MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Luigi's bubbles

zoeken in:
Ja, het staat er id een beetje dubbelzinnig

Kijk daar gaat tie weer heur.. part 2

Ja, weinig energie gehad hiervoor de afgelopen maanden. De lente helpt ook mee

Rain Tree Crow - Blackwater

Leren kennen via deze heerlijke verzamelaar David Sylvian - Everything and Nothing (2000) met veel tot dan nog onuitgebrachte Sylvian Tracks. Gekocht in het helaas ter ziele gegane (iig wat cd's betreft) De Eenzame Jager. Nadat Japan uit elkaar gegaan was, kwam de band (minus gitarist Rob Dean) aan het begin van de 90's weer bij elkaar om een album op te nemen. De overige bandleden wilden het gewoon onder de naam Japan uitbrengen, maar Sylvian stak daar een stokje voor, eigenzinnig als ie is. Hij heeft ook moeite met een groot deel van wat Japan uitgebracht heeft, misschien vandaar. Zodoende ook op dit album uitgekomen. Er staan mooie songs op, maar ik vind het geen absolute wereldtopper. Maar Blackwater is wel een pareltje. Zo lieflijk, zo zacht, wegdrijven op de wolken in de zomer. Het heeft een bepaalde vibe die me doet denken aan wandelen in de duinen in de zomer, in de hoogte een duinpan uit te zoeken, daar even vertoeven, erbovenop staan uitkijkend over het weidse, de zon hoog alsof ie niet uren, maar dagen daar zou kunnen blijven staan met zijn ploertende hitte. Alsof de tijd stil staat, geen geluid op wat vogels na, geen wind, niks en wetende dat daarachter de zee is. Dat gevoel brengt het mij en zo kun je het ook ervaren liggend op de bank, luisterend naar Blackwater, ook een faveje van vigil volgens mij
Maar sinds gisteren is David wat in mijn achting gedaald, ik kwam erachter dat hij niet aanwezig wilde zijn op Mick Karn's sterfbed. In het begin van Japan ging hij er ook al met zijn vriendin vandoor en Rob Dean werd simpelweg niet verteld wanneer de opnames voor het volgende album waren. Hoezo weglopen voor verantwoordelijkheden
Maar 's mans muziek blijft natuurlijk even prachtig. Rob Dean is na ruim 20 jaar ook weer opgedoken met de band Light of Day en een album uit 2020, beetje proggy, maar wel de moeite waard.

https://img.discogs.com/rhkAk0VDZgOjYWy_O5Ve58wpZI4=/fit-in/600x598/filters:strip_icc():format(webp):mode_rgb():quality(90)/discogs-images/R-450120-1575540138-7865.jpeg.jpg

I haul you in a sea of silence
On the borderline of truth
Hope and violence

I see no sun
I see no place I've loved
Depending on the signs to find the road

Blackwater
Take me with you
To the place that I have spoken
Come and lead me
Through the darkness
To the light that I long to see again

I walk with you
But sleep beside her
If summer came and went
It passed us over

I see her cry
I see the face I 've loved
Depending on the blind to find the road

Blackwater
Take me with you
Come and lead me
Through the darkness
To the light that I long to see again

Blackwater
Take me with you
Come and lead me
In the morning
To the land that I long to see again

Zeker zeker, briljantje van de week

Parel van het rechterrijtje

Elliott Smith - Because

Ik heb niet veel met Elliott, simpelweg omdat ik bijna niks van hem ken. Ik heb me ook nooit echt geroepen gevoeld om eens wat meer van hem te beluisteren. Misschien toch eens gaan doen Maar deze track is een pareltje! Misschien komt dat omdat het van The Beatles is Een liedje dat John Lennon schreef, hij inspireerde het op een sonate van Ludwig Von dat Yoko Ono toevallig eens aan het spelen was op de piano. Elliott's versie is mooier, pristine. Ik hoorde het voor het eerst in de bios bij de film American Beauty, een top 10 film voor mij en better days ook nog voor Kevin Spacey . Deze track zet in meteen na de film tijdens de aftiteling na het schokkende, maar passende einde. Het past echt perfect! Elliot's versie is pastoraal, verstild en bezinnend en doet de beelden en emoties van de schitterende film nog even de revue passeren in je hoofd. Adembenemend!

