MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Birth of a Ladies Men: Johan and Luigi seducing 100 ladies

zoeken in:
97a. Sumie – Show Talked Windows (2013)

Een paar dagen geleden waren er nog gewoon 100 artiesten in mijn top 100, maar ik vermoedde al dat het er wel eens meer zouden kunnen worden. En inderdaad. Op de Wikipediapagina van de artiest die ik op 97 gepland had (en 97b gaat worden) kwam ik de Zweedse artieste Sumie tegen, voluit Sandra Sumie Nagano. Aziatische roots dus en vrouw, daarom even gecheckt of ze een beetje bekend is op MuMe. Nou!

aERodynamIC schreef:
Eenvoudig maar doeltreffend. Soms heb je niet meer nodig dan dat. Dit is verstilde pracht uit alweer dat hoge noorden.

panjoe schreef:
Dit is een prachtig albumpje. Verstilde kwestbare singer-songwritermuziek met mooie kleine composities. Nou niet echt het soort muziek waar ik snel op af kom, maar mits zo subliem uitgevoerd als hier heeft het zo zijn aantrekkingskracht.

DjFrankie schreef:
Geen spectaculaire nieuwe muziek, maar wel ontzettend mooi. Vooral de stem van Sumie spreekt me enorm aan. In dit genre is dat voor mij hetgene wat het verschil maakt.

ThisCharmingMan schreef:
Prachtige tijdloze plaat. Ondanks de sobere begeleiding, verveelt de CD geen moment.

Meteen geluisterd en mooi inderdaad. Zou ook saai kunnen zijn: daarover kan ik over een paar maanden een oordeel vellen, want ik ga er zeker meer naar luisteren. Het doet me ook een beetje denken aan This Mortal Coil of uberhaupt 4AD. Er blijkt zelfs een link te zijn:

Mjuman schreef:
Bella Union, dit label, is in zekere zin een spin-off van 4AD - Ivo Watts was de 'mental godfather' van Robin Guthrie (Cocteua Twins en Belladonna). Artiest én label is soms een veelzeggende combinatie - dat geldt bijv voor 4AD (Cocteau Twins, Dead Can Dance, Lush en Pale Saints), Factory (Joy Division, A Certain Ratio, New Order) maar ook voor Bella Union (oa Sumie, Jonathan Wilson) en Secretly Canadian (oa Jens Lekman).

De instrumentatie is, zoals hierboven al een paar keer beschreven, vrij minimaal. Ook dat heeft een reden:

Lura schreef:
Het album is mede geproduceerd door Nils Frahm.

In 2013 maakte Frahm ook Says. En eigenlijk is dit een soort Says met vrouwelijke zang. Let je op Gretz?

Yes, ik ken Sumie al via de MuMeAfrekening

97b. Little Dragon – Ritual Union (2011)

De kenner wist wat zou komen: Yukimi Nagano (zus van Sumie) met haar band Little Dragon. De bandnaam is vernoemd naar de bijnaam die kreeg toen de leden elkaar net kenden: niet echt een originele bijnaam voor een Aziatische vrouw, maar het schijnt te maken te hebben met dat Yukimi vaak nogal driftig reageerde. De muziek is heel anders dan die van Sumie: Caribou-achtige electronische pop. Commercieel zijn ze nooit doorgebroken, maar wel wat kleine successen: Ritual Union was een kleine hit in verschillende Europese landen (tipparade in België) en het album Nabuma Rubberband kwam in de Engelse albumlijsten, wellicht mede dankzij de grammynominatie voor beste dance/electronische album.

Poeha schreef:
Ritual Union is alvast een lekker begin, nu nog eens ergens beluisteren of de rest me gaat bevallen.

En?

Dat "ergens" is er nog niet van gekomen, zoals helaas veel nieuwe ontdekkingen.
Zoals ze bij mijn favoriete artiest al aanhaalden: Time is the Enemy.

