Muziek / Toplijsten en favorieten / Het MuMe Top 1000 Project #2 - Discussietopic
zoeken in:
0
geplaatst: 21 juli 2020, 17:59 uur
1
geplaatst: 21 juli 2020, 18:13 uur
Ook al een handvol treffers hier. Dinosaur Jr. daalt helaas wel wat, maar daar staan dan weer Richard Dawson en Vashti Bunyan tegenover. Aangenaam verrast dat ze de lijst hebben gehaald!
1
geplaatst: 21 juli 2020, 18:28 uur
aerobag schreef:
1000. The Slow Show - Dream Darling (2016)
The Slow Show is niet aan mij besteed. Doet mij aan als broertje van The National, maar dan minder getalenteerd. Liedjes kabbelen wat futloos voort, spanningsbogen zijn er nauwelijks. Weet bij mij niet de juiste emotionele snaren aan te slaan. Heb ook moeite met de zang, hoort geforceerd aan
1,5*
1000. The Slow Show - Dream Darling (2016)
The Slow Show is niet aan mij besteed. Doet mij aan als broertje van The National, maar dan minder getalenteerd. Liedjes kabbelen wat futloos voort, spanningsbogen zijn er nauwelijks. Weet bij mij niet de juiste emotionele snaren aan te slaan. Heb ook moeite met de zang, hoort geforceerd aan
1,5*
Dankzij jou bericht en als liefhebber van The National dit maar eens geprobeerd. En ik stem volledig in met je mening. Die gaat snel van het te beluisteren lijstje af. Vooral de zang doet pijn aan de oren.
Ondertussen eindelijk even wat tijd gehad om door de lijst te lopen, toch alweer 7 treffers te vinden. En wat interessante albums om op te zoeken. Oh en met het zien van Run the Jewels bedenk ik me dat ik me daar in moet gaan verdiepen, dat laatste album beviel erg goed.
1
geplaatst: 21 juli 2020, 19:17 uur
Jaa, leuke update weer. Fishmans is in korte tijd tot een grote favoriet uitgegroeid. (Dank, aerobag). Goede aanleiding om You're Living All Over Me weer eens op te zetten. Rival Dealer ken ik nog niet, zal ik vanavond ook eens aanzwengelen.
3
geplaatst: 21 juli 2020, 20:13 uur
995. Jóhann Jóhannsson - Fordlândia (2008)
De openings track en de afsluiter kennen prachtige en levendige composities, sterke en toegankelijke mix van strijkers en electronica. Ik zou willen dat dit op het middenstuk nog wat meer doorgetrokken zou worden en dat Johannsson net even iets meer het randje opzocht.
3,5*
994. Bohren & Der Club of Gore - Sunset Mission (2000)
Aanwezig in mijn top 500, een unieke jazz release heb ik dit altijd gevonden. Zo ‘moody’, een ambiance van kalmte maar ook een onheilspellende dreiging. De duistere kracht van de saxofoon in zijn volle glorie.
4*
993. Current 93 - All the Pretty Little Horses (1996)
Deze staat hoog in mijn eigen top 500. Pas vrij recentelijk ontdekt en opgeklommen tot een ware favoriet. David Tibet is beetje een rare snuiter, maar daardoor behoorlijk intrigerend. Schijnt ook enigszins bij het NeoFolk genre te horen. De stem van Tibet is uniek en poëtisch. In combinatie met de middeleeuws aan horende folk een behoorlijk surrealistisch en wat verontrustend album.
4,5*
992. The Human League - Dare (1981)
Vermakelijk album. Optimistische, speelse grooves. Ik waardeer het theatrale aspect van deze muziek. Don’t You Want To absolute klassieker natuurlijk. Een van de betere ’80 synthpop albums die ik geluisterd heb.
3,5*
991. Deftones - Koi No Yokan (2012)
Oeh, wat fijn dat ik deze beluisterd heb. White Pony kende ik wel en waardeer ik ook, maar ik had helemaal niet door dat ze later nog behoorlijk dicht bij het niveau van die plaat komen. En wat is Leathers een onwaarschijnlijk energiebom
4*
De openings track en de afsluiter kennen prachtige en levendige composities, sterke en toegankelijke mix van strijkers en electronica. Ik zou willen dat dit op het middenstuk nog wat meer doorgetrokken zou worden en dat Johannsson net even iets meer het randje opzocht.
3,5*
994. Bohren & Der Club of Gore - Sunset Mission (2000)
Aanwezig in mijn top 500, een unieke jazz release heb ik dit altijd gevonden. Zo ‘moody’, een ambiance van kalmte maar ook een onheilspellende dreiging. De duistere kracht van de saxofoon in zijn volle glorie.
4*
993. Current 93 - All the Pretty Little Horses (1996)
Deze staat hoog in mijn eigen top 500. Pas vrij recentelijk ontdekt en opgeklommen tot een ware favoriet. David Tibet is beetje een rare snuiter, maar daardoor behoorlijk intrigerend. Schijnt ook enigszins bij het NeoFolk genre te horen. De stem van Tibet is uniek en poëtisch. In combinatie met de middeleeuws aan horende folk een behoorlijk surrealistisch en wat verontrustend album.
4,5*
992. The Human League - Dare (1981)
Vermakelijk album. Optimistische, speelse grooves. Ik waardeer het theatrale aspect van deze muziek. Don’t You Want To absolute klassieker natuurlijk. Een van de betere ’80 synthpop albums die ik geluisterd heb.
3,5*
991. Deftones - Koi No Yokan (2012)
Oeh, wat fijn dat ik deze beluisterd heb. White Pony kende ik wel en waardeer ik ook, maar ik had helemaal niet door dat ze later nog behoorlijk dicht bij het niveau van die plaat komen. En wat is Leathers een onwaarschijnlijk energiebom
4*
0
geplaatst: 21 juli 2020, 20:19 uur
Klaus Schulze - Timewind
Johann Johannsson - Fordlandia
The Human League - Dare
Sinead O'Connor - I Do Not Want What I Haven't Got
Santana - Abraxas (herontdekking, laatste keer dat ik het album luisterde zat ik nog op de middelbare school, vond het toen vetsaai)
The Congos - Heart of the Congos
Burial - Rival Dealer
Zijn allemaal al mooie ontdekkingen geweest. Heb nu vakantie (tot maandag) dus kan nog redelijk goed meeluisteren, maar als ik weer aan het werk ben zal ik wel een behoorlijke achterstand oplopen.
Johann Johannsson - Fordlandia
The Human League - Dare
Sinead O'Connor - I Do Not Want What I Haven't Got
Santana - Abraxas (herontdekking, laatste keer dat ik het album luisterde zat ik nog op de middelbare school, vond het toen vetsaai)
The Congos - Heart of the Congos
Burial - Rival Dealer
Zijn allemaal al mooie ontdekkingen geweest. Heb nu vakantie (tot maandag) dus kan nog redelijk goed meeluisteren, maar als ik weer aan het werk ben zal ik wel een behoorlijke achterstand oplopen.

