MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Birth of a Ladies Men: Johan and Luigi seducing 100 ladies

zoeken in:
TornadoEF5 schreef:
(quote)

Dank je, ik zie nu pas dat dit topic al 17 pagina's had! Zal ik zeker eens doen.

Vond het ook leuk om mee te kijken bij jouw top100, tamelijk afwijkend - aantal dingen die niet kende.

musicfriek schreef:
Hele goede start, maarre... ontdek net dat ik er maar liefst 5 heb
(afbeelding)
Ga dit topic zeker wel volgen!

Mooi ook dat je Vibeology hebt, geweldige single was dat. Met Opposites Attract toch wel 2 nummers die de tand destijds goed hebben doorstaan wat mij betreft.

101b. BROCKHAMPTON ft. Deb Never - No Halo

Wat doet een boyband in dit draadje? Zingen/rappen samen met een zangeres. Die zingt net wat te weinig op het nummer om de top 100 te halen, maar aan de kwaliteit van het nummer ligt het niet:

Mathough schreef:
No Halo is echt een pareltje!

IP050 schreef:
No Halo is echt fantastisch inderdaad, wat een opener.

Arrie schreef:
No Halo is prachtig ja, fraaie clip erbij ook. Al tig keer gekeken en beluisterd inmiddels.

Zelfs een hiphopofoob als luigifort zou dit nummer misschien kunnen pruimen. Toch heb je ook haters. jordidj1 en 123poetertjes gaven het nummer niet de volle score in de Witte Trui. Ik verwacht beter gedrag in de herkansing, jongens!

Deb Never was overigens nauwelijks bekend toen ze gevraagd werd met No Halo op te nemen (maar wel bevriend met Champion en McDonald van BROCKHAMPTON). Door de samenwerking is ze iets bekender geworden: haar EP House on Wheels heeft inmiddels 200 ratings op RYM. En eentje op MuMe. Dus ze mag nog wel iets bekender worden, bij deze wellicht?

Ben niet per se een hiphopofoob. Het klinkt alleen allemaal hetzelfde en het is 3x niks...

Poek schreef:
Bij mijn lijst heb ik niet alleen geselecteerd op het vrouwelijk zijn van de vocalisten, maar ook op een tweede kenmerk dat ze gemeen hebben.

Bij de volgende artiest is het tweede kenmerk een gevalletje "Dat zou je niet zeggen".

101c. Frankie Cosmos - On the lips (2016)

Frankie Cosmos heet eigenlijk Greta Kline. Ze is de dochter van twee bekende acteurs: Kevin Kline (die een oscar won voor zijn rol in A Fish Called Wanda) en Phoebe Cates (Gremlins, Drop Dead Fred). Ze maakt rammelpop/slaapkamerpop met liedjes die zelden langer dan twee minuten duren. Ik denk niet dat Steely Dan een voorbeeld van haar is. In 2012 en 2013 maakte ze volgens RYM maar liefst dertien albums (waarvan er overigens nul op MuMe staan). Haar populairste album is toch wel Next Thing uit 2016, met de volgende omschrijving erbij:

paddy pipedown schreef:
Eigenzinnig grietje met zilveren lepel in haar slackerbekje. Lekkere lofi rammelindi met best goede songs. On The Lips is vooral erg goed.

Mocht je liever een iets langer nummer horen, Windows is ook leuk.

ranja schreef:
week 28 van 2019 met een nieuwe nummer 1, na 8 weken is het toch gedaan met Marika. Nu bovenaan is Frankie Cosmos met haar erg fijne single. Haar drummer heeft goed naar Blondie geluisterd denk ik trouwens.

NO HALO is prachtig, maar ik hoor liever de harde kant van de boyband

No Halo

Slackerbekje Heerlijk, wat een term. Met je kaulo slackerbek, jordidj1.

Van zowel Brockhampton als Frankie Cosmos precies de enige nummers die ik echt leuk vind gekozen. Al heb ik No Halo wel wel aanzienlijk vaker gedraaid dan On The Lips.

Het tweede kenmerk... geen flauw idee nog.

Volgens mij ben ik er nooit eerder tegenaan gelopen dat ze de dochter van Phoebe Cates is, en Kevin Kline dan ook nog, dat die überhaupt iets met elkaar hadden laat staan een dochter, noot geweten.

ranja schreef:
Volgens mij ben ik er nooit eerder tegenaan gelopen dat ze de dochter van Phoebe Cates is, en Kevin Kline dan ook nog, dat die überhaupt iets met elkaar hadden laat staan een dochter, noot geweten.

Ook nog een zoon trouwens, die één van de hoofdrollen speelde in The Squid and the Whale (Film, 2005) - MovieMeter.nl als jongere broer van Jesse Eisenberg. Diens carrière verliep daarna een stuk voorspoediger dan die van Owen Kline (qua acteren in ieder geval).

herman schreef:

Het tweede kenmerk... geen flauw idee nog.