P.S. Misschien zit er hier ook nog wel een AOAatje in? Aan de Gretz-voorwaarde voldoen ze alvast

Speciaal voor luigifort nu wat volksmuziek uit Amsterdam:

96. Altin Gün – Yüce Dag Basinda (2021)

Het verhaal van Altin Gün zal bij de meesten van jullie wel bekend zijn, maar ik vertel het toch nog maar een keer. Het begon met Jasper Verhulst, eerder bassist voor Moss, Lola Kite en Jacco Gardner. Terwijl hij met de laatste aan het touren was ontdekte hij in istanbul anatolische rock van Turkse bands uit de jaren '60 en '70. Hij wilde dat ook gaan maken en richtte daartoe Altin Gün op. Via Facebook regelde hij twee Turkse vocalisten: Erdinç Ecevit Yildiz, maar dat is een man en dus niet interessant, en Merve Dasdemir, een vrouw. Het was (waarschijnlijk onbedoeld) een gat in de markt. De band heeft niet alleen succes in Nederland en Turkije maar ook in b.v. Amerika en hun album uit 2019 was zelfs genomineerd voor een grammy. En als je op Youtube bij de reacties kijkt blijken ze fans uit heel veel landen te hebben. Zelfs Griekenland

Het repertoire bestaat vooral uit covers van de nummers die hij zo goed vond, beetje psychedelisch, maar op het nieuwe album Yol wordt wat meer electronica gebruikt, wat mij betreft een goede zaak. Nu ken ik alleen de singles, maar deze man is erg enthousiast over het album:

Kaaasgaaf schreef:
Yol staat veel meer op zichzelf en is niet alleen aanstekelijk, maar ook sfeervol, gelaagd en subtiel, met een heerlijke sound die droog en ruimtelijk tegelijk is.

Ik heb voor Yüce Dag Basinda gekozen omdat Merve het zingt (een voorwaarde) en er leuke dubgeluidjes in zitten. Dat eerste is overigens voor niet iedereen een aanbeveling:

sj0n88 schreef:
Maar er zijn ook een aantal nummers die mij vrijwel niks doen (het dromerige Esemerim Güzelim) of zelfs op de zenuwen werken (de zanglijn van Yüce Dag Basinda, terwijl ik dit muzikaal een fabeltastisch nummer vindt).

Maar over het laatste zijn we het wel eens

95. Lil Mariko & Full Tac - Where's my Juul?? (2019)

Lil Mariko en haar vriend Full Tac verveelden zich. Wat doe je dan? In hun geval: je gaat een liedje maken. Het werd een mengeling van metal, hip-hop, electro en novely met een simpel thema: Lil Mariko kan haar juul (e-sigaret) niet vinden. Ze wil weten waar het is. In het begin lijkt ze het nog redelijk beschaafd te vragen, maar na 40 seconden flipt ze. GEEF DAT DING!!!! I WILL BREAK EACH AND EVERY ONE OF YOUR FUCKING FINGERS!!! Gelukkig komen we aan het einde van het nummer (dat minder dan twee minuten duurt) erachter waar haar juul is.

Ik hoop dat fans als Teunnis of Koenr haar gaan nomineren voor de Witte Trui.

Lil Mariko is erg vermakelijk, maar een nominatie voor De Witte Trui zal er niet snel inzitten.

Ik zag Haru Nemuri in het "voorprogramma". Betekent dat dan ook dat ze helemaal niet in de top-100 staan?

Als er een Lil’ Mariko genomineerd gaat worden, dan is dat Shiny natuurlijk

Teunnis schreef:
Lil Mariko is erg vermakelijk, maar een nominatie voor De Witte Trui zal er niet snel inzitten.

Ik zag Haru Nemuri in het "voorprogramma". Betekent dat dan ook dat ze helemaal niet in de top-100 staan?

Ja, elke artiest maar 1 keer (behalve eentje die er solo en met band in staat) en meer dan 100 in totaal dus.

Er kwam een verzoek binnen:

Poeha schreef:
P.S. Misschien zit er hier ook nog wel een AOAatje in?

Vooruit dan maar.

94a. AOA – 사뿐사뿐(Like a Cat) (2015)

De Nederlandse Wikipedia even citeren: "AOA (Hangul: 에이오에이; acroniem voor Ace of Angels) is een Zuid-Koreaanse meidengroep. Oorspronkelijk was AOA een groep van acht leden met Choa, Jimin, Yuna, Youkyung, Chanmi, Hyejeong, Seolhyun, en Mina. "

In 2016 verliet Youyng de band; in 2017 Choa; in 2019 Mina; in 2020 Jimin en dit jaar Yuna. Wat is er aan de hand in de wereld van de k-pop? Wat in dat artikel staat lijkt helaas bij AOA ook van toepassing.

