MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Het MuMe Top 1000 Project #2 - Discussietopic

zoeken in:
Leuke updates weer. Verbaasd dat K's Choice anno nu de lijst nog haalt. Volgens mij heb ik daar in geen 20 jaar meer naar omgekeken. Verder wel veel albums uit mijn collectie, maar weinig hits met mijn lijst.

De 00's Bowie albums heb ik nooit zo goed beluisterd, wordt toch wel eens tijd om Heathen beter te leren kennen. Moontan is zo'n classic rock plaat die ik ook wel eens gehoord wil hebben.

Kashiwa Daisuke zei me helemaal niets, maar dat album ga ik morgen overdag eens draaien.

cosmic kid (moderator)
Ik weet niet of Moontan écht in jouw straatje past, herman. Je omschrijft het wel goed: een echte classic rock plaat waarbij Radar Love misschien wel het beste nummer is maar er zeker niet met kop en schouders bovenuit steekt. Net geen meesterwerk.

Vermoedelijk niet echt inderdaad, maar ik ben toch wel nieuwsgierig. Radar Love vind ik prima, als de rest me net zo bevalt ben ik dik tevreden. Ik ben de laatste tijd ook wel iets ontvankelijker voor 70's classic rock.

Casartelli (moderator)
vigil schreef:
4 op een rij voor Casartelli!

En ook nog relatief hoog dus of hij daar echt blij mee moet zijn weet ik niet
en 4 op een rij gedaald

Maar bij Rajaz tel je dan je zegeningen maar dat hij überhaupt de lijst haalt en verder... ach...

In mijn 500 ook enkele verzamelaars meegenomen van veelal diverse artiesten. Thematische albums al dan niet gekoppeld aan een bijzondere platenmaatschappij. Ben benieuwd of dat in onze 1000 terug gaat komen.

Omdat ik altijd in ben voor het ontdekken van nieuwe muziek en eens wat dingen buiten mijn comfortzone een kans wil geven ga ik proberen alles wat ik nog niet ken eens te beluisteren en in een paar korte zinnen mijn gedachten te vangen. Zal wel even wat tijd vergen, zal nog wel even bezig zijn als chevy al lang en breed klaar is. Maar eens zien hoe lang ik het volhoudt en hoeveel er langs komt wat ik niet ken.

Van de eerste 5 kende ik er 3 niet en Rush en Klaus Schulze had ik wel eens beluisterd, maar staan niet zo vers meer op de trommelvlies

1000. The Slow Show - Dream Darling (2016)
The Slow Show is niet aan mij besteed. Doet mij aan als broertje van The National, maar dan minder getalenteerd. Liedjes kabbelen wat futloos voort, spanningsbogen zijn er nauwelijks. Weet bij mij niet de juiste emotionele snaren aan te slaan. Heb ook moeite met de zang, hoort geforceerd aan
1,5*

999. Tourist LeMC - En Route (2015)
Een artiest die me volledig ontgaan is. Fijnzinnige, ruimtelijke instrumentatie en vooral ook sterke teksten. Blaast me (nog) niet volledig van de sokken, maar is zeker een consistente luisterervaring
3,5*

998. ABBA - The Album (1977)
Ik had nog nooit een volledig album van ABBA geluisterd, ken ze vooral als de singles band. Is in mijn optiek ook wel te horen. De singles zijn goed, de rest van het album pakt me een stuk minder en klinkt ook al wel flink gedateerd. Desalniettemin scoren de popgiganten gewoon voldoende bij mij.
3*

997. Klaus Schulze - Timewind (1975)
Timewind in het verleden wel eens beluisterd. Ik ben groot fan van de uitgesponnen spacey muzieklandschappen van Schulz. Deze plaat is sterk symfonisch en in staat mij helemaal op te slurpen. En dan zijn er zelfs platen van hem die ik nog beter vindt, waar Schulze helemaal boven zichzelf uitstijgt.
4*

996. Rush - Power Windows (1985)
Samenspel van Prog met synthesizers vind ik niet altijd een geslaagde combinatie, het risico dat de sound snel kitscherig wordt, ligt op de loer. Puur op techniek komen de heren van Rush toch weer prima uit de verf. Album verliest wat momentum in de tweede helft, mis ik net stukje variatie. Mystic Rhythms wel een sterke afsluiter. Ik verwacht trouwens nog wel een stuk of 6 of 7 albums van Rush in deze top 1000.
3*

Damn, petje af aerobag, en ook voor Shaky. Ik pik er hier en daar albums uit, maar ik ga ze zeker niet allemaal luisteren.

