menu

Muziek / Toplijsten en favorieten / What You Need: De INXS Top 75 met luigifort & vigil

zoeken in:
avatar van pureshores
hier zien we weer grote verschillen van mening , Shining Star is een skipnummer op de greatest hits die ik heb, de stuiterende drumtrack staat me tegen en het heeft voor mij een te hoog B kant gehalte

avatar van Poeha
Nou als dit een B-kant moet zijn. Geef me dan nog maar 20 van die B-kantjes. Meer dan prima nummer juist.

Mmmm I got a plan
Een van de meest bekende openers wat mij betreft. Roept ook meteen herinneringen op aan The A-Team (tv-serie dan, want volgens mij bestaat er ook een artiest die zo heet. Geen zin om op te zoeken) en dan met name Hannibal.

avatar van vigil
Ed Sheeran had in ieder geval een gigahit met het liedje The A Team

avatar van pureshores
Poeha schreef:
Nou als dit een B-kant moet zijn. Geef me dan nog maar 20 van die B-kantjes. Meer dan prima nummer juist.

Mmmm I got a plan
Een van de meest bekende openers wat mij betreft. Roept ook meteen herinneringen op aan The A-Team (tv-serie dan, want volgens mij bestaat er ook een artiest die zo heet. Geen zin om op te zoeken) en dan met name Hannibal.


Dat zou een uitdaging zijn als wij de INXS top 50 moeten maken

avatar van deric raven
Kiss The Dirt heeft een mooie clip, met dat Australische landschap, een feelgood song, zomers.
Niet heel bijzonder, maar ook niet slecht.

avatar van deric raven
Shining Star, tja, hier was de ster wel al vallende, ik mis de bezieling die er op de albums hiervoor wel aanwezig was.
Hutchence lijkt klaar te zijn met INXS, hoe anders zou het gelopen zijn als hij gekozen had voor een voortzetting van Max Q, zou een interessante zet zijn geweest.

avatar van vigil
27. I'm Only Looking
luigifort 26 / vigil 40

Eigenlijk moet luigifort deze plaatsen maar na 16 dagen wachten is het toch wel weer eens tijd voor de nummer 27.

Deze spannende track van Full Moon,Dirty Hearts zit vol met muzikale details. Hutchence zingt ingetogen (noem het zwoel) en daar overheen en onderdoor de meest vreemde geluiden die er op dat moment in de studio voorradig waren waaronder een jazzy trompetsolo van John Kirk

I'm Only Looking is overigens ook de titel van een verzamel dvd met de clips van de band.
INXS - I'm Only Looking - The Best Of (DVD) at Discogs

Fascination for
Limits of love
Should I aim higher
And higher and higher
Will I break you
Like some possession
To leave my lesson

avatar van vigil
26. What You Need
vigil 22 / luigifort 43

Op de rand van de beste 25 vinden we deze kraker. En typische INXS rocker. Een lekker energiek nummer met een slaggitaartje, het nodige blaaswerk, funky ondertoon en Hutchence die er over heen zingt. De single komt vanaf het Listen Like Thieves album en het was hun grote doorbraak in Amerika waar de single maar liefst de vijfde plek wist te bereiken in hitlijst. Het liedje had bijna niet eens bestaan. Het album was al min of klaar toen producer Chris Thomas opmerkte dat het album nog een echte hit miste. De mannen hadden nog 1 dag om dit voor elkaar te krijgen en dat werd dus What You Need.

Hey you, won't you listen?
This is not the end of it all
Don't you see is a rhythm
I'll take you where you really need to be
I'll take you, I'll take you where you want to be

avatar van deric raven
Ik heb minder met de zang bij de latere nummers, zo vind ik I'm Only Looking wat inspiratieloos over komen.
De een is liefhebber van Lipton Ice zonder bubbels, ik van Lipton Ice Tea met bubbels, het sprankelende en verfrissende spreekt mij meer aan.

avatar van deric raven
What You Need zou perfect op Kick passen, wat ben ik een liefhebber van dit nummer, dit is dus wel een Lipton Ice Tea nummer inclusief de bubbels, maar hier zelfs afgeserveerd met Citroen, ijsblokjes, rietje en stampertje, perfect bij deze temperatuur.

avatar van vigil
25. Tiny Daggers
luigifort 25 / vigil 35

Ik ga weer verder want anders vrees ik dat we voor het einde van dit jaar nog niet klaar zijn. Hier is de nummer 25 en ja dan komen we wel bij de creme de la creme van INXS terecht.Een uiterst vrolijk rockliedje van onze Australische vrinden. Het komt van Kick en het geeft ook wel een kick zodra je een beetje aan het inkakken ben. Het geeft je een lekker zommers gevoel en het pompt wat positieve energie door de aderen.