On July 3, 2020, former AOA member Kwon Mina alleged in an Instagram post that Shin had bullied her for a decade, which led to Kwon's withdrawal from the group in 2019. She posted a photo of her scarred wrist and claimed to have attempted suicide as a result of the bullying. Shin reportedly responded to the accusations by posting the word "fiction" to her Instagram Stories before deleting it shortly after. Kwon criticized the post, stating, "Fiction? It's too scary to say it's fiction."The allegations led to Shin's departure from the group and the halt of all her activities in the entertainment industry.

Succes hebben ze wel (al is het vooral in Zuid-Korea en Japan): de verschillende video's van Like a Cat zijn meer dan honderd miljoen keer bekeken. Op Musicmeter lijkt Poeha echter een roepende in de woestijn wat betreft deze band. Maar ook al ben je geen fan, de clip is best wel oogsnoep. Meow!

Thnx, Poek

En dan heb je Miniskirt nog niet eens laten zien

Op 94 stond in eerste instantie een andere Zuid-Koreaanse girlgroup, die is naar 94b verhuisd.

Arrie schreef:
BLACKPINK IN YOUR AREA

94b. BLACKPINK – 마지막처럼 (As If It's Your Last) (2017)

100 miljoen views? BLACKPINK lacht erom. De officiele video van 마지막처럼 (in tegenstelling tot latere hits gezongen in het Koreaans, met af en toe een Engelstalig stukje) staat al bijna op een miljard, naast 213 miljoen voor een danceoefenvideo van het nummer, 41 miljoen voor een lyricsvideo etc. Met zulke cijfers is het geen wonder dat diverse supersterren stonden te springen om een nummer met ze op te nemen en zo hebben ze inmiddels internationale hits gescoord samen met Dua Lipa (Kiss and Make Up), Lady Gaga (Sour Candy) en Selena Gomez (Ice Cream). Dat laatste nummer wist de derde ronde te halen in 2020 K.O. , dit tot grote wanhoop van één van de deelnemers:

Emile93 schreef:
omg nee... Ik word echt gek als Ice Cream wéér wint...

Echt doorgebroken zijn ze nog niet op MusicMeter, hun enige reguliere album heeft maar twee stemmen. Het lijkt echter een kwestie van tijd voordat de zwartroze brigade Radiohead voorbij is in het aantal noteringen in de MuMeLadder.

Nogmaals... Ik heb niks tegen Blackpink, maar Ice Cream is gewoon een gruwel van een creatie. Du-Du-Du is bijvoorbeeld best leuk.

Emile93 schreef:
Du-Du-Du is bijvoorbeeld best leuk.

Nummer even opgezocht op Youtube en coole video! Die meiden kunnen gewoon nog schaken ook

93. Shakira - Ojos Así (1998)

Shakari is misschien niet de eerste aan wie je denkt bij zangeressen met Aziatische roots, toch is het bepaald niet verborgen bij haar. Zo doet ze aan buikdansen, wat volgens haar in haar genen zit. Ook in haar muziek zijn haar roots merkbaar. Hoe zit het precies? Wikipedia vertelt:

Shakira werd op 2 februari 1977 geboren in de kustplaats Barranquilla, een van de grootste steden van Colombia. Haar volledige naam is Shakira Isabel Mebarak Ripoll; Mebarak is de achternaam van haar Libanese vader, Ripoll die van haar Colombiaanse moeder. Shakira’s voornaam is Arabisch en betekent 'dankbaar'. Deze mix van Latijns-Amerikaans en Oriëntaals is zowel terug te vinden in haar muziek als in haar blik op de wereld om haar heen. Zo riep Shakira in juli 2006 Israël op om vrede te sluiten met Libanon.

