MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Het MuMe Top 1000 Project - Discussietopic

zoeken in:
nico1616 schreef:
Tracy Chapman komt al vroeg voorbij, lijkt me toch een klassieker binnen het genre.
Hopelijk geen voorbode van de schamele aanwezigheid van vrouwen en singer/songwriters...
Ik zou geen wonderen verwachten, maar ik denk wel dat de vrouwen beter vertegenwoordigd (lees: iets minder erg ondervertegenwoordigd) zijn dan normaal.

nico1616 schreef:
Tracy Chapman komt al vroeg voorbij, lijkt me toch een klassieker binnen het genre.
Hopelijk geen voorbode van de schamele aanwezigheid van vrouwen en singer/songwriters...

In de Album Top 40 spellen waren de vrouwen per decennium meestal ook op 1 hand te tellen, dus ik vrees dat het er zeker niet meer gaan zijn dan 10-15%...

Meer dan 20% zou in ieder geval een opsteker zijn. Wie weet dat het relatief lage aantal deelnemers nog voor wat verrassingen kan zorgen

zaaf
opvallend tot nu toe. 3 noteringen bij 970-1000 en bij alle 3 vergezelt Misterfool mij.

Verder heb ik nog een aardig huiskamerquizje:

1. Er staan (edit:)13 albums uit 2017 in de lijst, (edit:)3 daarvan staan in de top 500, welke twee?
2. Wat is de hoogste (solo)vrouw in de lijst, met welk album en op welke positie?
3. Er zijn slechts twee platen die door meerdere mensen op één gezet zijn, welke?
4. Welke artiest heeft de meeste albums bij de bovenste 1000?
5. Wat is het hoogste hiphopalbum en waar staat deze?
6. Wat is het hoogste jazzalbum en waar staat deze?
7. Wat is het hoogste Nederlandstalige album en waar staat deze?
8. Wie staat hoger: Ten of Nevermind?
9. Wie staat hoger: Unknown Pleasures of Closer?
10. Wat is het hoogste Beatles-album en waar staat deze?

cosmic kid (moderator)
Uit mijn top 200 zijn Simple Minds en Tracy Chapman al voorbij gekomen. Over de eerste ben ik licht verbaasd dat die de Top 1000 heeft gehaald. Na Don't You Forget About Me waren de singles van "Once Upon A Time" mijn eerste echte kennismaking met Simple Minds. Nog altijd vind ik die nummers uitstekend en is het album voor mij niet "alleen maar" jeugdsentiment. Pas decennia later kwam ik er achter dat er nog een wereld te ontdekken was aangaande Simple Minds. Ik kan me heel goed voorstellen dat de liefhebbers van het eerste uur teleurgesteld waren in het geluid van "Once Upon A Time."

Over Tracy Chapman kan ik kort zijn: teleurstellend lage positie van een nog altijd prima album. Tracy Chapman was de eerste singer/songwriter die ik geheel zelfstandig ontdekte, al kon je in de zomer van 1988 niet om haar heen. Daarvoor had ik weinig met dit genre en sprak ook de platenkast van pa/moe, waar toch o.a. Neil Young in stond, me onvoldoende aan. Vanzelfsprekend was daar eerst de liefde voor Fast Car waarna ik al spoedig het gehele album aanschafte. Nog steeds heb ik de originele vinyl versie al is daar een cd exemplaar bijgekomen in de loop der tijd. Regelmatig beland hij nog op de draaitafel of in de cd spelert.

cosmic kid schreef:
Tracy Chapman... al kon je in de zomer van 1988 niet om haar heen.

Dat kan je wel zeggen. Tussen Jakata en Bangkok hoorde je die ook overal, het begon me zelfs de keel uit te hangen. En toen mijn nieuwe vriendin ook dat cassetje had heb ik toch wel enkelle malen "Please, not again" meten zeggen.

Gretz schreef:
(quote)

In de Album Top 40 spellen waren de vrouwen per decennium meestal ook op 1 hand te tellen, dus ik vrees dat het er zeker niet meer gaan zijn dan 10-15%...

Meer dan 20% zou in ieder geval een opsteker zijn. Wie weet dat het relatief lage aantal deelnemers nog voor wat verrassingen kan zorgen
Ik heb het idee dat wij tweeën alleen al genoeg overlap hebben om in elk geval CdP, Alvvays (x2), Lorde (x2), Taylor, Grimes, CHVRCHES (x2?) en misschien Wolf Alice, Wir Sind Helden en Regina erin te krijgen. Wat die laatste betreft had ik even hoop dat 11:11 hoge ogen zou gooien maar ik zie nu dat Teun niet meedoet.

Neu! en Tracy Chapman worden de volgende in mijn wachtrij. Jaar, XTC en De La Soul zijn me in elk geval prima bevallen.

1x kerkjes, Wolf Ellie, WSH en Regina (als je de juiste hebt) zou in principe mogelijk moeten zijn. Van de rest ben ik overtuigd dat ze het gaan halen. CdP hopelijk met meer dan 1 een plaat.