1
cosmic kid (moderator)
geplaatst: 21 juli 2020, 22:07 uur
Ik heb nog niet veel albums beluisterd vanwege werk. Als ik thuis kom heb ik nooit heel veel zin om nieuwe muziek te beluisteren. Dat bewaar ik wel voor mijn vrije dagen of vakantie, wat pas in september is. Ik ben een aardige luisterlijst aan het aanleggen; elke update kies ik het hoogst gewaardeerde album waardoor ik mezelf uitdaag om genres te beluisteren waar ik wellicht niet zelf voor kiezen. Ik gun mezelf de tijd om alles op mijn gemak te beluisteren en trek daarvoor maximaal twee jaar de uit, tot de volgende Top 1000. De lijst is nu als volgt:
1 Tourist LeMc -En Route
Dit vond ik een onverwacht fijn album. Relaxt met een fijne sound en niet het lompe van de meeste Nederhiphop. Zeker voor herhaling vatbaar
2 Johann Johannsson - Fordlandia
3 Led Zeppelin - Led Zeppelin III
LZ doet wat het altijd doet en precies wat ik verwacht had. De bekende nummers zijn de toppers. Hun latere albums vind ik toch wat beter. Wellicht nog voor herhaling vatbaar
4 Bright Eyes - I'm Wide Awake, It's Morning
5 Mastodon - Leviathan
6 IDLES - Joy As An Act Of Resistance
7 The Congos - Heart Of The Congos
8 Dinosaur Jr - You're Lying All Over Me
Wat een schitterend topic is dit toch en we zijn pas een paar dagen onderweg
1 Tourist LeMc -En Route
Dit vond ik een onverwacht fijn album. Relaxt met een fijne sound en niet het lompe van de meeste Nederhiphop. Zeker voor herhaling vatbaar
2 Johann Johannsson - Fordlandia
3 Led Zeppelin - Led Zeppelin III
LZ doet wat het altijd doet en precies wat ik verwacht had. De bekende nummers zijn de toppers. Hun latere albums vind ik toch wat beter. Wellicht nog voor herhaling vatbaar
4 Bright Eyes - I'm Wide Awake, It's Morning
5 Mastodon - Leviathan
6 IDLES - Joy As An Act Of Resistance
7 The Congos - Heart Of The Congos
8 Dinosaur Jr - You're Lying All Over Me
Wat een schitterend topic is dit toch en we zijn pas een paar dagen onderweg