Misschien dat poek niet kan kiezen en overal een a,b,c heeft

ranja schreef:
(quote)

Misschien dat poek niet kan kiezen en overal een a,b,c heeft

Nou, de keuze was niet reuze, en in principe staan er ook gewoon 100 liedjes in de top 100. Maar wie weet wat ik de komende tijd nog ontdek dat niet mag ontbreken!

101d. Fanny - Ain't That Peculiar (1972)

Omdat ik mijn top 100 Gretzfähig wil houden heeft dit nummer het niet gehaald, want uit 1972. Toch zal Gretz als voorvechter van muzikale vrouwenrechten waarschijnlijk sympathie hebben voor deze band: "Fanny was een Amerikaanse rockband uit de jaren 70 rond de Filipijnse zussen June en Jean Millington (respectievelijk gitaar en bas). Net als de New Yorkse jazzrockformatie Isis verrichtte dit kwartet pionierswerk voor vrouwen in de popmuziek. Verschil is dat Fanny eerder bestond, meer aandacht kreeg van de pers en zelfs hits scoorde in Amerika en Engeland."

Er waren natuurlijk al vrouwengroepen die hits hadden, en er waren ook rockgroepen die uit vrouwen bestonden, maar de combinatie was zeer zeldzaam. Ze kregen fans zoals Lowell George en David Bowie. Over de laatste gaat hun tweede hit Butter Boy. Jean kreeg zelfs even een relatie met hem:

https://i.pinimg.com/564x/28/58/72/285872f0b6cc93ef5a91e58a0549576a.jpg

Ze is ook te horen op Fame. Later trouwde ze met zijn gitarist Earl Slick. Zus June heeft ondertussen de band verlaten en de grote doorbraak komt er helaas nooit.

Ain't that peculiar is geschreven door Smokey Robinson and the Miracles, was in 1965 een grote hit voor Marvin Gaye en later een kleine voor Fanny. Het komt van het album Fanny Hill, dat een 4.0 gemiddeld heeft op MuMe dankzij de ene stem van Superbitch. Hulde voor haar!

101e. Haru Nemuri – せかいをとりかえしておくれ (2018)

De alternatieve top 152 is een ladderspel georganiseerd door DjFrankie waarin nummers die geen hit zijn geworden en ook niet op een relatief bekend album staan een kans krijgen. Bij dit spel wordt het aangemoeidigd in tekst een oordeel over een nummer te geven. Over せかいをとりかえしておくれ (een nominatie van Bardt1980) werd o.a. gezegd:

dynamo d schreef:
Haru Nemuri - せかいをとりかえしておくれ 9,1 (bijzondere shout pop van een Japanse favoriet van mij)

ranja schreef:
alleen in japan, dit soort muziek, doet me even denken aan een oorvriendelijker versie van Ladybaby (nippon manju) zonder de grunter. heerlijk, ik ben nu al meer aan het luisteren

Niet iedereen was enthousiast, maar het nummer haalde toch de finale en wist verrassend op plek 5 te eindigen. Niet dankzij mij overigens, ik had wel een top 10 ingestuurd voor de finale, maar zonder dit nummer. Het idee van een mengeling van j-pop, rap, rock en electronica spreekt me wel aan, maar de uitvoering (bij dit nummer) wat minder. Ik snap de fans echter wel.

Iemand inmiddels al door wat de link is tussen de tot nu toe geplaatste vrouwelijke vocalisten?

Nee, valt me trouwens nu pas op dat je nog met voorprogramma bezig bent met nummers 101 en nog niet aan je top 100 bent begonnen Ik dacht dat alles samen op 100 stond.

Een hint dan: er zit bij de vijf vocalisten o.a. een mevrouw Abdul en een mevrouw Nemuri.

Een voorzet dan. Paula Abdul heeft een Syrische vader. Deb Never Koreaanse ouders. Frankie Cosmos een oma die in China is geboren. De zusjes Millington zijn geboren in de Filipijnen. Haru Nemuri is Japans.

Wat o wat is de gemene deler?

zaaf
Eh... Zuid Amerika?

Edit: ben ik warm?

zaaf schreef:
Eh... Zuid Amerika?

Is ook een werelddeel, dus ik reken het goed.

Kan een mod de titel veranderen naar In with the Asian Ladies: top 100 ? Alvast bedankt!

Casartelli cosmic kid Soledad brajoapau

Asian ladies is wel tof. Zeker een wat onderschat onderwerp. Dit volg ik zeker.

Poek schreef:
Een voorzet dan. Paula Abdul heeft een Syrische vader. Deb Never Koreaanse ouders. Frankie Cosmos een oma die in China is geboren. De zusjes Millington zijn geboren in de Filipijnen. Haru Nemuri is Japans.

