MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / What You Need: De INXS Top 75 met luigifort & vigil

zoeken in:
Ik vind deze ook heel sterk, een beetje de mellow versie van Original Sin, heeft ook dat Japans/Chinees sfeertje, ik weet niet hoe ik het anders moet noemen, heerlijkom weer eens te horen, absoluut een van hun betere nummers.

Casartelli (moderator)
Je loopt toch snel achter met zo'n topic...

65 Know the Difference - Ik zie dat deric raven deze in het verlengde van Need You Tonight plaatst, maar daar blijft-ie voor mij toch wel ver bij achter. Maar dat vind ik van de onderliggende albums als geheel ook, dus tja... lekkere sax aan het eind, dat dan weer wel.

Casartelli schreef:
Je loopt toch snel achter met zo'n topic...
.

Maar om nou te zeggen dat er hier een flink tempo in zit

45. To Look At You
luigifort 41 / vigil 55

Op 45 een redelijk unieke gebeurtenis, luigifort heeft een nummer van het door mij zo geliefde Shabooh Shoobah album hoger dan ik heb. To Look at You is zelfs op single uitgebracht (maart 1983) maar het deed niet veel. Het lied komt uit de pen van Andrew Farris. Het laat de band horen dat ze al bezig zijn met het grote gebaar maar nog niet precies weten in welk vat ze dat het best kunnen gieten. Er komen dingetjes voorbij die ze later ook deden (maar dan ietsje beter) en daarmee erg succesvol werden/bleven.

Who do you ask when there's no one
Left to turn to

https://www.rarerecords.com.au/wp-content/uploads/2016/05/INXS-To-Look-At-You-3.jpg

44. One x One
vigil 37 / luigifort 59

One x One komt van het Listen Like Thieves album welke in 1985 verscheen. Het is denk ik een van de vrolijkste INXS nummers uit de tijd dat geluk nog heel gewoon was. De track komt zoals zoveel INXS nummers uit de Andrew Farriss en Michael Hutchence koker. Het vele blaaswerk valt meteen op. Dat is ook precies wat het nummer energie en vrolijkheid meegeeft.

Hier nog een zeer aardige live versie al moet je wel een beetje door het geluid heen luisteren
INXS - 09 - One x One - Melbourne - 4th November 1985 - YouTube

And all your kisses linger
Like they always do
Let all that spirit in you
Take it to the end
I will still be there
I will sing your song
And come to you all night long

To Look At You lijkt wat op Icehouse, ook een boeiende band, vooral hun debuut onder de naam Flowers.
Toevallig vond ik dat de zanger van Icehouse later steeds meer zijn best deed om op Hutchence te lijken, lange, bruine krullen.
Ik ben wel een liefhebber van dit nummer, welke ze live vaak in een snellere versie brengen.

One X One met het bigband If You Leave Your Hat On achtige saxofoonstuk
Mijn voorkeur gaat ook uit naar de live versie, ik denk dat ze eind 1985 live ook op hun best waren, later overheersen de sensuele maniertjes van Hutchence, hier was hij nog geen tieneridool.

Casartelli (moderator)
64 The Messenger - Dat Full Moon, Dirty Hearts hier een onderschatte plaat is, was al mijn indruk. 'Indruk', want dit nummer klinkt verder niet meteen bekend... maar wel dik in orde verder. Typische INXS-drive zit hierin.

63 Spy of Love - Niet de favoriete repertoirehoek van alle presentatoren, maar ik lust hier ook wel pap van.

62 On a Bus - Ja, die eerste twee albums staan bij mij ook in de kast. Ik merk dat ik dit toch niet echt een heel spannend nummer vind; enkel het 'zeurende' keyboardje in het refrein vind ik wel leuk.

61 Strange Desire - Ik heb mijn wat zuinige commentaar op Welcome to Wherever You Are hier vermoedelijk al eens gegeven. Daar is ten minste één gunstige uitzondering op: dit nummer. Misschien omdat dit wat meer die oude zonnige INXS is en wat minder de kijk-eens-wij-kunnen-ook-flink-rocken dit op dit album naar mijn smaak wat te veel opgeld doet. Tja, ik ben natuurlijk niet zo'n diehardrockert als zijne luigiheid

43. Soul Mistake
vigil 15

Daar gaat mijn nummer 15 uit de lijst! Een treurige conclusie maar daarom niet minder waar. Ik was de enige ( ) die deze opnam en dan kan je een echt hoge positie vergeten. Soul Mistake komt uit 1982 en dat weet de kenner dan wel trouwe volger van dit topic genoeg, dat is er weer eentje van Shabooh Shoobah. En wat voor eentje! Een zeer fijn werkje van nog geen drie minuten maar er komt genoeg voorbij. Een band in vorm en dat kun je horen, vertel het door vertel het door!