0
geplaatst: 21 juli 2020, 22:48 uur
Grappig dat Rival Dealer het haalt. Als ie als album op de site had gestaan had ik hem ook wel meegenomen, nu helemaal niet aan gedacht.
Ben benieuwd of Bug nog komt van Dinosaur Jr., die vind ik nog wat beter dan deze.
Ben benieuwd of Bug nog komt van Dinosaur Jr., die vind ik nog wat beter dan deze.
0
geplaatst: 21 juli 2020, 23:57 uur
Wat een afwisseling tot nog toe, heerlijk topic 
Leuk dat Fishmans nu hier erkenning begint te krijgen, na de hype op RYM.
Verder merk ik nu veel muzikale gaten in mijn kennis van de 00s, Bright Eyes en Six Organs of Admittance zouden iets voor mij kunnen zijn.

Leuk dat Fishmans nu hier erkenning begint te krijgen, na de hype op RYM.
Verder merk ik nu veel muzikale gaten in mijn kennis van de 00s, Bright Eyes en Six Organs of Admittance zouden iets voor mij kunnen zijn.
4
geplaatst: 22 juli 2020, 13:20 uur
Ben nu Current 93 aan het ontdekken, de recensie van aerobag was druppel die de emmer der nieuwsgierigheid finaal deed overlopen. Ik heb er bij deze een nieuwe bij in de categorie 'platen om op te leggen als ik mijn bezoek de deur uit wil krijgen'. Echte nachtmerriemuziek van een soort binnenstebuiten gekeerde, door de duivel bezeten Richard Thomson die alleen in een bos woont en al jaren niemand meer gesproken heeft omdat ie iedereen die ie tegenkomt meteen in mootjes hakt met een roestige bijl, op Nick Cave na dan. The Inmost Light Itself bijvoorbeeld, mensen die The Kids van Lou Reed er al over vinden, moeten hier zeker niet aan beginnen
Maar het is niet alleen lekker griezelen geblazen, wat dit album vooral zo goed maakt, is het contrast tussen dit soort nightmare fuel en de dromerige, soms zelfs melodieuze folky stukjes die ertussenin zitten. Meester-/kunstwerkje hoor, ik open met 4* maar een verhoging zit er wel in vermoed ik.
Twee topontdekkingen op twee dagen tijd, dit topic bewijst al meteen zijn nut zeg!
Maar het is niet alleen lekker griezelen geblazen, wat dit album vooral zo goed maakt, is het contrast tussen dit soort nightmare fuel en de dromerige, soms zelfs melodieuze folky stukjes die ertussenin zitten. Meester-/kunstwerkje hoor, ik open met 4* maar een verhoging zit er wel in vermoed ik.Twee topontdekkingen op twee dagen tijd, dit topic bewijst al meteen zijn nut zeg!

1
geplaatst: 22 juli 2020, 13:38 uur
Volgende editie Current 93 nog stukken hoger. 
Het oude werk van Current 93 is echt nog vele malen naarder (ik noem een nummertje als Falling Back in Fields of Rape).
Ik kan iedereen ook enorm Thunder Perfect Mind en Black Ships Ate the Sky aanraden, vind ik eigenlijk net zo goed als All the Pretty Little Horses.