Ojos Así komt van Shakira - Dónde Están los Ladrones? (1998) dat met 3.72 het hoogste gemiddelde heeft van haar albums op MusicMeer.nl. Toen zong ze nog in het Spaans, op dit nummer zelfs ook in het Arabisch. Het was nog voor haar commerciële doorbraak met Whenever, Wherever in 2001 en werd in 2003 alsnog een hit. Niet alleen de tekst is gedeeltelijk Arabisch, ook in de muziek zijn veel Arabische invloeden te horen. En in de clip buikt ze dans, eh, buikdanst ze. Ik denk dat mijn moeder dit nummer ook wel leuk zou vinden.

92. Rox - My Baby Left Me (2010)

Veel mensen zullen Rox (aka Roxanne Tataei) vergeten zijn. Na haar hit en album in 2010 bracht deze Britse zangeres met een Iraanse vader en Jamaicaanse moeder alleen nog een album uit in 2018, maar die kreeg weinig aandacht (staat niet op Musicmeter bijvoorbeeld). Toch was ze veelbelovend, al is dit misschien wat overdreven:

djarend schreef:
Prachtige debuutplaat van deze poppy souldame. Adele en Amy eat you heart out, hier is ROX,

Deze vergelijking vind ik beter:

Cinemaniak schreef:
Doet mij een 'klein' beetje denken aan Corinne Baily Rae. Voor de rest een lekker debuut album...

Ze is dus een eendagsvlieg gebleven. Terecht of had ze meer in haar mars dan de ene hit? De meningen zijn verdeeld.

catdog schreef:
De echte parel van de CD bevindt zich gek genoeg in de hidden track van dit album: "Gallais". Wat een pure soul en emotie. Een aanrader.

RogerV schreef:
My baby left me is echt een geweldige single. Heerlijk nummer dat er vol in gaan en waar je helemaal door gegrepen wordt. Dat doet de rest van het album helaas niet. Dat zit allemaal uitstekend in elkaar. Maar het mist allemaal die X factor die die ene single wel had.

Emile93 schreef:
Heerlijk album! Alleen maar sterke tracks!! Verrassend!!

Ik heb zelf geen idee, maar My Baby Left me vind ik een leuk popsoulhitje.

91. Olivia Rodrigo – drivers license (2021)

In het draadje Nieuw in de Top 40-meter gaf ik dit nummer een 6 en dat bleek ook het gemiddelde van de andere stemmers te zijn. Niet erg hoog of best hoog, afhankelijk van hoe je het bekijkt: met een voldoende sta je in dat draadje in de top tien. Vanwege het enorme succes van deze 18-jarige Filipijns-Amerikaanse actrice en zangeres staat ze toch in deze top 100. Ze werd bekend door Disneyseries als High School Musical. In 2020 kreeg ze een platencontract, begin dit jaar kwam drivers license uit, waarin twee onderwerpen gecombineerd worden: haar net behaalde rijbewijs en haar verbroken verkering. Blijkbaar herkenbaar voor veel mensen, want het nummer verbrak veel records. Op 1 binnen in o.a. Nederland en de VS en het nummer dat het snelst 100 miljoen keer gestreamd werd.

Verder noemt ze zichzelf de grootste fan van Taylor Swift in de wereld. Eat your heart out Gretz!

90. H.E.R. – Damage (2020)

H.E.R. is Gabriella Sarmiento Wilson, een Amerikaanse zangeres met een Afro-Amerikaanse vader en een Filipijnse moeder die R&B/soul maakt. In Nederland is ze nog niet erg bekend, maar eigenlijk is dat gek, want ze heeft het beste nummer van 2020 gemaakt! Althans, dat vond de jury van de Grammyawards dit jaar. In totaal heeft ze al vier grammy's gewonnen, en dat terwijl ze nog maar 23 is.

Het nummer dat won, I Can't Breathe, gaat zoals de titel suggereert over BLM. Damage is minder politiek en gaat over dat ze niet wil dat haar geliefde voorzichtig met haar moet zijn. En wat vinden we op MusicMeter van deze zangeres? Haar laatste album heeft 1 stem gekregen (wel een 4.5 meteen). In 2020 K.O. in de eerste ronde eruit (al was het met de bijvoeging 'H.E.R. is ook top'). Maar toch. Hebben we zo weinig liefde voor R&B/neosoul hier?