In this a meeting of the soul
My feelings are unknown
I learn with no regret
I'm getting what I get

Deze heeft wat van Devil Inside, ook dat opzwepende gitaarspel.
Verder wel het minder ontwikkelde broertje van.

Nou dan zal de ietwat meer ontwikkelde broer nog wel komen denk ik

Ik verwacht álles nog, eerlijk gezegd

Casartelli (moderator)
60 Freedom Deep - Het is hier al vaker geschreven: zo gek was dat Full Moon, Dirty Hearts album niet. Erg karakteristiek ook niet, dat dan ook weer niet. De Joshua Tree vergelijking is geen gekker, maar dan wel een Joshua Tree met sensueel lage refreinzang en Oosterse klanken. Best prima.

59 Listen Like Thieves - Titelnummer en aandachtstrekker van een fijn album. Gewoon lekker catchy.

58 Different World - Het heeft inderdaad een Kickvibe en die toetsen in (onder meer) het refrein zijn ook lekker. Het refrein zelf blijft wel wat achter, dus ergens kan ik me dan ook wel weer voorstellen dat het een B-kantje gebleven is. Volgens de begeleidende tekst bij Youtube overigens niet de B-kant van Never Tear Us Apart, maar van Listen Like Thieves...?

57 The Strangest Party (These Are the Times) - For old times' sake maar weer eens opgezet. Ik geloof dat ik al gemeld had dat dit het eerste INXS-nummer was wat ik hoorde, maar omdat-ie niet op een regulier album staat, hoor ik hem tegenwoordig niet meer. Vond het indertijd een apart nummer, omdat het niet eenvoudig in danwel het eurodance- dan wel het rockhoekje paste. En als ik hem nu terughoor, is het met zijn big sound nog steeds wel een knappe single.

56 I'm Just a Man - Er eenmaal op geattendeerd, is U2 (in casu: The Joshua Tree) op wel meer plaatsen hoorbaar. Het nummer wordt goed opgebouwd maar is, als we dan toch vergelijken, toch net een maatje minder dan I'm Just a Man. Zoals dat voor het hele album eigenlijk geldt...

55 Black and White - Lekker nummer, aardige liveregistratie. Op Shabooh Shoobah staan wel diverse nog veel betere, maar die komen vast allemaal nog.

42. Mediate
luigifort 12

Dan nu een foutje bedankt geval vrees ik. Mediate, het lekkere nummer van Kick met die legendarische clip (uiteraard een kopie van). Het nummer staat erg hoog bij luigifort en heeft daar zijn 42ste plek aan te denken want het komt niet voor in mijn lijst. Tenminste niet mijn ingestuurde Top 80. Als ik verdere lijst bekijk zie ik dat deze op 87 terecht is gekomen. Of ik had een slechte dag of er is ergens iets fout gegaan. Het is voor mij zeker niet het beste van het beste wat INXS betreft ergens zo halverwege mijn lijst had deze wel mogen staan. Nou ja het is niet anders en ik ben blij dat Mediate zo halverwege de lijst is terecht gekomen.

41. We Are Thrown Together
luigifort 44 / vigil 48

Op de rand van de beste 40, dus halverwege, een nummer welke we ook beide zo halverwege onze eigen lijsten hadden staan. We Are Thrown Together is een lekker rocknummer met allerlei arabische invloeden van het album Elegantly Wasted uit 1997. Naast Arabische invloeden hoor je ook wel moderne elementen in de muziek doorsijpelen. Wat echo effecten, stemvervormers en dat soort dingen hoorde voor het Elegantly Wasted album eigenlijk nooit in de muziek van deze Australische band. Het album Elegantly Wasted is zeer wisselend van kwaliteit mede door de drang om hip over te komen. De ene keer lukte dat beter dan de andere keer. We Are Thrown Together was zo'n keer dat het best goed lukte.

The cage is found
Fool's gold inside
Is there a key to the
Bars of the mind

vigil schreef:
42. Mediate
luigifort 12

Dan nu een foutje bedankt geval vrees ik. Mediate, het lekkere nummer van Kick met die legendarische clip (uiteraard een kopie van). Het nummer staat erg hoog bij luigifort en heeft daar zijn 42ste plek aan te denken want het komt niet voor in mijn lijst.

Volledig met luigifort eens. Voor mij is het een INXS-top 5 kandidaat. Eigenzinnig, maar verder sublieme track. Had deze nog lang niet verwacht in jullie gezamenlijke lijst. 50% van jullie is het daar mee eens

Daarom leg ik het eronder ook uit maar ja dat quote je niet

Had ik eerst wel gedaan, maar dan werd het bericht weer zo lang...van die uitleg van je

Mediate is gewoon geniaal.
Die desolate saxsolo aan het eind alleen al

Mediate is swingend, het herhalende element is eigenlijk heel eenvoudig, die saxsolo op het einde had voor mij niet eens gehoeven, zonder dat is hij al sterk genoeg.

