MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / What You Need: De INXS Top 75 met luigifort & vigil

zoeken in:
Kill The Pain doet mij aan Why van Annie Lennox denken, verder is het een ballade die qua stijl past bij REM (Automatic For The People), niet het nivo van By My Side en zeker niet van Never Tear Us Apart.
De tekst is het sterkste punt.

37. This Time (luigi 32, vigil 53)

Deze mag natuurlijk niet ontbreken Original Sin was natuurlijk al een grote hit, maar voor mij is dit hun eerste meest commercieel klinke hitsong. Te vinden op Listen Like Thieves. Lekker makkelijk in het gehoor liggend, rechttoe rechtaan, simpel uitbundig refrein. Een perfecte popsong dus en ook weer behorend tot mijn vroegste INXS jeugdherinneringen. Het stond ook op dat INXS cassettebandje De song zelf klinkt gelukkig ook nog steeds vrij jeugdig

I will believe you
If you say it's true
Girl you know I need you
More than any word spoken
I've seen you before
Turn and walk away
You say you won't come back
It's a game anyway

We are hoping, yes and we're praying

This time will be the last time
That we will fight like this
That we will fight like this...hey!

We are always wanting
Things we cannot find
You know that we are always wasting time

We are hoping, yes and we're praying

You know I can forget
We have fought before
I've seen inside your heart
And I know it's breaking

We are hoping, yeah and we're praying

Maybe this time will be the last time

Deze kan ik ook erg waarderen, vond hem gelijk al goed, maar de herontdekking kwam toen deze als bonustrack op de cd single van Never Tear Us Apart stond.
Mooi bezongen tienerproblematiek.
Ruzie met vriendinnetje en voor de zoveelste keer weer goed maken.

36. Good + Bad
vigil 16 / luigifort 66

Heerlijk nummer van Listen Like Thieves, fijne basloopjes, funky gitaarlickjes en weer eens een sexy sax. Michael zingt lekker relaxed zoals alleen hij dat kan. Een nummer voor de in de zomer en dat komt goed uit want die komt er langzaam aan

Je kan merken dat we in de hogere regionen aan het komen zijn.

And I know you've been through hell
Yes I know all about it
And I've seen your cool white face
But I can't seem to care about it
Care about it

35. Burn For You (luigi 31, vigil 50)

Schokkend wel dat deze "maar" op 35 staat en dat we m allebei ook niet bijster hoog hebben Vroeger zou deze wel dik in mijn top 10 hebben gestaan denk ik, maar blijkbaar zijn er later een heleboel voorbij gestoken Ik heb het altijd wel een magische song gevonden met die kerkklokken in het intro en de langzame opbouw. Nu klinken de synths in het begin misschien ietwat kinderlijk en het refrein ms ook wel, wat mierzoet misschien met die koortjes. Echt iets voor Poeha lijkt me . Maar nog steeds is het wel een erg fijne song, ik mag m erg graag horen, alles straalt een huppelende sfeer uit en dat maakt toch altijd wel vrolijk, net als het fijne lange outro

It's no use pretending
That I understand
The hide and seek we play with facts
It changes our demand

Tilt my hat at the sun
And the shadows they burn dark
Light me and I'll burn for you
And the love song never stops

I like the look in your eyes
When you talk that certain way
I love the day in the life
When you know that lover's way

Minding my own business
When you came along
Temperature's been running hot
The fever was so strong

Tilt my hat at the sun
And the shadows they burn dark
Light me and I'll burn for you
And the love song never stops

It's always an adventure
The fantasies we make a fact
You're the secret I desire
I can't keep that to myself

When we're not together
It doesn't feel so bad
We could be so far apart
But our love's not sad

It's no use pretending
'Cause I understand
The hide and seek we play with facts
It changes our demand

luigifort schreef:
Nu klinken de synths in het begin misschien ietwat kinderlijk en het refrein ms ook wel, wat mierzoet misschien met die koortjes. Echt iets voor Poeha lijkt me .

luigifort schreef:
Echt iets voor Poeha lijkt me . Maar nog steeds is het wel een erg fijne song, ...
Word ik hier nu serieus te kakken gezet, of...

Maar inderdaad deze klinkt niet onaardig en ik denk wel op een juiste positie. Deze zou bij mij in ieder geval nooit top 10 scoren.

P.S. Waarom This Time bij jullie beiden zo laag staat, daar snap ik dan weer niets van. Ijzersterke track. Top 15 kandidaat.