https://img.discogs.com/1EHbTPNPhiz33_6Y5CSqn81Q_G4=/fit-in/600x592/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb():quality(90)/discogs-images/R-2405632-1506799460-5966.jpeg.jpg

Ah, because the world is round
it turns me on
Because the world is round

Ah, because the wind is high
it blows my mind
Because the wind is high

Ah, love is old, love is new
Love is all, love is you

Because the sky is blue
it makes me cry
Because the sky is blue

Ah, ah, ah, ah

American Beauty Prachtfilm, ook een faffie van ArthurDZ dacht ik.

Je dacht twee maal correct

Fiction Factory - (Feels Like) Heaven

One hit wonders of sorts dit Schotse bandje dat in de jaren 80 een aantal jaren actief was. Nooit echt verder in dit bandje gedoken, maar gezien de kwaliteit van deze single vind ik het toch wel opmerkelijk dat ze nooit echt doorgegroeid zijn tot een Blue Nile ofzo... In veel landen was deze single een dikke top 10 hit. Qua feel vind ik deze song passen bij een Forever Young van Alphaville, die wel meer hits hadden. Die typisch heerlijke 80's productie. Dat sprankelende en diepe gevoel. Een otherworldly feel heeft deze song toch wel, prachtige stem heeft deze zanger ook, alsof ie vanachter een sluier zingt. Diepe lage, maar ook hoge tonen icm met die sprankelende hoge tonen van de synths. Echt zo'n track die je aan je jeugd doet herinneren, evenals die van Alphaville. De Manics waren er ook fan van Pure bliss

https://img.discogs.com/l26l4jUnulA_3GFrcvJNnKT7LYg=/fit-in/597x600/filters:strip_icc():format(webp):mode_rgb():quality(90)/discogs-images/R-777387-1405151110-4078.jpeg.jpg

Heaven is closer now today
The sound is in my ears
I can't believe the things you say
They echo what I fear

Twisting the bones until they snap
I scream but no one knows
You say I'm familiar, cold to touch
And then you turn and go

Feels like heaven
Feels like heaven

See how we planned for saddened eyes
And tears to pave the way
I fought the fever as I knew
My hair returned to gray

Study your face and fade the frame
Too close for comfort now
We can recall the harmony
That lingered but turned sour

Feels like heaven
Feels like heaven

You wanted all I had to give
See me, I feel, see me, I live

Feels like heaven
(Heaven is closer)
(Heaven is closer)

Feels like heaven
(Heaven is closer)
(Heaven is closer)

Feels like heaven
(Heaven is closer)
(Heaven is closer)

Feels like heaven
(Heaven is closer)
(Heaven is closer)

Feels like hea... ven

Aimee Mann - Wise Up

Leren kennen via de mozaïekfilm Magnolia, prachtfilm btw en ook een van mijn favoriete regisseurs, Paul Thomas Anderson. Toen de mozaïekfilm in opkomst was, de jaren erna kwamen er nog veel meer van dat soort films uit. Deze track speelt tijdens een zogenaamde "montage" scene, de vallende kikkers scene, dat moet wel een belletje doen rinkelen bij de meeste mensen Prachtsong, prachteffect, vooral het laatste deeltje met "give up" en het Spinvis-achtige outro...tranentrekkend mooi!

https://img.discogs.com/An-CJndzyiirBw3oH7v9NRL5dDQ=/fit-in/600x580/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb():quality(90)/discogs-images/R-367012-1259631273.jpeg.jpg

It's not
What you thought
When you first began it
You got
What you want
Now you can hardly stand it though
By now you know