Wel heel benieuwd naar die plaat van Klaus Schulze, die gaat deze week nog langskomen hier.

En ik heb ook nog nooit een heel ABBA album geluisterd, dus dat zal er deze top 1000 ook van gaan komen.

..ben weer helemaal bij. Alles beluisterd als een malle . Rajaz en Program Music I sprongen er voor mij bovenuit van de vandaag geplaatste albums.

En zo viel ik vanavond – bijna helemaal in de staart van de MuMe Top 1000 – al van mijn geloof … ik knipperde nog eens goed met mijn ogen omdat ik het niet geloofde, niet wilde geloven misschien, maar het staat er echt … op nummer 971 !!!
… Make Waves !!!… Joy is an act of resistance !!!
Ze bestaan gelukkig nog, de opwindende gitaarbands die voor wat leven in de brouwerij willen zorgen: Protomartyr, Fontaines D.C. en last but certainly not least ‘IDLES’, top of the league / leaders of the gang !

De erfopvolgers van The Stranglers, The Birthday Party & The Clash uit de hoogtijdagen van de punk, nu ruim 40 geleden, met frontman John Talbot als de muzikale kroonprins van Joe Strumner en Johnny Rotten!

Alsof zij het van Iggy Pop in zijn optreden in de
Toppop studio
afgekeken hadden, eiste de band in BBC’s eigenste popprogramma op de late avond ’Later with Holland’ de studiovloer voor zich op. Of zoals DIY Magazine het omschreef ”a chaotic and triumphant rendering.”

De muziekpers was lovend bij het verschijnen van het album. Zowel in binnen-, als in buitenland. Gijsbert Kamer roemde in ‘De Volkskrant’ “de gouden combinatie van Joe Talbots stem, krassende gitaren en zinderende energie op het album van het Jaar”. OOR rekende het album eind vorig jaar tot de beste 20 albums van de afgelopen 10 jaar! En terecht, want de postpunk leeft weer … en hoe!

En ook live valt er wat te beleven! De band speelde alle festivals plat. Van Lowlands in Nederland (full set) tot de standaard, de koningin van alle Europese festivals Glastonbury in de UK.

En voor wie de muziek meer als ‘kamermuziek’ wil genieten ...

# 971 ? … My ass !!! ... Shame on you ! … kick ‘em where it hurts !ll

....Find the 5 Easter Eggs hidden in this post....

Ik waardeer je enthousiasme maar is t echt nodig om vier (van totaal vijf) embed clips van 1 band in een bericht te plakken?

vigil schreef:
Ik waardeer je enthousiasme maar is t echt nodig om vier (van totaal vijf) embed clips van 1 band in een bericht te plakken?
Het is voor de laadvriendelijkheid inderdaad handiger om het aantal embeds beperkt te houden.

Laatste vijftal vol met grote namen die zelfs het grote publiek nog kent, en nu opeens behoorlijk de andere kant op. Vooral 966. Vashti Bunyan heeft mijn interesse.

Tof rijtje nieuwkomers! Leuk dat The Congos het hebben gehaald, die had ik niet verwacht.

En met Ann & Vasthi staan er alvast twee geweldige vrouwelijke artiesten nieuw in de lijst.

Ook het eerste blokje van 5 waar ik alle platen ken.

Peebz

Deze update wil ik wel volledig gaan beluisteren (zeker Vashti) maar goed, eerst maar eens bij het begin beginnen. Abba gaat hier zo aan x

Wat een heerlijk rijtje. Ik ken alleen The Congos niet, maar daar ga ik snel verandering in brengen. Painful verdient ook wel een nieuwe luisterbeurt.

Ik ben er de laatste dagen al achter gekomen dat ik een aardige achterstand heb qua raten van albums (niet perse van albums die al in dit overzicht zijn geweest trouwens maar wel top 500 albums voor mij) . Nu ook Painful, al weet ik niet of die anders m'n lijst zou hebben gehaald maar nu heb ik 'm niet eens overwogen.