All you want to do is kick it in
All you got to do is walk right in

avatar van vigil
24. Shine Like It Does
luigifort 15 / vigil 43

Op 24 een ingetogen rockballad van Listen Like Thieves. Een beetje in de stijl zoals INXS wat later in de tijd er een paar van op X zou zetten. Die vind ik overigens net iets meer geslaagd maar met deze is natuurlijk ook gewoon erg weinig mis. Al had een kleine versnelling halverwege of een eruptie aan het eind van het liedje het nummer wel nog meer goed gedaan.

This is the power
Since time began
Every single hour
That we have known
And from each moment
All that is left
Sleep of the innocent
Just one desire

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Ik was deze wat uit het oog verloren, wellicht pak ik binnenkort het meeschrijven wel op. Met Need You Tonight op 33 kan ik wel leven, met Bitter Tears erboven wat minder.

avatar van deric raven
Tiny Daggers is wat Joe Jackson achtig, voor mij een vergeten pareltje van Kick.
Zonde dat ze deze track op het einde van het album geplaatst hebben.
Het heeft ook wel wat weg van This Time.

avatar van deric raven
Shine Like It Does is inderdaad wat saai, voor de vrouwelijke fans, zullen we maar zeggen.

avatar van Poeha
Ja Luigi, da's een duidelijk stempel

Tiny Daggers...tja er staat gewoon geen slecht nummer op Kick. Ook dit is weer een fijne uptempo track. Daar word ik vanzelf weer vrolijk van.

avatar van vigil
23. Johnson's Aeroplane
vigil 28 / luigifort 29

Over dit nummer waren we het erg eens. Bij ons allebei zo ongeveer op dezelfde plek op 1 derde van de lijst. Dit resulteerde voor Johnson's Aeroplane in een zeer keurige 23ste plek. Dit nummer staat halverwege op het The Swing album en het staat daar best mooi te wezen. Meeslepend, spannend, ingetogen en melodieus zijn wel een paar woorden die je op dit werkje zou kunnen plaatsen. Uiteraard voorzien van een fraaie saxsolo, daar waren de heren van INXS het vast ook over eens.

Four long years one leaner than the rest
The animals are fed and the pasture's dry
Farmer's pride if the weather doesn't lie
From a small aeroplane you can see the sea
Lots of blue, very deep blue

avatar van deric raven
Deze zou bij mij in de top 10 komen, ongeveer 6e plek.
Vreemd genoeg pas later leren waarderen, toen ik The Swing kocht, viel deze niet gelijk op.
Een paar jaar geleden door een goede vriend getipt, en de reden om de voor mij ontbrekende INXS albums te kopen.
Hier zit een gevoel van treurnis in die mij erg aanspreekt.

avatar van vigil
22. All Around
luigifort 18 / vigil 34

Op 22 staat de heerlijke rocker All Around. Het staat keurig in het midden van Welcome To Wherever you Are. Een album wat een wat rauwere sound heeft gezien de populariteit van grunge en alternative rock op dat moment. INXS paste zicht dar enigszins op aan en de ene kant keer lukte dat beter dan de andere keer. Met All Around lukte dat in ieder geval erg goed! Misschien had dit nummer wel een Top 20 plek verdiend en daar kan ik dan enkel mezelf maar de schuld geven.


A man he buy's a gun
He is his father's son
But one day he takes the gun
And the lives of one and many

avatar van vigil
21. Lately
luigifort 6 / vigil 45

Een van de absolute toppers van luigifort. Gemiddeld genomen is X ons favoriete album. Maar over de absolute favorieten is wat verdeeldheid. Deze staat dik in de Top 10 bij luigifort terwijl deze bij mij ergens halverwege de lijst staat. Net als het vorige nummer staat dit nummer in het midden van het album. Het refrein is onovertroffen maar de coupletten er om heen vind ik wat minder. Zeker niet slecht hoor (want anders staat het ook niet bij de beste 50) maar ik mis wat. Dat gemis heb ik dus niet in de spannende refreinen en muzikaal tussenstukje met vlijmscherpe gitaarsolo. Een mooie 21ste plek is natuurlijk ook helemaal niet verkeerd lijkt me zo.


