menu

Muziek / Toplijsten en favorieten / Het MuMe Top 1000 Project #3 - Discussietopic

zoeken in:
cosmic kid schreef:
1/10 (U2) en ook Madonna staat hier in de kast. Als True Blue er in staat, verwacht ik zeker Like A Prayer en Ray Of Light ook nog. Die zijn wel wat beter.

Je vergeet haar beste.

Barney Rubble schreef:
#994 David Bowie goes 80's pop. Door het titelnummer leerde ik Bowie ooit eens kennen. Mijns inziens niet het album dat al zijn kwaliteiten toont. Wel bevat 'Let's Dance' verdomd fijne, verzorgde muziek. Al staat het beste nummer uit die tijd weer op het volgende album. Vervang Without You door het onvolprezen Loving the Alien en je hebt opeens een verdomd verdedigbare plaat.

Without You vind ik toch wel wat mooier dan Loving the Alien, dat mij net iets te lang doorgaat. Misschien als compositie minder sterk, maar wel een van zijn betere vocale prestaties. Maar moet zeggen dat ik ook wel redelijk verknocht ben aan dat album, heb het de laatste 10 jaar erg veel gedraaid. In de jaren ervoor (ik ken het album nu zo'n 25 jaar) vond ik het overigens nooit zo'n bijzondere plaat gek genoeg.

Vraag me wel eens af of het met Tonight ooit ook nog zover gaat komen, voorlopig vind ik dat op Loving The Alien na een bijzonder mager album.

Als Lets Dance er in staat gaat er nog wel een hele hoop Bowie voorbij komen. Als ik snel tel kom ik voor mezelf al gauw op 12 betere albums van meneer Jones.

Het merendeel zal ook gewoon echt voorbij gaan komen verwacht ik.

Dat verwacht ik ook wel. Ik heb er zelf 12 in mijn lijst en 4 die hoger staan dan Let's Dance.

Ik weet het niet uit mijn hoofd maar ik verwacht bij mezelf dat ik 6 platen van Bowie in mijn lijst heb staan.

In de gezamenlijke lijst verwacht ik m zo'n 10x

Casartelli (moderator)
Ik heb de ontknoping ook maar even aan de favorieten toegevoegd. Ook hier 1 match (Gryphon) en een aantal keer 'wel aardig'. Van U2 staat net deze op mijn zou-ik-eigenlijk-best-wat-vaker-willen-luisteren-lijst. Die van Jarre ook trouwens. Het bestaansrecht van dit Saybia-album begint bij mij bij The Day After Tomorrow, maar daar eindigt het eigenlijk ook weer. Wel een plaat die ik hoger had verwacht en hij blijkt dan ook een ferme duik gemaakt te hebben.

Saybia is een groep waar ik tot voor twee dagen geleden nog nooit van had gehoord. Maar mijn kennis over soortgelijke groepen is echt klein. Madrugada kende ik zo ook niet voor dit jaar. Op RYM zijn de albums van die groepen over het algemeen niet echt gekend en hebben ze vrij gemiddelde ratings ook, maar RYM is ook internationaler gericht. Mij is verteld dat ze hier populairder zijn door het Europese karakter natuurlijk van de site. Maar de tijd waarin die groepen hier bekendheid hebben vergaard, heb ik niet bewust meegemaakt.

Nul uit tien. Wel Gryphon nu op de speakers

Weeral een bonte mix van albums.

Zie trouwens dat er nog iets misgaat met de icoontjes bij sommige albums. Zal iets te maken hebben met albums die vorig jaar nieuw waren.

Met Aphex Twin mijn eerste match, en met Xiu Xiu mijn eerste album in deze top 1000 waar ik bij deze benieuwd naar ben geworden, nice!

Casartelli (moderator)
Behoorlijk MusicMeter-fähig rijtje namen dit. Ik geloof dat ik er, op Emmylou Harris na, geeneen zelfs maar van gehoord heb, laat staan een Top 500-match.

En zo ga ik van 2 uit 10 naar 2 uit 20...

Uitstekende update. Wel MusicMeter-fähig ja, maar dit zijn albums die ook buiten MuMe absoluut gewaardeerd worden.