34. Biting Bullets
vigil 26 / luigifort 54

Op 34 vinden we weer zo'n heerlijke energieke INXS knaller. Deze is afkomstig van het Listen Like Thieves album. In nog geen drie minuten wordt een hoop zweet verloren. De heren zoeken direct het hoge tempo en dat laten ze niet meer los. Knallende drums, gelaagd gitaarwerk en een zanger die de boel eens lekker opzweept.Hier doen we het allemaal voor. Het is samen met de net voorbij gekomen nummer 36 geschreven door het duo Hutchence/Pengilly.

I lose myself like anybody else
But I'm not so strong to make it in the end
I need some answers when the day comes crashing down
'Cause it's all over when there's no one to be found

Good + Bad vind ik maar een gewoon wave nummer, wel verfrissend, maar op Listen Like Thiefs staan betere tracks.

Burn For You ook hier met regelmaat gedraaid, vrolijke huppelwave die in je hoofd blijft hangen, echt een feelgood nummer.

Biting Bullets heeft wat weg van Icehouse.
Het nummer zou alleen maar om de titel prima op de soundtrack van de vampieren film The Lost Boys passen.

33. Need You Tonight (luigi 10, vigil 69)

Nou kom maar op, veel te laag!!!??? Als ik t al verwacht dan is t nu wel En zelfs bij mij had ie ms wel hoger gemoeten. Eigenlijk is dit natuurlijk een nr. 1 kandidaat, maar helaas is het dat verre van geworden. Hun grootste/bekendste/beroemdste song waarschijnlijk. De beste track van Kick misschien ook wel, puur kwaliteit! Heerlijk die sexy licks (zo noem ik het maar) in het begin. Een heerlijk funky ritme met bas en drums, die typische INXS gitaarriffs. En Michael met vocals alsof ie al in bed ligt Overall een top notch of is t crotch performance! Nog steeds een fabelhafte track. Een grote fave van Poeha en pureshoresverwacht ik ook

Come over here

All you got is this moment
The twenty-first century's yesterday
You can care all you want
Everybody does yeah that's okay

So slide over here
And give me a moment
Your moves are so raw
I've got to let you know
I've got to let you know
You're one of my kind

I need you tonight
'Cause I'm not sleeping
There's something about you girl
That makes me sweat

How do you feel
I'm lonely
What do you think
Can't take it all
What ya gonna do
Gonna live my life

So slide over here
And give me a moment
Your moves are so raw
I've got to let you know
I've got to let you know
You're one of my kind

I need you tonight
'Cause I'm not sleeping
That makes me sweat

So how do you feel
I'm lonely
What do you think
Can't think at all
Whatcha gonna do
Gonna live my life

So how do you feel
I'm lonely
What do you think
Can't think at all
Whatcha gonna do
Gonna live my life

So slide over here
And give me a moment
Your moves are so raw
I've got to let you know
I've got to let you know

So slide over here
And give me a moment
I've got to let you know
I've got to let you know

You're one of my kind

Need You Tonight had hoger gemoeten, heerlijk dansbaar funky nummer, terecht hun grote doorbraak.
Doet mij zelfs wat aan Fools Gold van The Stone Roses denken, maar INXS was eerder.

In NL hadden ze al drie grotere hits dan deze

Nummer 1 en INXS de grote inspirator van Stone Roses? Ik lees weer aparte dingen hier

Ik zit er absoluut aan te denken om ook een top zoveel van de band op te stellen, door dit topic. Kick is mijn #6 meest favoriete album. Daarvan staan Mystify, Mediate en Never Tear Us Apart bovenaan. Need You Tonight staat zeker in m'n top 30, maar niet in m'n top 10. Wel een erg fijne song.

Het zou bij mij hoger eindigen ja

Het is een uiterst geraffineerde track waar zowel rockers als mensen die niet van de rock zijn wat mee kunnen. Inderdaad die funky klappen in het begin waarna de catchy gitaarriffs erbij komen.
En het straalt een enorme sexualiteit uit door het hele nummer heen zonder geforceerd over te komen. Ik zei al eerder hier dat net zoals Duran Duran INXS heel goed zijn percentage aanwezige dancekant aanspreekt (het springerige wat eruit moet) en Need you tonight is uit hun single catalogus het perfecte voorbeeld (bij DD heb ik dat met Notorious)

32. Bitter Tears
vigil 31 / luigifort 45

Weer een hit op 32 in onze lijst al is deze wel een stuk minder groot dan de vorige. De erg fijne opbouwende rocker Bitter Tears komt van het onvolprezen X album af waar dit 1 van de vele singles was. Ik vind het een hele lekkere energierijke single waarop Hutchence zijn zangkwaliteiten flink laat horen. Van ingetogen naar heel uitbundig in een kort tijdsbestek.