I never knew much
Enough was enough
The reasons were not always there
But the look in your eyes
Hides that surprise
I would never have counted on this

avatar van deric raven
Bij All Around moet ik aan I Feel You van Depeche Mode denken, grunge elementen vermengd met elektronica.
Wel mijn ding, maar ergens ver weg gestopt.

avatar van deric raven
Lately heeft een opbouw welke veel weg heeft van Devil Inside, maar klinkt toch fris en eigen genoeg.

avatar van vigil
20. Don't Change
vigil 1 / luigifort 49

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/8/88/Don%27t_Change_by_INXS_Single_Cover.jpg/220px-Don%27t_Change_by_INXS_Single_Cover.jpg

Dit is wel een redelijk pijnlijk moment. Het eerste nummer wat we tegen komen bij het beginnen van de Top 20 is mijn numero uno! Waarom is Don't Change dan mijn nummer 1?

Het begint met het intro, zo f*cking magistraal. Michael zingt zo ontspannen maar toch zo krachtig. De muziek is lekkerder dan lekker en dan die energie... Mensen mensen die energie! Dit is een nummer waar ik altijd van opknap en vrolijk van wordt. Ruim vier minuten knallen geblazen. Ik draai dit nummer best vaak en ook gewoon los zonder het bijbehorende album en dat is keer op keer genieten geblazen!

I'm standing here on the ground
The sky above won't fall down
See no evil in all directions
Resolution of happiness
Things have been dark for too long


Het nummer is ook regelmatig gecoverd door bekende tot zeer bekende artiesten zoals The Killers, Goo Goo Dolls, Matchbox 20, Green Day en zelfs een superster als Bruce The Boss deed 'm

The Killers - Don't Change (INXS cover) (Melbourne 2018) - YouTube

goo goo dolls - Don't change - YouTube

The Coverups (Green Day) - Don't Change (INXS cover) – Live in San Francisco - YouTube



avatar van johan de witt
Wat mij betreft de enige single die kan wedijveren met de Kick-singles.
Veel te laag dus.
Maar ik ben dan ook geen fan

avatar van vigil
johan de witt schreef:
Wat mij betreft de enige single die kan wedijveren met de Kick-singles.
Veel te laag dus.
Maar ik ben dan ook geen fan

Maar door dit bericht ben je blijkbaar wel een kenner

avatar van deric raven
Bij Don't Change moest ik gelijk aan de oude Green Day nummers denken, niet vreemd dat ze deze gecoverd hebben.
Frisse New Wave met een punk gevoel.
Heeft ook wel iets weg van This Time.

Vandaag dan voor het eerst gehoord. Geen verkeerd nummer, erg goed zelfs. Maar waarom probeert hij toch zo krampachtig Mick Jagger te imiteren?

avatar van vigil
19. The Loved One
vigil 14 / luigifort 35

https://img.discogs.com/5KzS3xcOaLweTEABVRPpZbLbUFE=/fit-in/300x300/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb():quality(40)/discogs-images/R-4670677-1403463509-1595.jpeg.jpg

Het fantastische The Loved One is er eentje met een heel lange adem. Op het hitalbum Kick kreeg deze zijn definitieve versie maar in 1981 stond deze al op de setlist en verscheen het zelfs in een kleine oplage als single in hun thuisland. De oorsprong van dit nummer ligt zelfs al in 1966 toen het uitgebracht werd door de Australische band The Loved Ones (leuke artiest/titel combi) met een voor die tijd redelijk rauwe versie. Het was voor INXS tijdens concerten altijd wel een succes, helaas staat deze niet op hun bekende live cd Live Baby Live, de video/dvd versie haalde The Loved One het gelukkig wel, en terecht!

1981 versie: INXS - The Loved One (1981) - YouTube
1991 live versie (Wembley): INXS - 10 - The Loved One - Wembley 1991 - YouTube

Oh, baby I love you so
I need you now
I want you back
I can't go on

avatar van johan de witt
Ook een heerlijk nummer dit, sluit de geweldige A-kant van Kick mooi af!
Ik wist nooit dat dit een cover was tot het origineel een tijdje geleden in het 1966-jaartopic voorbijkwam

Dat deze hoger staat dan Need You Tonight is wel een beetje maf eigenlijk

avatar van vigil
je bent zelf een beetje maf

Gast
geplaatst: vandaag om 10:12 uur

geplaatst: vandaag om 10:12 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.