Daarnaast hoop ik dat CRJ, NF, R ?? en KM nog kunnen stunten

Ik heb zes keer Regina dus lijkt me wel dat ie er tussen zit (al staan er wel een paar van in mijn achterhoede)

NF moet wellicht ook mogelijk zijn. KM (help me even...) heb ik dan weer niet in de aanbieding, wel een KT, KN en KKB. Lijkt inmiddels wel kwartetten lol.

chevy93 schreef:

1. Er staan 12 albums uit 2017 in de lijst, twee daarvan staan in de top 500, welke twee?
2. Wat is de hoogste (solo)vrouw in de lijst, met welk album en op welke positie?
3. Er zijn slechts twee platen die door meerdere mensen op één gezet zijn, welke?

1. Spinvis - Trein Vuur Dageraad & The War on Drugs - A Deeper Understanding
2. Kate Bush - Hounds of Love (35)
3. Sigur Ros - () & The Velvet Underground & Nico
4. Radiohead
5. Kendrick Lamar - good kid (30)
6. Miles Davis - Kind of Blue (140)
7. Boudewijn de Groot - Voor de Overlevenden (280)
8. Nevermind
9. Closer
10. Revolver (14)

Misterfool
zaaf schreef:
opvallend tot nu toe. 3 noteringen bij 970-1000 en bij alle 3 vergezelt Misterfool mij.

Gaaf, inderdaad.
Al vermoed ik dat mijn smaak simpelweg vrij Mumefähig is (geworden) na een decennium babbelen op deze site.

Superbitch schreef:

1. Er staan 12 albums uit 2017 in de lijst, twee daarvan staan in de top 500, welke twee?

1. The War on Drugs - A Deeper Understanding / Spinvis - Trein Vuur Dageraad
2. Kate Bush - Hounds of Love (20)
3. Prince - Sign/Times + banaan
4. Radiohead
5. Kendrick Lamar - To Pimp... (35)
6. Miles Davis - Kind of Blue (70)
7. Opgezwolle - Eigen Wereld (45)
8. Ten
9. Closer
10. Abbey Road (8)

zaaf
Misterfool schreef:
(quote)

Gaaf, inderdaad.
Al vermoed ik dat mijn smaak simpelweg vrij Mumefähig is (geworden) na een decennium babbelen op deze site.
dat interpreteer ik met moeite als compliment

Antwoorden op De huiskamerquiz:
1. A Deeper Understanding & Sleep Well Beast
2. Kate Bush, Hounds of Love, 50
3. Sign 'O' the Times, New Gold Dream
4. Prince
5. good kid m.A.A.d city, Kendrick Lamar, 100
6. Kind of Blue, Miles Davis 100
7. Picknick, Boudewijn de Groot, 100
8. Nevermind
9. Closer
10.St.Pepper, 100

Nog 0 overeenkomsten. Ik wist helemaal niet dat ik zoveel albums niet kende of vergeten was. Vooral Safe as Milk is wel een soort van zonde.

chevy93 schreef:

1. TVD & A Deeper Understanding
2. Kate Bush - Hounds of Love
3. Sign O The Times en VU & Nico
4. Radiohead natuurlijk (maar ik hoop The Cure)
5. GKMC van Kendrick op 50 (maar ik hoop MBDTF op één)
6. A Love Supreme op 99
7. Opgezwolle - Eigen Wereld op 60
8. Ten
9. Closer
10. Abbey Road op 10

1. Sleep Well Beast en, ik doe eens gek, Antisocialites (edit: en dat tergende TWOD dan ook maar)
2. Hoogste vrouw staat vermoedelijk te laag, maar: Kate Bush - Hounds Of Love, 50
3. VU&N, ()
4. David Bowie
5. Nas - Illmatic, 1 (wensen, gedachten en vaders)
6. John Coltrane - A Love Supreme, 75
7. Eefje de Visser - Het Is, 95
8. Nevermind
9. Unknown Pleasures
10. Abbey Road op 12

Superbitch schreef:
Doordat iemand een album aangemerkt heeft als zijnde een 2016-album is er één 2017-album tussendoor geglipt die eveneens in de top 500 staat. Het zijn er dus drie.

DAMN., dan staat SWB er misschien ook nog wel in. (maar ik hoop American Dream of Slowdive)

Oh shit, American Dream ben ik dus glad vergeten op te nemen in mijn lijst.

En leuk om weer een nieuwe van Jaar te mogen luisteren in de naam van dit topic.

Reeds beluisterd:
997. Nicolas Jaar - Space Is Only Noise (2011)
991. XTC - Black Sea (1980)
984. De La Soul - 3 Feet High and Rising (1989)
983. Neu! - Neu! (1972)
977. Tracy Chapman - Tracy Chapman (1988)

De La Soul tot dusver mijn favoriet van deze

10,000 Days van Tool is volgens mij de eerste uit de reguliere Top 250 die langskomt. Staat daar zelfs nog in de top 150, maar kan hier nauwelijks potten breken.

Verder erg content met Stars of the Lid; hoewel ik in dit speelveld toch wat meer medestanders dacht te hebben. En dat Desperado veel te laag staat lijkt me evident...

Van Karmakanic heb ik nog nooit gehoord, maar klinkt erg interessant.