We Are Thrown Together begint mooi met dat semi akoestische, van mij had de rest ook in deze stijl mogen blijven, nu wordt het allemaal wat rommeliger.

42a. Questions (luigi 14)

Welcome to Wherever You Are, but where were we bij het vergeten van deze bijzondere en exotische track De albumopener en wat voor een, niet echt typisch INXS en na X had ik dit zeker ook niet verwacht. Maar ik heb m altijd heel erg gewaardeerd, sowieso heeft Welcome een sterk openingstrio songs. Maar goed deze dus, Oosters en hypnotiserend. Een mooie tekst ook, een beetje nasaal gezongen door Michael. Ik vind het altijd wel trippy en meditatief en het verveelt me nooit

How do you know when it's time for you to go
How can you stop when you don't know how to start
How can you go back when you don't know why you're here
How can you see when your eyes begin to fade
How will you hear when you've heard it all before
How do you do all the things you want to do

How much can you take when you've taken all you can
How can you act when you've never seen the script
How can you choose when you don't know which is right
How far can you go if you've been there before
How can you shine if you've never seen the sun
How does a child become a man without a child
How can you heal someone that doesn't want to heal

40. Same Direction
vigil 30 / luigifort 60

We trappen de beste 40 INXS liedjes af met Same Direction van het album Listen Like Thieves uit 1985. Wederom een liedje uit de gouden Hutchence/Farris koker. Same Direction staat garant voor vijf minuten lekkere klanken. Vooral het lange intro met uiterst fijne drumslagen is opvallend. Daarna zingt Hutchence op ontspannen wijze zijn teksten de ether in. Door het gebruik van de synth zou je het een beetje new wave light kunnen nummer. Het is een fijn nummer!

And we all just need the same things
I tell you what I know
We're heading in the same direction
So never let it go

Lekkere meezinger!

39. The Swing (luigi 38, vigil 49)

Hier is de titeltrack van dat fijne album Een song waar ik nog steeds moeilijk een vinger op kan leggen, behalve dan dat het een goeie track is Misschien zijn dat wel de beste songs die er zijn, omdat ze niet voor 1 gat te vangen zijn en te duiden, waardoor ze een bepaalde frisheid blijven houden. Het is een wat stevige track, met stevige percussie en rauw gitaarwerk, de hele track is wel rauw eigenlijk en is misschien op een bepaalde manier een opmaat naar What You Need van het volgende album. Een totaal andere song dat wel, maar ik moet daar een beetje aan denken. Ik vind The Swing eigenlijk een typische albumopener, maar dat was Original Sin dus al. Maar een erg fijne song dus

It's the swing
It's the swing like a pendulum
It marks the moments as the years go by on an innocent face
The swing, into never never land

There was a darkness like an old friend
That scratched and crawled up the wall
Into my life
Into my destiny
Into my desire

It's the swing
So look behind you when the race has run
And the winner is made

The swing into never never land
Into my life

Well it's the swing
The swing like a pendulum
Between the kisses and between the lines
There is nothing to hide

The swing into never never land
Into my life
Into my destiny
Into my desire

Yeah, the swing

It's the swing

It's the swing

38. Kill The Pain
vigil 23 / luigifort 64

Het negende album Full Moon, Dirty Hearts bracht ons Kill the Pain, toevallig ook het negende nummer van dat album. Het is een redelijk klein liedje met een donker randje er om heen. Voor sommige misschien te dramatisch of iets dergelijks maar ik vind het prachtig. Er is blijkbaar ook een (mooie gevoelige) videoclip van gemaakt waar enkel vanuit INXS Jon Farriss mag opdraven

I know you've seen some things
That hurt you in your dreams
Your face it tells the story
The pages stained with tears
Kill the pain you feel
Kill the pain you feel
Keep the heart
You feel within

Een bjoetie
Iets te laag bij mij

Questions klinkt druggy, alsof deze gemaakt is met de nodige medicatie die niet bij de gemiddelde apotheek te halen is.
Niet geheel mijn ding, al heeft dat Oosterse wel wat, maar dat element heeft INXS vaak beter gebruikt.

Ik kan mij goed voorstellen dat men zich stoort aan de typische jaren 80 productie bij Same Direction, maar ik hou van dit Miami Vice achtige sfeertje.
De gitaar zit hier meer in de voorgrond gemixed, en het klinkt wat onbevangen en zomers.
Een topper!!!

The Swing had de albumopener moeten zijn, eigenlijk zonde dat ze gelijk met het beste nummer er in hakken.
The Swing maakt je nieuwsgierig naar de rest van de plaat, de ideale promo, en sterk genoeg om het album te introduceren.

Gast
geplaatst: vandaag om 17:42 uur

geplaatst: vandaag om 17:42 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.