MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Birth of a Ladies Men: Johan and Luigi seducing 100 ladies

zoeken in:
Prettige foto wel.
In a Lifetime, Harry’s Game en I See Red zijn de enigen die ik van haar ken. Ik zal eens dieper duiken.

Clannad - Past Present (1989) is dé plek om te starten

78. Sinead O'Connor (Luigi 54, Johan 73)
https://www.galerieprints.com/wp-content/uploads/2019/01/sinead-oconnor-so003jf-1.jpg

Hier op de foto nog vrij onschuldig. Later wat minder, maar ach. Ik snapte de controverse rondom het verscheuren van de foto van de paus op SNL al nooit echt. Beetje tragisch leven wel met haar ziekte en haar overleden zoon recent. Had je niet gedacht toen je/ik voor het eerst de videoclip van het door Prince geschreven Nothing Compares 2 U zag. Of toch wel, ze keek al zo ernstig de camera in...Prachtsong, prachtclip, mijn kennismaking ook met haar en Troy niet veel lang daarna. Nooit echt de moeite gedaan om studioalbums te beluisteren van Sinead eigenlijk, een comp volstond wel. Maar ze mag uiteraard niet in deze lijst ontbreken. Prachtstem, rauw, vol emotie. Luid en zacht, teder en brullend, ze kan het allemaal. Het gaat allemaal dwars door je ziel heen, kippenvel ook vaak.

1. You Made Me the Thief of Your Heart
2. Nothing Compares 2 U
3. Thank You for Hearing Me
4. Ode to Billie Joe
5. Troy

Maar haar eerste album is erg goed hoor! En van daarvoor nog dit nummer:

77. Shirley Manson (Luigi 51)
https://lastfm.freetls.fastly.net/i/u/770x0/f3cd94d6ee8b4b0ab57b2f67834c571e.jpg#f3cd94d6ee8b4b0ab57b2f67834c571e

Shirley mag zeker niet ontbreken. De foto zegt alles, lijkt me. Een sexy girly vrouw met haar op de tanden, maar ook gewoon haar nagels in je zet en je een trap in de ballen geeft. Eerst verleidt ze je met haar stem als een verleidelijke sirene, daarna ga je eraan Nee hoor, maar zo komt ze op me over in haar muziek met de band Garbage. Een veelzeggende stem, nooit saai, beetje deprimerende ondertoon vaak ms, maar ze kan ook prachtig zoet ijl zingen. En Garbage is natuurlijk een klasseband, dat wil zeggen na 2 albums en de James Bond single hield ik het voor gezien. Leren kennen via de Queer single op MTV, zag de intrigerende roze fluffy hoes liggen bij de platenzaak. Beluisterd en meteen meegenomen, beetje zo rond dezelfde tijd als ik The Bends van Radiohead kocht, 1995 was toch een heerlijk jaar. Het debuut staat nog steeds als een huis en ook Version 2.0 smaakt me nog altijd heel behoorlijk. Industrial poppy post Grunge ofzo als ik zeker het debuut moet omschrijven. Heerlijk! Ik ga hier wel alleen voor de meer zachtere nummers.

1. Milk
2. The Trick Is to Keep Breathing
3. You Look So Fine
4. Queer
5. Stupid Girl

79. Moya Brennan (Luigi 52)
78. Sinead O'Connor (Luigi 54, Johan 73)

Hoe werkt die rangschikking?

Allebei top 75 gemaakt. Plek 75 is 1 punt, 74 2 punten etc.
Moya had 24 pts. Shirley en Sinead 25. Maar een enkele notering gaat voor een dubbele notering vanwege hogere positie...

Ja eigenlijk ex aequo Shirley en Sinéad dus

Haha die roze fluffy hoes. Die heb ik dus in de kast staan. Sterke single, sterk debuut ook, ik was wel fan. Helaas bleef het daar ook bij want dat 2.0 heb ik zelfs nooit gehoord als ik hem zo zie. Dat eerste album ook nooit meer gedraaid eigenlijk al zijn de singles nog steeds wel lekker

1. Only Happy When It Rains
2. Stupid Girl
3. Queer
4. Vow
5. Supervixen

Sinéad leren kennen met Troy, daar zorgde Radio 3 destijds wel voor Maar een classic natuurlijk, ik blijf hem ook prachtig vinden. Het album was wat hit and miss, die tweede is veel beter, maar werd overschaduwd door die megahit. Sowieso denk ik dat ze zonder die hit een mooiere of in elk geval langere carrière zou hebben gehad. Ik ben haar na 1990 ook grotendeels uit het oog verloren, maar die eerste twee blijven me wel dierbaar.

1. Troy
2. Three Babies
3. Mandinka
4. The Last Day of Our Acquaintance
5. Jerusalem

76. Tracey Thorn (Johan 58, Luigi 67)
https://cdn.recordcollectormag.com/wp-content/uploads/2018/04/girl.jpg

Tracy’s stemgeluid is herkenbaar uit duizenden, of ze nu met Massive Attack zingt, The Style Council of een van haar eigen projecten. En dat is zeker niet alleen Everything But the Girl. Zo zat ze al voor haar 20e bij het leuke Cherry Red-bandje Marine Girls en op haar 20e bracht ze ook al haar eerste solo-album uit, beide aanraders. Maar het mooiste kwam wel samen met Ben Watt in EBTG. Twee pop in meer dan één betekenis Tot ze 10 jaar later opeens floorfillers werden accross the globe, ik denk dat niemand dat zag aankomen.

