menu

Muziek / Toplijsten en favorieten / Reijersen's Muzikale Reis door de Top250

zoeken in:
Lucassen schrijft die albums alleen en voert ze uit met allerlei (grote) namen uit de Prog en metal wereld zoals Bruce Dickinson, Thijs van Leer, Barry Hay en leden van bands als Marillion, Nightwish en Dream Theater. Elk album een andere gastenlijst (sommige artiesten doen wel op meerdere albums mee). Op dit betreffende album zijn o.a Fish, Anneke van Giersbergen, Robbie Valentine en Sharon den Adel van de partij.

Idd zeer succesvol, hij verkoopt wereldwijd van elk album (en dat zijn er inmiddels wel heel wat) zo'n 100.000 stuks.

Persoonlijke noot:
Ayreon is inmiddels wel erg veel van het zelfde maar ten tijde van dit album was dat zeker nog niet zo. Ik heb het op een 4* staan en daarmee voor mij zijn beste plaat.

Voor mij een 4,5 *
Progger als ik ben

luigifort schreef:

Progger als ik ben

Ik ken je ook eigenlijk niet anders

Casartelli (moderator)
Ik had me geen moment gerealiseerd dat deze ook in de Top 250 staat. Weer eens wat anders.

't Is voor mij ook wel een half mensenleven geleden dat ik deze gehoord heb. Dat heeft een 2½* opgeleverd. Voor Valley of the Queens had ik vroeger wel een zwak, maar de heiligverklaring van Anneke van Giersbergen is niet meer helemaal wat-ie geweest is. Isis and Osiris is een klassieker in zijn soort. De rest zegt me eigenlijk niks meer, zo op de titels.

In het algemeen zit ik met Ayreon ook in het bromkamp: te veel theater, te veel bombast, te kunstmatig geluid, te gekunstelde overgangen... kortom: te.

Casartelli schreef:
te veel theater, te veel bombast, te kunstmatig geluid, te gekunstelde overgangen... kortom: te.

Precies wat prog is dus

The Two Gates, Across the Rainbow Bridge
En nog veel meer...

Casartelli (moderator)
luigifort schreef:
Precies wat prog is dus
Neen, mijn waarde. Kijk eens wat verder dan je neus lang is en kom dan terug.

Yes

Prog hoeft niet altijd té te zijn, maar is meestal wel té. De kunst is wel om smaakvol te blijven, en teveel té is ook weer zoiets

luigifort schreef:
Precies wat prog is dus

Casartelli schreef:
Neen, mijn waarde. Kijk eens wat verder dan je neus lang is en kom dan terug.

Pzies: sommige proggerds (m.n. die van de IPP - imperialistische prog partij) rekenen ook Talk Talk tot d'n prog. En met Talk Talk valt zeker te leven; diezelfde IPP'ers doen dan ook aan GYBE - en dat vind ik muziek waarin zo weinig gebeurt dat mijn ding al uitgedongeld is na de eerste 2 minuten. Datzelfde GYBE heeft ook wel links met The Besnard Lakes en dat valt hier over het algemeen wel goed.

Net als ik ook tegen een deel Yes geen No zeg; 't is wel een kwestie van zorgvuldig selecteren - wanneer gaat je ding dongelen - maar het is voor mij de vraag of een lange neus daarbij helpt, net zoals het de vraag is of het oog eigenlijk niet een minder belangrijke rol speelt, wanneer je ergens een oor voor moet hebben. Verder zijn de hoezen veelal een aardige giveaway; die van Ayreon valt natuurlijk in de categorie überkitsch.

Mssr Renard schreef:
Prog hoeft niet altijd té te zijn, maar is meestal wel té. De kunst is wel om smaakvol te blijven, en teveel té is ook weer zoiets

Wat is té? Dat is subjectief.

Tangram1969 schreef:
(quote)

Wat is té? Dat is subjectief.

Dat is absoluut waar. Maar iedereen zal het er toch wel enigszins over eens zijn dat bijvoorbeeld Tales from Topographic Oceans té te is?