Het oude werk van Current 93 is echt nog vele malen naarder (ik noem een nummertje als Falling Back in Fields of Rape).

Ik kan iedereen ook enorm Thunder Perfect Mind en Black Ships Ate the Sky aanraden, vind ik eigenlijk net zo goed als All the Pretty Little Horses.
0
geplaatst: 22 juli 2020, 13:57 uur
PB 82 schreef:
In loving memory of Tony Soprano ...
In loving memory of Tony Soprano ...
(quote)
Bij de volgende lockdown ga ik de hele serie binge'en ... DOEN! Beste serie ooit.
0
geplaatst: 22 juli 2020, 13:59 uur
madmadder schreef:
Ik had ook eerder Thunder Pefect Mind verwacht in de lijst. Maar wie weet komt die nog.Ik kan iedereen ook enorm Thunder Perfect Mind en Black Ships Ate the Sky aanraden, vind ik eigenlijk net zo goed als All the Pretty Little Horses.
0
geplaatst: 22 juli 2020, 14:06 uur
Thunder Perfect Mind had ik zelf nog een stukje hoger staan in mijn lijst, maar ik verwacht 'm niet meer eigenlijk. Heeft ook minder stemmen op de site. Wel een prachtplaat. 
Net een uurtje gewerkt met Timewind op en dat beviel uitstekend, ontzettend sfeervolle plaat. Daarmee ook mijn eerste topper te pakken uit de lijst die ik nog niet kende (wel van naam uiteraard).
Update vol rock dit keer. MF DOOM mooi gesandwiched tussen de jaren '70-giganten.

Net een uurtje gewerkt met Timewind op en dat beviel uitstekend, ontzettend sfeervolle plaat. Daarmee ook mijn eerste topper te pakken uit de lijst die ik nog niet kende (wel van naam uiteraard).
Update vol rock dit keer. MF DOOM mooi gesandwiched tussen de jaren '70-giganten.

0
geplaatst: 22 juli 2020, 14:55 uur
Een update met een plaat die volgende keer écht in mijn lijst moet, hopelijk zijn de drie heren in kwestie niet boos op mij
1
geplaatst: 22 juli 2020, 15:43 uur
jordidj1 schreef:
Een update met een plaat die volgende keer écht in mijn lijst moet, hopelijk zijn de drie heren in kwestie niet boos op mij
Wat een desperado ben je toch ook.
0
geplaatst: 22 juli 2020, 16:02 uur
0
geplaatst: 22 juli 2020, 22:27 uur
Oké, een oplettende meelezer wees mij op het volgende:
Ik hoop dat dit de laatste wijziging zal zijn, maar ik kan niets beloven.
Genoemd door 5 gebruikers: Bert Wasbeer (131), legian (132), Shaky (171), Simon77 (324), Superbitch (348), zaaf (404)
Dit zijn dus zes gebruikers i.p.v. vijf. De reden hiervoor is dat een (klein) deel van de punten niet meegenomen is door een formule die abusievelijk niet doorgetrokken was. Hoewel dit op zichzelf geen grote gevolgen heeft betekent dit wel dat e.e.a. opschuift qua posities. Ik zal direct de nieuwe rangschikking plaatsen.Ik hoop dat dit de laatste wijziging zal zijn, maar ik kan niets beloven.

0
geplaatst: 22 juli 2020, 22:33 uur
Nou Current 93 gaat die extra punten die het dit jaar verzameld inderdaad zeer nodig hebben, wil het volgende keer wel de lijst halen 

1
geplaatst: 22 juli 2020, 22:35 uur
ArthurDZ schreef:
Nou Current 93 gaat die extra punten die het dit jaar verzameld inderdaad zeer nodig hebben, wil het volgende keer wel de lijst halen
Ik was iets te vroeg met dat bericht. Het zijn 'slechts' vijf posities die terugschuiven. We zijn dus weer terug bij de oude #1000: Fordlandia. Nou Current 93 gaat die extra punten die het dit jaar verzameld inderdaad zeer nodig hebben, wil het volgende keer wel de lijst halen