It's not going to stop
It's not going to stop
It's not going to stop
'Til you wise up

You're sure
There's a cure
And you have finally found it
You think
One drink
Will shrink you 'til you're underground
And living down

But it's not going to stop
It's not going to stop
It's not going to stop
'Til you wise up

Prepare a list of what you need
Before you sign away the deed

'Cause it's not going to stop
It's not going to stop
It's not going to stop
'Til you wise up

No, it's not going to stop
'Til you wise up
No, it's not going to stop
So just, give up

Opeth - Burden

Progtime Vooropgesteld, ik heb verder erg weinig met Opeth, want het is me allemaal iets te heavy on the mint Maar voor deze prachttrack van hun album Watershed maak ik graag een uitzondering, het is dan ook een heel rustig nummer Volgens mij ben ik deze toevallig eens een keer op YT tegengekomen en ik was op zich wel benieuwd naar deze band. Het begin heeft voor mij een beetje een New Age feel en ergens moet ik ook, zeker qua zang een beetje denken aan een band als Toad the Wet Sprocket. Na een (gitaar)climax halverwege komen we echt bij een prachtdeel. Het zwierige ahaa-haa deel noem ik het maar even Echt schitterend en het gitaarspel dat volgt is ook fenomenaal, minimalistisch dienend, passend bij de vibe op dat moment in de song. Aan het eind nog wat interessant gitaargepiel waarbij de gitaar steeds weer een beetje detuned wordt. Maar een prachtsong. Als er meer van dit soort prog is hou ik me aanbevolen

https://img.discogs.com/UQPaDdxKWy6AitpSjff7-vb4Ztw=/fit-in/600x596/filters:strip_icc():format(webp):mode_rgb():quality(90)/discogs-images/R-1950751-1254561738.jpeg.jpg

I once upon a time
Carried a burden inside
Some will ask goodbye
A broken line but underlined
There's an ocean of sorrow in you

Sorrow in me

Saw movement in their eyes
Said I no longer knew the way
Given up the ghost
A passing minds and its a fear
And the wait for redemption ahead

Waiting to fade

Fading again

If death should take me now
Count my mistakes and let me through
Whisper in my ear
Taken more than we've received
And the ocean of sorrow is you

luigifort schreef:
Het begin heeft voor mij een beetje een New Age feel en ergens moet ik ook, zeker qua zang een beetje denken aan een band als Toad the Wet Sprocket.
Hear hear... ben benieuwd welk nummer er eventueel voorbij komt van Toad zelf

Toad stond in de top 100 met Begin

luigifort schreef:
Toad stond in de top 100 met Begin

Gilbert O'Sullivan - Nothing Rhymed

Een jeugdliedje van mijn vriendin en eentje die wel eens op Arrow langs kwam, oldies goldies. Een liedje waar ik ook verliefd op ben geworden. Suikerzoet, perfect passend bij mijn zorgeloze jeugd in Renkum begin jaren 80 . Alles was toen even mooi en care-free. Het leek altijd zomer en er waren altijd bloemen. Nergens gedoe, nergens problemen. Of dat was de tijdgeest van toen of bijna alle kinderen ervaren hun jongste jeugd wel op die manier. Schitterende tekst, nog steeds. Er is in al die decennia nog steeds weinig veranderd en misschien zelfs wel slechter geworden, zie de aanstaande Super League evt...
Maar zet gewoon deze nog eens op en droom weg op het orkest en de piano en stem van Gilbert en doe even alsof er niks aan de hand is

https://media.hitparade.ch/cover/big/gilbert_osullivan-nothing_rhymed_s_2.jpg

If I give up the seat I've been saving
To some elderly lady or man
Am I being a good boy?
Am I your pride and joy?
Mother please if you think say I am

And if while in the course of my duty
I perform an unfortunate take
Would you punish me so
Unbelievably so
Never again will I make that mistake

