MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Het MuMe Top 1000 Project #2 - Discussietopic

zoeken in:
Casartelli schreef:
(quote)
Tja, überprogger GrafGantz heeft nou eenmaal geen lijstje ingediend.

Weet niet hoe serieus je dit bedoelde, maar ik heb 4 Floyd albums met de maximale score, waaronder DSOTM. Zou bij mij in de top 20 gestaan hebben in elk geval.

Casartelli schreef:
(quote)
Tja, überprogger GrafGantz heeft nou eenmaal geen lijstje ingediend.

En die had op zeker MC ook in zijn lijstje gehad, zo blijkt maar dat je echte progvrienden in Rotterdam zitten

vigil schreef:
(quote)

En die had op zeker MC ook in zijn lijstje gehad, zo blijkt maar dat je echte progvrienden in Rotterdam zitten

Casartelli (moderator)
GrafGantz schreef:
Weet niet hoe serieus je dit bedoelde, maar ik heb 4 Floyd albums met de maximale score, waaronder DSOTM. Zou bij mij in de top 20 gestaan hebben in elk geval.
Dat was mij bekend, anders was het allicht een vrij loze opmerking geweest.

GrafGantz schreef:
(quote)

[...] ik heb 4 Floyd albums met de maximale score.

5 zelfs. fanboi.

Casartelli schreef:
(quote)
Dat was mij bekend, anders was het allicht een vrij loze opmerking geweest.

Daarmee val je hier op de site opzich niet echt uit de toon...

Koenr schreef:
(quote)

5 zelfs. fanboi.

Oh ja, 4 op een rij in de 70s, plus het debuut. Stom van me.

GrafGantz schreef:
(quote)

Oh ja, 4 op een rij in de 70s, plus het debuut. Stom van me.

Door je top 10 raak ik altijd in de war en dacht ik ook dat de prog opmerking sarcastisch was. Maar het is de harde realiteit

En zelfs de eerste top 10-plaat dient zich al aan. Ondanks dat de rest van het oeuvre van U2 vrij aardig scoorde moet The Joshua Tree toch flink wat plaatsen inleveren.

aerobag schreef:
(quote)

Door je top 10 raak ik altijd in de war en dacht ik ook dat de prog opmerking sarcastisch was. Maar het is de harde realiteit

M'n allereerste muziekaankoop ooit was Delicate Sound of Thunder, op een dubbele cassette. Schat dat ik 9 of 10 jaar oud was. Als tiener van krantenwijk en verjaardagsgeld de Shine On-box gekocht en ze in 1994 nog live gezien. Typisch geval van oude liefde roest niet

(En dan heb ik het nog niet gehad over m'n verzameling t-shirts, boeken, ansichtkaarten, posters en stickers)

Ik verbaas me trouwens altijd over de toplijst-status die Turn On The Bright Lights heeft verworven. Niet alleen op MusicMeter, maar ook altijd in andere fan én recensenten lijstjes een vaak geziene gast in de hogere regionen. Goed album hoor, maar het valt me altijd op dat nou juist dit album het naar voren geschoven paradepaardje van de post-punk revival/00's indie rock is geworden.

We zijn op een een kwart, zet de champagne maar vast koud

755. Guns N' Roses - Use Your Illusion I (1991)
Sorry guys, ik hou gewoon niet zo van Guns ’N Roses. Ik heb de best beoordeelde nummers op de plaat even beluisterd, maar ik kom tot de conclusie dat ik mezelf geen plezier doe om de volle 80 minuten meer dan eens uit te zitten.
Geen *

754. Eefje de Visser - De Koek (2011)
Ik ben nooit hand-in-hand huppelend weggelopen met Eefje. Ik denk ook niet dat het ooit gaat gebeuren, ook al is haar muziek zeer uitnodigend. Het is opgewekt, hier en daar een memorabele tekst, maar haar muziek blijft in het algemeen nooit zo hangen bij mij. Ik vind haar stem mooi, maar niet geweldig en ook instrumentaal vind ik het niet bepaald onderscheidend. Voor de Nederlandse muziekindustrie een aanwinst, maar (misschien beetje flauw om te zeggen) Eefje heeft natuurlijk ook niet veel concurrentie op dat vlak. Ik mis wel net even dat extra’s, het buiten het boekje gekleur.
2,5*

753. Manu Chao - Clandestino (1998)
Ik hou van de ontspannen aura aan die aan dit album kleeft, het is charmant in al zijn eenvoud en Chao heeft zeker een charismatische stem. Ik merk dat het net wat te lichtvoetig is om me voldoende te prikkelen om vaker terug te keren bij een volledige langspeler van deze artiest, alhoewel Chao het album h vult met een sporadische creatieve uitspatting met bijvoorbeeld een stem-effecten en een opvallende melodie.
3*

752. Foals - What Went Down (2015)
Album nummer 4 van Foals in deze top 1000. Zal ik mijn vaste riedeltje maar afgaan? Leuke ‘eigen’ sound, met vlagen innovatief, maar wel veel same same weinig different. Beetje alsof je het wisselende maandmenu besteld bij de chinees, hier en daar wat variatie maar door de sausen smaakt het toch allemaal hetzelfde. Dit is ook niet bepaald mijn favoriete Foals (Total Life Forever en Antidotes vind ik wat meer uitschieters hebben), maar de eerste drie nummers mogen zo op de Greatest Hits of Foals, wat een zeer puike compilatie zal worden van deze band. Maar dat heb ik bij een ander album ook al eens gezegd. Ik zal nu stoppen met in herhaling vallen, ik lijk Foals wel.
3*

751. Tyler, the Creator - IGOR (2019)
Van enfant terrible tot neo-soul pionier, is er een artiest uit de 10's met een sterkere redemption arc dan Tyler? én een immer stijgende groeicurve, je hoort op zijn albums de ontwikkelingen die Tyler doormaakt en hoe hij zichzelf opnieuw uitvindt. Het mooie aan Tyler is dat hij gewoon lekker zijn eigen ding doet en dat hoor je ook absoluut terug in zijn muziek. IGOR is een eigenwijze en memorabele verzameling aan nummers, hier en daar wat ongefocused, maar dat is voor mij nu ook juist de charme van zijn muziek. Een soort samensmelting van soul en hiphop met een dynamische drive, Tyler lijkt hier wel zijn eigen genre uit te vinden. Benieuwd waar hij ons in de toekomst mee gaat verbazen
4*

Ha aerobag, nu je toch tijd bespaard hebt moet je Mano Negra - Puta’s Fever maar eens een kans geven. Daarop is Manu Chao veel beter te genieten.