Bitter tears taste so sweet
I'm seeing my way
For the first time in years
When the love around
Begins to suffer
And you can't find love
In one
In one another
Push away those bitter tears

Bitter Tears lijkt qua opzet een beetje op Need You Tonight, maar dan zonder de sex.
Dit is alleen maar een drankje na het stappen, en vervolgens weer alleen naar huis.
De clip heeft ook wat weg van Need You Tonight.

Ik ga het dan (nog) maar een keer zeggen, veel te laag geklasseerd
Maar waarschijnlijk zal ik me de komende tijd wel moeten verbijten en zal deze frase regelmatig in m'n hoofd voorbij komen. Die mannen hebben zoveel fantastische nummers voortgebracht. Niet normaal haast. Die passen nou eenmaal niet allemaal in een top 20 (om maar wat te noemen).

Poeha schreef:
Ik zit er absoluut aan te denken om ook een top zoveel van de band op te stellen, door dit topic. Kick is mijn #6 meest favoriete album. Daarvan staan Mystify, Mediate en Never Tear Us Apart bovenaan. Need You Tonight staat zeker in m'n top 30, maar niet in m'n top 10. Wel een erg fijne song.

Doen!!!
Is ook leuk als vigil en luigi hun chart over misschien 5 jaar weer doen om te zien hoe de nummers beklijven

Ik denk dat we dan net klaar zijn

Nog steeds een fabelhafte track. Een grote fave van Poeha en pureshoresverwacht ik ook

Come over here

All you got is this moment
The twenty-first century's yesterday
You can care all you want
Everybody does yeah that's okay

So slide over here
And give me a moment
Your moves are so raw
I've got to let you know
I've got to let you know
You're one of my kind

I need you tonight
'Cause I'm not sleeping
That makes me sweat

How do you feel
I'm lonely
What do you think
Can't take it all
What ya gonna do
Gonna live my life

So slide over here
And give me a moment
Your moves are so raw
I've got to let you know
I've got to let you know
You're one of my kind

I need you tonight
'Cause I'm not sleeping
That makes me sweat

So how do you feel
I'm lonely
What do you think
Can't think at all
Whatcha gonna do
Gonna live my life

So how do you feel
I'm lonely
What do you think
Can't think at all
Whatcha gonna do
Gonna live my life

So slide over here
And give me a moment
Your moves are so raw
I've got to let you know
I've got to let you know

So slide over here
And give me a moment
I've got to let you know
I've got to let you know

You're one of my kind

Ik moet na lang nadenken en wikken en wegen wel al bekennen dat de blonde zelfmoord altijd een treetje hoger komt dan Need you tonight voor mijzelf

luigifort schreef:
Ik denk dat we dan net klaar zijn

Ja kan natuurlijk zelf het tempo verhogen om de nummer 31 te plaatsen

Ga ik vanavond doen

31. Faith In Each Other (luigi 4, vigil 72)

En dan komen we nu bij een van mijn absolute favorieten We blijven nog even bij X, het eerste studioalbum van hen dat ik kocht. Mijn broer had m al, Kick had ie niet dacht ik, dus deze werd al snel favoriet, en dan vooral deze song Voor velen misschien een gewone albumtrack. Voor mij heeft het iets heel sprankelends, waarschijnlijk ook door de kraakheldere productie. Het heeft een fijne vibe en tekst, zit genoeg vaart in, wat funky ritmes en een mooie boodschap, gedreven gebracht door een urgent klinkende Michael Het staat nog steeds als een huis en de sax is ook weer heerlijk hier!