This feeling inside me could never deny me
The right to be wrong if I choose
And this pleasure I get
From say winning a bet
Is to lose

When I'm drinking my Bonaparte Shandy
Eating more than enough apple pies
Will I glance at my screen
And see real human beings
Starve to death right in front of my eyes

Nothing old, nothing new, nothing ventured
Nothing gained, nothing still-born or lost
Nothing further than proof, nothing wilder than youth
Nothing older than time, nothing sweeter than wine
Nothing physically recklessly, hopelessly blind
Nothing I couldn't say
Nothing why 'cos today
Nothing rhymed

This feeling inside me could never deny me
The right to be wrong if I choose
And this pleasure I get
From say winning a bet
Is to lose

Nothing good, nothing bad, nothing ventured
Nothing gained, nothing still-born or lost
Nothing further than proof, nothing wilder than youth
Nothing older than time, nothing sweeter than wine
Nothing physically recklessly, hopelessly blind
Nothing I couldn't say
Nothing why 'cos today
Nothing rhymed

Randy Crawford - One Day I'll Fly Away

Guilty pleasure alert! Jaja, ook Luigi heeft van die knuffelrockmomenten Maar dit is gewoon zo'n zalig wegdroomnummer. Sowieso geweldig gezongen, maar vooral die strijkjes op de viool die opklimmen maken het helemaal af voor mij. Zo wil ik aan het eind van mijn leven one day wel weg vliegen

https://www.edisons.nl/pop/wp-content/uploads/sites/2/2017/08/One-Day-Ill-Fly-Away.jpg

I'll make it alone
When love is gone
Still you made your mark
Here in my heart

One day I'll fly away
Leave your love to yesterday
What more can your love do for me?
When will love be through with me?

I follow the night
Can't stand the light
When will I begin
My life again?

One day I'll fly away

Why live life from dream to dream?
And dread the day that dreaming ends?

One day I'll fly away

Why live life from dream to dream?
And dread the day that dreaming ends?

One day I'll fly away
Fly away

One day I'll fly away
Fly away

Fly away

Pet Shop Boys - Love Comes Quickly

Een fave track kiezen van deze dierenwinkeljongens is hetzelfde als een speld in een hooiberg van prachttracks vinden, maar dit is 'm dan
Schitterende en fijne band. Te makkelijk weggezet vaak als synthpopband, ze hebben namelijk veel meer in hun mars. Heel veel gevoel bijvoorbeeld De fijnste tracks vind ik de understated ones, met de synths diepliggend, beetje kabbelend en de wat droefgeestige zang en lyrics van Neil. Zoals ook bv tracks als West End Girls en Being Boring dat wel hebben. Maar dit is de meest melancholische van het stel

https://img.discogs.com/S04zkibJ8Yc9B3WCfBQQfM48ASE=/fit-in/600x600/filters:strip_icc():format(webp):mode_rgb():quality(90)/discogs-images/R-27685-1520361846-4644.jpeg.jpg

Sooner or later
This happens to everyone
To everyone

You can live your life lonely
Heavy as stone
Live your life learning
And working alone
Say this is all you want
But I don't believe that it's true
'Cause when you least expect it
Waiting round the corner for you

Love comes quickly
Whatever you do
You can't stop falling
Love comes quickly
Whatever you do
You can't stop falling

You can live a life of luxury
If that's what you want
Taste forbidden pleasures
Whatever you want
You can fly away to the end of the world
But where does it get you to?
'Cause just when you least expect it
Just what you least expect

Love comes quickly
Whatever you do
You can't stop falling
Love comes quickly
Whatever you do
You can't stop falling

I know it sounds ridiculous
But speaking from experience
It may seem romantic
And that's no defence
Love will always get to you

Sooner or later, sooner or later
This happens to everyone
To everyone

You can fly away to the end of the world
But where does it get you?