Staat C&L nou hoger dan Illinois?

Casartelli (moderator)
aerobag schreef:
Ik verbaas me trouwens altijd over de toplijst-status die Turn On The Bright Lights heeft verworven. Niet alleen op MusicMeter, maar ook altijd in andere fan én recensenten lijstjes een vaak geziene gast in de hogere regionen. Goed album hoor, maar het valt me altijd op dat nou juist dit album het naar voren geschoven paradepaardje van de post-punk revival/00's indie rock is geworden.
Idem hier... vind het ook best een nette plaat (3,5*). En nee, ik zou ook niet weten welk ander "post-punk revival/00's indie rock" dan wel op 35 had moeten staan... misschien gewoon geen enkele vertegenwoordiger van de ver-AOR'isering van de post-punk?

Casartelli schreef:
(quote)
Idem hier... vind het ook best een nette plaat (3,5*). En nee, ik zou ook niet weten welk ander "post-punk revival/00's indie rock" dan wel op 35 had moeten staan... misschien gewoon geen enkele vertegenwoordiger van de ver-AOR'isering van de post-punk?

Zie hier steeds meer dingen die me in de richting duwen van een deelname (volgende keer). Interpol was voor mij - op een enkel draaibaar album na - toch te veel customized to be da real deal, hetzelfde euvel waaraan White Lies en (latere) Editors lijden. PP bedient zich van een rock idioom, maar te veel rock zorgt ervoor dat het stramienmuziek wordt.

Over post-punk en post-punk revival gesproken... Joy Division en Arctic Monkeys staan zo wel mooi naast elkaar dan. Hoewel beide albums toch vrij weinig met elkaar te maken hebben (en RYM ze toch iets meer onder Garage Rock Revival schaart).

Terwijl alles van The National flink gestegen is, is Boxer echter twee plekken gedaald. En dat terwijl ik die dan richting top 10 had verwacht. Misschien lukt het nog met High Violet.

En hoewel verwacht is het toch jammer om te zien dat ook Wish You Were Here voor het eerst buiten de top 20 valt.

chevy93 schreef:
Terwijl alles van The National flink gestegen is, is Boxer echter twee plekken gedaald. En dat terwijl ik die dan richting top 10 had verwacht. Misschien lukt het nog met High Violet.

Ik begin een patroon te herkennen

Ben benieuwd of OK Computer hier ook dik gaat winnen. En ook of er een album komt dat door alle 47 deelnemers is genoemd. Tot nu toe is 24 keer genoemd het hoogste (voor Ziggy Stardust).

Met het wegvallen van The Kick Inside en de albums van Pink Floyd uit de top komen de 70s-albums er overigens een beetje bekaaid vanaf i.v.m. de andere decennia. En dat terwijl o.a. Born to Run, Ziggy en Unknown Pleasures best top 25 zouden moeten kunnen scoren.

aerobag schreef:
(quote)

Ik begin een patroon te herkennen
Dat men eindelijk inziet dat High Violet toch echt hun beste is?

Casartelli (moderator)
herman schreef:
En ook of er een album komt dat door alle 47 deelnemers is genoemd.
We kunnen een polletje opzetten wat het hoogste aantal deelnemers per notering wordt. Dat dat ruim onder de 47 ligt, geef ik je op een briefje.

Dus we hebben echt 47 deelnemers? Ik gok op 31 als maximum.

Lijkt me een prima schatting. Ik ga voor 32.

Ik rond t af naar 30

Ik denk wel iets meer, 37.

30 - vigil
31 - Casartelli
32 - EttaJamesBrown
37 - herman

47 gebruikers hé? Mijn gevoel zegt me dat we met een te divers publiek zitten om het over één album eens te worden en dat elke grote naam wel wat tegenstanders heeft. ik vermoed dat 65-70% reëel is. Ik wil eigenlijk 32 zeggen, maar sinds die al gedekt is, zeg ik 33

En ik vermoed dat óf Ok Computer er met de eer van de meeste notities in een lijst vandoor gaat, óf The Colour of Spring. Of misschien een van de Sigur Rossen die nog moeten komen.

30 - vigil
31 - Casartelli
32 - EttaJamesBrown
33 - Aerobag
37 - herman

30 - vigil
31 - Casartelli
32 - EttaJamesBrown
33 - Aerobag
35 - Koenr
37 - herman

Ik ben al een tijdje te druk met werk en andere zaken om nog actief te luisteren naar albums uit de lijst, maar ergens halverwege november ga ik dat zeker weer oppikken. Aangezien aerobag ook nog lang niet klaar is met zijn megalomane project denk ik dat we dit topic nog wel even levend kunnen houden nadat de uitslag helemaal bekend is.

29 - jord
30 - vigil
31 - Casartelli
32 - EttaJamesBrown
33 - Aerobag
35 - Koenr
37 - herman

Gast
geplaatst: vandaag om 15:29 uur

geplaatst: vandaag om 15:29 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.