Verder altijd subjectief. Maar alles op dit forum is subjectief. Ik heb mensen zien beweren dat er heel veel soul in bijvoorbeeld neoprog zit. Tsja, dat lijkt mij ook iets subjectiefs.

Maar hier gaat het even over Arjan en wat Arjan doet vind ik net even té.

Talk Talk vind ik absoluut geen prog...

luigifort schreef:
Talk Talk vind ik absoluut geen prog...

Wat je vindt, hoef je niet te kopen - ik ook niet trouwens. Wordt wel hier genoemd TALK TALK discography and reviews - progarchives.com

Ik vind het eerder post-rock. Vanaf Spirit of Eden dan...
En GYBE vind ik niet om aan te horen...

Niet Reijersen's topic kapen, stelletje wijsneuzen.

Het gaat hier nu nog steeds over Arjan (of Lana of Bruce).

Ik vind postrock een erg moeilijke term, want Oceansize vind ik te gek, en Tortoise geloof ik, maar heel veel vind ik erg deprimerend en sloom. Talk Talk vind ik juist in hun pop-fase het leukst.

TT is in beide fasen top!

Casartelli (moderator)
Ik heb er alle vertrouwen in dat we later dit jaar zowel Yes als Talk Talk hier nog on topic kunnen bespreken.

Mssr Renard schreef:
en Tortoise geloof ik, maar heel veel vind ik erg deprimerend en sloom

Leuk dat je Tortoise noemt, daar organiseer ik later dit jaar een greatest hits-editie van. Doe je mee?

Mssr Renard schreef:
Niet Reijersen's topic kapen, stelletje wijsneuzen.

Het gaat hier nu nog steeds over Arjan (of Lana of Bruce).

Ik vind postrock een erg moeilijke term, want Oceansize vind ik te gek, en Tortoise geloof ik, maar heel veel vind ik erg deprimerend en sloom. Talk Talk vind ik juist in hun pop-fase het leukst.

Ach, ik weet sowieso niet waar jullie het over hebben

Johnny Marr schreef:
(quote)

Leuk dat je Tortoise noemt, daar organiseer ik later dit jaar een greatest hits-editie van. Doe je mee?

Wat ik van ze heb gehoord, was best bijzonder. Maar ik zeg toch nee, want dan moet ik alles van ze gaan luisteren, en daar heb ik geen zin in. Wel aardig dat je me vraagt.

Mssr Renard schreef:
Ik snap de Lana-beleving (saaaaaai). Ik snapte de euforie en de hype totaal niet. Ze is wel erg knap volgens mij, misschien dat daar een deel van haar succes aan te danken is? Of ben ik nu wel heel erg s****tisch?

Haar persona en de manier waarop Video Games (single van het Born to Die-album) werd uitgerold heeft zeker voor publiciteit gezorgd. De clip met allemaal vage beelden, er werd echt een nostalgische sfeer gecreëerd. Het personage Lana Del Rey had ook een bepaalde David Lynch-achtige zweem van nostalgische mysterie over zich heen. Dat ongrijpbare is iets dat veel mensen aantrekt, ze voelde verfrissend tussen moderne mainstream popartiesten, en dat had ik ook wel. Ik heb het idee dat het personage door verschillende platen steeds minder is geworden en dat de echte Lana (Lizzy Grant) steeds meer naar voren komt. Daarbij moet wel gezegd worden dat ik Lana Del Rey muzikaal vooral op Norman Rockwell erg sterk vind en op iedere plaat sowieso een aantal enorme parels staan.

Ik heb haar hele carrière en haar hits voordat NFR! een musicmeter-hit werd, dus nooit meegekregen. Maar leuk die informatie. In feite is het dus wel popmuziek, bedoeld om hits mee te scoren, maar dan met een edge?
Zoals Adele en Billie Eilish? Pop die wat diepgaander is?

Kende al de term "uitrollen" bij projecten (i.e. software), de loper - als ik wist dat je zou komen ... - en nu ook, jawel, 'het persona!'