Love comes quickly
Whatever you do
You can't stop falling
Love comes quickly
Whatever you do
You can't stop falling

Ik kan me nog heugen uit een ver ver verleden dat je al eens had aangegeven dat dit je favo PSB track was dus je bent standvastig

Is een andere ietwat droevige banger Left to my Own Devices ook geen hoog op de luigi ladder nummer? En Rent niet te vergeten

Dit roept om een Luigi PSB top zoveel
Maar eerst een paar andere topics

Jij en Johan doen binnenkort een Greatest Hits of PSB toch?

Nee, ik denk dat we een asian ladies GH gaan doen

vigil schreef:
droevige banger

Wat te denken van Dreaming of the Queen

luigifort schreef:
(quote)

Wat te denken van Dreaming of the Queen

You and her and i

Het liedje is bijna 30 jaar oud maar die koningin zit er nog steeds

David Sylvian - I Surrender

Dave's cocktailalbum Je ziet wel vaker dat artiesten zodra ze in hun 40's komen dit soort muziek gaan maken. Laidback, languit en minder songstructuren. Waar hun vroege werk nog teenage angst en maatschappijkritiek bevat gaan ze nu eens lekker loungen, minder vaak albums opnemen en minder touren. Geef ze eens ongelijk Maar Dave had dat ambient element natuurlijk in zn 20's al. Maar hier op zijn 41e voert hij het tot het uiterste en dat levert wat mij betreft een heerlijk zomers album op met Dead Bees on a Cake. Je waant je lekker in je loungestoel met je cocktail in je hand, pootjes in zee misschien . Het album bevat veel van dit soort tracks zoals Thalheim, Café Europa, Wanderlust en Darkest Dreaming. Allemaal even mooi, maar ook quirky stuff als Godman en Pollen Path bevallen goed. Maar van alle songs spant I Surrender wel de kroon. Lounginess in optima forma en het kan niet lang genoeg duren wat mij betreft. Toch al gewaagd om je album te openen met zo'n slow track van bijna 10 minuten. Het was zelfs een single jaja, en dan niet eens een edit Met zijn 40e plek in de lijst meteen de laatste Sylvian hitnotering tot nu toe.
Dit is een track die je gewoon in stilte en rust moet ervaren, maar het kan je juist ook in alle stress kalmeren. Het is als een kabbelende zee met op een gegeven moment de entree van een heerlijke trompet die minuten zijn suave ding mag doen. Aan het eind ben je zelf in een relaxed poeltje veranderd

https://img.discogs.com/VLrvnx4An88Yet5pm0WoLhhiD9o=/fit-in/600x600/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb():quality(90)/discogs-images/R-185097-1432075989-6382.jpeg.jpg

I opened up the pathway of the heart
The flowers died embittered from the start

That night I crossed the bridge of sighs and I surrendered

I looked back and glimpsed the outline of a boy
His life of sorrows now collapsing into joy

And tonight the stars are all aligned and I surrender
My mother cries beneath a southern sky and I surrender

Recording angels and the poets of the night
Bring back the trophies of the battles that we fight

Searchlights fill the open skies and I surrender

Outrageous cries of love have called you back
Derailed the trains of thought, demolished wayward tracks

You tell me I've no need to wonder why I just surrender

I stand too close to see the sleight of hand
How she found this child inside the frightened man

Tonight I'm learning how to fly and I surrender

I've travelled all this way for your embrace
Enraptured by the recognition on your face

Hold me now while my old life dies tonight and I surrender
My mother cries beneath the open skies and I surrender

An ancient evening just before the fall
The light in your eyes, the meaning of it all

Birds fly and fill the summer skies and I surrender

She throws the burning books into the sea
"Come find the meaning of the word inside of me"

It's alright the stars are all aligned and I surrender
My mother cries beneath the moonlit skies and I surrender

My body turns to ashes in her hands
The disappearing world of footprints in the sand

Tell me now that this love will never die and I'll surrender
My mother cries beneath the open skies and I surrender

Goed verhaal!