Wat o wat is de gemene deler?

De gemene deler is dat er ws 100 boutnummers langskomen

Foei luigifort! Er komt sowieso ook een hoop indie langs, vooral in de hogere regionen (en zelfs tweepop).

De Aziatische vrouwen (en vrouwen met Aziatische roots) zijn sowieso in opkomst in de muziek. Ik dacht eerst dat het niet zou lukken tot honderd te komen, maar dat viel erg mee.

Zie ook Musicmeters Tip Van De Week: Yapoos - Yapoos Keikaku

100. Cibo Matto – Sugar Water (1996)

Cibo Matto (gek eten) is de band van Miho Hatori en Yuka Honda. Het triphopnummer Sugar Water komt van het album Viva! dat in ieder geval één grote fan heeft:

HOUSECAT schreef:
Geweldige cd dit! Japanse dromerige muziek

Bij dat album staat trouwens ook

zaaf schreef:
ja. dit is een fijne plaat. verdient meer aandacht dan Sean Lennon opeist.

Ja, bijna goed! Sean Lennon zat vanaf 1997 in de band volgens Wikipedia.

En

Bardt1980 schreef:
Ontdekt door de briljante clip van Sugar Water door Michel Gondry

Michel Gondry heeft veel videoclips gemaakt (en ook films als Be Kind Rewind, The Science of Sleep en The Green Hornet) en deze is inderdaad een kunststukje. Ik wil niet alles verklappen, maar er wordt via een splitscreen met de tijd gespeeld en er zijn naakte dames met suiker en water.

zaaf
luigifort schreef:
(quote)

De gemene deler is dat er ws 100 boutnummers langskomen
ben je weer met een charmeoffensief bezig?

Straf begin Poek en Ik ben gek op suiker en water!

Je kent me...

99. Hayley Kiyoko - Girls like Girls (2015)

De top 100 bestaat niet per se uit allemaal favorieten van mij: het is ook een beetje een overzicht van populaire (recente) vrouwelijke vocalisten met Aziatische roots. En zo staat er vandaag een nummer in dat luigifort met een gerust hart een boutnummer kan noemen. Het nummer is geen hit geweest, maar zou zo in de top 40 kunnen staan, een echt popnummer. En wel erg populair: 136 miljoen weergaven op Youtube! 2.6 miljoen likes, they can't be wrong? In de video vecht ze (ook letterlijk geloof ik) met een jongen om een meisje op wie ze verliefd is. Ze wint.

Als je haar niet kent als zangeres zou je haar misschien als actrice wel kunnen kennen, zo speelde ze Velma Dinkley in Scooby Doo. Aan de naam Kiyoko kun je haar Aziatische roots herkennen, maar het is niet haar achternaam: voluit heet ze Hayley Kiyoko Alcroft. Ze is de dochter van een bekende kunstschaatser en choreografe, Sarah Kawahara.

Haar muziek zou je kunnen vergelijken met die van King Princess: dat doet last.fm tenminste. Die maakt m.i.. wel betere muziek (en ik vermoed dat deze "Similar To" niet puur op muzikale gronden gemaakt is).

98. Thao & the Get Down Stay Down – We The Common (For Valerie Bolden) (2013)

Ik had jullie indie beloofd, dus krijgen jullie indie! Thao & the Get Down Stay Down is de band van Thao Nguyen, iemand die overigens heel veel naamgenoten heeft in de wereld, waarvan ik er eentje ken in Nederland, maar dat is een man. Deze Thao Nguyen woont in San Francisco. Ze heeft samengewerkt met Joanna Newsom en Andrew Bird en zit ook een beetje in dezelfde muzikale richting, beetje folky. Ook Tune-Yards en Rilo Kiley zou je er een beetje in terug kunnen horen.En om nog wat meer namen te noemen: "Nguyen's voice has been compared with Cat Power, Fiona Apple, Sinéad O'Connor, and Regina Spektor".

Veel bekendheid op MuMe heeft ze niet, maar Slowgaze is wel een beetje fan, of in ieder geval van de nieuwe single Temple, waarbij ik zelf een beetje aan Tame Impala moet denken.

En wie is Valerie Bolden? Iemand die levenslang gekregen heeft voor moord. Volgens Wikipedia kreeg ze die straf "for killing her abuser in self-defense" en dan is levenslang wel erg streng gestraft. Een niet zo vrolijk onderwerp voor een best vrolijk liedje.

"All they wanted was a villian, and all they had was me."

Poek, ja, Slowgaze is inderdaad een beetje fan, maar kent alleen de laatste twee albums. Gelukkig heb ik nog genoeg te ontdekken!

Gast
geplaatst: vandaag om 00:50 uur

geplaatst: vandaag om 00:50 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.