MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Radio 2 Top 2000 #2

zoeken in:
laxus11 schreef:
We All Go Down Together

Fuck, mijn Vietnam-trauma komt weer boven. Kill!

itchy schreef:
(quote)

Ik ken ze allemaal maar behalve You Really Got Me doet het me weinig.

Wat heeft CCR wel wat The Kinks niet hebben?

Eeeh wél goede liedjes? Vind ik dan hè

francodipolly schreef:

Dankzij de Queen film, mensen moeten eens verder luisteren dan hun neus lang is.

En de verafgoding van het Live Aid optreden als het beste ooit. Sorry hoor, maar als je het terug luistert via je koptelefoon dan hoor je dat Freddie er meer dan eens naast zit.

Het was een goed optreden en revitaliseerde hun carrière, maar het beste ooit? Beetje zelfde verhaal als het optreden van Hendrix op Woodstock waar nog maar 80.000 van de 500.000 bezoekers over waren. Er zijn zoveel ontzettend goede live concerten geweest, al dan niet officieel uitgebracht dat het onmogelijk is om een beste uit te kiezen.

goed argument

Slowgaze schreef:
(quote)

CCR vind ik anders ook heel moeilijk te pruimen.

OK, millenial.

CCR schaar ik in het rijtje met The Band en Grateful Dead als ondergewaardeerde Noord Amerikaanse artiesten.

harm1985 schreef:
(quote)

En de verafgoding van het Live Aid optreden als het beste ooit. Sorry hoor, maar als je het terug luistert via je koptelefoon dan hoor je dat Freddie er meer dan eens naast zit.

Het was een goed optreden en revitaliseerde hun carrière, maar het beste ooit? Beetje zelfde verhaal als het optreden van Hendrix op Woodstock waar nog maar 80.000 van de 500.000 bezoekers over waren. Er zijn zoveel ontzettend goede live concerten geweest, al dan niet officieel uitgebracht dat het onmogelijk is om een beste uit te kiezen.

So true!

harm1985 schreef:
(quote)

Mee eens.

Ook in 1985 werd Queen al wel gezien als het hoogtepunt van Live Aid gezien. Maar juist dat revitaliserende is in de geschiedschrijving nogal overdreven. Het jaar ervoor had Queen nota bene twee van hun grootste hits ooit en een enorm succesvol album. Het lijkt nu vaak dat Queen voor Live Aid aan de grond zat en erna commercieel en artistiek helemaal terug was. Dat is echt onzin.

cosmic kid (moderator)
starbright boy schreef:
Ook in 1985 werd Queen al wel gezien als het hoogtepunt van Live Aid gezien. Maar juist dat revitaliserende is in de geschiedschrijving nogal overdreven. Het jaar ervoor had Queen nota bene twee van hun grootste hits ooit en een enorm succesvol album. Het lijkt nu vaak dat Queen voor Live Aid aan de grond zat en erna commercieel en artistiek helemaal terug was. Dat is echt onzin.

Dat dus

starbright boy schreef:

Klopt ten dele. Dat van die hits en succesvolle tournees klopt. Maar er was veel onrust dan wel ongenoegen in de band van wat ik heb gelezen. Het was geen eenheid meer. Maar dat was al ingezet zo rond de decennium wisseling van 70 naar 80 ongeveer. En niet vlak voor Live Aid. Door het optreden op die dag groeiden ze wel weer meer naar elkaar toe. Gingen de neuzen weer meer in dezelfde richting.

starbright boy schreef:

Vooral commercieel dan. De film heeft de geschiedenis behoorlijk vervalst helaas.

En hoogtepunt van Live Aid, niet zo moeilijk als je het afzet tegen Led Zep en CSN.

francodipolly schreef:
(quote)

Wat heeft CCR wel wat The Kinks niet hebben?

Waarom raakt de ene band je wel en de andere niet? Dat is gewoon zo. In dit geval zit het hem vooral in de zang van Fogerty, het toffe swamp-geluid van CCR en dat The Kinks naar mijn smaak te Brits en net te weinig rauw klinken (behalve You Really Got Me dus).