Fijns - van mij mag die über-trut echt opzouten. Video-games was nog wel te doen Summertime Sadness ook nog wel, maar verder is het akelig leeg, fake of opgelegd pandoer. Een van haar alba stond op toen ik culinair iets lastigs aan het doen was, ik verloor acuut de lust en de concentratie en sneed me in de vingers - wat een vals en vervelend wijf. Bah, steeds wanneer ik haar muziek hoor denk ik mens ga elders zeure zo van je hebt 't vuilnis niet buiten gezet, en je hebt de auto niet afgetankt, je hebt niet mijn favoriete kaas-spread gekocht, maar wel weer kip-curry salade, weet je niet hoeveel calorieën dat is

Lana, lijkt me ook echt een girl die je laat zitten als je - eindelijk - een date hebt; sta je dan voor de Wallmart in Mountain VIew - gemakkelijk parkeren - met een prijzig boeketje lila rozen, komt ze niet opdagen.

Van Springsteen ben ik al fff afgekickt - heb die box met lp's ook aan een andere user overgedaan; en Ayreon is totally NMD.

Duidelijk!
Laantje is heerlijk btw

Mssr Renard schreef:
In feite is het dus wel popmuziek, bedoeld om hits mee te scoren, maar dan met een edge? Zoals Adele en Billie Eilish? Pop die wat diepgaander is?

Het is zeker popmuziek. De hitpotentie wordt per plaat wel een stuk minder, vooral Born to Die heeft duidelijk nog een redelijk commercieel geluid, haar latere platen hebben steeds meer singer/songwriter en folkinvloeden.

Popsterren worden ouder en hun muziek matuurder. Ik heb geen popartiest paraat die ik echt heb zien groeien, misschien Marillion of Sting. Maar die piekten en zakten dan weer af. Dat is ook weer zoiets.

Van de vrouwelijke popartiesten blijf ik Kate Bush echt de absolute top vinden, en dan My Brightest Diamond, denk ik.

Ik wou dat ik zo lekker vuig kon zijn als Mjumann, maar aan eentje hebben jullie vast genoeg.

Ik vind het wel knap dat jij (Don) echt overal wel de ins en outs van weet. Dat wordt nog een leuke tocht met z'n allen met onder reisleider Reijersen.

Wacht maar tot Thick as a Brick langskomt, daar weet ik alles van!

Mssr Renard schreef:
Ik heb geen popartiest paraat die ik echt heb zien groeien,

George Michael? Michael Jackson heb ik ook zien groeien, letterlijk dan. Van klein ventje bij de Jackson 5 naar volgroeid sprookjesfigurant in Neverland. Daar zat dan weer niet zoveel groei in, hij wilde maar niet volwassen worden, he? Sorry, we dwalen af....

Reijersen tijd voor de volgende plaat maar

Casartelli (moderator)
Mssr Renard schreef:
Zoals Adele en Billie Eilish? Pop die wat diepgaander is?
Dat wordt wel een grote paraplu...

Ik zag Lana del Rey nog wel met Lorde vergeleken worden... of, eerlijk is eerlijk, andersom. Ik vermoed niet dat we die nog tegen gaan komen hier, maar daar kan ik dus wel meer mee (eerste twee albums althans, aan de releasegekkigheid van die laatste ben ik nog niet begonnen).

Lorde ken ik alleen van naam, en ik dacht dat het om een Finse metal and ging, die het eurosongfestival had gewonnen. Maar zij had dus een hit, en die speelde een Belgische band, en die versie wilde iedereen altijd spelen bij jamsessies. Ik weet niet meer hoe dat nummer heette. Maar ik haal wel alles door elkaar, maar ik leer per dag.

Op een ander muziekforum kan ik nu met al deze kennis dwepen. Maar genoeg gegrapt en ge-offtopict. Ik lijk deze topic wel over te nemen. Ik zal bij de volgende posts me wat inhouden.

Gast
geplaatst: vandaag om 18:49 uur

geplaatst: vandaag om 18:49 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.