89. Naaz – Taped (2019)

Alweer R&B, maar nu wat alternatiever. Wikipedia schrijft over Naaz Mohammad:

Haar ouders vluchtten tijdens de Golfoorlog uit Irak. Naaz werd in Gorinchem geboren en groeide op in Rotterdam. Op school werd ze gepest vanwege haar meer dan gemiddelde lichaamsbeharing. Zij kreeg een strenge en beschermende opvoeding, totdat het gezin een auto-ongeluk kreeg. Daardoor ontstond het besef dat het leven kort is. Naaz kreeg de mogelijkheid om zich met muziek bezig te houden. Tot haar 18e was ze tamelijk introvert, maar de aandacht voor haar, nadat haar carrière een aanvang maakte, beviel haar. Het pesten zong ze van zich af.

Naast dat het blijkbaar therapeutisch werkt, brengt het zingen haar ook successen: drie kleine hitjes, twee edisons, meer dan 50 miljoen streams op Spotify en niet te vergeten een fanboy op MusicMeter:

123poetertjes schreef:
Naaztynaaz doet het dus helemaal voor mij.

Helaas kwam Taped niet verder dan plek 682 in de Witte Trui van afgelopen jaar, maar da's nog altijd hoger dan de positie van twee zangeressen die nog moeten komen. Daarnaast is Taped vast het eerste nummer dat voor de tweede keer hier in een top 100 staat!

jordidj1 schreef:
043. Naaz - TAPED
Naaaazty Naaaaz . Voorlopig het laatste concert dat ik zag, maar wat was het leuk! Zij heeft ook een zwak voor Kanye West, dat is altijd een plus. Haar Ultralight Beam-cover is echt tof, maar TAPED is wel véél leuker en catchier.

Naaz

88. K Á R Y Y N – Aleppo (2019)

Niet zo makkelijk te omschrijven, de muziek van deze zangeres met de rare artiestennaam (in het echt heet ze gewoon Karin Tatoyan). Twee MuMe'ers hebben toch een poging gedaan:

Titmeister schreef:
- De Amerikaans/Syrische KÁRYYN bezingt het lot van haar moederland over duistere, avant-gardistische beats. Het geheel is tegelijkertijd unheimisch en intrigerend. Valt ergens te classificeren in de driehoek tussen Björk, Sevdaliza en Soap&Skin.

TornadoEF5 schreef:
Deze Amerikaanse met Syrisch-Armenische roots - op deze site staat haar compilatiealbum met productieland Syrië ingevoerd - is best apart en experimenteel. Ik vind haar muziek etherisch, zeer hypnotisch en ook een tikkeltje abstract.

Ik vind het ook wel iets van ANOHNI hebben. Ever is haar bekendste nummer en al door verschillende mensen bejubeld. Aleppo is stad in Syrië en ook de stad waarin haar Armeense overgrootouders naartoe gevlucht waren ten tijde van de Armeense genocide. Zelf groeide ze op in Amerika, maar in de zomer kwam ze vaak in Aleppo, totdat in 2011 daar de burgeroorlog uitbrak. Die ervaringen heeft ze in haar muziek verwerkt. De muziek schrijft ze op een bijzondere manier: in binaire code. Of in ieder geval haar eerste nummers met namen als Quanta 1, Quanta 11, Quanta 1:11 etc. Uiteindelijk werd dat het album The Quanta series, een

dix schreef:
Intrigerend en met visie aaneengesmeed werkje.

Ik kan me trouwens moeilijk iets voorstellen bij muziek componeren met nullen en enen, maar nerdisme juich ik toe!

De eerste die ik ken. Hopelijk volgen nog een paar anderen!

87. Rachael Yamagata – Be Be Your Love (2004)

Stelling: er is geen solozangeres die (met meer dan 100 stemmen) op MusicMeter een hoger gemiddelde heeft dan de 3.94 van Rachael Yamagata. Ik ben benieuwd of iemand een tegenvoorbeeld vindt! Ondanks het hoge gemiddelde is de Amerikaanse zangeres met Japanse roots niet erg bekend hier, ik vermoed b.v. nooit genomineerd voor de MuMeLadder. Maar mocht je van Fiona Apple houden, geef dan Yamagata ook een kans, want die vind je dan vast ook goed.