Deze Xiu Xiu ken ik niet, maar moet perfect in mijn straatje liggen.

Mijn eerste match met The United States of America, fantastische plaat! Ook Emmylou, Brian Eno, The Byrds, Scott Walker en Bohren en zijn clubje vind ik erg leuk. Naar Aphex Twin, Xiu Xiu en die Sons of Kemet-plaat ben ik dan weer benieuwd (ken van hen ander werk dat ik puik vind).

1 uit 20 met een top 500 die is aangeleverd. Best karig. Maar daarom weer veel albums om te ontdekken of weer een keer goed te beluisteren

Helemaal mijn rijtje. Ik ga van 0/10 naar 4/20

Richard D. James Album echt wel jeugdsentiment. Tegenwoordig luister ik vooral naar zijn Ambient Works, maar als ik dit album weer eens opzet kan ik er weer enorm van genieten.

Knife Play wat mij betreft een van de beste Xiu Xiu albums. Ook een van de heftigere, dus niet eentje om vaak naar te luisteren, maar als ik ernaar luister komt-ie telkens weer keihard binnen.

Tilt is mijn favoriete album van Scott Walker, mede vanwege het niet minder dan geniale en wonderschone Farmer in the City.

Sunset Mission ga ik steeds beter vinden, ik sluit een toekomstige top10 plek zeker niet uit. Deze zomer is het ook weer een van de albums die de soundtrack vormt voor mijn zomervakantie (waar ik momenteel midden in zit).

Ambient 1 had zo ook in mijn lijst kunnen staan, maar ik vind dat Eno betere ambientalbums heeft gemaakt.

The United States of America moet ik maar eens herkansen. Benieuwd verder naar Sons of Kemet.

edit: Sunset Mission staat wel gewoon op Spotify.

Sunset Mission Weergaloos album...

Veel voor mij nieuwe albums tot nu toe. Leuk, stof tot luisteren!

Ook nu weer 0 uit m'n lijst. Sons Of Kemet heeft bij mij de lijst niet gehaald, maar trek ik wel weer eens uit de kast, tof album. Van mij had Shabaka nog meer op de voorgrond mogen treden en nog vaker los mogen gaan, maar zonder twijfel een goede plaat.
Van deze update heb ik Aphex Twin een eerste luisterbeurt gegeven. Ik ken die muziek alleen van de videoclip eind jaren 90 met die limousine die me op m'n zenuwen werkte als tiener. Later ben ik dat nummer wel wat gaan waarderen, maar hele albums nooit gehoord. Tot nu. Waar ik Gryphon uit de vorige update al als wazig typeerde, is dat hier beter op z'n plaats. Ik weet niet precies welk genre je Aphex Twin moet noemen (wat op zich een pre is), maar het is niets voor mij. Muziek die op m'n zenuwen werkt, toch een beetje wat ik vroeger al had bij Windowlicker.

madmadder schreef:
Helemaal mijn rijtje. Ik ga van 0/10 naar 4/20

Ik las eerst alleen dit en ging toen vol verwachting naar de uitslag. Blijkt dat ik van 0/10 naar 3/20 ga, maar geen overlap. Is dus een hele sterke update, want naast mijn drie noteringen ook nog RDJ, Xiu Xiu en Scott Walker die ik nodig moet gaan beluisteren en Bohren verdient een herbeluistering. (Niet geheel onverwachts precies de 4/20 van jou.)

AOVV schreef:
Naar […] die Sons of Kemet-plaat ben ik dan weer benieuwd (ken van hen ander werk dat ik puik vind).

Wat mij betreft het beste album van alle projecten van Shabaka Hutchings.

Casartelli schreef:
Behoorlijk MusicMeter-fähig rijtje namen dit. Ik geloof dat ik er, op Emmylou Harris na, geeneen zelfs maar van gehoord heb, laat staan een Top 500-match.

Wat betekent het woord -fähig, of waar komt het vandaan?

Van deze update maar 1 plaat die ik gehoord heb, en dat was eigenlijk maar één keer en al een tijdje geleden, nl. de band met gelijknamig album die zich noemde naar het grootste land ter wereld.

