrijft bovendien prachtige teksten en zingt ze met veel overtuiging. Zong moet ik zeggen, want hij overleed in 2006 op nog geen 50-jarige leeftijd aan een hartaanval.
Jangle Town is een van zijn mooiste nummers, een prachtige epic ballad, die niet verzuipt in zijn grootsheid, maar elke seconde precies de juiste snaar weet te raken. Prachtsong!
B-side Last Bandit is zeker zo mooi, ontroerend tot en met, want hij zingt uiteraard - zoals altijd - uit het hart en over zichzelf.
Later ook nog mooi gecoverd door Songs:Ohia overigens.

9,5

https://img.discogs.com/BsZro1z0K4_XlqWKpUvMdraiUEk=/fit-in/300x300/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb():quality(40)/discogs-images/R-1701570-1304053354.jpeg.jpg
https://img.discogs.com/q7yd-YNeuFickhQKY85qAT6ZyEE=/fit-in/300x300/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb():quality(40)/discogs-images/R-1540777-1227093883.jpeg.jpg

Gast
geplaatst: vandaag om 08:04 uur

geplaatst: vandaag om 08:04 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.