All the people
In this world
All the people
In this world
Gotta tell you
It's alright
Look at the cover
Of a magazine
The pride of a nation
They're down on their knees
I got to tell you
Let the people speak
I got to tell you
Yeah you got to have faith
In each other
All you ever
All you ever have for each other
They give us a reason
To go on living
It's all in the choices
That you have to make
I got to tell you
You better make them good
I got to tell you
In each other
All you ever
All the people
In this world
All the people
In this whole wide world
I got to tell you
Let the people speak
I got to tell you
In each other
All you ever

30. On My Way
vigil 20 / luigifort 53

En zo zitten we ineens bij de beste dertig van deze lijst. Deze dertig worden nu afgetrapt met On My Way. Ook weer eentje van X. Ik denk onze smaak bij elkaar opgeteld ons favoriete album. Het is deze keer niet de sax met de hoofdrol maar de mondharmonica die drie minuten lang tekeer gaat als een tierelier. Deze wordt gespeeld door Bluesmuzikant Charlie Musselwhite (ook verantwoordelijk voor die solo in Suicide Blonde). Wat mij betreft ook makkelijk op single uitgebracht kunnen worden al snap ik dat vijf singles van 1 album al een flink aantal is. Een heerlijke positieve energieke energie zorgen voor drie minuten genieten.

Love don't abuse it
And you'll never be sad again

Faith In Each Other heeft voor mij een hoog Once Upon A Time Simple Minds gehalte, te glad en over geproduceerd.

Bij Suicide Blonde komt die mondharmonica meer tot zijn recht dan bij On My Way, buiten Suicide Blonde ben ik hoe dan ook niet zo'n liefhebber van X, eigenlijk het album met de minste creatieve groei.
Kick in de remix.

29. Kiss The Dirt (Falling Down the Mountain) (luigi 9, vigil 61)

En dan nu wat mij betreft de fijnste track van Listen Like Thieves Het was alweer de 4e single van dat album, het haalde alleen weinig uit in de charts. Dit is zo'n heerlijke zorgeloze, alsof alles vanzelf gaat song. De clip lijkt opgenomen te zijn in een soort woestijn en dat is precies de feel ook die ik erbij krijg, zeker ook door de synths op de achtergrond die een nachtelijke feel meegeven. Instrumentaal een vrij gelijkmatige track, maar naar het einde toe gaat het toch ff lekker heerlijk los, dat mag ook wel even Het eindigt weer zoals het begon en daar is eigenlijk ook niet veel mis mee. Qua sound is deze song een mooie continuering van het album The Swing.

Playing in the dirt
We find the seeds of doubt
Don't water them with your tears
Don't think about all the years
You'd rather be without
Eden lets me in
I find the seeds of love
And climb upon the highwire
I kiss and tell all my fears
Falling down the mountain
End up kissing dirt
Look a little closer
Sometimes it wouldn't hurt
Playing in the dirt
We find the seeds of fun
And we scream like alley cats
Tearing down what we attack
To prove that we are one
Cutting through the night
And we find the seeds of lust
And lose our minds on one intent
These passions never seem to end

28. Shining Star (luigi 28, vigil 41)

Op 28 en toevallig bij mij ook, deze losse single van de band. Hij staat vreemd genoeg ook op het live album Live Baby Live, de enige studiosong op dat album, een beetje halverwege, een beetje vreemde eend in de bijt dus ook. In mijn jeugd vond ik deze heel erg tof, nu is dat wat minder, maar nog steeds is ie erg genietbaar. Een prototype INXS song, vergelijkbaar qua niveau met een song als Bitter Tears.

Mmmm I got a plan
Yeah, you got a plan
Gotta plan ahead
I got a plan that'll make you a star
Make you go rich, make you go far

Take your life and throw it on a bus
Make you feel like you make a fuss
Bright ideas and a fast hill too
Make you feel like you got feet of glue

Shining star
Shining star
Shining star, yeah
Take my soul, take my soul, take soul, take my soul

Just leave me with your heart, loving heart
Loving heart, just leave me with your heart
Shining star

There you go
Way up high

Joy in mind, cheat your heart
Make you want to feel before it get's too hot
Let 'em gun you down while you run around
Before that shining star has gone

Shining star
Shining star
Shining star, yeah
Shining star
Shining star, you go to far
Shining star, yeah
Take my soul, take my soul, take my soul

Just leave me with your heart, loving heart
Loving heart, heart, heart, heart, heart
Just leave me with your heart

Shining star
Shining star, yeah
Shining star

Give me your money honey
Give me your money honey
Give me your money honey
Give me your money honey

Shining star
Yeah I got a plan
Yeah I got a plan
Make you go rich, make you go far
Shining star

You got it!

Gast
geplaatst: vandaag om 19:55 uur

geplaatst: vandaag om 19:55 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.