Tot slot nog even de grootste fan aan het woord:

muziekobsessie schreef:
De ontdekking van het jaar, inderdaad een groeiplaat. Deze gaat hoog scoren in mijn jaarlijstje.

Poek schreef:
Stelling: er is geen solozangeres die (met meer dan 100 stemmen) op MusicMeter een hoger gemiddelde heeft dan de 3.94 van Rachael Yamagata. Ik ben benieuwd of iemand een tegenvoorbeeld vindt!

Korte research gedaan:

1. Melanie De Biasio 4,06 (453 stemmen)
2. Ella Fitzgerald 4,02 (319 stemmen)
3. Ann Peebles 4,02 (301 stemmen)
4. Fatoumata Diawara 3,98 (148 stemmen)
5. Billie Holiday 3,97 (485 stemmen)
6. Patty Griffin 3,96 (269 stemmen)
7. Kate Bush 3,94 (4268 stemmen)
8. Gillian Welch 3,94 (608 stemmen)
9. Rachael Yamagata 3,94 (115 stemmen)
10. Joanna Newsom 3,93 (1262 stemmen)

Ik zal er vast een paar over het hoofd hebben gezien, maar de voor de hand liggende namen heb ik allemaal gecontroleerd.

Rachael Yamagata ken ik niet, maar je beschrijving klinkt interessant.

EDIT: Van het clipje hierboven krijg ik meteen ontzettende zin in When the Pawn... En dan zet ik Elephants... op mijn luisterlijstje.

Meer tegenvoorbeelden dan ik dacht! Kate en Joanna had ik gecontroleerd, de eerste zes niet.

86. Luna Li – Afterglow (2020)

Van één van de hoogst gewaardeerde zangeressen hier naar eentje die nog niet gewaardeerd is: de Canadese zangeres ontbreekt nog op MusicMeter. Toch is ze niet heel obscuur: op Rate Your Music krijgt heeft EP Jams 333 stemmen en de single Cherry Pit staat op #121 voor 2021. Afterglow zou zelfs de top 100 kunnen halen met nog wat stemmen erbij. Luna Li maakt dromerige slaapkamerpop (*) waarbij haar klassieke achtergrond (viool, piano) merkbaar is. Op Afterglow speelt ze zelfs harp zoals in de video te zien is.

Op haar homepage vertelt ze hoe belangrijk het is rolmodellen te hebben:

When Luna Li first emerged onto the Toronto indie scene, she quickly realized the gender and racial disparity. "Noticing that no one on the stage looks like you can make you feel invisible. When I first saw bands playing that had women or Asian people in them, I was immediately drawn to them as well as a little emotional, because I felt seen. This feeling was a big part of my start.”

En dat sluit weer een beetje aan bij mijn lijst. De voornaamste reden om hem te maken was gewoon omdat het kon, maar een eventuele promotie van Aziatische vrouwen in popmuziek zou een mooi bij-effect zijn.

(*)"Bedroom pop is a style of Indie Pop which arose in the 2010s, named for solo producers and Singer/Songwriters who created intimate, "authentic" music in their own homes, outside of a traditional studio environment. "

85. Susie Suh – I do (2011)

Susie Suh is een Koreaans-Amerikaanse folky singer-songwriter. Net als Rachael Yamagata scoort ze goed op MusicMeter: 4,25 gemiddeld! Slechts 4 stemmen echter, een kleine fanatieke aanhang dus. Nog een overeenkomst is de vergelijking met Fiona Apple:

Her music has been compared to that of Fiona Apple and Aimee Mann. Suh cites Joni Mitchell and Beth Gibbons among her influences.

Haar stem is echter hoger (en m.i. mooier) dan die van Apple. Vooral op I Do gaat ze regelmatig de hoogte in (en de vergelijking met Joni M. snap ik dus wel). Vooral die stukjes vind ik mooi aan het nummer. Sinds 2011 heeft ze alleen nog maar wat EP's uitgebracht, maar wat mij betreft verdient ze meer succes.

En waar zijn de banshees?

luigifort schreef:
En waar zijn de banshees?

Had ik dus toch erbij moeten zetten "Niet te verwarren met Siouxsie Sioux"!

Gast
geplaatst: vandaag om 03:59 uur

geplaatst: vandaag om 03:59 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.