Dan ben ik zo’n fan van vrouwenalbums en de 70s en ken ik Ann & Vasthi niet
Mijn luisterlijst weer wat uitgebreid.

Run The Jewels altijd goed. Heb deze niet in m'n top 200 staan, in tegenstelling tot RTJ2. Wie weet komt die verderop in de lijst nog voorbij. Die Ann Peebles plaat maar eens checken, heb van haar alleen een (heel fijne) verzamelaar.

En ik ben ook los, eerste twee matches met Ann en RTJ.
Ligt het aan mij of komt Koenr elke update wel 2x of meer voorbij?

Ja inderdaad, wat een saaie mainstreamert is die Koen toch ook

Het zal vast minder worden als we hoger in de lijst komen.

Ik had pas 2 matches in totaal tot de update van vandaag tho.

vigil schreef:
ik hoop dat je nu minder moeite zult hebben met mijn post ...

Geweldige update. Album van The Congos ken ik nog niet, wel wat losse nummers en die zijn fantastisch. Album stond ook al op mijn luisterlijst met 52 albums die ik dit jaar wilde luisteren, dus die gaat zeker gedraaid worden binnenkort. Verder met Yo La Tengo weer eens een overeenkomst, al staat die bij mij pas op 443.

Vashti heb ik al zeker 10 jaar niet meer gedraaid, wordt hoog tijd weer eens...

Het album van Kashiwa Daisuke staat nu op, interessante mix van glitch, akoestische gitaar en piano.

Met Rajaz pas één match met mijn inzending.

Van de mij onbekende albums heb ik nu Bleach (2,5*), Peasant (3,5*) en Program Music I (4*) beluisterd. Die laatste was een positieve verrassing!

Leuk dat iedereen zo enthousiast albums aan het meeluisteren is! Ik heb er 4 uit de lijst gepikt tot nu toe.

- The Album van ABBA begon sterk, maar kakt richting het einde wel een beetje in met een aantal mindere nummers. 3*

- Abraxas beviel qua sound prima (vooral wanneer de percussie de overhand heeft), maar de zang op enkele nummers stond me wat tegen (m.n. Mother's Daughter en Hope You're Feeling Better). 3,2*

- Englabörn staat hier op 4*, maar misschien moet ik die eens herluisteren, want Fordlândia viel me behoorlijk tegen. Veel te opdringerig in het overbrengen van emotie, vooral de opener en het slotstuk irriteerden meermaals en voelden aan als een Hollywood-score. Daartussenin was er gelukkig ook nog wel veel moois te vinden op het album, waardoor ik nog op een kleine 2,5* uitkom.

- I Do Not Want What I Haven't is - net als The Lion and the Cobra. - een wisselvallige plaat met enkele prachtige nummers en enkele nummers waar ik niks mee kan. Het totaalplaatje is voor mij iets minder dan bij het debuut. 3*

Fijn om die klassiekers van ABBA en Santana eindelijk eens gehoord te hebben.

Ondertussen heb ik me eens aan The Congos gewaagd (altijd link als Belg, ik weet het) en het beviel uitstekend! Falsetto-reggae, het is eens iets anders Wat een genie, die Lee 'Scratch' Perry!

Misschien staat ie volgende keer wel mee in mijn top 500 om Catch A Fire (deze keer mijn enige reggae-afgevaardigde) wat gezelschap te houden!

Koenr schreef:
- Abraxas beviel qua sound prima (vooral wanneer de percussie de overhand heeft), maar de zang op enkele nummers stond me wat tegen (m.n. Mother's Daughter en Hope You're Feeling Better). 3,2*.
Misschien dat zijn debuut je dan beter ligt.

ArthurDZ schreef:
Ondertussen heb ik me eens aan The Congos gewaagd (altijd link als Belg, ...
Ach, u bent Jef Geeraerts toch niet?

jordidj1 schreef:
Ligt het aan mij of komt Koenr elke update wel 2x of meer voorbij?
En ook weer in de nieuwe update.

Koenr schreef:
Leuk dat iedereen zo enthousiast albums aan het meeluisteren is!
Dit wil ik graag onderschrijven. De ontknoping is uitsluitend zo leuk door het enthousiasme hier!

Gast
geplaatst: vandaag om 15:16 uur

geplaatst: vandaag om 15:16 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.