(En Current 93 staat er, vooralsnog, nog in)
0
geplaatst: 22 juli 2020, 22:37 uur
Voor de duidelijkheid, de nieuwe namen:
#967 TV on the Radio - Dear Science (2008)
#962 Popol Vuh - Hosianna Mantra (1972)
En uiteraard alles wat ik net gepost heb tussen #960 en #951
1
geplaatst: 22 juli 2020, 23:24 uur
Shaky schreef:
Lekker gevarieerde lijst tot nu toe; dat bevalt me goed. Lang niet alle albums bevallen me tijdens het luisteren, maar dat doet niets af aan de kwaliteit ervan, dan kan ik er persoonlijk gewoon niet zoveel mee.
Ik maak me ook geen illusies: als meer dan tien albums van mijn top 500 het gehaald hebben zou ik uitermate verbaasd zijn
. Maar no worries, zoals Raymonke het al zong 'ik hou van veel muziekjes', dus laat maar komen die voor mij nog niet bekende albums; ik luister ze allemaal met plezier.
Tot nu toe (albums die al kende niet meegerekend) vond ik die van Sinéad O'Connor en Oceansize de fijnste. Die laat ik de revue nog wel eens passeren.
Lekker gevarieerde lijst tot nu toe; dat bevalt me goed. Lang niet alle albums bevallen me tijdens het luisteren, maar dat doet niets af aan de kwaliteit ervan, dan kan ik er persoonlijk gewoon niet zoveel mee.
Ik maak me ook geen illusies: als meer dan tien albums van mijn top 500 het gehaald hebben zou ik uitermate verbaasd zijn
. Maar no worries, zoals Raymonke het al zong 'ik hou van veel muziekjes', dus laat maar komen die voor mij nog niet bekende albums; ik luister ze allemaal met plezier.Tot nu toe (albums die al kende niet meegerekend) vond ik die van Sinéad O'Connor en Oceansize de fijnste. Die laat ik de revue nog wel eens passeren.
Zojuist 2 erbij! Dat gaat lekker.
0
geplaatst: 22 juli 2020, 23:27 uur
Drie zelfs
: Mystery Girl, Jerry Lee Lewis en How Dare You!
Extra leuk om te zien dat een album uit de 50's de lijst gehaald heeft.
Waar gaat dit eindigen
; denk onderhand dat er nog wel wat gaan volgen. En gelukkig maar, want het bijblijven met luisteren is bijna niet te doen joh... Al is het stiekem ook wel lekker om zóveel albums op te zetten die ik nog nooit eerder gehoord heb.
: Mystery Girl, Jerry Lee Lewis en How Dare You!
Extra leuk om te zien dat een album uit de 50's de lijst gehaald heeft.
Waar gaat dit eindigen
; denk onderhand dat er nog wel wat gaan volgen. En gelukkig maar, want het bijblijven met luisteren is bijna niet te doen joh... Al is het stiekem ook wel lekker om zóveel albums op te zetten die ik nog nooit eerder gehoord heb.
0
geplaatst: 23 juli 2020, 00:23 uur
Ah, Hosianna Mantra, briljante plaat 
Vandaag ook Big Star weer eens gedraaid, maar dat viel me op 3 liedjes na eigenlijk niet mee. Was te weinig in een classic rock bui blijkbaar.
Ook leuk dat Faith het heeft gehaald, al had ik hem zelf niet. Met Bad van Michael Jackson het eerste album dat ik leerde kennen (stonden op hetzelfde bandje).