1. When All’s Well (EBTG)
2. Each and Everyone (EBTG)
3. Plain Sailing (solo)
4. Don’t Come Back (Marine Girls)
5. Native Land (EBTG)

Ja, ken niet echt superveel van haar, maar wat niet is kan nog komen natuurlijk Maar prettig zachte otherworldly stem en een prettige persoonlijkheid ook.

1. Each and Everyone
2. When All's Well
3. Missing
4. Protection (Massive Attack)
5. Place in the Sun (Marine Girls)

75. Heather Nova (Luigi 49)
https://lastfm.freetls.fastly.net/i/u/770x0/cdc281ea698541d88aa3ab1611ad79f2.jpg

De vrouw met misschien wel de meest lieve, zachte en ijle stem in de bizniz. Meest lieve uitstraling ook wel, ook al zegt ze zelf dat ze maybe no angel is Anyhow, mijn Heather reis begon met Heart and Shoulder op MTV, wat een prachtsong vond ik dat. Haar zeemeermin like uitstraling en stem (heb sowieso het idee dat ze de hele dag op het strand op een tropisch eiland op haar gitaartje zit te tokkelen) tokkelen mijn heartstrings tot op het diepste niveau. Racen naar de platenboer om Siren te kopen, het ene na het andere zalige nummer. Ook Oyster en South vonden hun weg naar mijn cd kast en toen was het wel genoeg. Luister niet zo heel vaak meer naar haar, maar af en toe een nummertje is wel prettig.

1. London Rain (Nothing Heals Me Like You Do)
2. Heal
3. Island
4. Heart and Shoulder
5. Someone New (ft. Eskobar)

Ik ken alleen London Rain, wat ik wel aardig vond, maar nooit de behoefte gehad meer te horen.

Deze zomer was ze nog te zien in Oostende, op het strand, hoorde ik uit betrouwbare bron

Spinvis?

Nee een jonge Marvin Gaye-hey-hey

Johnny Marr?
Of is hij geen betrouwbare bron?

Lijkt me wel een Eastender

Eerst de hele nacht zuipen in Gent en daarna laveloos op het strand van Oostende (niet ver daarvandaan) in de ochtend wakker worden
Nietwaar Sjon?

luigifort schreef:
Eerst de hele nacht zuipen in Gent en daarna laveloos op het strand van Oostende (niet ver daarvandaan) in de ochtend wakker worden
Nietwaar Sjon?

Ja.

Wie o wie zou er op 74 staan?

Ze is ouder dan 74

Une chanteuse?

Ze is 17

74. Linda Thompson (johan 44)

https://www.uncut.co.uk/wp-content/uploads/2020/07/GettyImages-124495677-1392x1044.jpg

Na een korte onderbreking gaan we verder met deze dame van inmiddels 75 jaar, op nummer 74.
Ik kwam er bij het zoeken naar de foto achter dat Linda Thompson ook een actrice en Miss was die een relatie had met Elvis vlak voordat hij stierf, maar dat is dus niet deze Britse, die vooral geassocieerd wordt met folkrockgod Richard Thompson. Ze maakten samen het prachtige I Want to See the Bright Lights Tonight, een van mijn fave 70s albums. Daarna nog wat minder succesvolle albums en toen ze uit elkaar waren gegaan (ja, het was ook echt een stel) kwamen ze nog met de erg mooie break-up-plaat Shoot Out the Lights op de proppen. Twee prachtplaten en op basis daarvan haalt ze hier de beste 100.
Solo heeft ze ook het een en ander gedaan, maar daar ben ik (nog) nooit aan toegekomen.

1. I Want To See The Bright Lights Tonight
2. Withered and Died
3. The Great Valerio
4. Walking on a Wire
5. Did She Jump Or Was She Pushed?

O, ik dacht dat ik aan de beurt was

Het is een ex aequootje

johan de witt schreef:
76. Tracey Thorn (Johan 58, Luigi 67)
(afbeelding)

2. Each and Everyone (EBTG)

Ondanks de sombere ondertoon en jazzy achtige benadering is dat wel 1 van de topnummers gebleken inderdaad

luigifort schreef:
(afbeelding)

1. Milk
2. The Trick Is to Keep Breathing
3. You Look So Fine
4. Queer
5. Stupid Girl

Bij Milk en You look so fine druipt het drama eraf en het heeft iets filmisch, ook beiden zeer fraaie videoclips.
Ik heb ook een zwak voor Bleed like me, tekstueel hilarisch.
En ze weten uiteraard altijd de juiste mensen voor de remixes te vinden

Gast
geplaatst: vandaag om 20:27 uur

geplaatst: vandaag om 20:27 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.