Big Star - O My Soul

Zomerse powerpop, gotta love it Een band die ik een paar jaar geleden nog niet eens kende, maar via ene muzieksite dus leren kennen Van invloed geweest oa op R.E.M., ze waren big fans Mike Mills heeft het 3e album nog eens integraal live gespeeld met wat muziekvrienden. En uiteraard ook van invloed op latere rockbands. Veel van die rockbands in de 60s en 70s klinken maar wat belegen. Dat heeft Big Star dus helemaal niet, het blijft altijd even fris en speels en dus vaak ook met een zomerse vibe. Fijne zang, fijne harmonieën, zoals op het 1e album met Alex en Chris. Chris Bell verliet de band daarna, maar heeft wel nog een bijdrage op deze track toevallig. Zeer goed gewaardeerd destijds, maar ook zeer slecht verkocht door slechte promotie, dit 2e album. Ik vind deze een van hun fijnste, oftewel hun fijnste . Zomers, licht, topzang van Alex, intricate gitaarwerk dat voor mijn gevoel alle kanten opgaat. En de song zelf is verder funky as hell Gewoon een heerlijke banger, ruim 5 minuten vrolijkheid, ruim 5 minuten knallen

http://images.genius.com/12ab0789d98d6b4258f40d360e788bcf.1000x1000x1.jpg
O my soul, mama
I lose control
Go ahead and shake if you wanna
And I'll never know
Well, come on
You know it's alright
We've got all night
You're driving me mad, now
You shouldn't do that
We're going to get on up
And drink 'til we drop

You're really a nice girl
And I think you're the most
And when we're together
I feel like a boss

Trying to see you
I'd knock off your doors
Dying to see you
I'm down on the floor

I can't get a license
To drive in my car
But I don't really need it
If I'm a big star

Trying to see you
I'd knock off your doors
Dying to see you
I'm down on the floor

Never you mind
Go on and have a good time

Never you mind
Go on and have a good time
Yes, indeed

I can't get a license
To drive in my car
But I don't really need it
If I'm a big star

Trying to see you
I'd knock off your doors
Dying to see you
I'm down on the floor
Hey

The Weather Prophets - Naked as the Day You Were Born

Volgens mij deze band pas leren kennen in Johan en Luigi's Creation topic. Moeten we nog eens afmaken Johan, er ligt daar nog veel mooie muziek in het verschiet Deze band kwam voort uit de band The Loft, ook op Creation. Fronted by Peter Astor maakten ze heerlijke jangly indiemuziek. Up the Hill and Down the Slope is bv een alltime favourite van de Manics . Nadat The Loft uit elkaar was gegaan ging Peter met enkele leden verder als The Weather Prophets en maakten 2 albums en enkele prachtsingles, waaronder deze schitterende! Het begint allemaal vrij understated, traag en donker, melancholisch zeg maar. Zelfs Peter's zang is een beetje zo Maar die wiegende gitaar vanaf bijna het begin is zo zalig en zo'n geweldige vondst icm met dat orgel Dat gaat zo een tijdje door totdat we na ongeveer de helft een schitterende gitaarsolo krijgen...eentje om te janken zo mooi, wat een emotie zit daarin. Het is geen knalwerk, maar vrij minimalistisch en dienend, maar met zo'n zeggingskracht. Dat weidse, die tonen, heavenly bliss. Het duurt ongeveer 2 minuten, maar het lijkt eeuwen te duren of had dit in ieder geval mogen duren
Echt wel een track voor Outlaw104 denk ik zo

https://img.discogs.com/5Sbn-a9wF2V8FjASUrJj6-VjUgk=/fit-in/600x600/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb():quality(90)/discogs-images/R-1678879-1303829337.jpeg.jpg

Zag ik nou net luigifort door m'n straatje rijden?

Gast
geplaatst: vandaag om 06:10 uur

geplaatst: vandaag om 06:10 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.