Vandaag ook Big Star weer eens gedraaid, maar dat viel me op 3 liedjes na eigenlijk niet mee. Was te weinig in een classic rock bui blijkbaar.
Ook leuk dat Faith het heeft gehaald, al had ik hem zelf niet. Met Bad van Michael Jackson het eerste album dat ik leerde kennen (stonden op hetzelfde bandje).
2
geplaatst: 23 juli 2020, 06:52 uur
chevy93 schreef:
Chev je houdt me we bezig, zo worden het straks 2000 abums om te beluisteren.
Beide nieuwkomers zijn wel hoogvliegers in mijn eigen top 500, dus ik mag ook niet teveel klagen
2
geplaatst: 23 juli 2020, 07:33 uur
995. Dire Straits - Communiqué (1979)
Ik waardeer de sound van Dire Straits en het sterke gitaarspel + de karakteristieke stem van Knopfler, maar Communiqué heb ik altijd een tussenalbum gevonden. Een herhaling van zetten tov het debuut en nog niet het groteske van de opvolgers.
2,5*
994. Queensrÿche - The Warning (1984)
Ik ben niet echt fan van jaren 80 heavy metal met dit type vocalen. Het Is toch wel een gedateerde sound imo. Maar Ik vind het ook niet verschrikkelijk en bij vlagen word ik zeker meegesleurd in de epische composities
3,0*
993. Sinéad O'Connor - I Do Not Want What I Haven't Got (1990)
Ik heb nooit goed naar Sinead geluisterd, buiten de singles om. Debuut wel eens beluisterd vroeger. maar niet echt blijven hangen. Moet zeggen, best wel teleurgesteld in dit album. Misschien wat vertekend beeld gekregen door te denken dat Compares 2 U representatief was voor de rest van het album. Vrij veel rustige ballads, redelijk straight forward songwriting. Ik durf het haast niet te zeggen maar: beetje saai. Laat Johnny Marr het maar niet lezen.
2.5*
992. Led Zeppelin - Led Zeppelin III (1970)
Ik luister niet vaak naar Led, maar als ik het wel doe denk ik steeds: damn best wel goed. Dit album nooit volledig beluisterd, maar was weer genieten. Classic rock klasbakken.
4*
991. Oceansize - Effloresce (2003)
Leuke verrassing. Doet wat post-rocky aan, maar wel met een eigen draai. Zeer vermakelijke luisterbeurten al zijn momenten dat ze écht excelleren wat spaarzaam
3,5*
Ik waardeer de sound van Dire Straits en het sterke gitaarspel + de karakteristieke stem van Knopfler, maar Communiqué heb ik altijd een tussenalbum gevonden. Een herhaling van zetten tov het debuut en nog niet het groteske van de opvolgers.
2,5*
994. Queensrÿche - The Warning (1984)
Ik ben niet echt fan van jaren 80 heavy metal met dit type vocalen. Het Is toch wel een gedateerde sound imo. Maar Ik vind het ook niet verschrikkelijk en bij vlagen word ik zeker meegesleurd in de epische composities
3,0*
993. Sinéad O'Connor - I Do Not Want What I Haven't Got (1990)
Ik heb nooit goed naar Sinead geluisterd, buiten de singles om. Debuut wel eens beluisterd vroeger. maar niet echt blijven hangen. Moet zeggen, best wel teleurgesteld in dit album. Misschien wat vertekend beeld gekregen door te denken dat Compares 2 U representatief was voor de rest van het album. Vrij veel rustige ballads, redelijk straight forward songwriting. Ik durf het haast niet te zeggen maar: beetje saai. Laat Johnny Marr het maar niet lezen.
2.5*
992. Led Zeppelin - Led Zeppelin III (1970)
Ik luister niet vaak naar Led, maar als ik het wel doe denk ik steeds: damn best wel goed. Dit album nooit volledig beluisterd, maar was weer genieten. Classic rock klasbakken.
4*
991. Oceansize - Effloresce (2003)
Leuke verrassing. Doet wat post-rocky aan, maar wel met een eigen draai. Zeer vermakelijke luisterbeurten al zijn momenten dat ze écht excelleren wat spaarzaam
3,5*
1
geplaatst: 23 juli 2020, 08:22 uur
Hé, mooi topic! Is dit een tweejaarlijks project? Dan ga ik tegen de volgende editie ook een poging wagen een top 500 op te stellen!
Ik ga de huidige lijst wel aandachtig volgen, zodat ik weer met compleet andere albums kan komen.
aereobag en Shaky, gaan jullie echt al die albums beluisteren? Respect!
Ik ga de huidige lijst wel aandachtig volgen, zodat ik weer met compleet andere albums kan komen.

aereobag en Shaky, gaan jullie echt al die albums beluisteren? Respect!

1
geplaatst: 23 juli 2020, 10:10 uur
Het is wel een bijzondere manier om extra spanning in de ontknoping te brengen. Zelfs hetgeen wat gepresenteerd wordt is zijn plek niet zeker.

* denotes required fields.