Ik ben ondertussen de plaat van Aphex Twin eens aan het beluisteren omdat hij vrij kort is, en dat me op papier misschien zou kunnen liggen.

Verder een resem platen van groepen die ik amper ken. Van Xiu Xiu wel al gehoord, en daar moet ik me ook eens in verdiepen. Een recente plaat wel al eens geluisterd, maar nog niets van eerder werk. Zeker aparte platen die hier voorkomen, maar daar zit ook een deel van de aantrekkingskracht in een project zoals dit.

TornadoEF5 schreef:
(quote)

Wat betekent het woord -fähig, of waar komt het vandaan?

fähig - Wiktionary - en.m.wiktionary.org

Maar ik vond het een beetje raar omdat als het echt zeer MuMe-fähig was, er toch meer mensen de albums al zouden kennen of beluisterd hebben. Wel mee eens dat de kans dat het hier opduikt in een lijst veel groter is dan bijna zo goed als ergens anders in BE/NL.

Op RYM zijn 9 van de 10 albums vetgedrukt, ze hebben dus wel hun fans, maar ze zijn ook misschien niet direct de grootste RYM classics, maar ze hebben wel hun fans op de site. Enkel World Party is niet vetgedrukt, wat trouwens volgens mij er niet zo ver van zit. Gewoon nog net iets te weinig beluisterd op RYM.

Erg mooi rijtje, dat zeker, ook al ken ik de platen zelf nauwelijks, maar dan valt er ook wel iets te ontdekken.

TornadoEF5 schreef:
(quote)
het grootste land ter wereld

Ben je een Amerikaan ofzo? Of heb ik een album over het hoofd gezien

chevy93: Bohren staat als nieuw genoteerd, maar vervolgens ook dat het vorige keer op 998 in de lijst stond, gaat er iets mis? En staat overigens ook wel op Spotify: https://open.spotify.com/album/3CrWNG2oqbEBHKAqfZP6CO

Ik vind de term MusicMeter-fähig hier trouwens ooo niet echt op zijn plaats. Emmylou Harris, deze Aphex Twin, Xiu Xiu, The Byrds, Bohren & Der Club of Gore zijn volgens mij allemaal welbop andere plekken (geografisch of op het interwebs) relatief populairder dan hier op MuMe.

Teunnis schreef:
(quote)

Ben je een Amerikaan ofzo? Of heb ik een album over het hoofd gezien

Het album United States of America door de groep United States of America. [technisch gezien wel niet het grootste land qua populatie of qua oppervlakte natuurlijk, dat is ook een "subjectieve term", maar ik denk dat men wel weet wat ik ermee bedoel]

Alleen Amerikanen denken dat. EDIT: je had hem zelf ook al door

Kan me niet herinneren deze Aphex Twin ooit eerder in een MuMe-lijstje gezien te hebben, zo MuMe-fähig vind ik die niet. Wel een leuke plaat (4* hier), maar I Care Because You Do, Drukqs, SAW en wellicht ook Syro sla ik hoger aan.

United States of America en Eno's Ambient 1 stonden vroeger wel wat hoger bij mij, die laatste zelfs top 20. Heb een periode deze plaat regelmatig opgezet voor ik ging slapen. Nog steeds 2 hele fraaie platen.

Sons of Kemet ook leuk, maar voor mij kwam dit wat laat. In 2013 was ik helemaal gek van Melt Yourself Down (een beetje de voorganger van deze band) en eigenlijk heb ik met later werk van deze mensen nooit meer diezelfde sensatie teruggevonden. Een collega van mij draaide dit overigens laatst loeihard toen ik hem belde via teams, dat was dan wel weer grappig.

Albums van World Party (als kind was ik al weg van Way Down Now en nu nog steeds, ook Put The Message in the Box is een prachtsingle) en vooral Scott Walker staan op mijn luisterlijst, de rest laat ik aan me voorbij gaan.

Gast
geplaatst: vandaag om 10:03 uur

geplaatst: vandaag om 10:03 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.