Album verkoop ging ook omhoog. Queen boorde veel nieuwe fans aan op die dag.
Het gaf de band nieuwe energie en zin.
Ben het overigens in zekere wel eens met starbright boy. Queen was commercieel bepaald niet zielig rond deze periode.
Stonden in inmens grote stadions en hallen te spelen en de hits bleven.

Straks Belfast Child. Voor mij persoonlijk altijd een hoogtepunt op de middag.

Slowgaze schreef:
In de categorie 'ik snap de godenstatus echt niet': André Hazes. Ik hoor gewoon standaard-achterbuurtenmuziek.

Twee dingen over Hazes:

1: ik ben qua muziek nogal een autist, Hazes verdraag ik slecht, dus toen ik aan het begin van mijn relatie in een kroeg kennis mocht maken met een aantal vrienden van mijn vriendin (nu mijn vrouw) werd ik zo chagrijnig van een Hazes imitator dat het enige tijd kostte om dat te repareren bij die vrienden.

2: De opa van mijn vrouw had zo'n hekel aan Hazes dat hij zich het volgende liet ontvallen: jongen als een varken zo'n kop had, dan was hij dood en doodziek.

itchy schreef:
(quote)

Waarom raakt de ene band je wel en de andere niet? Dat is gewoon zo. In dit geval zit het hem vooral in de zang van Fogerty, het toffe swamp-geluid van CCR en dat The Kinks naar mijn smaak te Brits en net te weinig rauw klinken (behalve You Really Got Me dus).

OK. duidelijk.
Er zijn zat stemmers die nooit gehoord hebben van grote sixties artiesten als The Kinks, mede dankzij Radio 2 dj's die vrijwel nooit deze muziek in hun programma voorbij laten komen. En dat is zonde, de hedendaagse pop/rock muziek heeft veel te danken aan deze grootheden.

francodipolly schreef:
(quote)

OK. duidelijk.
Er zijn zat stemmers die nooit gehoord hebben van grote sixties artiesten als The Kinks, mede dankzij Radio 2 dj's die vrijwel nooit deze muziek in hun programma voorbij laten komen. En dat is zonde, de hedendaagse pop/rock muziek heeft veel te danken aan deze grootheden.

Ik beschouw mezelf niet als muzikale noob, maar veel verder dan Lola, You Really Got me en Sunny Afternoon kon ik ook niet. Qua invloed staan ze toch wel een treetje lager dan The Beatles en The Stones, lijkt me?

Dat gezegd hebbende komen The Beach Boys er ook redelijk bekaaid vanaf.

The Kinks staan overigens met negen nummers in de MuMeLadder... en dan staat Lola er nog niet eens in. The Rolling Stones met elf, dus dat scheelt niet eens veel. Queen ook negen.

Met dank aan Tik Tok dat Dreams dit jaar zn hoogste positie ooit heeft in de lijst. Heerlijk.

Poek schreef:
en dan staat Lola er nog niet eens in.
Is al een aantal jaar vervangen door de live-versie als het om de Top 2000 gaat. Het origineel is er sinds 2018 uitgebonjourd, helaas.

Onweerwolf
The Kinks waren de Guns N' Roses van de 60's.

Sad Man's Tongue is nog wel geinig, maar Lola Montez mag wmb wel heeeeeel veel treden lager.

Net terug van oliebollen halen. Kan iemand me vertellen wat voor bagger dit is en waarom het in godsnaam zo hoog staat?

Even de lijst gecheckt, schijnt Volbeat (wie zegt u?) te zijn. Nog nooit van gehoord, en dat had ik eigenlijk graag zo willen houden.

Ik denk dat Volbeat echt profiteert van het feit dat ze in ongeveer dezelfde hoek zitten als AC/DC, GnR en Metallica. Zijn allemaal erg populair onder een specifiek gedeelte van het Top-2000-stempubliek.

Onweerwolf schreef:
The Kinks waren de Guns N' Roses van de 60's.

Iets met een tang en een varken.

Onweerwolf
Dire Straits is geniaal
Belfast Child is een van de beste 10 nummers van Simple Minds
Andre Hazes is tokkiemuziek
CCR & The Kinks zijn ongeveer even goed maar lijken totaal niet op elkaar
Sarah is de mooiste van Fleetwood Mac

Heb ik nog iets gemist?

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 11:07 uur

geplaatst: vandaag om 11:07 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.