KISS ME, KISS ME, KISS ME

Veel te laag natuurlijk, laat die andere top Cure albums nog maar ff wachten.

Casartelli (moderator)
chevy93 schreef:
10,000 Days van Tool is volgens mij de eerste uit de reguliere Top 250 die langskomt. Staat daar zelfs nog in de top 150, maar kan hier nauwelijks potten breken.
Tja, Tool. Bij vlagen erg fijn voor de duur van één nummertje, maar een heel album kwam in elk geval bij mij toch niet bij de Top 500 in de buurt. Ben dan ook vooral verbaasd dat dit album (ze hebben toch twee klassiekere) kennelijk in onze Top 150 staat.

De update had verder met Wolfgang Amadeus Phoenix nog wel een leuke plaat, maar voor mij niks dat een deze-staat-veel-te-laag-erlebnis oplevert.

Casartelli schreef:
Tja, Tool. Bij vlagen erg fijn voor de duur van één nummertje, maar een heel album kwam in elk geval bij mij toch niet bij de Top 500 in de buurt. Ben dan ook vooral verbaasd dat dit album (ze hebben toch twee klassiekere) kennelijk in onze Top 150 staat.

Die twee klassiekere staan dan ook hoger in de top 250, namelijk op 21 en 22.

Eerlijk gezegd had ik Tool nog niet verwacht, maar hun andere albums zullen wel hoger staan. Alleen Riverside staat mijn inziens toch echt te laag .

Leuke afwisselende update opnieuw. Ik hou vooral van de pop van Phoenix en the Cure, maar Nicolas Jaar heb ik over het hoofd gezien, volgende keer zeker Sirens bij mijn 500!

967. Stars of the Lid - The Tired Sounds of Stars of the Lid (2001)
Positieve verrast deze heir te zien. Zie nu ook dat 'em 132 stemmen heeft met een gemiddelde van 4,01*. Er is dus nog hoop op MuMe.

En net daarop volgt (de eerste) van God.
966. John Coltrane - Meditations (1966)

Leuk! Doe zo maar verder.

Als je mee had gedaan, hadden ze nog hoger gestaan.

Tien albums achter de rug, tijd voor een korte samenvatting.

997. Nicolas Jaar - Space Is Only Noise (2011)
Fijn en spannend, al is deze niet te doorgronden met één luisterbeurt. Voorlopig net een tandje minder dan het net iets meer uitgesproken Sirens.

991. XTC - Black Sea (1980)
Hyperaanstekelijke plaat van een band die ik maar dringend moet gaan doorgronden. Living Through Another Cuba viel me erg positief op.

984. De La Soul - 3 Feet High and Rising (1989)
Erg vrolijke boel met een paar sterke songs die voorbij vliegt ondanks de lengte. Ook deze ga ik vaker luisteren, hopelijk vind ik dan the answers

983. Neu! - Neu! (1972)
Had gehoopt dat ik deze meer zou diggen, maar hij is me na één luisterbeurtnog iets te traag. Wel een bijzondere luisterervaring. Hallogallo ontstijgt de rest, slotnummer bracht me dan weer aan het lachen

977. Tracy Chapman - Tracy Chapman (1988)
Fris, toegankelijk plaatje en uitstekend geschikt voor een roadtrip, al zou hij denk ik niet snel mijn toplijst halen. Wel frappant dat de voorlopig enige soloartieste in de lijst bij tijd en wijle als een vent klinkt.

971. The Jesus and Mary Chain - Darklands (1987)
Heel lang geleden al een keer gehoord maar toch weer positief verrast. Duidelijk dat ze een inspiraie voor Alvvays geweest zijn, al is het wel iets minder opgewekt.

969. Phoenix - Wolfgang Amadeus Phoenix (2009)
Heerlijk popplaatje waarin de albumtracks ook niet per se onderdoen voor het al ijzersterke Lisztomania.

968. Nicolas Jaar - Sirens (2016)
Absoute hoogtepunt tot dusver. Ik was bijna weer vergeten hoe episch goed Three Sides of Nazareth wel niet is maar het valt ook nog eens perfect op zijn plek hier. Deze gaat snel nog een luisterbeurt krijgen.

965. Jens Lekman - Night Falls over Kortedala (2007)
Nee, deze pakte mij na één luisterbeurt nog totaal niet. Opener (Sinatra!) vond ik het leukst, de rest (voorlopig) aan de matte kant. Jammer.

963. The Cure - Kiss Me, Kiss Me, Kiss Me (1987)
The Cure levert altijd kwaliteit (of naja, bijna altijd) en deze is over de gehele linie behoorlijk sterk, al blijf ik 'm ietwat aan de lange kant vinden. Just Like Heaven blijft fenomenaal.

Kom maar op met die volgende update!

123poetertjes schreef:
965. Jens Lekman - Night Falls over Kortedala (2007)
Nee, deze pakte mij na één luisterbeurt nog totaal niet. Opener (Sinatra!) vond ik het leukst, de rest (voorlopig) aan de matte kant. Jammer.

Gast
geplaatst: vandaag om 07:30 uur

geplaatst: vandaag om 07:30 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.